moredi_3699 ss.mp3
5.54M
💠 صوت #پیام_موضوعی
🔹 بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی حکیم آیت الله میرزا مهدی محی الدین الهی قمشه ای
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/11/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_3699 p2.pdf
150.5K
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی حکیم آیت الله میرزا مهدی محی الدین الهی قمشه ای
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/11/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1679 ss.mp3
7.35M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/11/13
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#زنده_به_امید
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1679 p2-13-11-1390.pdf
208.6K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/11/13
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#زنده_به_امید
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-069 ss.mp3
7.96M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 69
تاریخ: 1399/11/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -069-p2.pdf
237.5K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 69
تاریخ: 1399/11/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 عالمان شهید
🔹 گرچه هر شهیدی كه در راه حق شربت شهادت نوشید #پاداش_ویژه دارد و خونش #اثر_مخصوص خود را به همراه خواهد داشت، ولی یك عالِم دینی و روحانینت مذهبی وقتی شربت شهادت می نوشد #حسنات_مضاعف خواهد داشت؛ زیرا آثار مضاعف دارد، اگر مآثر و آثار دو چندان بود ثوابش هم دو چندان و درجاتش هم دو چندان خواهد بود.
راز اینكه یك #روحانی_شهید كامیابی اش از دو جهت است، برای آن است كه عالِمی كه شربت شهادت نوشید با یك دست وزن را و با دست دیگر موزون را در قیامت به همراه دارد. در قیامت كه ترازو نصب می شود، در یك كفّه ترازو وزن و در كفّه دیگر موزون است. از وجود مبارك حضرت ختمی نبوّت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است كه در صحنه قیامت بعد از وضع ترازو و میزان الهی، #خون_شهدا را با مركّب #عالمان_دین می سنجند؛ در یك كفّه مركّب عالمان دین كه با آن كتاب نوشتند، رساله نوشتند، مقاله نوشتند، شرح و تحریر نوشتند، كار را از راه بنان و بیان به عهده گرفتند، در یك كفّه این گوهرهای گران بها را و در كفّه دیگر خون شهیدان غیر روحانی را قرار می دهند. آن روز هر چه سنگینتر باشد نشان آن است كه از ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً﴾[1] بهره بیشتری دارند.
از ذات مقدس پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است كه در آن ترازو مركّب عالِم، وزینتر و سنگینتر از خون شهید است؛[2] در یك كفّه #مركب_عالم، در كفّه دیگر #خون_شهید قرار دارد. اگر خود عالِم شربت شهادت نوشید هر دو كفّه را حیازت می كند، در یك كفّه مركّب عالمانه ای كه زمینه نشر معارف شد قرار می گیرد و در كفّه دیگر خونی كه در راه خدای سبحان اهدا كرده است؛ یعنی هم وزن را و هم موزون را، هم عصاره كفّه اول را هم عصاره كفّه دوم را به همراه دارد.
[1] . سوره مزمل، آیه 5.
[2] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص399.
#روز_روحانيت_و_دفاع_مقدس
#پاداش_ویژه
#حسنات_مضاعف
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره شهدای روحانی
تاریخ: 1392/09/09
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 شیاطین الإنس
🔹 آیات قرآن خیلی برای ما، برای نظام ما، دولت ما، ملت و مملكت ما نور است. هر كاری كه ما ـ خدای ناكرده ـ بفهمیم به دین ما و به نظام ما صدمه می زند، باید مواظب گفتار و كردارمان باشیم، این #خطر هست! مسئله تعلیم «اسماء» چون مربوط به ما نیست، فقط یك بار در قرآن كریم ذكر شد ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها﴾،[1] که داستانی است برای #انسان_كامل و مربوط به دیگران هم نیست كه تعلیم «اسماء» بگیرند، عالِم شوند، شاگردی خدا را كنند که مقدور همه نیست و فقط یك بار خدای سبحان جریان ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها﴾ را ذكر كرد، اما جریان شیطنت و استكبار و #غرور و خودخواهی این غدّه ای در درون همه ماست که هر روزه با آن درگیریم؛ چرا نام مرا نبردند؟! چرا من این حرف را نزدم؟! چرا به من نگفتند؟! چرا من جلو نیفتادم؟! هر جا سخن از ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾[2] است معلوم می شود که گوینده شیطان است، هر جا سخن از ﴿نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ﴾[3] است، معلوم می شود سخنگو شیطان است. از این شفاف تر و روشن تر! فرمود ما حرف شفاف داریم ﴿ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفینَ﴾، ما حرف قلمبه سلمبه نگفتیم.
🔹 فرمود به مردم بگو «سوابق» ما را كه می دانید، «لواحق» ما را كه می دانید، وضع ما را می دانید، ما طمعی نداریم، غرضی نداریم، مرضی نداریم، چیزی هم از شما نخواستیم و حرف ما هم شفاف است. من برای چیزی كه #دلپذیر نباشد و #دلمایه نداشته نباشد «تصنّع»ی بیان كنم و قلمبه سلمبه بگویم؟ ما چنین حرفی نداریم! ما كلّ اوضاع عالم را شرح دادیم، وضع شما را شرح دادیم، گذشته شما را شرح دادیم، آینده شما را شرح دادیم و میگوییم اینكه من باید این كار را كنم و من باید جلو بیفتم غدّه است، خودتان را به سرطان مبتلا نكنید؛ از این حرف شفاف تر؟! فرمود ما كه تكلّفی نداریم، حرف های بدی نزدیم، حرف های پیچیده ای نزدیم، به خیرِ شما گفتیم، شما این راه را بپذیرید! هر چه ما می چشیم از ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْه﴾ می چشیم، هر جا به مقصد رسیده ایم «هو خَیرٌ مِنْه» بود «الله خَیرٌ مِنْه، الحقّ خَیرٌ مِنْه العَدل خَیرٌ مِنْه» اینها بود. فرمود مگر ما این كتاب را نفرستادیم كه ترازو باشد؟ شما هر روز خودتان را با این ترازو بسنجید، اگر دیدید رهبری انقلاب را داود (سلام الله علیه) به عهده گرفته ﴿وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ﴾،[4] بعد از نبی شان سؤال كردند و نبی شان فرمود خدای سبحان ﴿بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً﴾ عدّه ای گفتند: ﴿نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ یؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ﴾؛[5] این ﴿نَحْنُ أَحَقُّ﴾ در آن سوره و در جریان طالوت، حرف شیطان است.
🔹 این ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾ كه خیلی از ماها گرفتار آن هستیم هم حرف شیطان است. هر جا سخن از این است كه من از او بهترم حرف شیطان است؛ بله! ممكن است که بهتر باشید؛ اما شما كه می گویید یعنی چه؟ یعنی من باید جلو بیفتم؟! مگر همه كارهای را انسان های خوب انجام می دهند؟! این #صبر را پس برای چه خلق كردند؟! این امتحان را برای چه خلق كردند؟! یعنی شما به همه اسرار عالَم عالِم هستید؟! حرفتان را می زنید، طرح می دهید و پیشنهاد می دهید، اینها خوب است، اما حتماً من باید جلو بیفتم؟! اینكه به ما گفتند هر روز قرآن بخوانید و هر روز خودتان را با قرآن بسنجید برای همین است. این بیان نورانی امام باقر (سلام الله علیه) است که در تحف العقول آمده و فرمود هر روز خودتان را با قرآن بسنجید،[6] اصلاً كتاب را برای همین فرستادند! هر جا سخن از این است كه من «أعلم» و من «عُظما» هستم، همین حرف اوست. كجا حرف، حرفِ شیطان است؟ چه كسی جزء «شیاطین الإنس» است؟ این کسی كه می گوید: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾. اگر نعمتی خدا به شما داد ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾[7] شكر كن، چرا می گویی من باید جلو بیفتم؟ اگر این غدّه از ما گرفته شد آن وقت در روح و ریحان هستیم، راحت زندگی می كنیم، راحت می میریم و هیچ رنجی برای ما نیست.
[1]. سوره بقره، آیه31.
[2]. سوره اعراف، آیه12؛ سوره ص، آیه76.
[3]. سوره بقره، آیه247.
[4]. سوره بقره، آیه251.
[5]. سوره بقره، آیه247.
[6]. تحف العقول، ص284؛ «...وَ لَكِنِ اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَی كِتَابِ اللَّهِ...».
[7]. سوره نحل، آیه53.
#غرور_و_خودخواهی
#روح_و_ریحان
#سنجش_با_قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه ص جلسه 16
تاریخ: 1393/03/10
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_256 ss.mp3
3.57M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 256
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_256p2.pdf
182.6K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 256
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_13 ads ss.mp3
8.6M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نمل
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1391/02/31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_13p2.pdf
191K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نمل
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1391/02/31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 منشور روحانیت
🔹 آنچه که امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) [فرمود] که شایسته است هر از چند گاهی طلاب عزیز و همه عالمان دین دار بخوانند و به دیگران منتقل کنند، همین وصیتنامه و #منشور_روحانیت است؛ اینها را به معرفت از زمان و زمانه فرا خواند، یک؛ به عمل دعوت کرد، دو؛ با پذیرش دیگران به وحدت هدایت کرد، سه؛ زیر مجموعه این اصول سهگانه هم مطالبی را گوشزد کرد. فرمود شما وارثان انبیا هستید[1] باید عالم و آدم را بشناسید تا حرفی بزنید که همه گوش بدهند، وقتی حرف شما را گوش می دهند که شما #جهانی و #انسانی حرف بزنید! وقتی حرفتان جهانی و انسانی است که مطابق با روزگار و زمان و زمانه باشد، چیزی که تاریخ مصرف آن گذشت این قصه است و آنچه که درد روز مردم است آنها را باید مطرح کنید. شبهات هر عصری, اشکالات هر عصری, علوم هر عصری این #غذای_روز آن مردم است و اگر وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس»[2] عکس نقیض چنین قضیه ای این است که «من هجمت علیه اللوابس فلیس بعالم» آن که نمی داند در چه فضایی نفس می کشد، قهراً زیر پوشش شبهات قرار می گیرد و کسی که «هجمت علیه اللوابس» عکس نقیض این فتوا آن است که «لیس بعالم» پس او #عالم نیست.
🔹 اگر روحانیت بخواهد به #منشور_امام عمل کند، می بینیم همین چیزها در فرمایشات امام (رضوان الله تعالی علیه) است که این شخص باید بداند در چه فضایی زندگی می کند، در چه عصری زندگی می کند، مشکل مردم این عصر چیست، شبهات مردم این عصر چیست. مردم گرفتار شبهه هستند، شبهه یک #ویروس است که آدم را رها نمی کند! اگر مسایل سیاسی هست، اگر مسایل نظامی هست، غالباً بعد از آن صحنه های فکری و ساحت های فکری است، این چنین نیست که مارکس و انگلس اول دست به کشتار زده باشند. استالین ها بعد پیدا شدند، اول فکر کمونسیتی بود بعد حمله استالین! فکر که آمد ـ به هر حال بشر چون با فکر زندگی می کند و با اندیشه به سر می برد ـ او را به سمت خود می برد و اگر او را به سمت خود برد دیگر کنترل او آسان نیست.
🔹 انذار کردن کار آسانی نیست! تا کسی خود از جهنم هراسناک نباشد، حرف او در مردم هراس از معاد ایجاد نمی کند و تا جریان قیامت در بین نباشد و مردم از روز حساب نهراسند، #اصلاح_جامعه آسان نخواهد بود: ﴿لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾.پس این توصیه ای که ذات أقدس الهی به عموم مردم کرده است برابر بخشهای پایانی سوره مبارکه «طلاق» و «ذاریات» به خصوص علما در سوره مبارکه «توبه» ایراد کرده است و همان توصیه خاصی را که ذات أقدس الهی به رسول اکرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الکرم) درباره انذار و #تعلیم_و_تربیت جامعه بیان کرد، همان حرف را به علما و #مشاعل_هدایت بیان کرد و آنچه را که کتاب و سنت به علما تذکر دادند. امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) به عنوان یک وصیتنامه خاص به روحانیت و علمای حوزه و غیر حوزه تذکر داد که اولاً #دین_شناس کامل باشند، یک؛ #دین_باور و مؤمن باشند، دو؛ این #وحدت و اتحاد و هماهنگی و هم آوایی را از دست ندهند، سه؛ از زمان و زمانه #با_خبر باشند، چهار؛ به هر حال این انقلاب را تا زمان ظهور صاحب اصلی و اصیل آن #حفظ کنند، پنج.
🔹 مگر #اتحاد کار آسانی است؟ چون هم از درون ما یک «اعدا عدوی» است که ما را به اختلاف می خواند هم از بیرون دشمنها صف کشیده اند ما را «ارباً اربا» کنند. این جهاد اکبر به اصطلاح توده ما همین جنگ بین عقل و نفس است؛ حالا آنهایی که مثل امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) این راه ها را طی کردند آنچه را که ما اکبر می دانیم پیش اینها اوسط است، آنها یک مرتبه برتری دارند که آن جا مشکل جهاد در بین است، برای توده ما #جهاد_اکبر ما همین تهذیب نفس ما است که آدم خوب بشویم یعنی #عادل بشویم، بد نکنیم، خلاف نکنیم، معصیت نکنیم، گناه نکنیم، همین! اگر کسی بخواهد با دیگری متحد بشود دشوار است، راه حل آن هم درمان آن هم قرآن کریم پیشبینی کرده، اولاً؛ خطر اختلاف را ذات أقدس الهی به عنوان یک #عذاب_الهی بازگو کرده که این عذاب است، فرمود در مسیحی ها در یهودی ها ما این را القا کردیم، برای اینکه اینها را خواستیم تعذیب کنیم: ﴿وَ أَلْقَینا بَینَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ إِلى یوْمِ الْقِیامَةِ﴾,[3] ﴿أَغْرَینا بَینَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ إِلى یوْمِ الْقِیامَةِ﴾[4] چه در یهودی ها چه در مسیحی ها ما اینها را به تازیانه اختلاف تنبیه کردیم. اگر ـ خدای ناکرده ـ اختلافی در بین گروهی مخصوصاً عالمان دین ظهور می کند، این نشانه تعذیب الهی است و عذاب الهی تنها راه آن التجای به درگاه خداست، اگر کسی بین خود و بین خدا خود را #اصلاح کند اختلاف رخت بر می بندد و اگر ـ خدای ناکرده ـ امتی گرفتار #اختلاف شد، هرگز روی خیر را نخواهد دید.
[1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32; «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء».
[2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص27.
[3]. سوره مائده، آیه64.
[4]. سوره مائده، آیه14.
#سالروز_صدور_پیام_امام_خمینی_منشور_روحانیت
#وارثان_انبیاء
#اتحاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1378/12/12
🆔 @a_javadiamoli_doross