eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
4.9هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11. moredi_0978- morabeteh-.mp3
1.71M
💠 ویژه برنامه 🔸 روز هجدهم 🔸 جلسه یازدهم: مُرابطه 🔹 پخش از شبکه های معارفی سیما 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مرابطه 🔸 یك بحثی بین حضور و غیبت هست، یك بحثی بین ظهور و خفا هست كه حضرت غایب است و بعد حاضر می‌شود یا حضرت مستور است و بعد مشهور می ‌شود؟ او پیدا می‌ كند، نه اینكه الآن غایب باشد و بعد حضور پیدا كند؛ اما غیبت ندارد است. این ماییم كه غایبیم! أعمی از بصیر غایب است، نه بصیر از اعمی [غایب باشد]. اگر یك نابینایی دوست خودش را نمی ‌بیند آن دوست غایب نیست، بلکه این أعمی غایب است. این ‌چنین نیست كه حضرت غایب باشد، چه اینكه هم در حقیقت برای آن حضرت است. این أعمی مستور است، نه اینكه آن بصیر مستور باشد. 🔸 مطلب دیگر اینكه اصل اینكه بشر است تا یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست؛ اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه ! این یك خصیصه است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) داریم. اگر است، ما غیر از انتظار و غیر از امید مسئله و را هم داریم. 🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه حكومت بكند، خیلی‌ ها در انتظار این به سر می ‌برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور (سلام الله علیه) موعودیم، غیر از انتظار و امید یك مسئله‌ای است به نام كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ‌ای به نام كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم ولی ما و زنده است، پس باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می ‌بیند! اینكه ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است، هركاری كه ما می ‌كنیم خدا می ‌بیند، پیغمبر می ‌بینند، ائمه می ‌بینند و وجود مبارك حضرت می ‌بیند، پس باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبت است، بالأخره از او كمك می‌ خواهیم باید مراقب باشیم كه خلاف عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله است. مراقبت این است كه خلاف نكنیم؛ اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و بگیریم، نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم، بلكه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد. ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا﴾[2] آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر علیه السلام»[3] مرابطه داشته باشیم. [1]. سوره توبه، آیه 105. [2]. سوره آل عمران، آیه 200. [3]. الغیبة (نعمانی)، ج1، ص26؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی اَلْبَاقِرِ عَلَیهِ السَّلاَمُ: فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یٰا أَیهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا اِصْبِرُوا وَ صٰابِرُوا وَ رٰابِطُوا قَالَ اِصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ اَلْفَرَائِضِ وَ صٰابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رٰابِطُوا إِمَامَكُمُ اَلْمُنْتَظَرَ». 📚 سخنرانی پیرامون مهدویت در قرآن تاریخ: 1383/06/31 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12. moredi_0820- manaye entezar-.mp3
2.4M
💠 ویژه برنامه 🔸 روز نوزدهم 🔸 جلسه دوازدهم: معنای انتظار 🔹 پخش از شبکه های معارفی سیما 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 معنای انتظار 🔸 رسالت حوزه این نیست كه انسان استاد بشود، مفسر و فیلسوف بشود، اینها ابزار كار است. این است كه ﴿فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ این نیمه راه است، ﴿وَ لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾[1] مردم را از كار بد بترساند! خب مردم مگر حرف هر كسی را گوش می‌ دهند؟! حالا شما هر چه بگویید! حرف بو و مزه دارد، حرف آدم مزه دارد و آنها هم گوش می ‌دهند. فرمود درس خواندن كه هدف نیست، درس خواندن وسیله است، فقیه شدن، فیلسوف شدن و مفسر شدن همه اینها ابزار كار است. ﴿لِیتَفَقَّهُوا﴾ در راه است نه هدف! ﴿لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ بعد چه كار كنند؟ بروند درس بگویند، كتاب بنویسند، سخنرانی كنند، امام جمعه و جماعت بشوند؟ نه خیر! ﴿وَ لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾ مگر مردم با حرف هر كسی می ‌ترسند؟! وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) وقتی از جهنم سخن می ‌گفت «احْمَرَّتْ عَیناهُ و عـلا صَوْتُهُ و اشْتَدَّ غَضَبُهُ كأنَّهُ مُنْذِرُ جَیشٍ».[2] دیدید در شب های عملیات فرمانده لشگر وقتی فهمید دشمن دارد حمله می‌ كند می ‌خواهد خبر بدهد چطور خبر می ‌دهد؛ زبانش می‌ گیرد، چهره ‌اش سرخ می ‌شود و خیس عرق می ‌شود، این‌طور است! وقتی پیغمبر از جهنم و قیامت حرف می ‌زد تمام صورتش سرخ می ‌شد، می‌ دانست چه خبر است. حضرت آدم های این‌ چنینی هستند! مگر ما نمی‌ خواهیم حضرت عالم را درست كند؟ با چه چیزی درست می‌ كند؟ این ‌چنین نیست که با كشتار بخواهد درست كند. الآن كه تقریباً مردم در آستانه هفت میلیارد هستند، خب چقدر را حضرت می‌ كشد؟ تازه اگر كشتار زیاد شد تازه ترور و اینها شروع می ‌شود. مگر با كشتن انبیاء مسلط شدند؟ اصلاً اساس دین ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾[3] است. این دینی كه در متنش نوشته ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾، ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَیٰ الدِّینِ كُلِّهِ﴾؛[4] یعنی پیروز می ‌شود، نه دین قهر! 🔸 وقتی آن ذات مقدس ظهور می ‌كند چندین كار فرهنگی می ‌كند: اول «وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ»،[5] آن‌گاه عقول مردم، افكار مردم، باور مردم و دین مردم زیاد می ‌شود، بعد 313 شاگرد دارد كه هر كدامشان مثل امام هستند یا بالاتر از امام، امام (رضوان الله علیه) یك نفره در این بخش خاورمیانه تحول ایجاد كرد؛ حالا وجود مبارك حضرت 313 شاگرد مثل امام یا بالاتر از امام دارد. را بالا می ‌برد، از نظر علم و معرفت بالا می‌آید. از نظر اخلاق هم «وَ یمْلَأُ قُلُوبَ امَّةِ مُحَمَّدٍ غِنىً»[6] بعد «یَمْلَأُ الأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»[7] آن مرحله سوم است! ملتی اهل عدل و داد است كه روحش روح بی ‌نیازی باشد نه روح گدایی! شما الآن هر جا رفتید دستشان دراز است یا رشوه می ‌خواهند یا عشوه! مگر رشوه كم است؟ مگر ربا كم است؟ مگر كم فروشی و گران فروشی احتكار كم است؟ خب این كاسه گدایی را حضرت برمی‌ دارد. فرمود روحیه بی‌ نیازی به مردم می ‌دهد، دل های مردم را پر از بی ‌نیازی می ‌كند، «وَ یمْلَأُ قُلُوبَ امَّةِ مُحَمَّدٍ غِنىً» در بخش معرفت عقلشان بالا می ‌آید، در بخش اخلاق پدید می ‌آید...