eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بدترین دشمن 🔹 جریان و معرفت ‌شناسی انسان از پیچیده‌ ترین كارهاست، چون وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از طرف خدا به ما فرمود که شما یك دشمن دارید و آن هم درون شماست، هیچ كس با شما دشمن نیست «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ».[1] خدا كلّ عالم را در حدّی قرار داد كه با همه می ‌توانی كنار بیایی, به نحو سالبه كلیه هیچ كسی دشمن انسان نیست، مگر خود او! این خود كدام قوّه است؟ چطوری ما او را مهار كنیم؟ چطور او را بشناسیم؟ این است كه انسان باید در درون خود و ببیند كه این غدّه كجاست و چه كسی است كه با او دشمن است؟ «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ» بدترین دشمن همین است, چرا؟ برای اینكه اگر با هر دشمنی آدم كنار آمد و كاری برای او انجام داد چند لحظه‌ای راحت است؛ امّا اگر چند قدم به میل نفس رفت او چند قدم جلوتر می ‌آید و قوی ‌تر می ‌شود! این‌طور نیست كه اگر كسی به میل خودش كاری كرد، این قدری كناره بگیرد و چند ساعتی او را آرام بگذارد، این ‌طور نیست. این حرف را سعدی در گلستان[2] به طور لطیف معنا كرد، البته در روایات ما هست و اینها «هر چه دارند همه از دولت قرآن دارند».[3] این در گلستان هم هست كه چرا «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، برای اینکه مثلاً این سگی كه دارد حمله می ‌كند، شما اگر یك تكّه گوشت جلویش بیندازی، همین چند لحظه ‌ای كه مشغول خوردن گوشت است دیگر پارس نمی‌كند و كاری با شما ندارد؛ امّا اگر نفس گفت این نامحرم را نگاه كن, این حرف را بزن, این مال را بگیر، آدم همین كه یك قدم رفت و نگاه كرد، او دو قدم جلوتر می ‌آید؛ لذا «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، هیچ دشمنی بدتر از این نیست. 🔹 در این سوره مباركه «مائده» خدا به ما دستور داد و فرمود که تكان نخورید و هیچ جا نروید! به در و دیوار عالم نگاه نكنید! درس و بحث خود را انجام دهید و از این و آن سؤال كنید، ولی یك پایتان این‌جا باشد! ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾،[4] به دنبال چه چیزی می‌ خواهید بگردید؟ می خواهید از كسی سؤال كنید که ؟ مگر نمی ‌بینید؟! تكان نخورید و از خانه ‌تان بیرون نروید! ﴿عَلَیكُمْ﴾ این اسم فعل است، یعنی «الزموا» ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾؛ سرِ جای خودتان باشید، همین که لحظه بیرون آمدید، این می‌ كند! این است كه آدم هر لحظه باید بداند كه چه كسی دارد او را می ‌شوراند, چه كسی است دارد او را تحریك می ‌كند، در درون آدم! این دشمنی است كه به هیچ وجه آرام نمی ‌گیرد، اگر یك لحظه شما بخواهید به او كمك كنید، این دو قدم جلوتر می‌ آید. [1]. مجموعة ورام، ج‏1، ص59. [2]. گلستان سعدی، باب هفتم در تأثیر تربیت، حکایت19؛ «بزرگی را پرسیدم در معنی این حدیث که «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ» گفت به حکم آنکه هر آن دشمنی را که با وی احسان کنی دوست گردد، مگر نفس را که چندان که مدارا بیش کنی مخالفت زیادت کند. مراد هر که بر آری مطیع امر تو گشت ٭٭٭ خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد». [3]. ر.ک: دیوان حافظ، غزل319؛ «صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ ٭٭٭ هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم». [4]. سوره مائده, آیه105. 📚 سوره مبارکه شوری ـ جلسه 2 تاریخ: 1394/02/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_011 ay sss.mp3
2.93M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 11 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_011p2.pdf
173.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 11 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Furqan_07p2.pdf
212.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 7 تاریخ: 1390/10/17 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عقل و جهل 🔹 همه ما چه ظهور حضرت را درک بکنیم و چه ظهور حضرت را درک نکردیم یا اگر با همین بدن در رجعت درک بکنیم، مهم ‌ترین آن حضرت عقل است. در قرآن کریم را هم مکرّر بیان فرمود و ائمه (علیهم السلام) هم عقل را مشخص کردند. 🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در مقدمه کتاب کافی یک چند صفحه‌ای به عنوان خطبه مرقوم فرمودند که خیلی مفصل نیست. کلینی با دیگر [بزرگان] یک مقدار فرق دارد؛ گرچه همه این ذوات جزء نائبان ائمه (علیهم السلام) هستند؛ ولی عقل ‌گرایی کلینی ستودنی است! حتماً سعی بفرمایید این مقدمه را مطالعه کنید، چون خیلی مفصل نیست؛ منتها خیلی دقیق و لطیف است. مرحوم میرداماد (رضوان الله علیه) در کتاب شریف الرواشح السماویة این مقدمه را از بس لطیف و سودمند است جداگانه شرح کرده است.[1] آخرین خط مرحوم کلینی در این مقدمه این است: «إِذْ كَانَ‏ الْعَقْلُ‏ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛[2] قطب تمدن و فرهنگ یک ملت، عقل آن ملت است. بعد از عبارت‌ های معصومین (علیهم السلام) عبارتی به این لطیف ‌تری و شایسته ‌تری کمتر یافت می ‌شود. فرمود قطب مسلمان‌ ها در بخش فرهنگی عقل آنهاست: «إِذْ كَانَ‏ الْعَقْلُ‏ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ»؛ و ترقّی عقل آن ملت است، احتجاج الهی بر مدار عقل آن ملت است، ثواب الهی براساس عقل آن ملت است و اگر ـ معاذالله ـ عقابی باشد بر اثر مخالفت عقل آن ملت است. 🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در کتاب «عقل و جهل»[3] که اولین کتاب است ایشان تقسیم کردند که علم مقابل جهل نیست، بلکه عقل مقابل جهل است. آنکه در برابر جهل می ‌ایستد است، آنکه سنگر تشکیل می ‌دهد است، وگرنه خیلی از موارد خود علم جزء سپاه جهل است؛ یعنی علم است به حمل اولی، جهل است به حمل شایع، برای اینکه با این علم دارد گناه می‌ کند و خلاف می ‌کند. 🔹 ایشان کتاب علم را در مقابل جهل ننوشتند، چون جهل دو قسم است: یک وقتی با تحقیقات علمی است و یک وقتی با تلبیس‌ های عملی است، همین! جاهل دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. جهنمی دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. علم مقابل جهل نیست، چون با خود جهل جمع می ‌شود؛ آنکه در برابر جهل است و موضع می ‌گیرد و با آن جمع نمی ‌شود است؛ لذا شما کتاب شریف کافی را وقتی بررسی می ‌کنید می ‌بینید اولین کتاب «کتاب العقل و الجهل» است، دومین کتاب «کتاب العلم» است.[4] او از کجا یاد گرفته؟ از همان بررسی‌ هایی که امام کاظم[5] و سایر ائمه (علیهم السلام) فرمودند که نه «جنود العلم و الجهل»، براساس آن تنظیم کتاب را به نام «کتاب العقل و الجهل» نامگذاری کردند. [1]. الرواشح السماویة فی شرح الأحادیث الإمامیة(میر داماد)، ص39. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص9. [3]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص10. [4]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30. [5]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص13. 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 347 تاریخ: 1397/02/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا