khoms_058p2.pdf
177.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 58
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_023 ads ss.mp3
8.13M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1390/08/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_23p2.pdf
253.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1390/08/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
ميراث حجة الوداع.mp3
1.86M
💠 روز بیست و ششم ماه #ذی_القعده 1442
🔹 میراث حجة الوداع
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 میراث حجة الوداع
🔹 یكی از بهترین مظاهر اقامه حج، توجه به #حجة_الوداع وجود مبارك رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است. حجة الوداع مظاهر نورانی داشت كه مهمترین بخش آن را جریان غدیر تأمین می كند كه دیگر «وَ کَفی بِذلِکَ فَخْراً» كه ولایت علی بن ابی طالب و اهل بیت او (سلام الله علیهم اجمعین) را آنجا بیان كردند. اما خود حضرت در #حجة_الوداع وقتی وارد منا شدند، چون مستحب است امیر الحاج در چند جا سخنرانی كند نه مسئله بگوید! خود وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در حجة الوداع در منا خطبه خواند این جمله را گفت، منظورم همین نكته است؛ وقتی #انقلاب_اسلامی شد و نظام اسلامی شد ما باید همین كار را انجام بدهیم!
🔹 وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود كه: «أَلَا كُلُّ شَیءٍ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِیةِ تَحْتَ قَدَمَی مَوْضُوعٌ»؛ فرمود آن رسوم كهنه آن آداب آن عادات جاهلی كه برای جاهلیت بود همه اینها زیر پای من است همه اینها باطل شده است که هم شیعه ها[1] و هم سنی ها[2] نقل كردند. بعد فرمود آن خونریزی های جاهلیت كه غارتگری منشأ غارتگری بود آنها هم بی حساب است، بعد فرمود: «وَ رِبَا الْجَاهِلِیةِ مَوْضُوعٌ» در جاهلیت ربا بود طلب های ربایی بود تأخیر بود خسارت در تأخیر بود امثال ذلك بود همه اینها الآن زیر پای من است. «وَ أَوَّلُ رِبًا أَضَعُهُ رِبَانَا رِبَا عَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ»؛ فرمود ما اول از خانواده خودمان شروع بكنیم همه مطالبات ربوی زیر پای من است؛ یعنی اگر كسی مالی از دیگری قرض گرفت اصل مال را داد ولی سودش مانده آن سودها همه زیر پای من است، دیگر نه آن وام دهنده حق درخواست سود دارد نه وام گیرنده موظف است به پرداخت سود. بعد فرمود اول ربایی كه مربوط به خانواده ما و قریش و بنی هاشم است من زیر پا میگذارم ربای عموی رباخوار من عباس است عباس بن عبد المطلب وضع مالی اش خوب بوده او هم در جاهلیت ربا می خورده، فرمود ما اول از خانواده خودمان شروع بكنیم «وَ أَوَّلُ رِبًا أَضَعُهُ رِبَانَا رِبَا عَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ؛ فَإِنَّهُ مَوْضُوعٌ كُلُّهُ» این هم زیر پای من است تمام طلب هایش را باید خط بكشید، این خاصیت یك نظام اسلامی است الآن همه بانك های ما باید این چنین باشد تمام قرض های ما باید این چنین باشد ما باور نكردیم ﴿یمْحَقُ اللّهُ الرِّبا وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾،[3] باور نكردیم! ما خیال می كنیم پولی را كه می دهیم اگر سود نگیریم بهره نمی بریم، فرمود این چنین نیست! خدا ربا را به محاق می كشاند ممكن است چند روزی رشد بكند. فرمود وضع #ربا این طور است وضع #بانك_های_ربوی این طور است اینها یك چند روزی رشد می كنند ترقی می كنند بعد به #محاق می افتند ﴿یمْحَقُ اللّهُ الرِّبا﴾ بعد ﴿وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾؛ فرمود صدقه را خدا بالا می آورد ﴿یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾ این را بالا می آورد آن ربا را به محاق می كشاند. اگر نظام، #نظام_اسلامی است ما باید طرزی زندگی كنیم چه #ملت چه #دولت باور كنیم كه ربا بالأخره به محاق می افتد، این #عقود_اسلامی را جدی بگیریم؛ یعنی مضاربه و مساقات را اینها را كه مراكز رسمی نظام امضا كردهاند اینها را ما جدی بگیریم نه به صورت فاكتور! نه به صورت كاغذ بازی! اگر واقعاً عقود اسلامی باشد طرفین به حرام نمیافتند و آنها هم #قرض_الحسنه می دهند ﴿وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾. اگر نظام، #نظام_اسلامی است چه اینكه هست باید همان حرف پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را كه فرمود حالا كه مكه فتح شد و حجاز زیر پوشش اسلام درآمد «أَلَا كُلُّ شَیءٍ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِیةِ تَحْتَ قَدَمَی مَوْضُوعٌ»؛ اینها هم زیر پای من است.
[1]. المجازات النبویه، ص137. بحارالانوار، ج21، ص405.
[2]. صحیح مسلم، ج2، ص889.
[3]. سوره بقره، آیه276.
#حرکت_پیامبر_ص_از_مدینه_برای_حجة_الوداع
#انقلاب_و_نظام_اسلامی
#عقود_اسلامی
#قرض_الحسنه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 178
تاریخ: 1389/12/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_059 ay sss.mp3
3.3M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 59
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_059p2.pdf
153.1K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 59
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_024 ads ss.mp3
7.66M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 24
تاریخ: 1390/08/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_24p2.pdf
219.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 24
تاریخ: 1390/08/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 الله اکبر
🔹 این گونه از روایت های نورانی است که خود ائمه اینها [شاگردان] را چطوری می پروراندند! مرحوم کلینی «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یحْیی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی» این روایت را نقل می کند. جمیع بن عمیر می گوید که امام صادق (سلام الله علیه) فرمود که «أَی شَیءٍ اللَّهُ أَكْبَرُ»، حالا حضرت از شاگردش سؤال می کند که «الله اکبر» یعنی چه؟ «فَقُلْتُ: اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَیءٍ»؛ خدا از هر چیزی بزرگ تر است. «فَقَالَ(علیه السلام): وَ كَانَ ثَمَّ شَیءٌ فَیكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ»؛[1] چیزی در عالم هست که خدا از آن بزرگ تر باشد؟! این «اکبر» أفعل #تعیینی است نه تفضیلی. کسی سؤال نکرده از حضرت، #شاگردان_خصوصی را این جور می پروراند.
▫️ ما یک ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ﴾[2] تعیینی داریم که جا برای دیگری نیست، یک تفضیلی داریم که می گوییم: «زیدٌ أولی من عمرو». این «اکبر»، أفعل تعیینی است بعد از اینکه حضرت آیه سوره مبارکه «احزاب» را خواند: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾[3]»[4] این «أَوْلَی» «أولا»ی تعیینی است تفضیلی که نیست. به شهادت ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ﴾ این «أولا»ی تعیینی است تفضیلی که نیست. این طور نیست که مستحب باشد به طبقه اول بدهیم به دوم ندهیم! یعنی به طبقه اول بدهید إلا و لابد، به طبقه دوم اصلاً نمی رسد. اگر ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ﴾ تعیینی است و نه تفضیلی، ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾[5] تعیینی است و نه تفضیلی، «الله اکبر» #تعیینی است و نه تفضیلی. چیزی در عالَم نیست!
▫️ در جلسههای دیگر مردم می آمدند سؤالات فقهی میکردند حضرت یک جواب خاصی می داد؛ اما اینجا خود حضرت سؤال می کنند که «اللَّهُ أَكْبَرُ» یعنی چه؟ عرض کرد که «أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَیءٍ»، فرمود: «وَ كَانَ ثَمَّ شَیءٌ فَیكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ»؟ عرض کرد که پس «اللَّهُ أَكْبَرُ» یعنی چه؟ فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَفَ»؛ وقتی نامتناهی باشد شما چگونه می توانی او را وصف کنی؟! این حدیث اول.[6]
🔹 حدیث دوم که مرحوم کلینی «عَنْ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیادٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ» ذکر کرد این است که از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) است که «قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ اللَّهُ أَكْبَرُ»؛ کسی در محضر حضرت عرض کرد «اللَّهُ أَكْبَرُ»، آن وقت خود حضرت فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَی شَیءٍ»؟ اینکه در جلسات عمومی و درس های عمومی و اینها که نبود. حضرت فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَی شَیءٍ»؟ «فَقَالَ مِنْ كُلِّ شَیءٍ! فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: حَدَّدْتَهُ»؛ اگر این اکبر از آن است پس شیئی هست و مرزها مشخص است، این می شود محدود و محدود هم یعنی ناقص. #هیچ_محدودی_واجب_نیست، چون هر واجبی باید کمالش را خودش داشته باشد، هیچ شیئی خودش را حد نمی زند. اگر محدود است، دیگری برای او مرز معین کرده است. مگر می شود که شیئی بگوید من دیگر کمالی نمی خواهم؟! اگر شیئی محدود شد إلا و لابد دیگری برای او مرزی معین کرده است و گرنه چگونه می شود که شیئی بگوید من بیشتر از این کمال نمی خواهم، این نیست.
🔹 فرمود اگر شیئی باشد پس مرز خدا این است و مرز آن این است، این هم محدود است و آن هم محدود است، «حَدَّدْتَهُ». این همان بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است در خطبه اول که اگر این کار را بکنی: «وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّه».[7] این شخص که عرض کرد «مِنْ كُلِّ شَیءٍ» حضرت فرمود: «حَدَّدْتَهُ، فَقَالَ الرَّجُلُ»؛ پس من چه بگویم؟ «الله اکبر» یعنی چه؟ فرمود این #تعیینی است تفضیلی نیست «قَالَ قُلِ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَفَ».[8]
▫️ حضرت این طوری شاگردان خصوصی را می پروراند. شاگران عمومی ایشان که از این موارد سؤالات نمی کردند. فرمود اگر خدا «اکبرُ من کل شیئاً، هناک شیء و الله فهو محدودٌ»! عرض کرد چه بگویم؟ فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَفَ».
[1]. وسائل الشیعة، ج7، ص191؛ الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص118.
[2]. سوره انفال، آیه75.
[3]. سوره احزاب، آیه6.
[4]. دعائم الاسلام، ج1، ص19.
[5]. سوره احزاب، آیه6.
[6]. وسائل الشیعة، ج7، ص191؛ الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص118.
[7]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه1 و 152.
[8]. وسائل الشیعة، ج7، ص192؛ الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص117.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_060 ay sss s.mp3
3.85M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 60
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_060p2.pdf
225.7K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 60
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_025 ads ss.mp3
11.48M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 25
تاریخ: 1390/08/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_25p2.pdf
205.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 25
تاریخ: 1390/08/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1426 ss.mp3
9.85M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/09/18
#نهج_البلاغه_نامه 1 و2
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1426 p2.pdf
173K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/09/18
#نهج_البلاغه_نامه 1 و2
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
15.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 توکل
🔸 اگر ضعف احساس می کنید چه اینکه احساس می کنید، باید #وکیل بگیرید. وکیل هم باید #عالم باشد هم #حاضر باشد هم #خیرخواه باشد هم #قدور باشد، همه اسمای حُسنای «جوشن کبیر» را ذات اقدس الهی دارد: ﴿وَ عَلَیهِ فَلْیتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾،[1] ما جدّاً وکیل می گیریم و #توکل می کنیم.
🔸 در بخشهای وسیعی از قرآن کریم تعبیر مفید حصر است، دارد: ﴿وَ عَلَیهِ فَلْیتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾؛ یعنی فقط به خدا #توکل کنید، کارهای دیگر را قانونی انجام بدهید؛ ولی آنچه در دل دارید توکل به ذات اقدس الهی باشد. اگر کسی ترسید همیشه محروم می شود، می ترسم امتحان بدهم، می ترسم وارد تولید بشوم، می ترسم، نه! وقتی کار را بر اساس #اصول انجام می دهید، #فکر کردید، #مشورت کردید، #ابزار را فراهم کردید، هراسی نداشته باشید.
[1] . سوره یوسف، آیه67.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/12/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 حکومت حق
🔹 سوره مبارکه «فتح» که در مدینه نازل شد، در فضایی بود که مشرکین بر علیه اسلام و مسلمانها تلاش و کوشش فراوانی کردند و مانع حضور مسلمان ها در مراسم حج و عمره شدند، راه مسلمین را از ورود به سرزمین وحی صدّ کردند، آنها را منصرف کردند و جلوی آنها را گرفتند. در چنین فضایی ذات اقدس الهی به رسول خود (صلی الله علیه و آله و سلم) در عالَم رؤیا بشارت داد که شما وارد مکه می شوید، خطری شما را تهدید نمی کند، در #کمال_امنیت هستید، برخیها سَرها را حَلق می کنند و می تراشند، برخی ها موی سر را کوتاه می کنند، پیروزمندانه وارد مکه می شوید و بر می گردید و همچنین یک #فتح_قریبی هم نصیب شما خواهد شد. اینها را ذات اقدس الهی در عالَم رؤیا به وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اعلام کرد و آن حضرت هم رؤیای خود را برای مؤمنین گفت. وجود مبارک آن حضرت با عدّه ای از مؤمنین به قصد عمره مفرده از مدینه حرکت کردند و آمدند تا «حُدیبیه» که بخشی از این سرزمین «حُدیبیه» جزء أرض مکه است و محدوده حَرم است که کفّار جلوی اینها را گرفتند که در آیه قبل؛ یعنی آیه 25، وضع کفار روشن شد که ﴿هُمُ الَّذِینَ كَفَرُوا وَ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ الْهَدْی مَعْكُوفاً أَن یبْلُغَ مَحِلَّهُ﴾؛ هم جلوی شما را گرفتند و هم جلوی قربانیهای شما را گرفتند و تهدید الهی هم این بود که ﴿لَوْلاَ رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِسَاءٌ مُؤْمِنَاتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَن تَطَؤُوهُمْ﴾ و ما اجازه ورود می دادیم، شما کشتاری در مکه به راه می انداختید!
🔹 فرمود اینها #مستحق این کار بودند، اَهلیت این کار را داشتند، ذات اقدس الهی نیز اینها را آزمود و دید که هم شایسته الزام ﴿كَلِمَةَ التَّقْوَی﴾ هستند و هم شایسته #انزال_سکینه «فی قلوبهم» هستند؛ لذا در کمال آرامش با اینکه راه های فراوانی را طی کردند، از مدینه تا مکه با شتر و گوسفند قربانی، آنها گفتند ما اجازه نمی دهیم شما باید برگردید و اینها هم در کمال طمأنینه و با سکوت برگشتند و دیگر جنگی نکردند؛ این خیلی سخت است، تحمّل می خواهد! اینها از راه دور آمدند و از پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدند که فرمود خدا به من وعده داد که ما در کمال امنیت وارد مکه می شویم، بعضیها سَرها را حلق می کنند و می تراشند، بعضی ها موی سر را کوتاه می کنند، هیچ آسیبی به ما نمی رسد.
🔹 اینها ماندند که این رؤیا به چه صورت #محقق می شود؟! آن گاه آیه بعد نازل شد که رؤیا حق است و در موطِن خود هم اجرا خواهد شد، زیرا نگفتیم امسال که سال ششم است واقع می شود! گفتیم خدا این توفیق را به شما می دهد و یک #فتح_قریبی در امسال است، برای اینکه آینده در «عمرة القضاء» همین حرف ها را انجام می دهید، وارد مکه می شوید، عمره انجام می دهید در حالی که امنیت هست، ﴿مُحَلِّقِینَ﴾ هم هست، ﴿مُقَصِّرِینَ﴾ هم هست، همه این نعمت ها فراوان است.
🔹 لذا فرمود این بخش به پایان می رسد و #امنیت را ما در سال بعد تأمین می کنیم، ﴿هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ كَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً﴾. در چند جای قرآن، ذات اقدس الهی وعده #پیروزی_اسلام داده است. به هر حال جهان به حق آفریده شد و باید به #حکومت_حق ختم بشود و روزی می رسد که بشر عاقل می شود و چون عاقل شد، #استحقاق_حکومت_الهی را خواهد داشت. این چه معجزه ای است که وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) میکند که در زمان ظهور آن حضرت دستِ بی دستی پروردگار بر سرِ مؤمنان و بشریتِ آن روز کشیده می شود به برکت حضرت که «فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ»؛[1] عقل مردم بالا می رود، وقتی عقل مردم بالا رفت نه استکبار و صهیونیسم را تحمّل می کنند و نه اَذناب و اَقمارشان، را تحمّل می کنند. وقتی عاقل شدند جز حق و جز پیغمبر و جز اهل بیت، اَحدی را نمی پذیرند. آن روز است که ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ كَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً﴾.
[1] . الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص 25.
#سالروز_صلح_حدیبیه
#شرایط_وقوع_رویای_پیامبر
#استحقاق_حکومت_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فتح جلسه 8
تاریخ: 1395/03/11
🆔 @a_javadiamoli_esra