eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جمال كعبه 🔹 یک وقت خواستند کعبه را مزین کنند با پرنیان و اطلس! حکیم سنایی فرمود که چرا به دنبال ابریشم می ‌گردید؟ چرا به دنبال استبرق می ‌گردید؟ كعبه را جامه كردن از هوس است ٭٭٭ یای بیتی بس است[1] شما می‌خواهید با استبرق و پرنیان کعبه را مزین کنید، با طلا کعبه را زینت کنی، همین سنگ سیاه یک زیور دارد و آن کلمه «یاء» ضمیر است، یک «یاء» دارد که این «یاء» زیور آن است که خدا فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیتِی﴾.[2] 🔹 همین یک «یاء» را خدا به ما هم دارد؛ اما ما به دنبال 3سنگ و گِل می ‌گردیم! مگر نفرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾![3] مگر ما را از خودش ندانست؟! [1]. سیر العباد الی المعاد(سنایی ـ چاپ تهران)، ص101. [2] . سوره بقره، آیه125. [3] . سوره حجر، آیه29؛ سوره ص، آیه72. 📚 سخنرانی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام ـ تهران تاریخ: 1395/06/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 توفیق انتظار 🔸 امتی منتظر (سلام الله علیه) است كه شرایط ظهورش را فراهم بكند، وگرنه منتظر نخواهد بود. اولین شرط اسلامی است؛ زیرا امام كه معارف الهی را عرضه می ‌كند، وقتی جامعه از رشد فرهنگی بالایی برخوردار باشد بهتر می ‌فهمد و بهتر دفاع می ‌كند؛ نه خود گرفتار خواهد شد، نه اجازه می‌ دهد دیگران از جهل و تجاهل عوام یا عوام زده سوء استفاده كنند. این اولین وظیفه است و دومین وظیفه شهامت و شجاعت است در اجرای منویات پیامبر گرامی اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) كه در حقیقت احكام و حكم الهی است، این دو اصل را به عنوان و تحصیل چنین شرایط اسلام برای ما مقرر كرده است. 🔸 از وجود مبارك رسیده است وقتی ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور می‌ كند كه ذات اقدس الهی لطفی نسبت به امت انسانی و اسلامی داشته باشد و دست مرحمت الهی بر بالای سر امت اسلامی كشیده بشود كه اینها و اینها كامل باشد،[1] اینها اندیش‌وران فرزانگان و خردمندان متبحر و حكیم خواهند بود. آنچه كه در جامعه اسلامی می ‌گذرد و حكومت می‌ كند است؛ با این رشد مردم شرایط علمی ظهور حضرت را فراهم كرده‌ اند. طبق این روایتی كه از امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است تا مردم عاقل نشدند، معارف دین را درست نشناختند و معنای امامت را درست ارزیابی نكردند ولی عصر (ارواحنا فداه) نصیب آنها نخواهد شد. 🔸 دومین شرط که مربوط به مدیریت و مدبریت و شهامت و شجاعت در است، بیانی است كه باز از وجود مبارك رسیده است كه یاران راستین ولی عصر و اصحاب آن حضرت «كَانَ الرَّجُلُ مِنْ شِیعَتِنَا أَجْرَى مِنْ‏ لَیثٍ‏ وَ أَمْضَى‏ مِنْ‏ سِنَانٍ»[2] یعنی از شیر شجاع تر و از نیزه تیزترند. نمونه این گونه از شهامت ‌ها را در دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران اسلامی نشان دادند، زن و مرد بزرگ‌سال و میان سال و نوسال نشان دادند كه برای حفظ دین می ‌توان از شیر با شجاعت ‌تر بود و از نیزه تیزتر بود و هرگونه خطری را با جان خرید پس اگر از نظر رشد فرهنگی به آن نصاب راه یافتند و از نظر شهامت و شجاعت به این نصاب بار یافتند آن گاه شرایط ظهور را تحصیل كرده ‌اند. [1] . الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ‏ بِهَا عُقُولَهُمْ‏ وَ كَمَلَتْ‏ بِهِ‏ أَحْلَامُهُمْ». [2] . بصائر الدرجات، 1، ص24. 📚 پیام به سمینار فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا تاریخ: 1375/09/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نقش شیطان 🔹 اصل كلی این است كه شیطان در این جهان نقشی دارد و آن كردن و كردن است؛ كار حرامی است که او دارد می ‌كند، ولی اختیار را از هیچ كسی سلب نمی ‌كند. اینكه شیطان می ‌كند معصیت است و خلاف شرع است؛ مثل اینكه كسی مركز فساد دایر می‌ كند، خب كسی كه مركز فساد دایر می ‌كند هیچ جوانی را مجبور نمی ‌كند، ولی زمینه گناه را فراهم می‌ كند. این وسوسه كردن, تبلیغ گناه كردن, ترویج گناه كردن این معصیت است، شیطان هم همین كار را می ‌كند؛ اما كسی را مجبور نمی ‌كند كارش در همین حد است. فرمود آنچه دامنگیر مردم سبأ شد همان است كه دامنگیر مردم منطقه دیگر هم می‌ شود. این است كه شیطان عده‌ای را می‌ كند به طرف گناه, برخی‌ ها می‌ پذیرند و برخی‌ ها نمی ‌پذیرند. شیطان گفت من اینها را می ‌كنم اینكه می‌ گویند دشمن قسم ‌خورده منظورش شیطان است، شیطان سوگند یاد كرد گفت: ﴿فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ﴾[1] این دشمنی است كه سوگند یاد كرده است. عرض كرد خدایا! به عزّت تو قسم من اینها را گمراه می ‌كنم گمراهی ‌اش هم در حدّ وسوسه است. ، او را به جهنم می‌برد چون معصیت كرده تشویق كرد و وسیله گناه را فراهم كرد، اما بار تبهكاران را كم نمی ‌كند؛ لذا در سوره مباركه «ابراهیم» (سلام الله علیه) كه قبلاً گذشت فرمود وقتی در صحنه قیامت كه است طرفین، حجّت اقامه می ‌كنند، شیطان می ‌گوید من دعوت‌نامه نوشتم خب می ‌خواستید نیایید. از درون، شما را به حق دعوت كرده است، از بیرون شما را به حق دعوت كردند، آنها كه بزرگ و مقدس ‌تر و محترم ‌تر بودند آنها كه معصوم بودند آنها كه بیشتر بودند خب می‌ خواستی حرف آنها را گوش بدهی! چرا حرف مرا گوش دادی؟ می‌ خواستی نیایی! همین حرفی كه در سوره مباركه «ابراهیم» آیه 22 مطرح است، همان حرف در سوره مباركه «سبأ» هم طرح می‌ شود. 🔹 در آیه 22 سوره مباركه «ابراهیم» این است كه ﴿وَقَالَ الشَّیطَانُ لَمَّا قُضِی الْأَمْرُ﴾ به تبهكاران می‌ گوید ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ﴾ (یك)، ﴿وَوَعَدتُّكُمْ﴾ (دو)، من دادم خدا هم وعده داد من خُلف وعده كردم من به شما وعده دادم كه اگر اینجا بیایید تمدّن هست, مدنیت هست, آزادی هست, دروغ گفتم, ذات اقدس الهی به شما وعده داد و درست گفت, خدا وعده داد: ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ﴾ من وعده‌ دروغی دادم خدا وعده راست داد، خب می‌خواستید آنجا بروید! ﴿وَمَا كَانَ لِی عَلَیكُم مِن سُلْطَانٍ﴾؛ من كه مسلّط نبودم، من یك مركز فساد باز كردم همین! خودم گناه كردم گناه هست باید جهنم بروم خب درست است، اما من شما را مجبور نكردم, همین! ﴿وَمَا كَانَ لِی عَلَیكُم مِن سُلْطَانٍ﴾ من هیچ سلطنتی نداشتم این به استثنای منقطع شبیه ‌تر است، همین استثنای منقطع یا شبیه استثنای منقطع در محلّ بحث سوره مباركه «سبأ» هم هست. سلطنت من فقط به این بود كه برای شما نوشتم همین! خب من یك دعوت‌نامه نوشتم شما سه, چهارتا دعوت‌نامه دریافت كردید از عقل دریافت كردید, از فطرت دریافت كردید, از پیغمبر دریافت كردید, از اهل ‌بیت دریافت كردید, ﴿وَمَا كَانَ لِی عَلَیكُم مِن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ﴾ همین! ﴿فَاسْتَجَبْتُمْ لِی﴾ شما دعوت مرا اجابت كردید خب می ‌خواستید نكنید ﴿فَلاَ تَلُومُونِی﴾ مرا ملامت نكنید ﴿وَلُومُوا أَنفُسَكُم﴾ خودتان را ملامت كنید. [1] . سوره ص، آیه 82. 📚 سوره سبأ جلسه 6 تاریخ: 1392/07/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_108 ay ss.mp3
3.86M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 108 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_108p2.pdf
195.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 108 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
mumenoon_034 ads ss.mp3
7.69M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 34 تاریخ: 1390/07/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_34p2.pdf
253.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 34 تاریخ: 1390/07/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 حیات جامعه ▪️ سالار شهیدان همه ایام مخصوصاً این ایام را فروغ بخشید، با خونش، با جانش، با فرزندانش، آن قدر تلاش و کوشش کرد که جامعه را نورانی کند، جامعه را زنده کند. ▪️ فرمود نهضت من عاشورای من، قیام من، شهادت و اسارت من این طور نیست که با اتخاذ مضلّ همراه باشد ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. 📚 پیام برای مبلغین تاریخ: 1400/05/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زبان بین المللی 🔹 یک مشترکی بین این هفت میلیارد هست و آن است که زبان دل ‌پذیر است. ما همان طوری که به حسب حس از بوی خوب همه لذت می ‌بریم و کسی یادمان نداد، شرقی و غربی ندارد، از گُل همه لذت می ‌برند، از عسل همه لذت می ‌برند، اینها یک مشترکاتی است که با زبان خلقت همراه است. در هم یک سلسله مسایل مشترکی بین نوسال و سالمند و همه هست. اگر بتوانید با آن زبان سخن بگویید، هم استاد را روشن کردید، هم شاگرد را روشن کردید. این هست و راه آن توسل به ذات أقدس الهی و کنجکاوی و فحص و بحث است، می ‌شود پیدا کرد. 🔹 مطلب بعدی آن است که ما الآن یک فردوسی کم داریم؛ حالا اگر کسی توانست کار فردوسی را انجام بدهد، «طوبی لهم»! ولی به هر حال جای فردوسی خالی است. شما آقایان، بچه‌ های شما، جوان های شما و همه مسئولین ایران کاری کردند که در این هفت میلیارد بشر نمونه است. خدا غریق رحمت کند فردوسی را! او تنها شاعر نبود، او بود، در عصری که نام مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) با سربریدن همراه بود، آن وقت در شاهنامه گفت: که من شهر علمم علیم دَر ست ٭٭٭ درست این سخن قول پیغمبرست[1] اگر غیر فردوسی بود که مهلت نمی ‌دادند. مرحوم استادمان آقای حکیم الهی قمشه ‌ای را خدا غریق رحمت کند! ایشان می ‌گفت این فردوسی اگر ماند برای آن لطایف شعری ‌اش ماند: میازار موری که دانه کش است ٭٭٭ که جان دارد و جان شیرین خوش است[2] بعد فرمود من لطیف ‌تر از او گفتم؛ من گفتم که: هر کس که دلی دارد یک مور نیازارد ٭٭٭ کآن مور هم از دلبر دارد اثری بر دل[3] گفت که شعر من لطیف ‌تر از فردوسی است؛ اما او حماسی است. مرحوم فردوسی از این جهت که یک حکیم نام‌ آوری بود، مرحوم صدر المتألهین با اینکه نام شعرا را نمی ‌برد، یکجا از ایشان به عظمت نام می ‌برد. فردوسی گفته است که: خداوند بالا و پستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ‌ای هر چه هستی تویی[4] صدر المتألهین می ‌گوید به اینکه این «یاء» هستی، یای ضمیر نیست.[5] معنای شعر فردوسی این نیست که من نمی ‌دانم چه هستی، هرچه هستی خودت هستی! این «یاء» یای مصدری است: خداوند بالا و پستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ‌ای هر چه هستی تویی یعنی تمام حقیقت هستی تویی. «یاء» یای ضمیر باشد خیلی فرق است. 🔹 اگر فردوسی بود کاری که ایران کرده بود آن کار واقع روی کره زمین کاری است نمونه، حالا این چه وقت به سینما می ‌آید؟! آن و بزرگواری مردم ایران است. خدا صدام را گرفت و حمله کرد به کویت به عنوان اینکه یکی از استان‌های ماست. همه به مسئولین، از امام و مسئولین و به مردم گفتند شما هم چهار تا گلوله از آن طرف بزنید، ما گفتیم این کار را نمی ‌کنیم، ما امضا کردیم، شما با هم جنگ دارید، ما زیر امضایمان را نمی ‌زنیم. در حالی که اگر ما چهارتا گلوله می ‌زدیم، یک مقدار خسارت ‌ها را می‌ رفتیم می‌گرفتیم، حق مسلّم ما بود؛ اما گفتیم ما امضا کردیم، ما تعهد سپردیم؛ این را می ‌گویند ! یک فردوسی می‌ خواهد که این را به نظم دربیاورد که ایران در کجای آسمان فکر می ‌کند؟! مردم هم حاضر نبودند، مسئولین هم حاضر نبودند، تنها امام که نبود. این کار رستم و کشتن اشکبوس و اینها نیست، این یک کرامتی است، این است. [1]. شاهنامه فردوسی، بخش7، گفتار اندر ستایش پیغمبر. [2]. بوستان سعدی، باب دوم در احسان. [3]. كلیات دیوان حكیم الهی قمشه‏ای، غزل 290، ص678. [4]. شاهنامه فردوسی، بخش1، آغاز کتاب. [5]. اسفار، ج۲، ص۳۳۴. 📚 .دیدار جمعی از مسئولین سینمایی و هنرمندان کشور با حضرت استاد تاریخ: 1396/12/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_109 ay sss.mp3
3.61M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 109 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_109p2.pdf
177.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 109 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا