eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
momenoon_37p2.pdf
266.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 37 تاریخ: 1390/07/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آبروی مؤمن 🔹 شما سوره مبارکه «علق» را ملاحظه بفرمایید ـ که جزء عتائق سور است. این «إقرأ» اول نازل شده، قبل از آن که ما آیه ‌ای نداشتیم ـ در بخش پایانی سوره «علق» اصلاً آن قسمت‌ ها سخن از بگیر و ببند نیست، سخن از جهنم نیست، سخن از حیاست: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَی﴾؛[1] انسان نمی ‌داند که خدا او را می ‌بیند؟! بعدها سخن از جهنم آمد وقتی بی حیایی بشر پیش آمد؛ وگرنه اول که خدا نگفت می ‌سوزانم، اول گفت می ‌بینم: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ﴾، اول و آخرش هم در مناجات شعبانیه . این وسط‌ها ما مشکل داریم. او با ما از وارد شد، او با ما از راه حیا و محبت و دوستی دارد سخن می‌ گوید. 🔹 این روایت را مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) در جلد هفده همین کتاب شریف وسائل باب تجارت و احکام تجارت که آن شخص آمد خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض کرد که به من مأموریت دادند که بروم اهواز و آمدم حضور شما که به هر حال را شما بدهید، اینها یک دستوری دادند که من اهواز بروم. حضرت فرمود به مردم آن جا کن، درباره دین این طور باش، را حفظ بکن، مؤمنین را حفظ بکن، تا به این جمله می ‌رسد که فرمود را حفظ بکن، برای اینکه ذات أقدس الهی می ‌فرماید ـ اینها حدیث قدسی است که اینها دارند می گویند ـ. فرمود: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»،[2] این خیلی بالاتر از «سَلْمَانُ‏ مِنَّا‏»[3] است! اگر معصوم نگفته بود، مگر کسی جرأت می‌ کرد چنین حرفی بزند؟! این همین طور حرف می‌ زنند. اینکه فرمود: ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾، در محب و محبوب جا برای گله که نیست. اگر کسی شد به او اجازه می ‌دهد که اینطور با او ناز بکند. 🔹قبلاً این کلمه «ناز» به عرضتان رسید این «دعای افتتاح» که از وجود مبارک حضرت است در همین صفحه اول بعد از چند سطر حضرت فرمود به خدا بگویید: «مُدِلًّا عَلَیك‏»؛[4] ـ این مُدل از «إدلال» است، «إدلال، دَلال»؛ یعنی غنج و ناز ـ خدایا من می ‌خواهم با تو ناز کنم ـ دَلال یعنی ناز ـ آن «أفتقر، أفتقر، أفتقر» که سرجایش محفوظ است. 🔹 این دین است! این بگیر و ببندش خیلی کم است، برای یک گروه دیگر است. همه درها را باز گذاشتند و از هر دری بخواهیم برویم راه باز است. [1]. سوره علق, آیه14. [2]. وسائل الشیعة، ج17، ص211. [3]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص64. [4]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص58. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 352 تاریخ: 1397/12/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_112 ay ss.mp3
4M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 112 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_112p2.pdf
167.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 112 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مهم ترین معجزه ▪️ از عربی كه 1400 سال قبل یا بیشتر زندگی می ‌كرد، اگر چیزی شنیده شود كه بدتر از آن را امروز در هند دارند كه مثلاً موش را می ‌پرستند، جای تعجّب نیست؛ آنها از این حرف ‌ها داشتند، اینها را وجود مبارك پیغمبر آدم كرد بود كه چگونه از میان اینها اباذر تربیت كرد, مقداد تربیت كرد, عمار تربیت كرد و اویس قَرن تربیت كرد؛ این وجود مبارك پیغمبر است كه این عربِ این چنینی را اباذر كرده است؛ ایشان را به اباذر آموخت. مرحوم كلینی در جلد هشت كافی دارد در هنگام تبعید (رضوان الله علیه) به ربذه خلیفه وقت دستور داد كسی او را بدرقه نكند؛ ولی حضرت امیر و فرزندانشان اعتنا نكردند و تا مرز وداع، اباذر را بدرقه كردند. هركدام از این بزرگواران ـ وجود مبارك حضرت امیر, امام حسن, امام حسین (علیهم السلام و علیهم الصلاة) ـ فرمایشاتی فرمودند، چند نفری هم كه خدمتشان بودند هم حرف زدند و او را تسلیت و دلداری می ‌دادند كه خدا هست و . این در پاسخ به وجود مبارك حضرت امیر عرض كرد كه من معتقدم و باورم این است كه اگر تمام روی زمین مثل مِس شود كه علفی سبز نشود و هیچ قطره بارانی از آسمان نبارد من معتقدم که خدا می‌ تواند بنده خود را روزی بدهد،[1] این است. اباذر معصوم نیست, حرفش حجّت نیست؛ ولی این حرف را در پیشگاه سه معصوم گفت که می‌ شود حجّت. مرحوم كلینی كه این را در جلد هشت كافی نقل كرد، نه برای اینكه حرف ابا‌ذر است، برای اینكه در پیشگاه سه معصوم است و تقریر شده است، حضرت امیر دیگر نفرمود این اغراق است. ▪️ اگر ملت ما این‌طور اباذری فكر كند، تحریم هیچ اثری ندارد! بالأخره ما در پناه هستیم، این حرف‌ ها را باور كردیم، لکن به این شرط كه در ما نباشد, كذب نباشد, نباشد, نباشد. حرفی است كه سه معصوم آن را امضا كردند؛ این می‌ شود اباذر, همان عرب را اباذر ساخت, همان عرب را ساخت كه فرمود: عمّار «مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِهِ»[2] ایمان است این پیغمبر بود حالا ما اگر حضورش را درك نكردیم لااقل كتاب و عترتش را كه درك می ‌كنیم. [1]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج8، ص208. [2]. بحارالانوار، ج29, ص405. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 30 تاریخ: 1393/02/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_113 ay ss.mp3
3.91M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 113 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_113p2.pdf
170.8K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 113 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شاگردان ائمه علیهم السلام 🔹 در دیار ما مرحوم ‌ را می ‌دانید، یا شنیدید یا اگر ندیدید، از دیگران شنیدید که ‌ایشان کار یک را می ‌کرد، ما چرا نباشیم؟! در دیار ما ‌این بزرگوار کار یک را می ‌کرد؛ یعنی مردم معتقد بودند و فرمایش او در آنها اثر می ‌گذاشت‌، این همان ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾[1] بود، چرا ما نباشیم؟ چرا ما بپوسیم؟ چرا مرگ را نمی‌ رانیم و زیر پایمان لِه نکنیم؟ ‌این بیان نورانی است، فرمود: «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»، این را که مخصوص نبود، فرمود مرگ پلی است زیر پای شما، شما از ‌این پل رد می ‌شوید، آن طرف دیگر خبری نیست. 🔹 شما هستید و مرگ نیست، ما در برزخ هستیم و مرگ نیست، در ساهره معاد هستیم و مرگ نیست، در بهشت هستیم و مرگ نیست، مرگ مُرد! چون ‌این طوری هستیم، هیچ وقت نباشیم! هیچ وقت فراموشمان نشود! هیچ وقت حرفی که در او نیست نگوییم! هیچ وقت از ، هدایت مردم، تبلیغ مردم، صرف نظر نکنیم، ما هم بشویم: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾. مگر امامت شرط است؟ مگر نبوت شرط است؟ ‌اینها برای است. [1] . سوره انعام، آیه122. آپارات: https://aparat.com/v/eAcKl 📚 سخنرانی در جمع طلاب تاریخ: 1395/11/07 🆔 @a_javadiamoli_esra