eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جهاد اكبر 🔸 از نبی اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رسیده است كه هنگام بازگشت سپاهیان اسلام از جبهه‌ های جنگ فرمودند: شما از جهاد اصغر فراغت یافته‌ اید، خود را برای آماده كنید: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بَعَثَ سَرِیةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ‏ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِی‏ عَلَیهِمُ‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ»[1]. 🔸 از این حدیث نورانی استفاده می ‌شود كه پیروزی بر دشمن بیرون مقدّمه است و مجاهدان این جهاد می ‌فهمند كه می ‌شود دشمن را به زانو درآورد. سرّ صدور این سخن از نبی گرامی (صلّی الله علیه وآله وسلّم) آن است كه آنها چون از جنگ با دشمن بیرون فراغت یافته، پیروزمندانه از جبهه برگشته بودند به فكر اصلاح نفس نبودند، با گذشت زمان و پدید آمدن حادثه «سقیفه بنی ساعده»، این حقیقت روشن تر شد و آنان بر اثر نپرداختن به جهاد اكبر به نرسیدند و به مقام شامخ تولّی «ولی الله» راه نیافتند. 🔸بنابراین، در جبهه‌ و پشت جبهه مقدمه است، نه هدف نهایی. انسان مؤمن، بیگانه را از حریم میهن اسلامی خود طرد می ‌كند تا در كمال امنیت ایمانش را حفظ كند و در فضایی آزاد، بتواند درست بیندیشد، حق را درست درك كرده و به آن معتقد شود و در عمل نیز آن را درست پیاده كند. [1]. الأمالی ( للصدوق)، ص466 و 467. 📚 مراحل اخلاق در قرآن، ص74 و 75. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 احیای فرهنگ جهاد و شهادت 🔹 هفته ‌ای كه در آن هستیم و سالگرد جنگ تحمیلی است. درباره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دو گونه سخن گفته شد و گفته می ‌شود؛ یكی تحلیل روز است كه انگیزه تجاوز صدام وادارش كرد كه به ایران بتازد و شرق و غرب او را از هر نظر حمایت كردند و جنگی بود كه بعد از جنگ جهانی دوم است، زیرا جهان در این جنگ شركت كرد، منتها نه برای اینكه یكدیگر را بكوبند بلكه برای اینکه اسلام و ایران اسلامی را بكوبند. قسم دوم تحلیل روایی این‌گونه از جنگ هاست كه این جنگ ها در صدر اسلام واقعاً سابقه داشت؛ هم در برابر رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) چنین جنگی رخ داد هم در برابر علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) و علل موفقیت اسلام در صدر ظهورش، همان مردم و مسلمین بود چه اینكه علل پیروزی ایران اسلامی هم همین بود. 🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) وقتی به خلافت رسید بسیاری از رسوبات جاهلی را از بین برد؛ اموال را بالسویه تقسیم می ‌كرد، جاه ‌طلبان را پاسخ منفی می‌ داد و مانند آن؛ را از بین برد و را احیا كرد. طلحه، زبیر و دست‌اندركاران جنگ جمل دیدند آن حاتم‌ بخشی ‌های بی ‌جا كه از بیت ‌المال نصیبشان می ‌شد قطع شد، آن جناح ‌بازی ‌ها و باندبازی ‌های گذشته سپری شد و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب یك رهبر قسط و عدلِ انعطاف ‌ناپذیر است؛ با توصیه رفتند دیدند سرشكسته برگشتند، با خواهش رفتند دیدند سركوب ‌شده برگشتند، با وعده و وعید زبانی رفتند دیدند سرشكسته برگشتند آن‌گاه دست به سلاح بردند. 🔹 آنچه شما در دیدید، در آن جنگ تحمیلی هشت ساله دیدید هم همین بود. الآن همه ما عموماً و عزیزان بسیج و سپاه و ارتش و نیروهای مسلح خصوصاً، بحق باید باشیم زیرا این دشمن هرگز دست ‌بردار نیست! 🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برای می ‌فرمود این سخنرانی مرا بنویسید برای مردم بخوانید. فرمود مردم به این چهار اصل توجه كنید: اول ؛ جهاد و دفاع بر شما واجب است بر هر مسلمانی واجب است؛ دوم: بدانید كه از غیر مجاهد است؛ سوم: ؛ خدا مجاهدین را كمك كرد و كمك می ‌كند و این وعده الهی است؛ چهارم -آن سه قسمت، آیات فراوانی دارد كه همه‌ شما حضور ذهن دارید؛ یعنی آیات وجوب جهاد، آیات فضیلت مجاهد و آیات نصرت مجاهدین که این آیات را مكرر در مكرر گفتید و خواندید- سوگند یاد كرد فرمود: «وَ اللّه‏ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»؛[1] قسم به خدا دنیای مردم بدون جهاد صالح نمی ‌شود دین مردم بدون جهاد صالح نمی ‌شود؛ اگر كسی بخواهد در دنیا زندگی شرافتمندانه داشته باشد باید باشد -مبارز غیر از مهاجم است- مبارز یعنی و اگر بخواهد دینی داشته باشد باید مبارز باشد یعنی سلطه ‌ناپذیر. 🔹 اینكه فرمود: «وَ اللّه‏ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»، این قَسَم از دو بخش از آیات قرآنی استنباط می‌ شود: یك سلسله از آیات در قرآن می ‌گوید اگر دفاع نباشد منظم نیست و طایفه دیگر آیاتی است كه می‌گوید اگر جهاد نباشد نمی ‌ماند. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج5، ص8. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/07/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_118 ay ss.mp3
3.69M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 118 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_118p2.pdf
156.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 118 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حُب الهی 🔹 انسان اگر است،‌ رحمتش این است كه در برابر یك امر رقت باری قلبش متأثر می ‌شود، آنگاه شروع به كمك می‌ كند. رحمت در انسان همراه با تأثر قلبی و انفعال درونی است. آنچه كه در انسان كمال است، همان رسیدگی به كار مردم است. اما آن تأثر و انفعال در اثر است. ممكن است یك موجودی كامل باشد و نیاز هر نیازمندی را هم برآورده كند و خود منفعل و متأثر نشود، چون این انفعال ناشی از نقص است. گاهی ممكن است این انفعال كه نقص است به حساب كمال تلقی بشود. 🔹 بعضی وقتی یك انسان مستمندی را در هوای سرد می‌ بینند قلبشان متأثر می ‌شود و برای برطرف كردن این تأثر قلبی به آن مستمند كمك می ‌كنند، نه به عنوان یك و وظیفه دینی، بلكه به عنوان یك . این در عین حال كه یك وصف نقصی است،‌ این شخص او را كمال می ‌داند. می ‌گوید من دلم می‌ سوزد. او باید طوری زندگی كند كه مستمند به این صورت در نیاید؛ اكنون كه به این صورت درآمد با احترام باید انجام وظیفه كند نه با ترحم! اینكه در ما این كمك با تأثر و انفعال همراه است، این در اثر نقص ماست نه اینكه در حقیقت رحمت این معنا مأخوذ باشد كه با انفعال و تأثر قلبی همراه باشد. 🔹 اگر كسی اصلاً‌ قلبش مملو مهر خدا بود و سخن از ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾[1] بود نه تأ‌ثر قلبی، او همین كه بشنود یك كسی دم در می ‌گوید من مسكینم،‌ آن منظره را نمی ‌بیند كه قلبش متأثر بشود، خود گرسنه می ‌ماند و او را سیر می ‌كند و حرفش این است: ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾، نه برای این كه دلم سوخت می‌ خواهم این سوزش دل را برطرف كنم. این قلبی كه با متیم است اصلاً‌ غیر را راه نمی‌ دهد تا برای او دلسوزی كند. متیم یعنی پُر. اگر این قلب به متیم شد جا برای مسكین و یتیم و اسیر نیست تا انسان آنها را ببیند برای آنها دلسوزی كند. او فوق آن است كه دلسوزی كند. او همه ‌اش ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾ را دارد. [1] . سوره انسان، آیه 9. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فاتحة الکتاب جلسه پنجم تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_119 ay ss.mp3
3.58M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 119 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_119p2.pdf
150.6K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 119 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
anbiya_005p2.pdf
170.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 5 تاریخ: 1389/03/17 🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 شوق دیدار ▪️ درست است که انبیای فراوانی را شهید کردند ﴿وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾،[1] ﴿وَ قَتْلَهُمُ الأنْبِیاءَ﴾[2] این تعبیرات هست، امّا حالا یک کسی با تمام زن و بچه اش به دیار و برود بی سابقه است! «وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ‏ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»؛ از سرگردانی که کدام راه را انتخاب بکنند، اینها را نجات بدهد و البته اثربخش بود! ▪️ تمام برکاتی که بعد از جریان (سلام الله علیه) حاصل شد، مدیون خون حسین بن علی بن ابی طالب است؛ این‌طور است که می بینید عدّه ای مشتاقانه حرکت می کنند؛ بعضی پیاده، بعضی سواره، بعضی ویلچری و غیر ویلچر، این است، این را چیزی غیر از شوق نمی تواند رهبری کند و خدای سبحان هم دل ها را شیفته این کارهای فطری کرده است و پاداش آن را هم ذات اقدس الهی به حسین بن علی و شهدای کوی او، زائران او، مشتاقان او و علاقه مندان به این ذات و سایر ذوات قدسی عطا کرده و ـ إن شاء الله ـ می کند. [1]. سوره بقره, آیه61. [2]. سوره آل عمران, آیه181؛ سوره نساء155. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا