eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دنیای مذموم 🔹 منظور از دنیا آسمان و اهلش نیستند، زمین و اهلش نیستند، بین «أرض و سماء» نیستند، اینها موجودات الهی ‌اند، تكوینیات ‌اند، حقایق و آیات الهی ‌اند؛ دنیا همین است كه من باید این كار را انجام بدهم نه او, من باید این میز را داشته باشم نه او, من باید جلو بیفتم نه او, من باید با این لقب باشم؛ همین ! یكی از مهم ‌ترین كارهایی كه انبیا و اولیا مخصوصاً اهل بیت (علیهم السلام) كردند است كه انسان دنیا را بشناسد و فریب نخورد، نه بیراهه برود و نه راه كسی را ببندد. خب حالا این كار را دیگری دارد انجام می‌دهد بسیار خب, «مَن رضی بفعل قومٍ» او هم در ثواب شریك است،[1] بگوییم خدا را شكر می ‌كنیم كه این آقا دارد این كار را با بهترین وجه انجام می ‌دهد، اگر چیزی از ما هم بر آمد كمك بكنیم. اگر این طور شد انسان هم راحت زندگی می ‌كند، هم به دین خودش می‌رسد و هم به دنیای خودش می‌رسد؛ اما اگر ـ خدای ناكرده ـ بگوید من باید انجام بدهم چرا او, این می ‌شود دنیا! دو طایفه از آیات در قرآن كریم هست، دو طایفه از نصوص در روایات هست: یك طایفه می‌ گوید دنیا یعنی آسمان و اهلش, زمین و اهلش؛ این زندگی, خیر و رحمت و بركت است، این را خدا آفریده و نعمت الهی است و مَتْجر اولیای الهی است؛ اما هر جا سخن از شد حرف ابلیس است كه ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾.[2] در سوره مباركه «بقره» آمده كه آنجا كه پیامبر الهی، طالوت را فرمانده قوا كرد، اینها گفتند كه ﴿وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ﴾[3] این ﴿نَحْنُ أَحَقُّ﴾, این ﴿أَنَا خَیرٌ﴾، این حرف شیطان است. 🔹 طبق تعبیر قرآن كریم از دو كار منزه اند: نه خودشان به طرف بازی می روند، نه گَرد بازی به دامنشان می ‌نشیند؛ هم خودشان مطابق آیه سوره مباركه «مؤمنون» ﴿عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ﴾[4] هستند كه اینها از لغو اعراض دارند و هم مطابق آیه سوره «نور»، لهو و مانند آن، آن قدرت را ندارند که اینها را سرگرم كنند كه ﴿لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَیعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ﴾.[5] اگر كسی نه خودش به طرف بازی برود، نه آن كارگردانان بازی آن قدرت را داشته باشند كه این بازی را به طرف او ببرند كه دامن او را تر كنند، این راحت است. [1] . ر.ك: نهج‌البلاغه, حكمت 154؛ «الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ». [2] . سوره اعراف, آیه 12; سورهٴ ص, آیهٴ 76. [3] . سوره بقره, آیه 247. [4] . سوره مؤمنون, آیه 3. [5] . سوره نور, آیه 37. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 20 تاریخ: 1391/10/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_154 ay ss.mp3
4.01M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 154 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_154p2.pdf
166.7K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 154 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Ers-113 s.mp3
6.56M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 113 تاریخ: 1400/07/28 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جزای کریمانه 🔹 در جریان جزا و كیفر, هم از نظر كیفیت بهتر از خود عمل است كه ﴿مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیرٌ مِنْهَا﴾[1] هم از نظر كمیت بیش از آن است ﴿مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا﴾.[2] کیفر عمل سیء نه از نظر كیفیت بیشتر است نه از نظر كمیت؛ اما جزای عمل صالح هم از نظر كیفیت بیشتر است برای اینكه فرمود: ﴿مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیرٌ مِنْهَا﴾ هم از نظر كمیت بیشتر است برای اینكه فرمود: ﴿مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا﴾. 🔹 او با عمل می ‌كند نه با عدل، اینكه الهی «عاِملنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک» همین است؛ درخواست بخشش, درخواست مزید لطف همان معاملهٴ با تفضّل است و اگر با عدل عمل كند كمتر كسی به مقصد می ‌رسد. [1] . سوره نمل, آیه 89; سوره قصص, آیه 84. [2] . سوره انعام, آیه 160. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 7 تاریخ: 1391/09/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_155 ay ss.mp3
4.02M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 155 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_155p2.pdf
158.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 155 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا