۲۶ بهمن ۱۴۰۰
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 کعبه حق
🔸 درباره علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) طبق بیان نورانی حضرت رسول (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار» #علی_با_حق_است. این حق مداری علی بن ابی طالب طوری است که ضمیر «یدُورُ» به حق بر می گردد نه به علی؛ «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی»، «یدُورُ» این حق، مدار علی بن ابی طالب، «حَیثُمَا دَار» علی بن ابی طالب!
🔸 توضیح مطلب این است که #حق_مطلق ذات أقدس الهی است، حقِ در جهان امکان به نام دین، احکام، حِکَم و معارف اعتقادی، همه اینها که حق اند از خدای سبحان اند ولی در مقام تشخیص، در مقام اثبات، در مقام استدلال که ما بخواهیم بفهمیم این حق که از طرف خدا آمده است چیست، #معیارِ این، علی بن ابی طالب است؛ یعنی هر کاری که حضرت کرد نشانه حق بودن آن است، هر کاری که نکرد نشانه باطل بودن آن است.
🔸 در جریان حضرت امیر ما این چنین می گوییم: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»؛ ضمیر «یدُورُ» به حق برمیگردد یعنی «یدورُ حق، مدار علی حیثما دار»، وگرنه این تعبیر درباره عمّار هم آمده است که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَمَّارٍ یدُورُ مَعَهُ حَیثُ دَار»؛ درباره عمار، ضمیر به عمار برمیگردد یعنی عمار حق محور است هر جا حق است عمار تابع آن است؛ اما درباره حضرت امیر، حق، #علی_مدار است، زیرا ما قبل از اهل بیت، قانون نوشته ای نداریم و کتاب و کتیبه ای نداریم که برنامه های آنها را با این کتاب و کتیبه مقابله کنیم؛ ما هیچ تشخیصی نداریم که چه چیزی دین است و چه چیزی غیر دین، مگر اینکه از #قول و #فعل و #سیره اهل بیت بفهمیم.
🔸 قرآن کریم خطوط کلی دین را بیان کرده که به منزله #قانون_اساسی است اما تبیین حدود آن، تشریح اجزا و شرایط آن و تحلیل حدود و ثغور آن به وسیله #اهل_بیت_علیهم_السلام است؛ ما بخواهیم بفهمیم چه واجب است چه واجب نیست، چه حلال است چه حلال نیست، چه مکروه است چه مکروه نیست، به وسیله #قول و #فعل این ذوات قدسی می فهمیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (علیه السلام)
تاریخ: 1398/10/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
qabz_21ms ss.mp3
7.1M
💠 صوت درس خارج فقه #قبض_و_اقباض
🔹 جلسه : 21
تاریخ تدریس: 1392/12/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
qabz_21p2.pdf
164.4K
💠 متن درس خارج فقه #قبض_و_اقباض
🔹 جلسه : 21
تاریخ تدریس: 1392/12/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
taha_059 adsss.mp3
9.09M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #طه
🔹 جلسه: 59
تاریخ: 1389/03/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
taha_059p2.pdf
220.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #طه
🔹 جلسه: 59
تاریخ: 1389/03/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 علم نافع
🔹به ما دستور دادند چه در نماز چه بعد از نماز از ذات اقدس الهی #علم_نافع طلب بکنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ عِلْماً نَافِعاً».
#علم_نافع گاهی به لحاظ معلوم است، گاهی به لحاظ اثرگذاری خود علم. گاهی انسان چیزهایی را یاد می گیرد که فقط اطلاع است، نه علم؛ موضوعی داشته باشد، محمولی داشته باشد، نسبتی داشته باشد، کارآیی داشته باشد نیست. این همان است که مرحوم کلینی نقل کرد که وجود مبارک حضرت وقتی وارد محفلی شد دید عده ای دور کسی جمع شدند، حضرت فرمود چه خبر است؟ گفتند این علامه است، فرمود علم او چیست؟ گفتند این نسّابه است؛ این وقایع ایام جاهلیت را می داند قبایل را می شناسد، حضرت فرمود: «ذَاكَ عِلْمٌ لَا یضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا ینْفَعُ مَنْ عَلِمَه». پس گاهی نافع بودن علم به لحاظ معلوم است؛ سِحر و شعبده و جادو و این گونه از علوم، علوم نافع نیست.
🔹 بخش دیگر علمی است نافع ولی در اثر اینکه جهالت، فرمانروای درون است، این علم را به منزله حاکم معزول قرار می دهد. این علم دارد، فقط در گوشه ذهن او بایگانی شده است، لذا به ما گفتند بگویید: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَعُ». #علم_غیر_نافع یا در اثر آن است که معلومش سودآور نیست یا در اثر این است که خود علم کارآیی ندارد. اما #علم_الهی هر دو کمال را دارد؛ یعنی هم معلوم آن سودآور است و هم خود علم کارآیی دارد، لذا ما علمی را میخواهیم که #علم_الهی باشد؛ این علم یقیناً #با_عمل_همراه_است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/09/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
qabz_22ms ss.mp3
7.5M
💠 صوت درس خارج فقه #قبض_و_اقباض
🔹 جلسه : 22
تاریخ تدریس: 1392/12/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
qabz_22p2.pdf
163.1K
💠 متن درس خارج فقه #قبض_و_اقباض
🔹 جلسه : 22
تاریخ تدریس: 1392/12/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
taha_060 adsss.mp3
10.15M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #طه
🔹 جلسه: 60
تاریخ: 1389/03/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
taha_060p2.pdf
242K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #طه
🔹 جلسه: 60
تاریخ: 1389/03/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیام تصویری به همایش ملی هزاره شیخ طبرسی ـ مجازی
🔹 تاریخ: ۲۷ بهمن 1400
🔹 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
آپارات:
https://aparat.com/v/6WUNy
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
j-007 1400-11-25 ss.mp3
6.9M
💠 صوت درس خارج فقه #وصیت
🔹 جلسه : 7
تاریخ: 1400/11/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
vasiyyat -007 - 1400-11-25-p1.pdf
318.7K
💠 متن درس خارج فقه #وصیت
🔹 جلسه : 7
تاریخ: 1400/11/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ولی الله
▪️ زینب كبرا (سلام الله علیها) كسی است كه طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) ظاهراً به #مقام_شامخ_ولایت بار یافته است، برای اینكه كسی كه بدون تعلیم عالم بشود، معلمش بلا واسطه خداست؛ كسی كه بدون تفهیم اهل فهم باشد، معلمش مفَهِمش ذات اقدس الهی است كه وجود مبارك امام سجاد به زینب كبرا (سلام الله علیهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَیرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ».
▪️ آن كه در مكتب بشرهای عادی درس و فهم نیاموخت مع ذلك #اهل_فهم_و_علم شد چنین كسی می شود #ولی_الله؛ آن سخنرانی اش، آن حماسه هایش، آن صبر و بردباری اش، آن قافله سالاری اش نشانه عظمت این بی بی (سلام الله علیها) است. امیدواریم به بركت این بانو این نظام اسلامی حق شناس دودمان عصمت و طهارت مخصوصاً بانوان این سرزمین حقشناس زینب كبرا و صدیقه طاهره وجود مبارك سیده نساء عالمیان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) باشند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1378/05/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
۲۸ بهمن ۱۴۰۰
۲۸ بهمن ۱۴۰۰
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 جمال الهی
▪️ امروز هم منسوب به زینب کبری (صلوات الله و سلامه علیها) است؛ این عزاداری های ما در حقیقت #امام_شناسی است، ما حرفی غیر از سخنان اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) نداریم.
آن جمله تاریخی ایشان از قرآن گرفته شده است؛ #زینب_کبری_سلام_الله_علیها فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا». قرآن کریم وقتی جمال حسی را بخواهد بیان کند نظیر رمه داری و برّه داری و مانند آن در اوایل سوره مبارکه «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ وقتی گوسفندان صبح ها می روند چرا و شب برمی گردند، هم صبح ها منظره زیبایی دارد هم عصرها که برمی گردند هر مادری بچه خودش را می شناسد، هر بچه ای مادر خودش را می شناسد، هیچ مادری غیر بچه اش را شیر نمی دهد و هیچ بچه ای هم سراغ غیر مادرش نمی رود، به هر حال می گردد پیدا می کند.
▪️ درباره این جمال ظاهری قرآن در سوره «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾. حضرت نفرمود این جریان برای ما جمال بود، فرمود #جمیل بود؛ سرّش این است که جمال را قرآن کریم به آن امور محسوس اسناد می دهد: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ اما آن #ملکات_نفسانی را با «جمیل» توصیف می کند؛ یعقوب(سلام الله علیه) گفت: ﴿فَصَبْرٌ جَمیلٌ﴾. «جمیل» را به «صبر» اسناد می دهد، گرچه جامع مشترکی دارند اما «جمال» را به محسوس اسناد می دهد.
#سالروز_وفات_زینب_کبری_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 75
تاریخ: 1399/12/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
۲۸ بهمن ۱۴۰۰