eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ولی الله ▪️ زینب كبرا (سلام الله علیها) كسی است كه طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) ظاهراً به بار یافته است، برای اینكه كسی كه بدون تعلیم عالم بشود، معلمش بلا واسطه خداست؛ كسی كه بدون تفهیم اهل فهم باشد، معلمش مفَهِمش ذات اقدس الهی است كه وجود مبارك امام سجاد به زینب كبرا (سلام الله علیهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَیرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ». ▪️ آن كه در مكتب بشرهای عادی درس و فهم نیاموخت مع ‌ذلك شد چنین كسی می ‌شود ؛ آن سخنرانی ‌اش، آن حماسه ‌هایش، آن صبر و بردباری ‌اش، آن قافله سالاری ‌اش نشانه عظمت این بی ‌بی (سلام الله علیها) است. امیدواریم به بركت این بانو این نظام اسلامی حق‌ شناس دودمان عصمت و طهارت مخصوصاً بانوان این سرزمین حق‌شناس زینب كبرا و صدیقه طاهره وجود مبارك سیده نساء عالمیان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) باشند. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1378/05/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جمال الهی ▪️ امروز هم منسوب به زینب کبری (صلوات الله و سلامه علیها) است؛ این عزاداری های ما در حقیقت است، ما حرفی غیر از سخنان اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) نداریم. آن جمله تاریخی ایشان از قرآن گرفته شده است؛ فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا». قرآن کریم وقتی جمال حسی را بخواهد بیان کند نظیر رمه داری و برّه داری و مانند آن در اوایل سوره مبارکه «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ وقتی گوسفندان صبح ها می روند چرا و شب برمی گردند، هم صبح ها منظره زیبایی دارد هم عصرها که برمی گردند هر مادری بچه خودش را می شناسد، هر بچه ای مادر خودش را می شناسد، هیچ مادری غیر بچه اش را شیر نمی دهد و هیچ بچه ای هم سراغ غیر مادرش نمی رود، به هر حال می گردد پیدا می کند. ▪️ درباره این جمال ظاهری قرآن در سوره «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾. حضرت نفرمود این جریان برای ما جمال بود، فرمود بود؛ سرّش این است که جمال را قرآن کریم به آن امور محسوس اسناد می دهد: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ اما آن را با «جمیل» توصیف می کند؛ یعقوب(سلام الله علیه) گفت: ﴿فَصَبْرٌ جَمیلٌ﴾. «جمیل» را به «صبر» اسناد می دهد، گرچه جامع مشترکی دارند اما «جمال» را به محسوس اسناد می دهد. 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 75 تاریخ: 1399/12/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
taha_061 adsss.mp3
7.45M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 61 تاریخ: 1389/03/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_061p2.pdf
194K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 61 تاریخ: 1389/03/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صبر و سکینت ای که در نعمت و نازی به جهان غره مباش ٭٭٭ که محال است در این مرحله امکان خلود 👇👇👇👇
💠 صبر و سکینت ای که در نعمت و نازی به جهان غره مباش ٭٭٭ که محال است در این مرحله امکان خلود ▫️ خب اینجا دردگاه است! هیچ كس در اینجا راحت نبود و نیست و نخواهد بود، اینجا جای است؛ یا انسان مشكل مالی دارد یا مشكل فرزند دارد یا مشكل بیماری دارد یا مشكل های اخلاقی پیدا می‌ كند، بالاخره درد و مشكل دارد. چه چیزی باعث می‌شود كه انسان بتواند این مشكلات را تحمل بكند؟ اگر یك باشد انسان بر این مصائب فائق است. ▫️ اگر گفت ما فقط خوبی دیدیم: «مَا رَأَیْتُ»؛ نه «رأیت جمیلا» بلكه با حصر فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»؛ در این سفر خیلی به ما خوش گذشت، این كه ـ معاذ الله ـ نخواست اغراق کند! فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» در این سفر خیلی به ما خوش گذشت! پس انسان می‌تواند به جایی برسد كه آن را بتواند تحمل كند، این راه دارد! خدا ما را برای این دو‌‌‌‌می آفریده نه برای اوّلی؛ انسان را در دردگاه آوردن كه هنر نیست، انسان را به ‌‌‌‌آن گنج ‌گاه دعوت كردن كه این رنج را تحمل بكند است! خدا ما را برای آن آفریده و این راه هم دارد، خیلی ها هم هستند که به آنجا رسیدند و خیلی ها هم تحمل می‌كنند می گویند: «الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ»! این «الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ» در برابر آن است كه «علی كل حال» انسان در رنج است! این می ‌گوید من دارم علی كل حال، او در هر لحظه مرا امتحان كرده و من در سایه لطف او در هر لحظه از سرافراز برآمدم! آپارات: https://aparat.com/v/THeWr 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1390/08/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رسالت مؤمنان 🔹 در بخش ‌هایی از سوره مباركه «توبه» می ‌فرماید: ﴿مَا كَانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾؛ فرمود هیچ كس حق ندارد در خود را برهاند و وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را در معرض خطر قرار بدهد، هیچ كس حق ندارد؛ فرمود همه باید سپر آن حضرت باشید! 🔹 تا پیامبر اکرم و امام معصوم زنده هستند، چون اینها هستند، این آیه درباره شخص آنها و دین آنهاست و وقتی بر اساس ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُونَ﴾ اینها رحلت كردند یا غیبت كرده ‌اند، این آیات درباره دین اینها, پیام اینها، روایات اینها در كنار قرآن كریم است. این‌ چنین نیست كه تمام این دستورات برای این باشد كه انسان ‌ها فقط حافظ شخص پیامبر باشند، با اینكه ذات اقدس الهی فرمود: ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُونَ﴾. پس عمده آن است كه تا آن حضرت زنده است، مؤمنان باید حافظ شخص او و دین او باشند و بعد از رحلت او یا شهادت اهل بیت یا (ارواحنا فداه) باید او باشند. پس هیچ كس حق ندارد بگوید كه من مایل نیستم یا فلان كار برای من ضرر دارد، هیچ كس حق ندارد! بعد از بیعت، هیچ حق ندارد چنین بگوید، چون بعد از بیعت واقعاً انسان بایع است نه مالك؛ فروخت! اگر نخواهد زندگی غاصبانه بكند دیگر نباید در مقابل شرع بگوید من مایل نیستم! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1376/09/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سلام بی بدیل 🔹 درود و تحیت جهانی مخصوص وجود مبارك نوح است، برای اینكه او یك جهانی كرده است: ﴿سَلامٌ عَلی‏ نُوحٍ فِی الْعالَمینَ﴾. هر كس از بعدی‌ ها كه می ‌آیند در كنار سفره حضرت نوح نشسته اند؛ تلاش و كوشش مستمر نُه قرن و نیم او می‌ تواند الگویی برای تمام انبیا باشد. 🔹 خدای سبحان در قرآن كریم به وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید که صبر و استواری حضرت نوح را ببین، چه اینكه می ‌فرماید: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِبْراهیمَ﴾, ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ موسی﴾ و مانند آنها؛ اما پیشگام همه اینها وجود مبارك حضرت نوح است، لذا در قرآن و تحیت جهانی تنها مخصوص وجود مبارك نوح (سلام الله علیه) است: ﴿سَلامٌ عَلی‏ نُوحٍ فِی الْعالَمینَ﴾. آن‌گاه این مطلب را برهانی می‌ كند، چرا درود خدا بر نوح باشد در همه جهان ‌ها؟ برای اینكه ما به پاداش می‌ دهیم _ این كبرای مسئله است _ یعنی او جزء «محسنین» بود و ما هم به «محسنین» پاداش می ‌دهیم، لذا به او پاداش دادیم؛ ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾. بعد به این تعلیل هم اكتفا نكرد، فرمود: ﴿إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ﴾؛ منشأ احسانِ او, او بود، او جزء و بندگان «مخلَص» ما بود بلكه جزء پرورنده‌ های بندگان «مخلَص» هم بود؛ ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾ یك دلیل, ﴿إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ﴾ این دلیل دیگر. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 15 تاریخ: 1392/12/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا