هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 کوثرِ حکمت
🔹 این كتاب, حكیم است؛ خدای حكیم, كتاب حكیمانه نازل كرده است. #حكمت در قرآن كریم هم بر مطالب #برهانی اطلاق می شود هم بر #خطابه و موعظه اطلاق می شود هم بر #جدال_أحسن. گاهی تفصیل، قاطع شركت است نظیر آنكه فرمود: ﴿ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ﴾؛ آنجا به قرینه اینكه تفصیل، قاطع شركت است، حكمت در مقابل موعظه و جدال است اما وقتی گفته می شود قرآن كتابِ حكیم است درس حكمت می دهد، حكمت به معنای عام است.
🔹 در سوره مباركه «اسراء» معارفی از عقاید, اخلاق, فقه, حقوق و مانند اینها را بیان فرمود بعد فرمود: ﴿ذلِكَ مِمَّا أَوْحَی إِلَیكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ﴾؛ فرمود اینها مطالب حكیمانه ای است كه ذات اقدس الهی به تو القا كرده است. قرآن کریم هم مسائل فقهی را حكمت می داند هم مسائل اعتقادی و كلامی و عقلی را حكمت می داند هم مسائلی چون احترام به پدر و مادر و امثال ذلك را.
🔹 آنچه در #قرآن_حكیم هست حكمت است و هر كسی بخشی از این معارف قرآن را فرا بگیرد بخشی از #كوثر را فرا گرفته است و آن كه كلّ قرآن در اختیار اوست و او در اختیار كلّ قرآن است مثل اهل بیت (علیهم السلام) اینها حقیقت كوثرند #كوثر_عینی هستند كوثر تكوینی اند؛ اختصاصی به صدیقه كبرا (سلام الله علیها) ندارد این چهارده ذات مقدس (علیهم السلام) همه شان كوثرند چه اینكه قرآن كریم هم كوثر است بنابراین چون قرآن, حكمت است ﴿وَمَن یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیراً كَثِیراً﴾ اگر كسی بخشی از قرآن را فرا گرفت به همان اندازه از تكاثر نجات پیدا كرد و به كوثر رسیده است منتها این برای كسانی است كه هم #حسن_فعلی دارند هم #حسن_فاعلی.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 1
تاریخ: 1391/12/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_39ms ss.mp3
7.28M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 39
تاریخ تدریس: 1393/03/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_39p2.pdf
174.2K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 39
تاریخ تدریس: 1393/03/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_041ahsss.mp3
7.24M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 41
تاریخ: 1388/09/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_041p2.pdf
190K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 41
تاریخ: 1388/09/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 1
🔹 در نوبت قبل، جریان سلوك الهی تا حدودی روشن شد كه هیچ موجودی غیر از انسان کامل از صفر به صد نمی رسد، هر موجودی غیر از انسان «ابنالسبیل» و در بین راه می باشد... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 1
🔹 در نوبت قبل، جریان سلوك الهی تا حدودی روشن شد كه هیچ موجودی غیر از انسان کامل از صفر به صد نمی رسد، هر موجودی غیر از انسان «ابنالسبیل» و در بین راه می باشد. اینها یا در بین راه می مانند و یا از بین راه شروع می كنند, زیرا جماد و نبات و حیوان گرچه از صفر شروع كرده اند؛ ولی در بین راه حرکت آنها قطع می شود و اینها به مقام ﴿دَنا فَتَدَلَّی﴾ بار نمی یابند. فرشتگان، احیاناً ممكن است در بین آنها افرادی باشند كه به مقام قُرب نهایی بار یابند; ولی از بین راه شروع كردند و از صفر شروع نکردند. بنابراین تنها كسی كه مهندسی قوس صعود را به رهبری ذات اقدس الهی به عهده دارد; یعنی نقشه را خدا میكشد; ولی راه را انسان میرود، از صفر تا ﴿دَنا فَتَدَلَّی﴾ را طی می كند، مهندس عملی این راه است، این راه را طی میكند و افراد دیگر را به همراه خود میبرد، انسان كامل است. این عصارهٴ بحث در نوبتهای قبل بود.
🔹 آنچه در این نوبت مطرح می شود آن است كه طی نمودن چنین راهی چگونه است؟ سیر عملی و برنامه عملی آن چیست؟ دشواری این سیر نه تنها در مسئله رفتن است, بلكه در مسئله معرفت هم هست. انسان نمی داند که از كجا شروع كند, زیرا از هر جایی شروع كند، آن لطف الهی آنجا هست و هر جا برسد لطف الهی آنجا هست، «مرا همراه و هم راه است یارم». خدای سبحان با هر موجودی و در هر زمان و زمینی حضور دارد, لكن آنچه در پایان سوره «ذاریات» به عنوان هدف مخلوق و ـ نه هدف خالق ـ ، غرض خلقت ـ و نه غرض خالق ـ بیان شده، عبادت است كه فرمود: ﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ﴾... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/qy8Ut
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra