هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هم اکنون
▫️ پخش زنده مراسم ترحیم متعلقه آیت الله العظمی جوادی آملی در مسجد اعظم قم
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 3
🔹 انسان گاهی از نیاز خسته میشود، به ما گفتند راه باز است و اینطور نیست كه این راه ملالآور باشد، بلکه راه طربناك و نشاطآوری است... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 3
🔹 انسان گاهی از نیاز خسته میشود، به ما گفتند راه باز است و اینطور نیست كه این راه ملالآور باشد، بلکه راه طربناك و نشاطآوری است، راه سرور است، راه فشار نیست، سلوك الهی راه محبّت است. به ما گفتند تا آنجا كه نیاز به حال تو سازگار است، اهل نیاز باش و آنجا كه بَنا شد ناز كنی، آنجا هم میدان وسیع برای ناز هست؛ هم اهل نیاز باش و ناله كن: «زَفَرَاتِ الدُّمُوع»، یعنی اشكهای سوزان داشته باش و هم اهل نشاط باش و ناز بكن. این دعای نورانی وجود مبارك ولی عصر(سلام الله علیه) كه به عنوان دعای «افتتاح» از آن حضرت نقل شده است، در آن هم دستور نیاز به ما دادند و هم دستور ناز. گاهی انسان خسته میشود و باید ناز كند؛ در همین دعای افتتاح آمده است كه خدایا! «مُدِلًّا عَلَیكَ»؛ میخواهم با تو دَلال، غَنج و ناز كنم، با تو حرف بزنم و گاهی از تو گِله كنم، گِله تو را به حضور تو ببرم و جای دیگر نبرم؛ اینكه گفتند: «وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِك» این است. گفتند وقتی بچه گریه میكند و گاهی مادر او را تنبیه میكند، این مكتب است، این مدرسه است! ببینید كه این بچه از مادر كتك میخورد و به دامن مادر پناهنده میشود، چون غیر از مادر كسی را نمیشناسد. گفتند همین را سالكان الهی دارند و میگویند: «وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِك»؛ اگر تو قهر كردی، هیچ راهی ندارم جز پناهنده شدن به مِهر تو! «وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِك»؛ تا میرسد به جایی كه «وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْك». به هر تقدیر در دعای «افتتاح» آمده است كه من اهل اِدلال هستم؛ اِدلال غیر از دلالت است، این از دَلال، غَنج و ناز است.
🔹 در مناجات «شعبانیه» كه قبل از ماه مبارك رمضان مطرح شده بود، آنجا هم مسئله نیاز مطرح بود و هم مسئله ناز؛ در مناجات ائمه(علیهم السلام) كه سیره خاصّ آن ذوات قدسی(سلام الله علیهم) است، این است كه در مناجات شعبانیه جای ناز هم هست؛ به خدا عرض میكنند كه «الهِی انْ اخَذْتَنِی بِجُرْمِی اخَذْتُكَ بِعَفْوِك»؛ خدایا! اگر مرا مؤاخذه كنی و به من بگویی چرا گناه كردی؟ من هم مؤاخذه میكنم و میگویم تو چرا نبخشیدی؟! این برای هر سالكی نیست.... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1394
آپارات:
https://aparat.com/v/GTIoj
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 لطف خفی
🔹 این مسئله #طبس كه امام (رضوان الله تعالی علیه) به آن اشاره كردند همین بود؛ با یك مُشت شن, مشكل طبس حل شد یعنی آمریكا زمین شناسی كرده زمان شناسی كرده دریاشناسی كرده هواشناسی كرده همه شناسایی ها را كرده بعد آن نیروی نظامی را فرستاده طبس، اینطور نیست كه وقتی می خواهد نیرو در طبس پیاده كند هواشناسی نكند ولی از شن طبس باخبر نبود، با یك مشت شن مسئله حل شد! الآن هم همان است؛ این خدا همان خداست این دین همان دین است این بادها همان بادها هستند این ﴿فَأَرْسَلْنَا عَلَیهِمْ رِیحاً﴾ همان است. این را در جریان حمله نظامی #طبس همه ما دیدیم؛ مسئول درجه اول مملكت كه امام (رضوان الله علیه) بود بی خبر بود مسئولین رده دوم بی خبر بودند مسئولین رده سوم بی خبر بودند مردم هم بی اطلاع!
🔹 پنجاه تا شصتتا پرچم اگر در این شبهای حمله بود همه اش یا عباس, یا زهرا, یا حسین, یا علی بود؛ ما اگر بخواهیم كشور را به دست صاحب اصلی اش بدهیم با یا زهرا, یا زهرا می شود؛ اگر این كشور به لطف الهی بخواهد بماند، تنها راهش #راه_اسلام است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 6
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_49ms ss.mp3
7.73M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 49
تاریخ تدریس: 1393/07/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-49p2.pdf
197.2K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 49
تاریخ تدریس: 1393/07/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_051 adsss.mp3
8.53M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 51
تاریخ: 1388/10/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_051p2.pdf
161.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 51
تاریخ: 1388/10/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ حضور و تلاوت قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بر مزار همسر مکرمه شان یک روز پس از خاکسپاری
تاریخ: 1401/02/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 4
🔹 بحثهای قبلی سلوك الهی، ما را به وادی «حیرت» رساند. قبلاً سخن از جمع بین ناز و نیاز بود، دعاهای اهل بیت(علیهم السلام) گاهی مربوط به نیاز است كه «عُبَیدُكَ بِفِنَائِكَ مِسْكِینُكَ بِفِنَائِك» و مانند آن مطرح است... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 4
🔹 بحثهای قبلی سلوك الهی، ما را به وادی «حیرت» رساند. قبلاً سخن از جمع بین ناز و نیاز بود، دعاهای اهل بیت(علیهم السلام) گاهی مربوط به نیاز است كه «عُبَیدُكَ بِفِنَائِكَ مِسْكِینُكَ بِفِنَائِك» و مانند آن مطرح است.
🔹 گاهی مربوط به ناز است كه در دعای «افتتاح» آمده است: «مُدِلًّا عَلَیكَ»؛ یعنی اِدلال كنم، دَلال كنم، غَنج و ناز كنم، در مناجات شعبانیه هم آمده است: «الهِی انْ اخَذْتَنِی بِجُرْمِی اخَذْتُكَ بِعَفْوِك»؛ اگر مؤاخذه كنی كه چرا گناه كردی، من هم مؤاخذه میكنم كه تو چرا نبخشیدی؟! و مستحضر هستید این دَلال به زبان خود خداست; زیرا هر انسانی به این مقام نمیرسد كه با خدا دَلال كند؛ یك، وقتی به قُرب الهی بار یافت، مشمول قُرب نوافل میشود؛ دو، وقتی مشمول قُرب نوافل شد، خدا در مقام فعل كه فصل سوم است نه مقام ذات و نه مقام اوصاف ذاتی، مقام فعل كه فصل سوم است كه «منطقة الفراغ» عرفان است، آنجا خدای سبحان میفرماید: «لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ» من زبان او هستم! پس اگر در مناجات شعبانیه، عبدِ سالكِ، سلوك الهی میگوید: اگر تو مؤاخذه كردی كه چرا گناه كردی، من هم مؤاخذه میكنم كه تو چرا نبخشیدی «وَ انْ اخَذْتَنِی بِذُنُوبِی اخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِك»؟! این به زبان الهی است، نه زبان خود شخص!
🔹 این مراحل در جلسه قبل به عرضتان رسید، اینکه انسان با جمع ناز و نیاز وارد حیرت میشود كه این چه خدایی است كه گاهی ما در آستان او میگوییم: «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَای فَكَیفَ لَا أَكُونُ فَقِیراً فِی فَقْرِی» من در نیازمندی خود حتی نیازمندم و نمیتوانم مالك این نیازمندی خود باشم، چه رسد به شئون دیگر! كسی كه «عُبَیدُكَ» است، «فَقِیرُك» است، «ذَلیلُک» است، «مُسْتَجِیرُك» است، «مُسْتَكِینك» است، «اللَّائِذُ بِك» است این چیزی ندارد، آن وقت چگونه چنین كسی كه فقیر محض است، میتواند ناز كند؟ وارد حیرت میشود.... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1394
آپارات:
https://aparat.com/v/pISeh
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 محرمان اسماء
🔹 القابی كه ذات اقدس إلهی به انبیا می دهد مایه های علمی فراوانی دارند؛ بسیاری از اینها اسمای حسنای الهی اند. همان #اسمای_حسنای_الهی كه ذات اقدس إلهی خود را به آنها مسما می داند و به مضمون آنها موصوف می داند، همان ها را برای انبیا قائل است. این «حفیظ» و « علیم» از اسمای حسنای ذات اقدس إلهی است، خدا حفیظ است خدا علیم است؛ وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) هم میگوید: ﴿إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ﴾. یك #انسان_كامل_معصوم كه مظهر اسمای الهی است هم به اسمای الهی متصف می شود منتها ذات اقدس إلهی بالاصاله اینها بالتبع (یك)؛ از اینها بالاتر خدای سبحان بالذات اینها بالعرض (دو) و از اینها بالاتر خدا بالحقیقه و اینها بالمجاز (سه)، حالا تا خواننده چه كسی باشد و آیه را چه كسی بخواند و آیه را چه كسی تفسیر كند!
🔹 در جریان #رئوف_و_رحیم هم همین طور است؛ ذات اقدس إلهی خود را به عنوان «رئوف» و «رحیم» معرفی كرده است، آن گاه همین دو صفت ممتاز را ذات اقدس إلهی برای پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خویش قرار داده است؛ در آیه 128 سوره مباركه توبه كه تقریباً بخش پایانی آن سوره است آمده است: ﴿لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ﴾ و همین «رئوف» و «رحیم» در بخش های دیگر جزء اسمای حسنای الهی است كه به خدا اسناد داده شده است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 50
🆔 @a_javadiamoli_esra