eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_051 adsss.mp3
8.53M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 51 تاریخ: 1388/10/13 🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_051p2.pdf
161.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 51 تاریخ: 1388/10/13 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ حضور و تلاوت قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بر مزار همسر مکرمه شان یک روز پس از خاکسپاری تاریخ: 1401/02/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 4 🔹 بحث‌های قبلی سلوك الهی، ما را به وادی «حیرت» رساند. قبلاً سخن از جمع بین ناز و نیاز بود، دعاهای اهل بیت(علیهم السلام) گاهی مربوط به نیاز است كه «عُبَیدُكَ بِفِنَائِكَ مِسْكِینُكَ بِفِنَائِك‏» و مانند آن مطرح است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 4 🔹 بحث‌های قبلی سلوك الهی، ما را به وادی «حیرت» رساند. قبلاً سخن از جمع بین ناز و نیاز بود، دعاهای اهل بیت(علیهم السلام) گاهی مربوط به نیاز است كه «عُبَیدُكَ بِفِنَائِكَ مِسْكِینُكَ بِفِنَائِك‏» و مانند آن مطرح است. 🔹 گاهی مربوط به ناز است كه در دعای «افتتاح» آمده است: «مُدِلًّا عَلَیكَ»؛ یعنی اِدلال كنم، دَلال كنم، غَنج و ناز كنم، در مناجات شعبانیه هم آمده است: «الهِی انْ اخَذْتَنِی بِجُرْمِی اخَذْتُكَ بِعَفْوِك‏»؛ اگر مؤاخذه كنی كه چرا گناه كردی، من هم مؤاخذه می‌كنم كه تو چرا نبخشیدی؟! و مستحضر هستید این دَلال به زبان خود خداست; زیرا هر انسانی به این مقام نمی‌رسد كه با خدا دَلال كند؛ یك، وقتی به قُرب الهی بار یافت، مشمول قُرب نوافل می‌شود؛ دو، وقتی مشمول قُرب نوافل شد، خدا در مقام فعل كه فصل سوم است نه مقام ذات و نه مقام اوصاف ذاتی، مقام فعل كه فصل سوم است كه «منطقة الفراغ» عرفان است، آنجا خدای سبحان می‌فرماید: «لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ» من زبان او هستم! پس اگر در مناجات شعبانیه، عبدِ سالكِ، سلوك الهی می‌گوید: اگر تو مؤاخذه كردی كه چرا گناه كردی، من هم مؤاخذه می‌كنم كه تو چرا نبخشیدی «وَ انْ اخَذْتَنِی بِذُنُوبِی اخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِك»؟!‏ این به زبان الهی است، نه زبان خود شخص! 🔹 این مراحل در جلسه قبل به عرضتان رسید، اینکه انسان با جمع ناز و نیاز وارد حیرت می‌شود كه این چه خدایی است كه گاهی ما در آستان او می‌گوییم: «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَای فَكَیفَ لَا أَكُونُ فَقِیراً فِی فَقْرِی‏»‏ من در نیازمندی خود حتی نیازمندم و نمی‌توانم مالك این نیازمندی‌ خود باشم، چه رسد به شئون دیگر! كسی كه «عُبَیدُكَ» است، «فَقِیرُك‏» است، «ذَلیلُک» است، «مُسْتَجِیرُك‏» است، «مُسْتَكِینك» است، «اللَّائِذُ بِك‏» است این چیزی ندارد، آن وقت چگونه چنین كسی كه فقیر محض است، می‌تواند ناز كند؟ وارد حیرت میشود.... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/pISeh 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 محرمان اسماء 🔹 القابی كه ذات اقدس إلهی به انبیا می ‌دهد مایه‌ های علمی فراوانی دارند؛ بسیاری از اینها اسمای حسنای الهی اند. همان كه ذات اقدس إلهی خود را به آنها مسما می ‌داند و به مضمون آنها موصوف می ‌داند، همان ها را برای انبیا قائل است. این «حفیظ» و « علیم» از اسمای حسنای ذات اقدس إلهی است، خدا حفیظ است خدا علیم است؛ وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) هم می‌گوید: ﴿إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ﴾. یك كه مظهر اسمای الهی است هم به اسمای الهی متصف می ‌شود منتها ذات اقدس إلهی بالاصاله اینها بالتبع (یك)؛ از اینها بالاتر خدای سبحان بالذات اینها بالعرض (دو) و از اینها بالاتر خدا بالحقیقه و اینها بالمجاز (سه)، حالا تا خواننده چه كسی باشد و آیه را چه كسی بخواند و آیه را چه كسی تفسیر كند! 🔹 در جریان هم همین طور است؛ ذات اقدس إلهی خود را به عنوان «رئوف» و «رحیم» معرفی كرده است، آن گاه همین دو صفت ممتاز را ذات اقدس إلهی برای پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خویش قرار داده است؛ در آیه 128 سوره مباركه توبه كه تقریباً بخش پایانی آن سوره است آمده است: ﴿لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ﴾ و همین «رئوف» و «رحیم» در بخش های دیگر جزء اسمای حسنای الهی است كه به خدا اسناد داده شده است. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 50 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_50ms ss.mp3
10.75M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 50 تاریخ تدریس: 1393/07/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-50p2.pdf
241.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 50 تاریخ تدریس: 1393/07/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_052 adsss.mp3
8.21M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 52 تاریخ: 1388/10/14 🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_052p2.pdf
152.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 52 تاریخ: 1388/10/14 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_016ahsss.mp3
6.99M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 16 تاریخ: 1388/07/28 🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_016p2.pdf
163.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 16 تاریخ: 1388/07/28 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 5 🔹 در محورهای سلوك الهی به عرض شما رسید كه این حالت‌ها و این مقاطع هم یكسان نیست؛ همان‌طوری كه در معاد مواقف فراوانی دارد، در سیر هم ‌چنین است که گاهی مقطع، مقطعِ نیاز است و گاهی مقطع، مقطعِ ناز... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 5 🔹 در محورهای سلوك الهی به عرض شما رسید كه این حالت‌ها و این مقاطع هم یكسان نیست؛ همان‌طوری كه در معاد مواقف فراوانی دارد ـ پنجاه موقِف است كه شاید هر كدام هزار سال طول بكشد و می‌شود مواقِف پنجاه هزار ساله ـ در سیر هم ‌چنین است که گاهی مقطع، مقطعِ نیاز است و گاهی مقطع، مقطعِ ناز. 🔹 این دعاهای اهل بیت (علیهم السلام)، گاهی به ما دستور نیاز می‌دهند و می‌گویند: «فَقِیرُك‏»، «عُبَیدُكَ»، «مِسْكِینُكَ»، «ذَلیلُک» و امثال آنها و گاهی هم در دعای «افتتاح» همان‌طوری كه ملاحظه فرمودید، اجازه ناز می‌دهند كه «مُدِلًّا عَلَیكَ»، اِدلال و دَلال، یعنی غَنج و ناز. گاهی در مناجات شعبانیه به ما می‌گویند با خدای سبحان ناز كنید و بگویید: «وَ انْ اخَذْتَنِی بِذُنُوبِی اخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِك» و اینها توجیه شد كه هر كسی به این زبان گویا نیست و كسی این زبان را پیدا می‌كند كه به قُرب نوافل بار یابد و در قُرب نوافل ـ زبان این شخص ـ در مقام فصل سوم خدا زبان اوست؛ یعنی مقام فعل كه «منطقةالفراغ» است و چون زبان، زبان الهی است، این شخص مجاز است كه ناز كند و گاهی هم وارد «حیرت» می‌شود. «حیرت» فقها و حكما اینها مطرح شد. 🔹 «حیرت» عرفا و سالكان الهی درباره معلوم آنها كه در مورد خداست، مطرح است؛ اگر بگویند که جهان، سایه اوست می‌بینند، این تشبیه نارساست; زیرا سایه چند امر می‌خواهد كه در مقام سنجش خلق با خالق ‌چنین چیزی نیست و این «حیرت» هست! در تعبیرهای حضرت امیر(سلام الله علیه)، در روایات یا ادعیه و در كلمات دیگران و شاگردان اهل بیت(علیهم السلام) هم آمده است كه از جهان گاهی به عنوان «مَرایا»، گاهی به عنوان «الْمَرَائِی‏»، گاهی به عنوان «مَرئی» و گاهی به عنوان «مِرآة» یاد می‌كنند.... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/0DX2R 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا