ثمره عفاف.mp3
1.93M
💠 روز نهم ماه #ذی_القعده 1440
🔹 ثمره عفاف
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ثمره عفاف
🔹 حجاب چه در مرد چه در زن به غیرت او وابسته است؛ یك انسان غیور نه اجازه میدهد كه بیگانه در حریم عفاف او راه پیدا كند و نه به خود اجازه میدهد وارد حریم عفاف و دیانت دیگری بشود. غیرت كه یك واژهٴ عربی است، سه عنصری را كه اخلاقی و آموزنده است در درون خود دارد؛ غیرت عبارت از این سه عنصر است: اوّل هویت شناسی، دوّم غیر را به حریم هویت خود راه ندادن و سوّم وارد حریم غیر نشدن. اصولاً غیرت یعنی غیرزدایی، طرد غیر و بیگانه؛ طرد غیر و بیگانه بعد از شناخت حوزهٴ هویت خودی است، اگر كسی خود را نشناسد و حریم خود را نداند، مسئلهٴ غیرزدایی و وارد حریم غیر نشدن برای او مطرح نیست؛ وقتی او میتواند غیرزدایی كند كه محدودهٴ خود را بشناسد، پس اوّلین عنصر او هویتشناسی است كه «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»[1] و مانند آن، وقتی مرز خود را و حیثیت خود را شناخت، آنگاه نه وارد حریم دیگری میشود و نه دیگری را به حریم خود راه میدهد.
🔹 حجاب و عفاف به غیرت برمیگردد و ذات اقدس الهی انسان غیور را دوست دارد و اگر كسی ـ معاذ الله ـ غیرزدا نبود و وارد حریم غیر شد، این شخص معلوم میشود که مریض است. در فرهنگ دین و قرآن كریم، طمع به حریم دیگری و به ناموس دیگری و به حرم دیگری یك نحوه بیماری است. در سورهٴ مبارکهٴ «احزاب» به همسران پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) دستور داده شد كه ﴿فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾؛[2] یعنی در هنگام سخن گفتن خیلی با صدای نازك یا با مطالب رقّت بار یا عاطفه برانگیز یا حساسیت برانگیز و مانند آن كه نامحرمی را بشوراند، با آن طرز سخن نگویید یا با آن كلمات حرف نزنید، اگر این كار را كردید آن نامحرم چون مریض است طمع میكند ﴿فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاَ مَعْرُوفاً﴾، از این آیهٴ نورانی برمیآید كه اگر نامحرمی به یك نامحرم طمع كرد این قلبش مریض است، پس مرض همان طوری كه ظاهری است، باطنی هم هست.
🔹 عفاف سلامت و صحّت هست، ترك عفاف مرض قلب است و قرآن كریم كه بهعنوان شِفا نازل شد ﴿نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾،[3] این بیماری را به ما معرفی كرد، بعد از تعریف این بیماری راه درمانش هم به ما گفت و معالجه كرد؛ از این راه روشن میشود كه اگر مرد یا زن اهل حجاب نبودند و اهل عفاف نبودند، هم بیمارند و هم بیماری را دامن میزنند.
اگر جامعهای بیمار بود، درمان چنین جامعهای آسان نیست، علاج این جامعه سخت است و جامعهٴ بیمار، فكر بیمار، سیاست بیمار، اقتصاد بیمار، اجتماع و روابط عمومی بیمار خواهد داشت. باید كوشید قلب را سالم كرد و در قرآن اینچنین آمده است که تنها گروهی در قیامت اهل نجاتند كه با قلب سالم بیایند ﴿یوْمَ لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ ٭ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾.[4] اگر كسی به نامحرم طمع كرد، این شخص قلبش مریض است، در قیامت انسانی كه بیماردل است گرفتار عذاب خدا خواهد شد، تنها یك گروه نجات پیدا میكنند و آن كسانی هستند كه دارای قلب سالم می باشند.
[1]. مصباح الشریعة، ص13؛ متشابه القرآن و مختلفه(لابن شهر آشوب)، ج1، ص44؛ عوالی اللئالی, ج4, ص102.
[2]. سوره احزاب, آیه32.
[3]. سوره اسراء, آیه82
[4]. سوره شعراء, آیات 88 و 89.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 همایش نماز و حجاب ـ سالن دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان واحد ابهر
تاریخ پخش: 1391/02/18
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Hujurat 16ms ss.mp3
4.83M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1395/08/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-hojarat 16-p2.pdf
242.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1395/08/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
وظیفه علما.mp3
1.25M
💠 روز دهم ماه #ذی_القعده 1440
🔹 وظیفه علما
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 وظيفه علما
🔹 اين دين كه به ما فرمود: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ»،[1] وظيفه علما را بيشتر و بهتر نسبت به ديگران بيان كرده است. اين دين به ما ميگويد از يكديگر محافظت كنيد, همانطوري كه مراقب چشم و گوشتان هستيد مراقب يكديگر باشيد! ما چقدر مواظب چشممان هستيم؟ چقدر مواظب گوشمان هستيم؟ بايد از جامعه هم مثل چشم و گوش مراقبت كنيم. اين «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ» پيام خيلي دقيقی دارد؛ در اوايل سوره مباركه «اسراء» آمده است كه ما در صحنه قيامت سائلي داريم به نام «الله», مسئولي داريم به نام مردم و يك مسئولعنه داريم، فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً﴾،[2] سائل ذات اقدس الهي است كه سؤال توبيخي است، نه سؤال استفهامي يا سؤال استعطايي, يك سؤال توبيخي است. افراد انسان در صحنه قيامت مسئول هستند، از ما سؤال ميكنند كه چشم خودت را چه كردي؟! گوش خودت را چه كردي؟!
🔹 ما بايد از دلمان مراقبت كنيم, از چشممان مراقبت كنيم, از گوشمان مراقبت كنيم كه حركت بيجا نداشته باشند؛ براي اينكه در قيامت از ما سؤال ميكنند با دل چه كردي؟! با چشم چه كردي؟! با گوش چه كردي؟! همين سؤال را هم در قيامت ميگويند كه با مردم چه كردي؟! فرمود: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ»، همه ما موظف هستيم که از يكديگر مراقبت كنيم؛ آنطوري كه از جان, قلب, چشم و گوشمان مراقبت ميكنيم. ما چشم, گوش و قلبمان را سعي ميكنيم ـ انشاءالله ـ از خطر حفظ كنيم, ديگران را هم اينچنين باید مثل قلب، چشم و گوش خود بدانيم. از ما سؤال ميكنند شما چرا مواظب اين جوانها نبودي؟ چرا مواظب اين مردم نبودي؟ هم «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ», هم ﴿لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً﴾، از اين نزديكتر! اين غير از ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾[3] است؛ اين دقيقتر, رقيقتر, علميتر و عميقتر از آن بخشهاست. فرمود همانطوري كه از قلبتان مراقبت ميكنيد, از چشمتان مراقبت ميكنيد و از گوشتان مراقبت ميكنيد، از اين جوانها مراقبت كنيد! از اين جامعه مراقبت كنيد! كاري نكنيد كه خداي ناكرده اينها به فساد کشيده شوند، اين مسئوليت ماست!
[1] . جامع الاخبار(للشعيری)، ص119.
[2] . سوره إسراء، آيه36.
[3] . سوره حجرات، آيه10.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/06/19
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Hujurat 17ms ss.mp3
5.63M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1395/08/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-hojarat 17-p2.pdf
243.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1395/08/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi akhlagh _ 3486 ss.mp3
4.08M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔸 موضوع: دهه کرامت
🔹 تاریخ: 1398/04/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
98-04-20_3486 درس اخلاقp2.pdf
180.8K
💠 متن #درس_اخلاق
🔸 موضوع: دهه کرامت
🔹 تاریخ: 1398/04/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
مظهر رضای الهی.mp3
1.58M
💠 روز یازدهم ماه #ذی_القعده 1440
🔹 مظهر رضای الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 مظهر رضای الهی
🔹 اینجا که الآن شما حضور دارید یعنی بارگاه رضوی ـ #امام_رضا(صلوات الله و سلامه علیه) ـ هیچ کسی در عالم کسی را راضی نمیکند و کسی از چیزی راضی نمیشود و نعمتی به هیچ کس نمیرسد که او خوشحال بشود، مگر به وساطت #رضا؛ رضا یعنی همین! مظهر راضی بودن، مظهر «هو الرّاضی» بودن، مظهر رضوان، این است! اگر کسی توفیقی پیدا کرد که مشکل دیگری را حلّ کرد و دیگری را راضی کرد به وساطت رضاست و اگر بیماری درمان شد و خوشحال شد به وساطت رضاست و اگر جاهلی عالِم شد به وساطت رضاست و اگر گرفتاری آزاد شد به وساطت رضاست، اصلاً رضا معنایش همین است! آن که راضی است #مظهر_رضای_الهی است؛ یعنی هیچ خوشنودی در عالم پیدا نمیشود الا به وساطت #امام_رضا(صلوات الله و سلامه علیه).
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 فراز پایانی پیام به اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در #مشهد مقدس
تاریخ: 1396/07/19
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Hujurat 18ms ss.mp3
5.74M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1395/08/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-hojarat 18-p2.pdf
244K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1395/08/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 تحریر #نهج_البلاغه
🔹 جلد نخست از مجموعه ارزشمند و گرانسنگ «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهج البلاغه» چاپ و توسط مرکز بینالمللی نشر اسراء منتشر شد. این مجموعه فاخر، دربردارنده شرح و تحریر خطبههای 1 تا 17 نهج البلاغه به قلم حکیم متأله آیت الله العظمی جوادی آملی است که در سایت iranebook.ir و همچنین نمایندگیهای مرکز نشر بینالمللی اسراء در سراسر کشور ارائه شده است. علاقمندان در صورت تمایل به استفاده از بن تخفیف خرید کتاب میتوانند به این سایت http://bit.ly/2WZqc4d مراجعه کنند.
منبع: http://news.esra.ir
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
پای چوبین.mp3
1.34M
💠 روز دوازدهم ماه #ذی_القعده 1440
🔹 پای چوبین
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa