وظیفه خطیر امام هادی علیه السلام.mp3
1.77M
💠 روز پانزدهم ماه #ذی_الحجه 1440
🔹 وظیفه خطیر #امام_هادی_علیه_السلام
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 وظیفه خطیر امام هادی علیه السلام
🔹 چون نیمه ماه پربرکت ذی حجّة متعلق به حضرت هادی امام دهم(سلام الله علیه) است، این بیان نورانی را از آن حضرت نقل کنیم، فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛[1] فرمود: دنیا یک بازاری است یک عده سود می برند, یک عده زیان می کنند. یک عده عمر می دهند در برابر چیزی را می گیرند که با عمرشان با هم آمیخته است. وقتی ذات اقدس الهی اعلام کرد من بیشتر می خرم،[2] با من معامله کنید، سرّش این است که عوض و معوّض هر دو را خدا به انسان برمی گرداند. اگر کسی با دیگری یعنی با شیطان معامله کرد، عوض و معوض هر دو را او می برد. اگر کسی خدایی ناکرده راه باطل را طی کرد، حیثیت و حیات خود را به شیطان داد، یک؛ آنچه هم که گرفت باید برابر میل شیطنت و شیطان عمل کند، دو؛ یعنی عوض و معوض هر دو را او می برد؛ اما اگر با ذات اقدس الهی معامله کردیم, این طور نیست که جان ما را بگیرد, چیزی به ما بدهد، اینکه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ﴾،[3] به این معنا نیست که جان ما را می گیرد و بهشت به ما میدهد; بهشت را به ما داد ما چه کنیم بیجان!؟ جان با بهشت را، یعنی عوض و معوَّض هر دو را به ما می دهد. بیان نورانی امام دهم ما حضرت هادی(سلام الله علیه) این است: «الدُّنْیا سُوقٌ»؛ دنیا بازار است، «رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ یک عده در این تجارت سود بردند تا آخرین لحظه حیثیت آنها دستشان است, محصول کارشان هم دستشان است و چیزی را از کف ندادند. «وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ یک عدهای هم خسارت دیدند، عوض و معوض هر دو را در اختیار شیطان قرار دادند.
🔹 وجود مبارک حضرت هادی(سلام الله علیه) که این ایام متعلق به آن حضرت است در نیمه این ماه آن حضرت به دنیا آمده، گذشته از آن مشکل سیاسی که رو به رو بود یک بار سنگینی بر دوش امام دهم و امام یازدهم بود. آنها می خواستند مردم، امت اسلامی و جامعه قرآنی را به یک حقیقت تازه ای آشنا کنند و آماده کنند، بگویند امام دوازدهمی هست که کسی او را نمی بیند، یک غیبت کوتاه دارد، یک غیبت طولانی دارد، ممکن است هزارها سال طول بکشد. هاضمه بشر برای ادراک این مطلب آماده نبود. الآن به لطف الهی از بس گفته شد جریان غیبت وجود مبارک حضرت برای ما حل شده است، وگرنه آن اوایل چه کسی می فهمید یک کسی می آید هزارها سال در پرده غیبت است. تمام تلاش و کوشش امام نهم و دهم و یازدهم در این بخش خلاصه می شد تا مردم را آماده کنند که امام دوازدهم می آید و او را نمی بینید و ممکن است قرن ها طول بکشد. این کار بسیار مشکل بود، هاضمه بشری این مطلب را هضم نمی کرد. الآن که قرن ها گذشته است صدها کتاب نوشته اند برای همه ما مسئله وجود مبارک ولی عصر روشن شد. اما آن روز بار سنگینی بر دوش امام هادی و امام عسکری(سلام الله علیهما) بود و این بار را به مقصد رساندند.
[1]. تحف العقول، النص، ص483.
[2]. الصحیفة السجادیة، دعای چهل وپنجم؛ ««وَ أَنْتَ الَّذِی زِدْتَ فِی السَّوْمِ»».
[3]. سوره توبه، آیه111.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/06/26
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Ahqaf- 08 ss.mp3
6.44M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1395/01/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-08 p2.pdf
257.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1395/01/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
12.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 12
#تصویری
🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 12.mp3
2.11M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 12
#صوتی
🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
شرط ترقی درجات بهشتی.mp3
1.4M
💠 روز شانزدهم ماه #ذی_الحجه 1440
🔹 شرط ترقی درجات بهشتی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 شرط ترقی درجات بهشتی
🔹 در روایات هست كه روز قیامت «یقَالُ لَهُ (لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ) اقْرَأْ وَ ارْقَه»؛[1] به قاری قرآن و صاحب قرآن گفته می شود بخوان و بالا برو. انسان ممكن است در دنیا یك قرآن را ختم کند، چون خواندن و قرائت ظاهری قرآن دشوار نیست، ممكن است کسی این شش هزار و اندی آیه را یكی پس از دیگری بخواند و تمام كند، اما در قیامت اینچنین نیست، بعضی ها چهار آیه می خوانند و خسته می شوند، بعضی ها پنج آیه را می خوانند و خسته می شوند، بعضی ها پنجاه آیه را می خوانند و خسته می شوند، این طور نیست كه مانند دنیا هر چه كه بخواهد بتواند بخواند، بلکه همان گونه كه به هر آیهای عمل كرده است، می تواند بخواند و بالا برود و هر آیه ای كه عمل نكرده یا متوجّه نشده است، نمی تواند بخواند. این طور نیست كه «یقَالُ لَهُ (لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ) اقْرَأْ وَ ارْقَه» مثل دنیا باشد كه پشت سر هم بتواند یك قرآن را ختم بدهد، وگرنه هر كس به درجات فراوانی میرسد. بنابراین بعضی ها سه یا چهار آیه را می توانند بخوانند، برای اینكه به این سه ـ چهار آیه عمل كرده اند، همین سه ـ چهار آیه را فهمیده اند، بعضی ها آیات بیشتری را فهمیدند و به آیات بیشتری عمل كردند و به همین ترتیب.
🔹 خود [خواندن ظاهری قرآن] هم انگیزهای است، برای اینكه ـ انشاءالله ـ معنای آیه را بفهمند یك، عمل بكنند دو، بالا بروند سه. اگر صرف قرائت قرآن بود به آنها میگویند كه شما چون در دنیا ده تا قرآن یا صد تا قرآن یا كمتر و بیشتر قرآن ختم كردی یا قرآن حفظ كردی ثمرهٴ آن حفظ قرآنتان این است، اما اینجا هر چه بخوانی بالا بروی نیست. بله، ده سال قرآن خواندی و كل قرآن را حفظ كردی ثواب حفظ قرآن همین است که به او میدهند؛ اما بگویند بخوان و بالا برو این هر چه كه بلد است میخواند، بلد است یعنی معنایش را بلد است، تدبّر كرده، عمقش را رسیده یك، باور كرده دو، خُلقی است متخلّق شده سه، فقهی و حقوقی است عمل كرده چهار، همان پنج ـ شش تا آیه را میخواند یا پنجاه ـ شصت تا آیه را میخواند یا دویست ـ سیصد تا آیه را میخواند، برابر فهم او و ایمان او و تخلّق او و عمل او. هر اندازه كه عمل كرده است قدرت خواندن دارد، نه هر اندازه كه در دنیا خواند!
🔹 به ما نگفتند «من فعل الحَسَنة»، بلکه گفتند ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَة ... ﴾، در قیامت اگر كسی نقد آورد و چیزی در دست او بود مهم است، نه اینکه در دنیا هر چه كرد. خیلی از چیزها است كه انسان در دنیا كارش را انجام می دهد و پاداشش را هم نقد می گیرد، اما بعضی از كارها است كه فقط پاداشش در قیامت هست، فرمود ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَة فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا﴾؛[2] یعنی اگر كسی نقداً چیزی در دست او باشد و وارد صحنهٴ قیامت شود، آنگاه برایش ده برابر پاداش است و اگر كسی توانست آنجا چند آیه بیشتر بخواند، آنگاه معلوم می شود که «یقَالُ لَهُ (لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ) اقْرَأْ وَ ارْقَه» یعنی چه.
[1] . كافی(ط ـ الاسلامیه)، ج2، ص، 603 .
[2] . سورهٴ انعام، آیهٴ 160.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه نحل جلسه 109
تاریخ: 1386/03/13
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Ahqaf- 09 ss.mp3
5.42M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1395/01/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-09 p2.pdf
254.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1395/01/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 13
#تصویری
🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 13.mp3
1.93M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 13
#صوتی
🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
قرآن و زبان محاوره.mp3
1.41M
💠 روز هفدهم ماه #ذی_الحجه 1440
🔹 قرآن و زبان محاوره
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 قرآن و زبان محاوره
🔹 فرهنگ محاوره غیر از فرهنگ علم است، همه ی ما می دانیم کسانی كه سوار سفینه شدند و از سطح کره ی زمین بالا رفتند، از هر دو طرف بالا رفتند؛ ما که در روی کره ی زمین هستیم این كرات را بالای سرمان می بینیم، وقتی هم که به آن جا برویم زمین را بالای سرمان می بینیم، این كراتی است « بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ بَعْضُهَا جَوَار بَعْضٍ» این کرات آسمانی در فضا معلق هستند، اگر كسی به كره ی ماه برود زمین را بالای سرخود می بیند و كسی كه در زمین است ماه را بالای سر خود می بیند.
همین کسانی كه به فضا رفته اند و برای آن ها مثل روز روشن است كه ماه یا مریخ بالا نیست و این ها در یك فضا معلق اند، وقتی در زمین هستند و می خواهند حرف بزنند كرات آسمانی را بالا خطاب می كنند! فرهنگ محاوره یک چیز است، فرهنگ و ادبیات علم و اصطلاح چیز دیگر.
🔹 بعضی ها خواستند اشكال بگیرند به اینكه اگر زمین به دور شمس حركت می كند و خورشید محور است پس این چه تعبیری است كه قرآن دارد كه شمس طلوع كرد؟[1] مگر شمس طلوع و غروب دارد و حركت می كند؟ این زمین است كه اگر به این سمت آمد نور می گیرد و اگر برگشت تاریك می شود پس طلوع و غروبی در كار نیست. سیدنا الاستاد مرحوم علامه فرمودند: ما در جواب آن ها گفتیم كه فرهنگ محاوره غیر از ادبیات علمی است. همین کسانی كه برایشان مانند دو دو تا چهار تا روشن شد كه خورشید محوری است که زمین به دور آن می گردد، وقتی می خواهند حرف بزنند یا قراری بگذارند و برنامه ریزی بكنند آیا می گویند وقتی كه ما طلوع كردیم! یا وقتی كه آفتاب طلوع كرد؟ چگونه حرف می زنند؟ این هایی كه مسافر به كره ی ماه می برند و میآورند وقتی می خواهند حرف بزنند چطور حرف می زنند، می گویند ما طلوع كردیم؟ یا می گویند آفتاب طلوع كرده؟
🔹 زبان محاوره یك طور است و اصطلاحات علمی طور دیگر. اگر در قرآن فرمود: ﴿وَ السَّماءَ رَفَعَهَا وَ وَضَعَ الْمِیزَانَ﴾[2] معنایش این نیست كه آسمان بالای سرما است؛ بلکه این محاوره است. همان گونه که گفته شد کسانی كه به كره ی ماه می روند وقتی به آن جا رفتند زمین را بالای سرشان میبینند. [و حتی در همان حالت هم ممکن است بگویند ما الآن بالای زمین هستیم.] اما با اصطلاح علمی حرف زدن یک مطلب است و ادبیات محاوره را رعایت كردن مطلب دیگر. همانند این كه قرآن با این كه بین زن و مرد فرقی نمی گذارد می فرماید ﴿مِن ذَكَرٍ وَ أُنثَی﴾؛[3] مردم هم همین طورند، جامعه هم همین طور است، فرقی بین زن و مرد نیست، مثلاً هر كسی در امتحان نمره ی بیشتری بیاورد در كنكور موفق می شود امّا وقتی میخواهند حرف بزنند می گویند: مردم قیام كردند، مردم در امتحان شركت كردند، نمی گویند مردان و زنان. این ادبیات محاوره است حتّی آن هایی هم كه می گویند زن و مرد در همه ی موارد یكسان هستند این نوع محاوره را دارند. بنابراین محاوره یك ادبیات دارد و اصطلاحات علمی ادبیات خاص خودش را دارد.
[1] - ﴿قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبَ﴾؛ سوره(ق)، آیه39.
[2] ـ سورهٴ الرحمن، آیهٴ 7.
[3] ـ سورهٴ حجرات، آیهٴ 13.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حجر جلسه 23
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Ahqaf- 10 ss.mp3
5.49M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1395/01/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-10 p2.pdf
240.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1395/01/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 14
#تصویری
🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 14.mp3
1.97M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 14
#صوتی
🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
کرامت امت اسلامی.mp3
1.59M
💠 روز هجدهم ماه #ذی_الحجه 1440
🔹 کرامت امت اسلامی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 کرامت امت اسلامی
🔹 فرا رسيدن عيد ولايت و غدير را به پيشگاه وليّ عصر(ارواحنا فداه) و عموم علاقهمندان قرآن و عترت و شما فرهيخته عالمان حوزوي و دانشگاهي و ساير اقشار ايماني تهنيت عرض مي كنيم. از ذات اقدس الهي مسئلت مي كنيم که به بركت ولايت آن امام همام و امامت ذوات قدسي اهل بيت عصمت و طهارت و به بركت عيد سعيد غدير فيض الهي شامل حال جهانيان بشود.
🔹 وجود مبارك امير بيان(صلوات الله و سلامه عليه) سعي مي كرد امت اسلامي را به كرامت برساند و كرامت آنها را در سايه خلافت آنها تأمين كند و خلافت آنها را در سايه آزاد بودن دين تثبيت كند. اول دين را آزاد كرد، بعد متدين پروراند، بعد متدين را «خليفة الله» كرد، بعد «خليفة الله» را از كرامت برخوردار كرد؛ زيرا «خليفة الله» با تقواست و انسان متّقي بر اساس ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾[1] كريم است.
🔹 مطلب بعدي آن است كه خود علي بن ابيطالب(سلام الله عليه) دين آزادي داشت و سعي كرد دين جامعه و امت اسلامي را آزاد كند. آزاد بودن دين علوي در بخش انديشه از گزند وهم و خيال بود و در بخش انگيزه از آسيب شهوت و غضب, سعي كرد همين دين را با همين وضع آزادانه به جامعه معرفي كند. در عهدنامه اي كه براي مالك هنگام اعزام به مصر مرقوم فرمود چنين نوشت كه «فَإِنَّ هذا الدِّيْنَ قَدْ كَانَ أَسِيْراً فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيْهِ بِالْهَوي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا».[2] انسان در سايه دين كريم مي شود و در سايه دين خليفه خدا مي شود، در سايه دين از عزت بهره دارد و مانند آن.
🔹 اين دين پيش از تصدّي خلافت توسط وجود مبارك اميرالمومنين به اسارت رفته بود، برخي ها نگذاشتند دين در جامعه گسترش پيدا كند، برخي ها دين را تحريف كردند و دين محرَّف را در جامعه منتشر كردند. حضرت فرمود: «فَإِنَّ هذا الدِّيْنَ قَدْ كَانَ أَسِيْراً فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيْهِ بِالْهَوي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا»، همان وضعي كه خاورميانه كنوني مبتلاست که برخي ها دين را مصادره كردند، يعني مسلمان اند اهل نماز و روزه اند ولي قرآن و سنت معصومين(عليهم السلام) را آن طوري كه مايل اند تفسير مي كنند، آن طوري كه حق است تفسير نميكنند؛ آن طوري كه مايل اند اجرا مي كنند، آن طوري كه حق است اجرا نمي كنند؛ گروه ديگر اصلاً نمي گذارند دين در جامعه رواج پيدا كند دين را فسون و فسانه مي دانند، از دين به عنوان افيون ياد مي كنند و مانند آن، اين دو خطر هر كدام به نوبه خود دين را به اسارت گرفته است.
[1] . سورهٴ حجرات, آيهٴ 13.
[2] . نهجالبلاغه, ناغمه 53.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش غدیر
تاریخ: 1391/08/03
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa