eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بی همتایی بوعلی.mp3
1.43M
💠 روز بیست و یکم ماه #ذی_الحجه 1440 🔹 بی همتایی بوعلی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 بی همتایی بوعلی 🔹 یك بیانی را امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در وصف مرحوم بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد، می‌ فرمایند بوعلی سینا «و هو مع اخطائه الكثیرة لم یكن له كفواً احد»؛[1] یعنی این بزرگ مرد موحد الهی با گذشت هزار سال گرچه اشتباهات فراوانی دارد، ولی در طی این هزار سال مردی همتای بوعلی نیامده، این بیان امام است! می‌ دانید امام كسی نیست كه نسبت به اساتید خود چنین حرفی را بزند، او فقه را پیش بعضی‌ ها خوانده، اصول را پیش بعضی ‌ها خوانده، عرفان را پیش بعضی‌ ها خوانده، علوم اسلامی رایج آن روز یا خصوصی یا عمومی پیش اساتید آن عصر خوانده است، برای هیچ كدام از آن اساتید یك چنین حریمی رو نگرفته، برای بسیاری از صاحبنظران و صاحب بصران یك همچنین حریمی را نگرفته، درباره مرحوم بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد او با اشتباهات فراوان در طی این هزار سال ثانی پیدا نكرده است. 🔹 جناب بهمنیار در كتاب تحصیل در وصف مرحوم بوعلی می‌ گوید به اینكه اگر حوزه علمیه ‌ای می ‌بود و اگر اساتیدی می ‌بودند و اگر كتابخانه هایی می ‌بود و اگر عرض علوم بر افكاری بود، پیدا شدن یك همچنین آدمی مانند معجزه بود، در حالی كه نه حوزه علمیه بود، نه استادی بود، نه كتابخانه‌ای بود، نه هم بحث و هم فكری بود، او به این وضع نبوغ درآمده است. 🔹 از جناب بهمنیار نقل شده است كه می ‌گوید ما روزانه منتظر ورود بوعلی بودیم كه ایشان تدریس كنند و ما تَدَرّس كنیم و فرا بگیریم، روزی استاد آمد و ما در كنار شمع وجودش جمع شدیم و پروانه وار نشستیم كه ایشان تدریس بكنند، وقتی شروع به تدریس كردند از چشمان ما و رخسار ما فهمیدند كه ما درس دیروز را نفهمیدیم، چون چشم مخاطب نشان می ‌دهد كه حرف گوینده را فهمید یا نفهمید، بهمنیار می‌ گوید مرحوم بوعلی از مشاهده رخسار ما فهمید که ما درس دیروز را نفهمیدیم، از ما سؤال كرد كه چرا درس برای شما روشن نشد؟ كم كم به عرضش رسید یا برای او معلوم شد که ما دیشب گعده داشتیم، گاهی طلاب علوم جلسه‌ ای دارند، دانشجویان جلسه‌ ای دارند به بذله می ‌گذرانند می‌ گویند و می‌ خندند بالأخره به مطالعه موفق نمی‌ شوند، به عرض ایشان رسید كه ما دیشب گعده‌ و جلسه ‌ای داشتیم به مطالعه موفق نشدیم، آن‌گاه اشك از چشمان بوعلی سرازیر شد، گفت طناب بازهای شهر ـ این سیرك ها ـ می ‌كوشند در رشته شان متخصص بشوند، شما كه در رشته علمی و علوم الهی تلاش و كوشش می ‌كنید تلاش و كوششتان این نیست كه در رشته ‌تان متخصص بشوید؟! او كه اهل بازی است سعی می‌ كند در كار خود صاحب نظر و اول بشود و متخصص، شما كه اهل معرفتید سعی و كوششتان در این راه مبذول نیست كه حرف اول را بزنید؟! اشك از چشمان مرحوم بوعلی سرازیر شد كه چرا ما قدر عمر را ندانستیم. [1]. مصباح الهدایة، ص69؛ «مع أنّ خطایاه فی ذلك العلم الأعلى أكثر كثیر؛ كما یظهر بالمراجعة إلى كتبه. فإذا كان هذا حال الشیخ الرئیس، النابغة الكبرى و الأعجوبة العظمى، الّذی لم یكن له فی حدّة الذهن و جودة القریحة كفوا أحد، فكیف بغیره من متعارف الناس! و هذه نصیحة منّی على إخوانی المؤمنین لئلّا یهلكوا من حیث لا یعلمون». 📚 همایش بزرگداشت بوعلی سینا ـ همدان تاریخ: 1383/06/01 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Ahqaf- 14 ss.mp3
6.29M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 14 تاریخ: 1395/02/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-14 p2.pdf
256.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 14 تاریخ: 1395/02/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 18 #تصویری 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 18.mp3
1.96M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 18 #صوتی 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میثم تمّارها.mp3
1.01M
💠 روز بیست و دوم ماه #ذی_الحجه 1440 🔹 میثم تمّارها #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 میثم تمّارها 🔹 تقیه مستحضرید كه مراتبی دارد و حدّ واجب دارد، مراحل استحبابی دارد، گاهی نظیر رُشید هجری و میثم تمّار و حُجربن عدی است كه اینها اهل ایثار و فداكاری ‌اند، می ‌توانستند تقیه كنند، ولی تقیه برای اینها رخصت بود نه عزیمت، لذا مرتبه بالاتر را گرفتند. 🔹 در بعضی از موارد تقیه واجب است، آنجایی كه كار مهمّی در كار نیست، سخن از ولایت نیست، سخن از امامت و امثال ذلك نیست، یك مسائل نازل ‌تر هست، در آنجا حتماً باید تقیه بكنند و جانشان را حفظ بكنند؛ مراتب فرق می‌كند، موقعیت ها فرق می‌ كند، آن موقعی كه امر دایر بود بین بهشت و جهنم، همین درباره صراط كه «أدَقَّ مِن الشَّعرِ و أحَدَّ مِنَ السَّیفِ»[1] گفته شد یكی ‌اش دین است و یكی ‌اش امام، بالأخره این امام و دین در حقیقت یك چیزند، این دین وقتی بخواهد ممثّل بشود، می ‌شود امام. این عقایدی كه نوشته شده، اگر كسی بخواهد وجود خارجی این عقاید را ارزیابی كند، عقیده امام می ‌شود. این دستورهای اخلاقی كه در دین نوشته شده، اگر بخواهد وجود خارجی آن دستورها را بررسی كند، می ‌شود وجود امام. این احكام فقهی و حقوقی كه در كتاب ها و روایات آمده، اگر بخواهد وجود خارجی این احكام و حقوق را بررسی كند، می‌ شود اعمال امام. اینكه به پیشگاه آن حضرت سلام عرض می‌كنیم «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ مِیزَانِ‏ الْأَعْمَالِ»[2] همین است، وجود خارجی دین می ‌شود امام، برای اینكه بدون سهو، بدون نسیان، بدون عصیان، بدون كم و زیاد در خارج پیاده شد؛ وجود كتبی‌ اش همین است كه در آیات و روایات هست، پس اگر گفته شد صراط دوتاست یكی دین و یكی امام، در حقیقت امام وجود خارجی دین است و حجّت خداست. 🔹 حالا یك وقت كسی بخواهد با امامت و ولایت و اینها مع ‌ذلك درگیر بشود، آنجا دیگر جای قیام رُشید هَجری ها و حُجربن عدی ها و میثم تمّارها و اینهاست، دیگر آن خیلی مسئله خطیری است حالا آنجا جای تقیه نبود. بعضی ها نظیر عمّار یاسر كه وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «إِنْ‏ عَادُوا فَعُدْ»[3] حالا مجبورت كردند دو كلمه بگویی بر فرض هم بار دیگر تحمیل كردند تقیه را اعمال بكن، غرض این است كه جا فرق می ‌كند درجات تقیه هم فرق می ‌كند. [1] . الكافی(ط ـ الاسلامیه)، ج8، ص312. [2] . المزار(للشهید الاول)، ص 46. [3] . الكافی(ط ـ الاسلامیه)، ج2، ص219. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه نحل جلسه 116 تاریخ: 1386/08/05 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Ahqaf- 15 ss.mp3
6.06M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1395/02/05 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-15 p2.pdf
247.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1395/02/05 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 19 #تصویری 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 19.mp3
1.75M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 19 #صوتی 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق پنج شنبه 31/05/1398 فرمودند: انسان جواد و بخشنده آن است که از بی ‌ادبی دیگری بگذرد، از اهانت دیگری بگذرد، پا بگذارد روی غرور خود و از حق خود بگذرد. این می‌ شود سخا و خدا همان لحظه، جبران می ‌کند. اگر همین یک جمله امام جواد و امام کاظم(سلام الله علیه) بود ما طلاقی نداشتیم. #حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
moredi_3524 ss.mp3
3.27M
💠 صوت #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1398/05/31 🔹 موضوع: ولادت امام کاظم(علیه السلام) #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
98-05-31_3524 درس اخلاقp2.pdf
145.3K
💠 متن #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1398/05/31 🔹 موضوع: ولادت امام کاظم(علیه السلام) #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرق عرفان با اخلاق.mp3
1.79M
💠 روز بیست و سوم ماه #ذی_الحجه 1440 🔹 فرق عرفان با اخلاق #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 فرق عرفان با اخلاق 🔹 عرفان با اخلاق فرق جوهری ‌اش این است که در فن اخلاق انسان تلاش و كوششش این است که در میدان جهاد عقل و نفس فضیلت پیدا كند، عادل بشود، تقوا پیدا كند، صادق باشد، امین باشد، فریب ندهد، فریبكار نباشد ساده لوح نباشد، متفطن باشد اینها را در بحث های اخلاقی مطرح می‌ كنند؛ اما عرفان معنایش این نیست كه آدم بخواهد آدم خوبی بشود، عرفان نمی ‌خواهد بحث كند كه چه کسی عادل بشود یا با تقوا بشود، اگر كسی صد درصد عادل بود، صد درصد با تقوا بود، صد درصد آدم خوبی بود، صد درصد وارسته بود تازه او را در كنكور عرفان قبول می ‌كنند كه باید امتحان بدهد و وارد یك فاز و فضای دیگر بشود. عرفان معنایش این نیست كه آدم زحمت بكشد وارسته بشود تا جهنم نرود، عرفان معنایش این است كه اینجا كه نشسته جهنم را ببیند! تا سخن از اخلاق است، تا سخن از عدالت است، تا سخن از صداقت است اینها فن اخلاق است كه اینها زیر مجموعه فلسفه است، وقتی به مرحله شهود رسید آن فوق فلسفه است. عارف آن كسی نیست كه می ‌خواهد آدم خوب و با تقوا و عادل و نماز شب خوان باشد، كسی كه همه این ملكات را داراست از آن مرحله به بعد تلاش و كوششش این است كه بله من یقین دارم كه جهنم هست، بخشی از جهنم هم با خود من هست، الآن هم می‌ خواهم جهنم را ببینم. آنجا كه سخن از شهود است و آنجا كه سخن از دیدن است آن را می ‌گویند عرفان. اگر جناب مولوی می‌گوید هنر در عرفان است نه در اخلاق، هنر در این نیست كه آدم، آدم خوبی بشود، عادل و با تقوا بشود، هنر در این است كه اینجا كه نشسته جهنم را ببیند! 🔹 جناب ملا عبد الرزاق كاشانی می‌ گوید كه ما خودمان مشاهده كردیم بعضی ها كه حرف می ‌زنند از دهانشان آتش درمی‌ آید، اینها فتنه ‌انگیزان جامعه هستند كه ما دیدیم از دهان اینها آتش در می‌ آید. اینكه جناب مولوی می ‌گود «خود هنر دان دیدن آتش عیان نی گپ دلّ علی النار دخان» این است؛ می ‌گوید مادامی كه اهل تفسیری می‌گویی چون خدا عادل و حكیم است لابد روز پسینی هست، روز محاكمه‌ای هست، این هنر نیست این اخلاق است؛ حكیم هستی، ولی عارف نیستی؛ متخلّق هستی، ولی عارف نیستی؛ متكلم هستی، ولی عارف نیستی. اما اگر به جایی رسیدی همین جا كه نشستی چشم را می ‌بندی و جهنم را می ‌بینی، باطن افراد را می ‌بینی كه افراد در درونشان گرگ هستند یا گراز هستند آن را می ‌بینی، باطنشان را می ‌نگری، می‌ بینی نه می‌ فهمی! تا سخن از فهمیدن است حكمت و كلام است، تا سخن از دیدن است عرفان است. حرف جناب مولوی این است «خود هنر دان دیدن آتش عیان» جهنم كه موجود است و الآن هم كه موجود است، چرا نمی‌بینی؟! «نی گپ دلّ علی النار دخان»[1] حكیم گپ می زند، متكلم گپ می ‌زند. یك وقت است انسان می‌ گوید چون دودی هست دخانی هست، چون دودی هست پس آتشی هست، این می ‌شود استدلال و پای استدلالیون هم چوبین است، تا استدلال می‌كنی و دلیل می ‌آوری می ‌گویی بالأخره این همه ظلم و جوری كه هست یك روزی باید باشد، بله حرف درستی است، اما حرف حكیمانه و متكلمانه هست، نه عارفانه! اما وقتی ببینی یك عده دارند می ‌سوزند و درونشان شعله ‌ور هست ﴿نَارُ اللَّهِ المُوقَدَةُ(۶) الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الأَفْئِدَةِ(۷)﴾ [2] این می ‌شود عرفان. [1]. مثنوی معنوی، دفتر ششم، ص1033. [2]. سوره همزه، آیات 6 و 7. 📚 سخنرانی در جمع مسئولان شهری آمل تاریخ: 1382/12/04 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Ahqaf- 16 ss.mp3
6.06M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 16 تاریخ: 1395/02/11 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-16 p2.pdf
249.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 16 تاریخ: 1395/02/11 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 20 #تصویری 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa