eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
moredi_2583 p2.pdf
229.9K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی ▪️ موضوع: اربعین سالار شهیدان ▪️ تاریخ: 1394/09/12 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوغات اربعین.mp3
1.24M
💠 روز بیست و یکم ماه #صفر 1441 ▪️ سوغات اربعین #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 سوغات اربعین ▪️ چه در سوره مبارکه «بقره» و چه در سوره «آل عمران» دارد که شهید زنده است؛ یک، «عند الله» است؛ دو، «مرزوق» است؛ سه، رزق «لا یتناهی» دارد؛ چهار، ﴿وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ﴾،[1] هم ﴿لاَ تَقُولُوا﴾[2] هست، هم ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ﴾ هست، پس مَزور به بارگاه خود رسیده است. این زیارت، تعلیم فرهنگی زائر است تا زائر بفهمد که مَزور رفته است تا کشور را پاک کند، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ کشوری که شما آرمیدید، این کشور پاک است. حالا اگر در چنین کشوری ما اختلاس داشتیم، معلوم می شود که حق شهید را اَدا نکردیم، چه رسد به حق سیدالشهدا! باند بازی داشتیم، معلوم می شود که ما حق شهید را رعایت نکردیم؛ اینها فرهنگ ماست، ما برای چه می رویم زیارت؟! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ بعد می گوییم: «یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَکُم»،[3] وقتی خونی بتواند کشوری را متمدّن کند، [در این صورت] ای کاش ما هم با شما بودیم! ▪️ در خصوص زیارت اربعین دارد به اینکه شما برای دو کار بهترین خون را دادید؛ یکی برای اینکه مردم را عالِم کنید، دوم برای اینکه مردم را عاقل کنید، چون عقل مسْبوقِ به علم است، فرمود: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَة»،[4] مردم هم عالم و هم عاقل بشوند؛ آن وقت چنین کشوری راحت است. امام (رضوان الله علیه) و بزرگانی که شربت شهادت را نوشیدند، این راه را درست عمل کرده بودند. چرا شرق و غرب ناامیدند؟ چرا استکبار جهانی ناامید است؟ چرا صهیونیست ناامید است؟ چرا تکفیری و مانند اینها اگر پنجاه کیلومتری ایران برسند، خط قرمز ماست؟ برای همین روحیه است. این روحیه که تا حال ـ به لطف الهی ـ حفظ شده بود، از این به بعد باید حفظ شود. ▪️ دو میلیون آدم وارسته، وقتی وارد کشور می شود، ادب سوغات بیاورد، حق سوغات می آورد، خیلی فرق است! دو میلیون آدم تربیت شده ره آورد فرهنگیشان «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم» است، «وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ»؛[5] اگر قرآن آن است، اگر روایت این است، مگر ما غیر از قرآن و عترت سند دیگری می طلبیم؟! اگر اینها نتوانند کشور ما را طیب و طاهر کنند پس چه چیزی می تواند؟! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ بیان صریح قرآن این است که کشور طیب و طاهر باید میوه طیب و طاهر بدهد. [1]. سوره آل عمران، آیه169. [2]. سوره بقره، آیه154؛ ﴿لاَ تَقُولُوا لِمَنْ یقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لٰكِنْ لاَ تَشْعُرُونَ﴾. [3]. کامل الزیارات، النص، ص212. [4]. کامل الزیارات، النص، ص228. [5]. سوره اعراف، آیه58. 📚 دیدار مسئولان ستاد اربعین با حضرت استاد تاریخ: 1394/09/08 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
▪️مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با اربعین شهادت سید و سالار شهیدان، مراسم عزاداری در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور جمعی از مسئولین استانی و علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع)، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له، در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم طاهری به ذکر مصیبت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و اهل بیت ایشان پرداخت. 🔺منبع: news.esra.ir #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zukhruf-05ms ss.mp3
7.4M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف 🔹 جلسه: 5 تاریخ: 1394/10/05 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 05-p2.pdf
259.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف 🔹 جلسه: 5 تاریخ: 1394/10/05 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای مضطر.mp3
1.76M
💠 روز بیست و دوم ماه #صفر 1441 ▪️ دعای مضطر #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 دعای مضطر ▪️ آیه ٢١٤ سورهٴ [مبارکه] بقرهٴ به این صورت آمده است: ﴿أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الجَنَّةَ وَ لَمَّا یأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ البَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّی یقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللّهِ أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ﴾؛[1] یعنی شما فكر كردید كه همین طور مستقیماً و بدون آزمون وارد بهشت می‌ شوید؟ اینها كسانی بودند كه نمازهای پنج ‌گانه را پشت‌ سر بهترین پیش نمازهای جهان می‌ خواندند؛ نمازهای پنج‌ گانه را به پیغمبر اقتدا می‌ كردند، نماز صبح، ظهرین و مغربین، این پنج نماز را در پنج نوبت به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) اقتدا می ‌كردند، آن هم در مسجدالنبی كه بعد از مسجدالحرام از بهترین مساجد است. در چنین فضایی آیه نازل شد كه شما فكر می ‌كنید بدون آزمون جبهه و جنگ اهل بهشتید؟ این‌چنین نیست! ﴿أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الجَنَّةَ وَلَمَّا یأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُمْ﴾؛ آزمون امّت های دیگر را هنوز پشت سر نگذاشتید! اینها كسانی ‌اند كه ﴿مَسَّتْهُمُ البَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ﴾؛ دشواری ها، سختی ها، گرانی ها، قحطی ها و مشكلات دیگر [اگر] با اینها برخورد می‌كرد ﴿وَ زُلْزِلُوا﴾ متزلزل می شدند و به لرزه می‌ افتادند تا حدّی كه ﴿حَتَّی یقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللّهِ﴾؛ پیامبرشان می ‌گفت كه پس یاری خدا كجاست؟! مردم هم می‌گفتند پس یاری خدا كجاست؟! ▪️ معلوم می ‌شود كه خود پیامبر هم ـ معاذالله‌ ـ گاهی می ‌تواند مثلاً گلایه داشته باشد یا مثلاً گمان بكند كه این گزارشات درست نبود و مانند آن؛ البته این نارواست! برای اینكه مستحضرید ﴿ حَتَّی یقُولَ الرَّسُولُ﴾ یك جمله است، ﴿وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ﴾ یعنی «حتی یقول الذین آمنوا معه»، پس دو قول است هم پیامبر فرمود و هم مردمی كه با پیامبر بودند، منتها پیامبر كه می ‌فرماید: ﴿مَتَی نَصْرُ اللّهِ﴾ این استدعای نصر است که از خدای سبحان درخواست كمك می ‌كنند، [اما] دیگران كه كم‌حوصله ‌اند، وقتی می‌گویند ﴿مَتَی نَصْرُ اللّهِ﴾ این استبطای نصر است؛ [می گویند] دیگر طول كشیده و بطیء شده است. استدعا كمال است، ولی استبطا جسارت است. اگر كسی استدعا و دعا كند كه دعا «مُخُ‏ الْعِبَادَةِ»[2] است، عبادت است اینكه بد نیست! همیشه دعا بكند ﴿وَ انْصُرْنَا عَلَی القَوْمِ الكَافِرِینَ﴾[3] و مانند آن، استدعای پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و انبیا دیگر اینها عبادت است؛ امّا استبطا یعنی بطیء شده، كُند شده، دیر شده، نیامده، چرا نیامده؟! این جسارت است. تعیین وقت، تعیین تكلیف و تعیین وظیفه برای كسی كه ﴿بِكُلِّ شَی‏ءٍ عَلِیمٌ﴾[4] است، اینكه با ایمان كامل سازگار نیست. پس وقتی رسول می‌فرماید به عنوان استدعا است و عبادت است و كمال، وقتی افراد كم‌ حوصله می‌ گویند استبطا است، جسارت است، تعیین وقت است و نقص. ▪️ امّا ﴿أَمَّن یجِیبُ المُضْطَرَّ﴾،[5] مضطرب را خدا جواب می ‌دهد؛ اینها می‌دانند كه وقتی مضطرب شدند و مضطر شدند بگویند «یا الله» كه می‌ شود استدعا، لکن آنها چون نمی ‌دانند وقتی مضطرب شدند می‌ گویند پس كجاست؟! خب خیلی فرق است! یك آدمی كه مضطر است می ‌گوید «اللَّهُمَّ انْصُرْنَا» این عبادت است، امّا كسی كه ایمانش كامل نباشد می ‌گوید پس كجاست؟! پس چرا نیامد؟! این پس چرا نیامد استبطا ‌كردن و وقت ‌گذاری ‌كردن، این با ایمان كامل سازگار نیست. [1] . سورهٴ بقره، آيهٴ 214. [2] . الدعوات (للراوندي)، ص17؛ وسائل الشيعه ، ج7، ص27. [3] . سورهٴ بقره، آيهٴ 250. [4] . سورهٴ بقره، آيهٴ 29. [5] . سورهٴ نمل، آيهٴ 62. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 73 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zukhruf-06ms ss.mp3
7.48M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف 🔹 جلسه: 6 تاریخ: 1394/10/06 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 06-p2.pdf
263.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف 🔹 جلسه: 6 تاریخ: 1394/10/06 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خصم کرامت.mp3
1.74M
💠 روز بیست و سوم ماه #صفر 1441 ▪️ خصم کرامت #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 خصم کرامت ▪️ ما یك دشمن جدی داریم كه شب و روز با او درگیریم و آن ابلیس است كه ما را رها نمی‌كند ـ نه در خواب و نه در بیداری ما ـ ما باید بدانیم میدان جنگ كجاست و او از ما چه می‌خواهد، چون تا زمانی که ما ندانیم میدان جنگ كجاست و از كدام طرف دارد حمله می‌كند كه ما نمی‌توانیم سنگر بگیریم. او از ما چه می‌خواهد و چه چیزی از ما می‌خواهد بگیرد؟ مال می‌خواهد؟ جان می‌خواهد؟ چه كار می‌خواهد بكند؟ دشمن‎ های بیرون معلوم است كه اینها یا معدن نفت می‌ خواهند یا معدن گاز می‌ خواهند و اگر نشد آدم را می ‌كشند تا ببرند، اگر كسی معدن نفت و گاز را به آنها دهد كاری با آدم ندارند، این معلوم است. در عداوت ‎های دیگر هم معیار عداوت مشخص است، بالأخره میدان مبارزه مشخص است. اصرار قرآن كریم این است كه میدان مبارزه را مشخص كند كه این با چه چیز شما مخالف است؛ با سواد شما مخالف است؟ با علم شما مخالف است؟ با مقام شما مخالف است؟ فرمود می‌خواهید عالم شوید، شوید؛ می‌خواهید مقام داشته باشید، داشته باشید؛ این دشمن با هیچ ‎كدام از این امور مخالف نیست و اصرار قرآن هم این است كه این نمی ‌خواهد شما را بكشد، یك دشمنی نیست كه دشمن خون شما باشد، اگر شما را كشت این پیروزی برای او حاصل نمی‌شود. این دشمن تمام تلاشش این است كه در میدان جنگ اسیر بگیرد، آن‌گاه هر چه می‌ خواهد روی این اسیر پیاده كند و اگر نتوانست به آن صورت اسیر محض بگیرد، فقط با آبروی شما كار دارد، همین! او با مال شما یا علم شما کار ندارد. می‌خواهید با سواد شوید، بشوید؛ می‌خواهید مقام پیدا كنید، بكنید او می‌ خواهد شما را «مسلوب الحیثیة» كند. ▪️ خدای سبحان هم فرمود من انسان را با آبرو آفریدم ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾،[1] من او را یك موجود عادی خلق نكردم، با كرامت آفریدم. بنابراین میدان جنگ مشخص است كه چیست و كجاست و او از ما چه می‌ خواهد ببرد؛ ما را می‌بیند و ما او را نمی‌بینیم ﴿إِنَّهُ یراكُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیثُ لا تَرَوْنَهُمْ﴾،[2] اما خدای «اكرم»، خدایی كه فرمود: ﴿كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾، خدایی كه در همان محكمه و میدان، انسان را بر شیطان برتری داد و خود شیطان اعتراف كرد كه ﴿هذَا الَّذی كَرَّمْتَ عَلَی﴾ به ما راه نشان داد و فرمود فیض من دمِ دست شماست، او شما را می ‌بیند و شما او را نمی ‌بینید. این فیض من و این سنگر من دمِ دست و زیرِ گوش شماست، فوراً بیایید داخل! آن‌گاه تو او را می ‌بینی و او شما را نمی ‌بیند، كاملاً این صحنه نبرد به عكس می ‌شود، مگر نه آن است كه ﴿إِنَّهُ یراكُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیثُ لا تَرَوْنَهُمْ﴾ وقتی وارد «حِصن» من شدید، من از طرف شما باید دفاع كنم، آن وقت من او را می ‌بینم و او كه ما را نمی ‌بیند، او كه خدابین نیست! لذا انسان وارسته راحتِ راحت است و یك عمری را با آبرو زندگی می ‌كند. ▪️ غرض این است اینكه گفتند جهاد اكبر است و تلاش و كوشش است و مدام مراقبت كنید و محاسبت كنید و مشاركت كنید، برای اینكه اول ما باید میدان جنگ را بفهمیم که با چه كسی در جنگیم و با چه می‌جنگد؟ اگر ما همیشه علم خودمان را زیاد كنیم یا درجات مقام را زیاد كنیم او كه با اینها مخالف نیست، اگر ﴿وَ اتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها﴾[3] شد این است، مگر سامری یك آدم عادی بود؟ این همه در آن صحنه بودند تنها كسی گفت ﴿فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ﴾[4] او بود! نه سامری یك آدم عادی بود و نه آن بلعم باعورا، وقتی خدا فرمود: ﴿وَ اتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیناهُ آیاتِنا﴾ معلوم می ‌شود آدم عادی نبود. بنابراین با فضل ما، با علم ما، با فقه ما، با فلسفه ما و با تفسیر ما هیچ مخالف نیست، فقط با آبروی ما مخالف است و تمام تلاش و كوشش او این است كه انسان را «مسلوب الحیثیة» كند. [1]. سوره اسراء, آیه70. [2]. سوره اعراف, آیه27. [3]. سوره اعراف, آیه175. [4]. سوره طه, آیه96. 📚 درس خارج فقه قبض جلسه 9 تاریخ: 1392/11/09 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zukhruf-07ms ss.mp3
7.41M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف 🔹 جلسه: 7 تاریخ: 1394/10/07 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 07-p2.pdf
261.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف 🔹 جلسه: 7 تاریخ: 1394/10/07 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 پخش مستقیم مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر با بیانات حجت الاسلام و المسلمین دکتر 📹 آدرس سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: tv.esra.ir 🔹 موضوع: «سیره و سنت پیامبر اکرم(ص)» ▪️ ساعت: 21:00 💠 مکان: آمل، حسینیه هدایت 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لوح زرّین.mp3
1.55M
💠 روز بیست و چهارم ماه #صفر 1441 ▪️ لوح زرّین #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 لوح زرّین ▪️ من یادم هست، یک وقت همان اوایل که امام (رضوان الله علیه) قیام کرد، نزدیک‌ های غروب بود؛ رفتم نماز مرحوم آقای بهجت (رحمة الله علیه). دیدم یک جوانی از همین قم ـ هنوز آن وقت نمی ‌گفتند امام، می ‌گفتند آقای خمینی، اوایل بود ـ می‌ گفت ایشان اگر به من بگوید این قدر اینجا بایست تشنه باش تا بمیری، می‌ گویم چشم! با این روحیه انقلاب به ثمر رسید، الآن هم هستند! ما هستیم و دیانت ما، پاکی ما، راست بگوییم! این قدر این پاکی و طهارت و تقوا معطر است که همه را جذب می‌ کند. یک انسان باتقوا یک منطقه ‌ای را اداره می ‌کند، از بس این تقوا شیرین است! از بس این پاکی شیرین است! معطر است! چرا؟ چون خدا که ما را عریان خلق نکرد، ما را بی ‌سرمایه هم خلق نکرد، ما را نگفت به اینکه برو یاد بگیر، ما با یک لوح زرّینی آمدیم؛ یعنی صاحبخانه داریم. ▪️ در سوره «نحل» فرمود علوم حوزه و دانشگاه اینها را از البته از بیرون باید یاد بگیریم: ﴿وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیئاً﴾،[1] حتی شما نمی‌ دانستید آتش می‌ سوزاند، یاد می ‌گیرید، این مهم نیست. فرمود من شما را با یک صاحبخانه خلق کردم، خیلی سرمایه به شما دادم، یک چیزی یاد بگیرید که با این صاحب خانه بسازد ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛[2] به هر کسی گفت من خوبی تو، بدی تو، به تو فهماندم، دیگر نمی ‌تواند بگوید که من نمی ‌دانستم. تمام این اختلاسی ‌ها، نجومی‌ ها، زیرمیزی‌ ها، هیچ کسی نمی‌تواند بگوید من نمی ‌دانستم. فرمود درس‌ های بیرونی را آدم یاد می‌ گیرد، چیز مهمی نیست. آخرها هم از یاد آدم می ‌رود: ﴿لِكَی لا یعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیئاً﴾.[3] اینکه در سوره «نحل» فرمود به اینکه: ﴿وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیئاً﴾، خیلی از پیرها هستند که آخرها یادشان می‌ رود. این رساله عملیه ‌ای که خودش نوشته یک سطرش را نمی ‌تواند بخواند، آن آخرهای عمر نمی ‌تواند، این مهم نیست! اما آن صاحبخانه هست. ما یک چیزی یاد بگیریم که با صاحبخانه بسازد، راحت هستیم. ▪️ الآن این استکبار و صهیونیسم همه اتحاد کردند که تلاش کنند گرانی را بر ما تحمیل کنند، تحریم کنند، مشکلات ایجاد کنند و کردند؛ اما خدا و خدا! همه جا فرمود به هر حال این ترامپ و امثال ترامپ، اگر پنجاه درصد مشکل ایجاد کنند، من صد درصد آسانی می‌ آورم. همیشه به نحو موجبه کلیه! فرمود همیشه آسانی که من ایجاد می ‌کنم، دو برابر دشواری است که اینها ایجاد می ‌کنند، چرا؟ اینها را مفسّران که به هر حال با ادبیات خیلی اُنس بیشتر دارند مثل زمخشری و اینها اصرار دارند؛ می ‌گویند ذات أقدس الهی این آیات را نازل کرد: ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً ٭ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً﴾، این «عُسر» تکرار شد با «الف و لام». «یسر» تکرار شد بدون «الف و لام». این عُسر با «الف و لام» دومی، همان اولی است که عهد است، «یسر» بدون «الف و لام» دومی غیر از اولی است؛ یعنی اگر یک‌جا سختی است پنجاه درصد است، ما صد درصد آسانی می ‌آوریم. این یک باور می ‌خواهد. [1]. سوره نحل، آیه78. [2]. سوره شمس, آیات7 و8. [3]. سوره نحل، آیه70. 📚 دیدار مسئولین رسیدگی به امور مساجد با حضرت استاد تاریخ: 1398/02/09 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا