zukhruf 09- p2.pdf
235.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1394/10/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
بر محور زهد و نصيحت.mp3
1.47M
💠 روز بیست و ششم ماه #صفر 1441
▪️ بر محور زهد و نصيحت
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 بر محور زهد و نصیحت
▪️ دعاها واقعاً نورانی است، یك وقت انسان دعا را برای ثواب میخواند، البته همه ما این كار را می كنیم، اما اساس دعا فهم است و فهم، او از یك خارج فقه و اصول خیلی سنگین تر است. اصرار این دعاها این است كه آدم را آبرومند كند؛ یعنی طوری انسان را می پروراند كه در صحنه نبرد مبارزه با ابلیس پیروز در بیاید. یك بیان نورانی از امام عسکری (سلام الله علیه) است که فرمود هر كاری كه پایانش بی آبرویی است را انجام نده! «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ»[1] یك چیزی كه پایانش بی آبرویی است، هوس آن كار را نداشته باشید؛ سخن از جهنم و اینها بعد است.
▪️ در این دعای ندبه این همه سفارش، تنها برای ثواب است یا اینها واقعاً علم است؟ می بینید ما به ائمه (علیهم السلام) اقتدا می كنیم، در چه اقتدا می كنیم؟ در آغاز همین دعایی است كه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْیا»،[2] ما به كسی سر سپرده ایم كه خدای سبحان اگر خواست به آنها مقام دهد ـ چه اینكه داد ـ اولین شرط آن زهد است «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْیا». این دعای نورانی امام زمان (سلام الله علیه) را كه غالب روزها می خوانیم «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ»، دارد «عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ»،[3] زاهد یعنی بی رغبت، آدم وقتی رغبت نداشت اگر چیزی نبود، نبود و دیگر دنبال آن نمی رود تا شود «مسلوب الحیثیة».
▪️ اینها فهمیدند كه میدان جنگ كجاست و اصرار اینها هم این است كه در پی یك چیزی كه آبروریزی به دنبال دارد نرو، زیرا آنجا پیروزی شیطان را به همراه دارد؛ این را می گویند علم، یعنی یك چیزی كه انسان با تجربه و بحث های فلسفی و كلام و مانند اینها به دست آدم نمی آید، با آبروی آدم به دست می آید که محل ابتلای خود ما هم هست؛ این را به صورت دعا بیان كردند، به صورت حدیث بیان كردند که می گویند شما هر كاری كه می خواهید انجام دهید، ببینید كه میتوانید یا نمیتوانید یا یك هوس بی جاست؟ اگر هوس بی جاست «مسلوب الحیثیة» بودن به جا را به همراه دارد، كسی كه بی جا كار می كند آبروریزی به جا به دنبال او هست «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ». فرمود مسئله جهاد و دفاع و رعایت حقوق محرومان و اینها سر جایش محفوظ است، مگر امام مسئولیت او همین زاهد بودن است؟ این همه وظایف او را در كتاب های كلامی می گوید برای امام هست که همه آنها دارا هستند، اما آن وظیفه محوری كه در دعای ندبه و امثال ندبه آمده این است كه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیةِ»، نفرمود «بعد ان شرطت علیهم الجاه» یا «بعد ان شرطت علیهم الاقتصاد»، اینها مسائل عادی است كه خود بشر عادی هم می فهمد. آن چیزی كه آدم را بی آبرو می كند رغبت بی جاست و همین را هم وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) در آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» می رسد به جایی كه می فرماید: «عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ».
[1]. تحف العقول, ص489.
[2]. الاقبال (ط ـ الحدیثه)، ج1، ص504.
[3]. البلد الأمین، ص349.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه قبض جلسه 9
تاریخ: 1392/11/09
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf-10ms ss.mp3
6.24M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1394/10/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 10- p2.pdf
246.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1394/10/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هفتم ماه #صفر 1441
▪️ حیات انسانی ـ تصویری
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
حیات انسانی .mp3
1.01M
💠 روز بیست و هفتم ماه #صفر 1441
▪️ حیات انسانی ـ صوتی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 حیات انسانی
▪️ اگر کسی موحّد نبود، حیات گیاهی دارد؛ یا دوران جوانی است که حیات او حیات گیاهی است و هنوز به حیات حیوانی نرسیده است، او خوش تغذیه می کند، خوش جامه در بَر می کند و خوش بالندگی دارد، همین سه کار را دارد: تغذیه، تَنویه و تولید. او در دوران جوانی «نباتٌ بالفعل» و «حیوانٌ بالقوة» او هنوز حیوان نشده، این شخص یک درخت خوبی است؛ وقتی به مرحله ازدواج و مرحله عاطفه رسید، فرزند پیدا کرد، علاقه نسبت زن و شوهر و علاقه پدر و فرزندی پیدا شد و عواطف و احساسات مطرح شد، این شخص «حیوانٌ بالفعل» و «انسانٌ بالقوه»، بعضی در همین حدّ چهل ـ پنجاه سال می مانند و می میرند؛ اما برخی ها به مقام انسانیت می رسند که با علم و عقل زندگی می کنند، این شخص «انسانٌ بالفعل» و «ملکٌ بالقوة» او فرشتهٴ «بالقوه» است، از این شخص بالاتر هم که با فرشته ها محشور می شوند.
▪️ وجود مبارک حضرت امیر در جواب نامه دربار اموی فرمود: این حدیث نبوی جلوی ما گرفته است که حضرت فرمود: «تَزْكِیةِ الْمَرْءِ نَفْسَه قبیح»؛[1] خودستایی چیز بدی است که آدم خود را بستاید، ما مأمور به خودستانی هستیم نه خودستایی؛ یعنی خودمان را از خودمان بگیریم و بیندازیم دور تا راحت بشویم، نه خود را بستاییم! فرمود: «تَزْكِیةِ الْمَرْءِ نَفْسَه قبیح»؛ خودستایی چیزی بسیار بدی است و خودستانی چیز بسیار خوبی است که خودی را از خودمان بگیریم! حضرت فرمود به ما گفتند که از خودتان تعریف نکنید، فرمود اگر این جمله نبود ما می گفتیم که چه کسی هستیم؛ امّا گوشه ای از اسرار خانوادگی خود را شرح می دهیم. فرمود: معاویه! خیلی ها می روند جبهه و شربت شهادت می نوشند، ولی از ما اگر کسی رفت سیدالشهدا می شود! قبل از جریان کربلا حمزهٴ سیدالشهدا ـ عموی حضرت امیر ـ در جریان اُحُد همین طور بود که حضرت فرمود، ما اگر شهید دادیم سیدالشهدا می شود!
[1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، نامه28.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/08/27
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf-11ms ss.mp3
7.1M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1394/10/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 11- p2.pdf
268.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1394/10/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3564 ss.mp3
6.41M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/08/02
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 78
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3564 p2.pdf
279.9K
💠 متن #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/08/02
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 78
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
رحمت جهانی.mp3
1.98M
💠 روز بیست و هشتم ماه #صفر 1441
▪️ رحمت جهانی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 رحمت جهانی
▪️ محور اصلی بحث درباره نبوّت پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و شئون و كمالات علمی و عملی آن حضرت است. عنصر اول این است كه نیاز بشر به وحی و نبوّت از آن جهت است كه بشر یك موجود دائمی و ابدی است و با مرگ از پوست به در می آید، نه بپوسد! بعد از مرگ، برزخ است و صحنه قیامت است و پاداش نیكان و كیفر تبهكاران و مانند آن.
▪️ عنصر دوم و اصل دوم این است كه كسی كه از طرف خدای سبحان از آینده و گذشته بشر باخبر است و بشر را مستحضر می كند و از تمام شئون و اعمال و آثار بشری باخبر است و برنامه ریزی میكند، باید از خطای فكری و خطیئه عملی مصون باشد; زیرا كمترین اشتباه علمی یا غفلت عملی باعث گمراهی جوامع بشری خواهد شد؛ از این جهت، پیامبران مخصوصاً حضرت ختمی نبوّت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) باید معصوم باشند.
▪️ اصل سوم و عنصر سوم این است كه چنین موجودی رحمت جهانی خواهد بود؛ زیرا برای كلّ جهان آمده، هم با اصل كلیت و هم با اصل دوام پیام الهی را رسانده است؛ این دو اصل در برنامه های رهبری وجود مبارك پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كاملاً مشهود است؛ اصل كلیت و اصل دوام، اصل همگانی و اصل همیشگی، برای تمام مردم روی زمین تا روز قیامت، در هر عصر و مصری و برای هر نسلی ایشان پیام دارد؛ حالا برخی ها می پذیرند و برخی ها نمی پذیرند و آنها هم كه می پذیرند همه احكام را عمل می كنند یا نمی كنند، بالأخره یك پاداش و كیفری برای همه مشخص كرده است؛ لذا چه در بخش های ملّی و محلّی، چه در بخش های منطقه ای، چه در بخش های بین المللی برای همه برنامه دارد، این كلیت و دوام همراه با رسالتِ اوست. اینكه خدا فرمود ما ﴿رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾[1] فرستادیم یا ﴿كَافَّةً لِّلنَّاسِ﴾[2] فرستادیم به همین منظور است. ﴿مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾ رحمت بودن او برای جهانیان آن است كه سه مطلب را به همه جهانیان می آموزاند: یكی جهان دانی صحیح، یكی جهان داری صحیح، یكی جهان آرایی صحیح; همگان را به جهان بینی توحیدی دعوت می كند، همگان را به كیفیتِ داشتن و نگهداری و اصلاح جهان هدایت می كند، همگان را به هنر و زیبایی و جمال و جلالِ جهان كه جهان آرایی است راهنمایی می كند؛ هم به ذائقه عنایت دارد، هم به انگیزه عنایت می كند، هم به اندیشه عنایت می كند.
▪️ همه انبیا عموماً و وجود مبارك پیغمبر خاتم(علیهم الصلاة و علیهم السلام) خصوصاً، آمدند تا شعله عقل را مشتعل تر كنند «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»،[3] آن گنجینه های عقلی و معرفتی و خردورزی را مشتعل تر كنند، «اثارة» كنند، شكوفا كنند، شیار كنند. اگر بشر با این شیار كردنِ امور خداداد و فطرت های الهی بسیاری از چیزها را می تواند بفهمد و اصول كلی و جوامع جهان بینی، جهان داری و جهان آرایی را انبیا عموماً و وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) خصوصاً بیان كردند، دیگر نه ممكن است فردی بالاتر از پیامبر اسلام بیاید، نه نیازی هست كه همتای او را خدای سبحان اعزام بكند؛ از این جهت او می شود خاتم انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) که رحمت او هم فراگیر است و همه را هدایت می كند، منتها برخی ها می پذیرند و برخی ها نمیپذیرند، آنهایی هم كه نمی پذیرند را ذات اقدس الهی ـ به وسیله پیامبر ـ از هدایت محروم نكرده است، همواره آنها را دعوت می كند تا در كنار مأدبه و مائده هدایت الهی بنشینند.
[1] . سورهٴ انبیاء، آیهٴ 107.
[2] . سورهٴ سبأ، آیهٴ 28.
[3] . نهجالبلاغه، خطبه 1.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش پیامبر اسلام، رحمتی برای عالمیان
تاریخ: 1392/02/24
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_2585 ss.mp3
5.58M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: رحلت رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلّم) و امام حسن مجتبی (علیه السلام)
▪️ تاریخ: 1394/09/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_2585 p2.pdf
219.6K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: رحلت رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلّم) و امام حسن مجتبی (علیه السلام)
▪️ تاریخ: 1394/09/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
مقام رضا.mp3
2.79M
💠 روز بیست و نهم ماه #صفر 1441
▪️ مقام رضا
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa