moredi_2841 ss.mp3
5.23M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام)
▪️ تاریخ: 1395/09/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_2841 p2.pdf
194.4K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام)
▪️ تاریخ: 1395/09/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 461
تاریخ: 1398/08/13
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 462
تاریخ: 1398/08/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
خاتم الاولیاء.mp3
2.41M
💠 روز نهم ماه #ربیع الاول 1441
🔹 خاتم الاولیاء
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 خاتم الاولیاء
🔹 هیچ بشری همتای امام معصوم نیست و برای ولیّ عصر (ارواحنا فداه) خصوصیتی است كه این خصوصیت در دیگر امامان معصوم پوشیده بود و در آن حضرت روشن است و آن وارث زمین بودن است. دیگر امامان معصوم در عین حال كه وارث بودند، مورّث هم بودند؛ یعنی هم امامت را ارث می بردند و هم به ارث می نهادند.
🔹 نكته ظریفی مرحوم سید حیدر آملی كه از مفاخر این سرزمین است دارد و آن این است كه خاتم اولیا وارث منحصر به فرد است؛ یعنی همانند دیگر امامان نیست كه هم وارث باشد و هم مورِّث، بلكه تنها وارثی است كه همه كمالات سَلَف را به ارث برده است و بعد از او ولیّ ای نخواهد آمد و این معنا را از تعبیر قرآن كریم كه فرمود: ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ﴾[1] استفاده كرد، می گوید وقتی خبر با الف و لام ذكر شد مفید حصر است؛ یعنی این حضرت فقط او وارث است و دیگران وارث محض نیستند.[2] خاتم اوصیا و خاتم اولیا تمام كمالات انبیا و امم گذشته را به ارث برده است؛ لذا همه معجزات انبیای گذشته را ولیّ عصر داراست. اگر انبیای گذشته هركدام دارای اعجاز خاص بودند، همه آن معجزات با دست توانمند ولی عصر ظهور می كند، زیرا هدف همه انبیا را او باید اجرا كند؛ سرزمین مرده را با نور عدل زنده كند.
🔹 مصداق این كریمه وقت ظهور آن حضرت عملی می شود، خدای سبحان فرمود: ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾؛[3] یعنی بدانید خداوند زمین مرده را زنده می كند، امامان معصوم در ذیل این آیه چنین تفسیر كردهاند: یعنی زمینی كه به وسیله شرك و ظلم مرده بود، به وسیله توحید و عدل زنده می شود. وقتی ولیّ عصر (ارواحنا فداه) ظهور كرد سراسر عالم را توحید و عدل زیر پوشش خود می گیرد، زمینی كه با شرك مرده بود با توحید زنده می شود، سرزمینی كه با ظلم مرده بود با عدل زنده می شود ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾، چون عدل ولیّ عصر جهانی است باید معجزات همه انبیا را یكجا داشته باشد تا در مورد لزوم از همه آن معجزات بهره ببرد؛ لذا هیچ انسان كاملی همانند خاتم الاوصیاء وارث انبیا و ائمه گذشته نیست، منتها این خاتم الاولیاء مخزن همان خاتم الانبیاء است؛ یعنی وجود مبارك نبی اكرم خزینه ای دارد كه این فیوضات از آن خزینه گرفته می شود و خاتم الاوصیاء یعنی امام عصر (ارواحنا فداه) مخزن خاتم النبیین است؛ لذا سرزمین مرده را به وسیله ولیّ عصر خدا زنده می كند.
[1]. سوره قصص، آیه5.
[2]. مقدمات من کتاب نص النصوص فی شرح فصوص الحكم، ص241.
[3]. سوره حدید، آیه17.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی پیرامون مقام و شخصیت امام زمان (عج) در شهرستان آمل
تاریخ: 1363/02/27
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf-19ms ss.mp3
7.01M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1394/10/27
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 19- p2.pdf
244.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1394/10/27
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
عناصر محوری بنیان خانواده.mp3
1.54M
💠 روز دهم ماه #ربیع الاول 1441
🔹 عناصر محوری بنیان خانواده
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 عناصر محوری بنیان خانواده
🔹 ذات أقدس الهی که انسان را آفرید، جریان تشکیل خانواده را با دو اصل محوری محبّت و رحمت سامان بخشید، فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً﴾، بعد فرمود: ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾.[1] انسان با خانواده زندگی می کند و جامعه را خانواده تشکیل می دهد و جامعه ای متمدّن و فرهنگی خواهد بود که خانواده های آن فرهنگی و متمدّن باشند. دو عنصر محوری، سازنده خانواده است. گرچه مسئله جهاز و مسئله مَهْر هم یک امر لازمی است، اما هیچ کدام از اینها تعیین کننده نیست. آن دو عنصر محوری که آفریدگار ما بیان کرد، این است که فرمود: ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾، این دو عنصر محوری است که خانواده را می سازد: یکی دوستی عاقلانه نسبت به یکدیگر و یکی گذشت از اشتباهات یکدیگر.
🔹 ما فرشته نیستیم، گاهی اشتباه می کنیم، تُندی و کُندی در زن یا در مرد پیدا می شود، هر کدام از ما غفلت کردیم، دیگری باید با رحمت عاقلانه این لغزش را ترمیم کند، فرمود: ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾. اگر با رحمت آن لغزش ترمیم شده است، طرف مقابل جبران می کند. این دو عنصر خانواده را می سازد و خانواده فرهنگی، جامعه را می سازد و جامعه کشور خود را میسازد و نظام را می سازد؛ نه بی راهه می رود و نه راه کسی را می بندد.
🔹 وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود من نیامدم بگویم که ازدواج را امضا کرده ام، ازدواج عبارت از اجتماع مذکر و مؤنث نیست، این را حیوانات هم دارند! مسیحی هم دارد، یهودی هم دارد، کافر هم دارد، ملحد هم دارد، مشرک هم دارد؛ کدام ملت است که ازدواج ندارد؟! فرمود: «أَلنِّکَاحُ سُنَّتِی»،[2] من نکاح آوردم. این سخن نورانی پیغمبر است، فرمود ازدواج كه قبل از ما هم بود، الآن هم مردم دارند، مسلمان هم دارد، غیر مسلمان هم دارد. من ازدواج به معنای اجتماع مذکر و مؤنث را نیاوردم: «أَلنِّکَاحُ سُنَّتِی»، «مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ»؛[3] اگر کسی ازدواج بکند، نیمی از دینش را حفظ کرده است، من این را آوردم. فرمود هیچ بنایی در اسلام به عظمت و شرافت و کرامت عقد و ازدواج نیست. فرمود آن مقداری که بشر لازم دارد با این تأمین است، آن مقداری که لازم نیست، خدا نهی کرده است. اینها از بیانات نورانی حضرت است که فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ»، پنجاه درصد دینش با ازدواج حل می شود، دیگر نه پسر کسی را نگاه می کند، نه دختر کسی را نگاه می کند. این چشم جای عبادت الهی است، آلوده نمی شود، آنگاه آدم راحت زندگی می کند. بعد فرمود هیچ بنایی در اسلام به اندازه بنای خانواده نیست: «مَا مِنْ شَیءٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَیتٍ یعْمَرُ فِی الْإِسْلَامِ بِالنِّكَاح».[4]
[1]. سوره روم، آیه21.
[2]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص101.
[3]. الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج5، ص329.
[4]. الكافی (ط ـ الإسلامیة) ، ج5، ج328.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 خطبه عقد
تاریخ: 1396/05/12
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf-20ms ss.mp3
6.01M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1394/10/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 20- p2.pdf
241.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1394/10/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #مرسلات
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1398/08/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
ملکوت عالم.mp3
1.33M
💠 روز یازدهم ماه #ربیع الاول 1441
🔹 ملکوت عالم
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ملکوت عالم
🔹 این امالی ها ـ چه امالی مرحوم صدوق و چه امالی مرحوم مفید ـ اینها را در جلسات و روزهای خصوصی برای اصحابشان می گفتند، املاء می کردند و آنها هم می نوشتند، این امالی ها قدرشان واقعاً مغتنم است. مرحوم مفید در امالی خود این حدیث نورانی را از امام کاظم(سلام الله علیه) نقل می کند که اگر کسی ایمان به خدا بیاورد، عمل صالح او مشکل داشته باشد «فَلَنْ یلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَاء»،[1] این یعنی چه؟ سخن از عذاب نیست یا سخن از بهشت نیست یا سخن از قیامت و آینده نیست، می گوید اگر کسی مؤمن باشد و همه اعتقادات او درست باشد اما عمل صالحی که پشتوانه این ایمان باشد کم باشد، این آقا در ملکوت راه ندارد. پس معلوم می شود اگر کسی مواظب ایمان و عمل صالح خود باشد می تواند وارد ملکوت بشود و از اسرار عالم با خبر بشود، از اسرار خودش و دیگران با خبر بشود. این ملکوت را ذات أقدس الهی نشان ابراهیم خلیل داد، در سوره «انعام» فرمود: ﴿وَ كَذلِكَ﴾ این فعل مضارع مفید استمرار است؛ یعنی ما مرتّب ملکوت عالم را نشان وجود مبارک خلیل خود می دهیم او هم میبینید ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾[2] باطن عالم را می بیند.
🔹 دو نفر خدمت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسیدند، حضرت حالا یا خرمایی بود یا چیز دیگری بود تعارف کرد و فرمود میل کنید، آنها گفتند ما روزه داریم، حضرت فرمود شما روزه ندارید، عرض کردند نه ما روزه گرفتیم، فرمود نه همین چند دقیقه یا مثلاً چند ساعت قبل گوشت خوردید، عرض کردند ما چیزی نخوردیم! حضرت دستور داد یک ظرفی بیاورند، بعد فرمود بالا بیاورید، دیدند اینها گوشت قی کردند! عرض کردند یا رسول الله اینها چیست؟! فرمود این غیبتی است که کردید،[3] ﴿أَ یحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ یأْكُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیتاً﴾[4] این است، این می شود ملکوت! اگر گفتند فلان گناه این است، کسی که اهل ملکوت باشد می بیند این را وجود مبارک خلیل حق دید و می بیند: ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾. در سوره مبارکه «اعراف» به ما فرمودند ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا فی مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾،[5] چرا در ملکوت نگاه نمی کنید؟! بین نظر و رؤیت خیلی فرق است! آنکه در سوره مبارکه «اعراف» است ما را تشویق کردند به نظر فرمود: ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا﴾، چرا ملکوت را نگاه نمی کنند؟! پس معلوم می شود راه باز است. نظر در ملکوت معلوم می شود که راه باز است، اگر راه باز نباشد که امر نمی کنند، ترغیب نمی کنند. فرمود چرا ملکوت را نمی بینند و فقط ظاهر آسمان و زمین را می بینند؟!
[1]. الأمالی(للمفید)، ص184.
[2]. سوره انعام، آیه75.
[3]. جوامع الجامع، ج4، ص158؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج9، ص203؛ « ... قَالا یا رَسُولَ اللَّهِ مَا تَنَاوَلْنَا فِی یوْمِنَا هَذَا لَحْماً قَالَ ظَلَلْتُمْ تَأْكُلُونَ لَحْمَ سَلْمَانَ وَ أُسَامَة».
[4]. سوره حجرات، آیه12.
[5]. سوره اعراف، آیه185.
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 451
تاریخ: 1398/07/10
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa