eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zukhruf-20ms ss.mp3
6.01M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف 🔹 جلسه: 20 تاریخ: 1394/10/28 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 20- p2.pdf
241.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف 🔹 جلسه: 20 تاریخ: 1394/10/28 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #مرسلات 🔹 جلسه : 6 تاریخ: 1398/08/14 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ملکوت عالم.mp3
1.33M
💠 روز یازدهم ماه #ربیع الاول 1441 🔹 ملکوت عالم #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ملکوت عالم 🔹 این امالی‎ ها ـ چه امالی مرحوم صدوق و چه امالی مرحوم مفید ـ اینها را در جلسات و روزهای خصوصی برای اصحابشان می ‎گفتند، املاء می ‎کردند و آنها هم می‎ نوشتند، این امالی‎ ها قدرشان واقعاً مغتنم است. مرحوم مفید در امالی خود این حدیث نورانی را از امام کاظم(سلام الله علیه) نقل می‎ کند که اگر کسی ایمان به خدا بیاورد، عمل صالح او مشکل داشته باشد «فَلَنْ یلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَاء»،[1] این یعنی چه؟ سخن از عذاب نیست یا سخن از بهشت نیست یا سخن از قیامت و آینده نیست، می ‎گوید اگر کسی مؤمن باشد و همه اعتقادات او درست باشد اما عمل صالحی که پشتوانه این ایمان باشد کم باشد، این آقا در ملکوت راه ندارد. پس معلوم می ‎شود اگر کسی مواظب ایمان و عمل صالح خود باشد می تواند وارد ملکوت بشود و از اسرار عالم با خبر بشود، از اسرار خودش و دیگران با خبر بشود. این ملکوت را ذات أقدس الهی نشان ابراهیم خلیل داد، در سوره «انعام» فرمود: ﴿وَ كَذلِكَ‏﴾ این فعل مضارع مفید استمرار است؛ یعنی ما مرتّب ملکوت عالم را نشان وجود مبارک خلیل خود می ‎دهیم او هم می‎بینید ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾[2] باطن عالم را می ‎بیند. 🔹 دو نفر خدمت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسیدند، حضرت حالا یا خرمایی بود یا چیز دیگری بود تعارف کرد و فرمود میل کنید، آنها گفتند ما روزه داریم، حضرت فرمود شما روزه ندارید، عرض کردند نه ما روزه گرفتیم، فرمود نه همین چند دقیقه یا مثلاً چند ساعت قبل گوشت خوردید، عرض کردند ما چیزی نخوردیم! حضرت دستور داد یک ظرفی بیاورند، بعد فرمود بالا بیاورید، دیدند اینها گوشت قی کردند! عرض کردند یا رسول الله اینها چیست؟! فرمود این غیبتی است که کردید،[3] ﴿أَ یحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ یأْكُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیتاً﴾[4] این است، این می‎ شود ملکوت! اگر گفتند فلان گناه این است، کسی که اهل ملکوت باشد می‎ بیند این را وجود مبارک خلیل حق دید و می ‎بیند: ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾. در سوره مبارکه «اعراف» به ما فرمودند ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا فی‏ مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾،[5] چرا در ملکوت نگاه نمی ‎کنید؟! بین نظر و رؤیت خیلی فرق است! آنکه در سوره مبارکه «اعراف» است ما را تشویق کردند به نظر فرمود: ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا﴾، چرا ملکوت را نگاه نمی ‎کنند؟! پس معلوم می‎ شود راه باز است. نظر در ملکوت معلوم می ‎شود که راه باز است، اگر راه باز نباشد که امر نمی‎ کنند، ترغیب نمی ‎کنند. فرمود چرا ملکوت را نمی ‎بینند و فقط ظاهر آسمان و زمین را می ‎بینند؟! [1]. الأمالی(للمفید)، ص184. [2]. سوره انعام، آیه75. [3]. جوامع الجامع، ج4، ص158؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج9، ص203؛ « ... قَالا یا رَسُولَ اللَّهِ مَا تَنَاوَلْنَا فِی یوْمِنَا هَذَا لَحْماً قَالَ ظَلَلْتُمْ تَأْكُلُونَ لَحْمَ سَلْمَانَ وَ أُسَامَة». [4]. سوره حجرات، آیه12. [5]. سوره اعراف، آیه185. 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 451 تاریخ: 1398/07/10 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zukhruf-21ms ss.mp3
6.72M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف 🔹 جلسه: 21 تاریخ: 1394/10/29 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 21- p2.pdf
241.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف 🔹 جلسه: 21 تاریخ: 1394/10/29 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
moredi_3580 ss.mp3
5.67M
💠 صوت #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1398/08/16 🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 81 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
98-08-16_3580 درس اخلاقp2.pdf
200.8K
💠 متن #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1398/08/16 🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 81 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
nekah - 463 ss.mp3
6.37M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 463 تاریخ: 1398/08/18 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 463.pdf
225.2K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 463 تاریخ: 1398/08/18 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
An-Nabaa - 01 ss.mp3
5.39M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/08/18 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
An nabaa- 01 - p2.pdf
236K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/08/18 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 463 تاریخ : 1398/08/18 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اُسوه.mp3
1.51M
💠 روز دوازدهم ماه #ربیع الاول 1441 🔹 اسوه #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 اُسوه 🔹 مستحضرید که ذات اقدس الهی دستور داد که ما ـ «إعتصاء» یعنی اقتدا، همان تأسّی است که در تعبیرات فارسی ما رایج است ـ «إعتصاء» کنیم: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ﴾ با «لام» قَسم و حرف تأکید، ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة﴾،[1] اگر ما نتوانیم این راه را برویم، با جمله خبریه از این خبر و گزارش نمی ‌دهد. یک سلسله مقاماتی هست که مخصوص آنهاست، آنها را از آن جهت ما مأمور نیستیم، چون مقدور ما نیست؛ اما دو چیز مهم را اینها آوردند، یکی معرفی انسان است که انسان را یک موجود ابدی معرفی کردند، یکی همین جهان است. خیلی ‌ها فكر می ‌كردند، جهان همین است، بر فرض هم که معاد نباشد، همین آسمان است و زمین و انسان همین است كه با مرگ پایان می ‌پذیرد؛ اما مهم ‌ترین كار وجود مبارك پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) و همچنین معصوم دیگر (عَلَیهِمُ السَّلام) هم تفسیر عالَم است كه عالم این نیست، این یك گوشه ‌ای از جهان هستی است و هم ما این نیستیم كه پایان ما قبر و مرگ باشد. فرمودند جهان بر فرض همین باشد، این ادامه دارد؛ اگر جهان دیگر هم نباشد، همین به جهان دیگر تبدیل می ‌شود؛ اما الآن جهان ‌های فراوانی است. 🔹 اگر ما از این نشئه طبیعت بیرون بیاییم، دو كار می ‌كنیم: هم آینده خود را می‌بینیم، هم آینده جهان را؛ هرگز بشر با مرگ نمی ‌میرد! قرآن آمده به ما بفهماند كه انسان مرگ را می ‌میراند. ما از تنها چیزی كه از آن می ‌ترسیم مرگ است؛ اگر از بیماری ‌ها هراسناكیم یا از دشمن هراسناكیم یا از مار و عقرب می ‌ترسیم، برای اینكه می ‌ترسیم از بین برویم و بمیریم. این دین آمده به ما بگوید، انسان مرگ را می ‌میراند، ماییم كه مرگ را زیر پا می ‌گذاریم و از روی پل مرگ، به آن طرف عبور می ‌كنیم و به ابدیت می ‌رسیم. این تعبیر قرآن كریم كه ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْت‏﴾،[2] پیامش این است. نفرمود «كُلُّ نَفْسٍ یذوقه الْمَوْت»، هر كس را مرگ می‌ چشد! فرمود مرگ، مذوق است نه ذائق، هر ذائقی مذوقش را هضم می ‌كند. 🔹 ذات أقدس الهی فرمود، بسیاری از مسایل را كه انبیا، مخصوصاً وجود مبارک حضرت آورد می ‌تواند اُسوه شما باشد، خودتان را ارزان نفروشید. اگر جان را به كمتر از قرآن و عترت فروختیم مغبون هستیم؛ این سوره «تغابن» همین است: ﴿یوْمَ یجْمَعُكُمْ لِیوْمِ الْجَمْعِ ذلِكَ یوْمُ التَّغابُن‏﴾،[3] اگر كسی به غیر قرآن و عترت معامله كرد، با هر چه داد و ستد كرد مغبون است. [1]. سوره احزاب، آیه21. [2]. سوره آل عمران، آیه185؛ سوره انبیا، آیه35. [3]. سوره تغابن، آیه9. 📚 سخنرانی عمومی به مناسبت ولادت رسول اکرم (ص) تاریخ: 1395/09/27 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa