lail 3 SSS.MP3
5.07M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #لیل
🔹 جلسه : 3
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-lail 03 p2.pdf
2.49M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #لیل
🔹 جلسه : 3
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
حرکت فرهنگی.mp3
679.9K
💠 روز بیست و چهارم ماه #رجب 1441
🔹 حرکت فرهنگی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 حرکت فرهنگی
🔹 تحویل سال از آن جهت محترم است كه در حقیقت زمین عید می گیرد، چون زمین حركت كرد و به مقصد خود رسید، این باید از نقطه ای كه شروع كرد به دور آفتاب بگردد و گشت و حق این است كه زمین عید می گیرد، برای اینكه حركت كرده كارش را انجام داده؛ مثل اینكه یك دانشجویی تا آخرین ترم موفق شد، او كار كرده یعنی زمین كار كرده و به مقصد رسیده است، آن وقت زمین كار كرده و به مقصد رسیده ما عید بگیریم یعنی چه؟! ما اگر از جایی حركت كردیم بعد از یك سال به جای دیگر فرهنگی رسیدیم ما عید می گیریم.
🔹 ما هم اگر به دور فهم, به دور استدلال, به دور عقل, به دور عدل بگردیم، ما کامل می شویم، عید ما این است، نه اینكه او عید بگیرد و ما لباس نو بپوشیم, این معنای تحویل سال است. اینكه می گویند «یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الأبْصَار»،[1] همین است؛ یعنی ما حركت كنیم و به مقصد برسیم نه اینكه زمین حركت كند به دور آفتاب, ما به دور فهم حركت نكنیم و به مقصد نرسیم، همان فرهنگ سابق را داشته باشیم و عید بگیریم، این معنا ندارد.
[1] . کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص352.
#تحویل_سال
#حرکت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 دیدار فرماندهی نیروی انتظامی کشور با حضرت استاد
تاریخ: 1395/01/04
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-22ms ss.mp3
6.34M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1393/11/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-022 p2.pdf
2.18M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1393/11/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zoha 1 SSS.MP3
3.89M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ضحی
🔹 جلسه : 1
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-zoha 01 p2.pdf
1.91M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ضحی
🔹 جلسه : 1
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
عبرت.mp3
1.78M
🏴 روز بیست و چهارم ماه #رجب 1441
▪️ عبرت
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 عبرت
▪️ در آستانه شهادت امام هفتم باب الحوائج الی الله موسی بن جعفر (علیه و علی آله الأطیبین و ابنائه الأنجبین آلاف التحیة و الثناء) هستیم، این سانحه سنگین را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می كنیم.
▪️ یك رساله ای وجود مبارك باب الحوائج الی الله حضرت ابی ابراهیم امام كاظم (سلام الله علیه) دارد به نام «رسالة العقل»، صدر و ساقه این رساله عقل است؛ عاقل باشید، عاقل باشید، عقل به مراتب بهتر از علم است! عقل به مقصد رسیدن است، علم نردبان خوبیست. استدلال وجود مبارك ابی ابراهیم امام كاظم (سلام الله علیه) این است كه فرمود نمی دانید عقل چقدر خوب است! عقل را فقط علما دارند، اگر عالمی عاقل نبود معلوم می شود او یك كسی است كه نردبان می تراشد اما خودش بالا نمی رود، می دهد دیگران بالا می روند؛ شمشیر می سازد اما خودش به جبهه نمی رود، می دهد دیگران به جبهه بروند، آن فایده ندارد! فرمود این آیه را نخواندید كه ﴿تِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُهَا لِلنّاسِ وَ مَا یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾؛[1] فرمود فقط علما هستند كه لیاقت آن را دارند كه به طرف عقل حركت كنند، معلوم می شود عقل چیز دیگر است، عقل آن است كه تمام این غرایز را عقال كند.
▪️ این «رسالة العقل»[2] را وجود مبارك ابی ابراهیم در واقع به هشام بن حكم آموخت، فرمود هشام اگر بخواهی عالم عاقل بشوی اولین شرطش این است كه حلال الهی را حرام الهی را مبدأ و منتها را وحی و نبوت را اصول دین را فروع دین را بفهمی بعد اینها را عمل بكنی تا بشوی عاقل، آن وقت عاقل كه شدی نه بیراهه می روی و نه راه كسی را می بندی، یك همچنین آدمی همیشه خوشحال است، چون ﴿رَضِی اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ﴾[3] است و به مقام رضوان رسیده است.
▪️ فرمود شما هر روز می بینید یك عده در فرازند و یك عده در فرود، خب به جای عبرت چرا گرفتار شهوتید؟ فرمود این برای عبرت است، عبرت غیر از تماشاست! این خبرهایی كه به آدم می دهند آدم باید عبرت بگیرد، عبرت بگیرد یعنی چه؟ یعنی باید عبور كند از رذائل به فضایل اگر كسی عبور نكرد مثل قبل از این حادثه بود این تماشاچی بود نه عبرت گیر! ذات اقدس الهی دستور داد فرمود: ﴿فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی اْلأَبْصارِ﴾؛[4] عبور كنید خب ایستادهای برای چه؟! این برای شما هم هست! این سیل كه آمد اگر آنجا ماندی تو را هم می برد! این چنین نیست كه این فراز و فرود برای دیگران باشد. فرمود عبرت بگیرید این بیان نورانی امام كاظم است،[5] آن وقت اشك برای آن حضرت امشب و فردا مزه دارد. فهمید آدم! آدم را دارد عاقل می كند، نور می دهد به آدم! هدایت می دهد به آدم! فضیلت و عشق می دهد! آن وقت این اشك مزه دارد چه مداح بخواند و چه نخواند، انسان چه تنها باشد و چه تنها نباشد برای او گریه می كند، برای اینكه اینها ما را آدم كردند! اینها حق حیات به گردن ما دارند! فرمودند شما باید عبور كنید، خب ایستادید برای چه؟!
[1] . سوره عنکبوت، آیه43.
[2] . تحف العقول، ص383.
[3] . سوره مائده، آیه119.
[4] . سوره حشر، آیه2.
[5] . تحف العقول، ص386 الی 387؛«...یا هِشَامُ مَنْ سَلَّطَ ثَلَاثاً عَلَى ثَلَاثٍ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ مَنْ أَظْلَمَ نُورَ فِكْرِهِ بِطُولِ أَمَلِهِ وَ مَحَا طَرَائِفَ حِكْمَتِهِ بِفُضُولِ كَلَامِهِ وَ أَطْفَأَ نُورَ عِبْرَتِهِ بِشَهَوَاتِ نَفْسِهِ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ وَ مَنْ هَدَمَ عَقْلَهُ أَفْسَدَ عَلَیهِ دِینَهُ وَ دُنْیاهُ...».
#باب_الحوائج
#رسالة_العقل
#محل_عبور
#عقل
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه
تاریخ: 1386/05/17
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیانات حضرت آيت الله جوادی آملی پیرامون بیماری کرونا
🔹 أحسن الخالقین بودن ذات اقدس الهی
🔹 خیر و شرّ
🔹 قدردانی از پزشکان کشور و بر شمردن وظیفه عموم در وضع کنونی
🔹دعوت به دعا
🔹اداره جامعه در سایه عقل و عدل
🔹مشیت الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
video_2020-03-18_19-19-19.mp3
3.42M
💠 بیانات حضرت آيت الله جوادی آملی پیرامون بیماری کرونا
🔹 أحسن الخالقین بودن ذات اقدس الهی
🔹 خیر و شرّ
🔹 قدردانی از پزشکان کشور و بر شمردن وظیفه عموم در وضع کنونی
🔹دعوت به دعا
🔹اداره جامعه در سایه عقل و عدل
🔹مشیت الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
لذت عقلی.mp3
2.2M
💠 روز بیست و پنجم ماه #رجب 1441
🔹 لذت عقلی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 لذت عقلی
🔹 مطلبی كه مربوط به این ایام است یعنی تحویل سال و فرا رسیدن عید نوروز آن است كه آنهایی كه عاقل اند و حكیمانه زندگی می كنند، آنها بهره كامل و كافی از زندگی می برند؛ یعنی هم لذت های جسمانی و بدنی می برند، هم لذت های روحانی و عقلی. اگر كسی عاقل باشد بهترین لذت را از زندگی مخصوصاً در فصل بهار می برد، اما اگر كسی غافل باشد فقط لذت ظاهری می برد؛ توضیح مطلب این است كه در روایات اهل بیت عصمت و طهارت فرمودند: «اِذَا رَاَیتُمُ الرَّبیعْ فَاذْكُرُوا النُّشُور»؛[1] وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید.
🔹 وقتی بهار می آید دو كار در عالم طبیعت و ماده انجام می گیرد، اگر كسی نداند چه كاری در طبیعت انجام می گیرد و چه كسی این كارها را انجام می دهد او فقط یك حیات گیاهی دارد؛ یعنی لذت می برد از خوردن، لذت می برد از پوشیدن، لباس نو در حدّ گیاهان این «حیوان نامٍ» هنوز متخیل و متوهّم و اینها نشده، یك لذت گیاهی می برد، مگر گیاه لذت ندارد؟ آن هم تغذیه دارد و بالنده است و جامه نو در بر می كند، این برگ ها لباس نویی است برای اینها، آنها یك لذت گیاهی دارند. جوانی كه از همه جا غافل است و فقط به این فكر است كه نوروز را خوش باشد او یك لذت گیاهی دارد؛ یعنی خوب غذا می خورد، خوب می گوید، خوب می خندد، خوب جامه در بر می كند، خوب خرم زندگی می كند، می خرامد و دیگر هیچ! این بهره غافلان است، اما اهل بیت عصمت و طهارت كه حقیقت عالم را آگاه اند و ما را به حقیقت عالم آگاهی می دهند فرمودند شما عاقلانه زندگی كنید نه غافلانه، بهره مادی را ببرید، لذت ببرید، از هوای لطیف، از سبزی و از آب و از هوا و محیط سالم لذت ببرید، اما از این رسیدن بهار به یاد معاد باشید «اِذَا رَاَیتُمُ الرَّبیعْ فَاذْكُرُوا النُّشُور» وقتی كه بهار آمد به یاد قیامت باشید.
🔹 این كسی كه حكیمانه به بهار نگاه می كند او هم مطلب جدید می فهمد، لذت علمی میبرد، برهان اقامه میكند، جانش تغذیه می شود و در نشاط است كه مطلبی را فهمید، بعد بدنش هم كه خب لذت می برد؛ از هوای تازه از گل ها و لذائذ و نسیم لذت می برد، پس آدم عاقل دو لذت از بهار می برد، آدم غافل یك لذت از بهار می برد. اصرار كتاب و سنت این است كه شما هرگز به كم قناعت نكنید! خب آدم وقتی مطلبی را فهمید كاملاً لذت می برد از آن، لذتی كه انسان از مطلب عمیق می برد بیش از مطلبی است كه از خوردن یك غذای لذیذ می برد؛ لذا فرمودند وقتی بهار شد شما به این فكر باشید كه اگر خوابید بیدار بشوید و اگر خدای ناكرده آن مرگ دامنگیر كسی شد خودتان را با آیات الهی زنده كنید، چون در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) آن طوری كه در نهج البلاغه آمده است این است كه بعضی ها مرده متحرك اند «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ وَ ذلِكَ مَیتُ الْأَحْیاءِ»[2] این بیان نورانی حضرت است در نهج البلاغه، فرمود اینها صورتاً زنده اند آن جانشان آن قلبشان آن فكرشان مرده است «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ وَ ذلِكَ مَیتُ الْأَحْیاءِ»؛ یعنی در زنده ها راه می روند ولی مردهاند، خب اگر كسی با این معارف آشنا باشد خودش را زنده می كند، وقتی زنده شد از حیات لذت می برد. بنابراین خاصیت بهار این است كه انسان به یاد معاد بیافتد هم لذت عاقلانه می برد و هم لذت حسی، بنده از ذات اقدس الهی همانند همه شما مسئلت می كنیم كه ذات اقدس الهی توفیق التذاذ عقلی و حسی را به همه ما مرحمت بكند! از بهرههای عقلی لذت ببرند و هم كام جامعه را با معارف قرآن و عترت شیرین كنند. پروردگارا امر فرج ولی ات را تسریع بفرما!
[1]. تفسیر الکبیر، ج17، ص194.
[2]. نهج البلاغه، خطبه87.
#تحویل_سال
#یاد_معاد
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/12/29
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
جمال ملکوتی.mp3
2.11M
💠 روز بیست و ششم ماه #رجب 1441
🔸 جمال ملکوتی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 جمال ملکوتی
🔸جهان خلقت با اسمای حسنای الهی اداره می شود، نه انسان و نه جهان مستقیماً با ذات اقدس الهی ارتباط ندارند، آنچه ظهور حق تعالیٰ است به نام «وجه الله» از راه اسمای حسنای الهی است، این مطلب اول.
🔸ذات اقدس الهی در دنیا در بهار به صورت جمیل جلوه می كند و در قیامت در بهشت به عنوان جمیل تجلّی دارد. اصل خلقت برابر بیان نورانی امیر المؤمنین (سلام الله علیه) تجلّی الهی است كه در نهج البلاغه فرمود: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ»،[1] این تجلّی با جمال الهی كه آمیخته شد در دنیا می شود بهار و در آخرت می شود بهشت، این بهشت و این بهار یك جمال صوری و ظاهری است كه بیانگر «جمال ملكوتی» خدای سبحان است. در ملكوت خدا جمالی دارد به عنوان علم به عنوان رحمت به عنوان رأفت و مانند آن، انسان در بهار باید بهشتی را به همراه خود ببرد، بهشتی بشود! برای اینكه با نشاط و با خرمی به سر ببرد ناچار است از كوثر مدد بگیرد تا هویت خود را بهشت كند؛ بهار از باران مدد می گیرد و سرسبز و خرم می شود، ولی انسان اگر بخواهد بهشتی بشود از باران استمداد نمی كند از كوثر مدد می گیرد و كوثر همان معرفت خدا و محبت خداست كه جمال الهی را به همراه دارد، اینهم یك مطلب.
🔸 تا ما بهشتی در درونمان نسازیم هرگز از نشاط طرفی نمی بندیم، هرگز از بهار بهره ای نخواهیم برد، بهار دنیا و بهشت آخرت وقتی به حال انسان نافع است كه او مظهر جمال الهی باشد، وقتی مظهر جمال الهی می شود كه اهل حكمت باشد.
[1]. نهج البلاغه، خطبه108.
#بهار
#جمال_الهی
#کوثر
#حکمت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام نوروزی
تاریخ: 1387/12/27
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa