💠 فراز و فرود
🔸 این اصطلاح «فراز و فرود» از لطیف ترین تعبیرات شیخ فرید الدین عطار در منطق الطیر است.[1] انسان بخواهد در فراز و نشیب آسوده باشد، در حوادث تلخ آرام باشد، به تعبیرات روایی ما كه مثل كوه باشد كه «لا تُحَرِّكَهُ العَوَاصِف»[2] باشد، آرام باشد، راه آن چیست؟ ما برویم جایی زندگی كنیم كه رخداد تلخ نباشد؟! این در دنیا نیست! آن كه ما را آفرید یعنی خدا با لام قسم, قسم یاد كرد: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی كَبَدٍ﴾؛[3] «كَبَد» یعنی رنج, «كَبِد» این گوشه دستگاه گوارش است، ولی «كَبَد» یعنی رنج, «مكابده» یعنی رنج. فرمود: من قسم یاد می كنم انسان را در پِرس و فشار خلق كردم. ما تا زنده ایم و نفس می كشیم فشار است، اینجا جای فشار است، جای آسایش و راحتی جای دیگر است.
🔸 خدایی كه قسم یاد كرد، فرمود قسم یاد می كنم من انسان را در «كَبَد» خلق كردم، آیا راه چاره هم داد یا نداد؟ فرمود بله راه چاره این است؛ یك عدّه هستند كه «لا تُحَرِّكَهُ العَوَاصِف» حوادث تلخ, رخداد تلخ, اقبال و ادبار مردم, اقبال و ادبار دنیا آدم را نمی رنجاند، چه وقت می شود انسان به جایی برسد كه اقبال و ادبار مردم آدم را نرنجاند و نلرزاند؟ اگر صاحب درجه ایمان باشیم كم و بیش ممكن است ـ محفوظ هستیم ـ ولی با فشار محفوظ می باشیم; ولی اگر این «لام» افتاد: ﴿لَهُمْ دَرَجاتٌ﴾ نبود، شد ﴿هُمْ دَرَجاتٌ﴾ او خودش ما را حفظ می كند، راحت راحت هستیم.
🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله تعالی علیه) از وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) نقل می كند: «لَو مَاتَ مَن بَینِ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ لَمَا استَوحَشتُ بَعدَ أَن یكُونَ القُرآنُ مَعِی»؛[4] فرمود اگر همه مردم روی زمین بمیرند و من تنها بمانم، مادامی كه قرآن با من است، من احساس هراس ندارم، این یك معنای ظاهری دارد؛ یعنی اگر همه مردم بمیرند من تنها باشم, معنای دقیق آن این است كه همه كافر باشند و من تنها مسلمان باشم از تحریمِ كسی نمی ترسم, این بیان امام سجاد است: «لَو مَاتَ مَن بَینِ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ لَمَا استَوحَشتُ بَعدَ أَن یكُونَ القُرآنُ مَعِی»، این راه باز است!
[1] . عطار، دیوان اشعار، غزل شماره337؛ «ز سرگشتگی زیر چوگان چرخ ٭٭٭ چو گویی ندانی فراز از فرود».
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص455.
[3] . سوره بلد، آیه4.
[4] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج2، ص602.
#عطار_نیشابوری
#رنج_سختی_تحریم
#قرآن
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 دیدار خادمان حرم شاه عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) با حضرت استاد
تاریخ: 1393/12/04
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-09ms ss.mp3
6.59M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1393/07/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-09p2s.pdf
1.79M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1393/07/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Asr 01 ss 15-01-1399.mp3
4.5M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عصر
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Asr 01 p2.pdf
2.12M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عصر
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 محاسبه
🔸 ماه پُر بركت شعبان كه در مراحل نهایی آن هستیم، به حسب روایات و ادعیه، آخر سال است. سرّش این است كه سالك سالی دارد، اینكه به ما گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» برای همین است اهل حساب باشید! «وَ زِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا».[1] این از بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است، فرمود قبل از اینكه شما را وزن كنند شما خودتان را وزن كنید! اینكه می بینید به ما گفتند وزن كنید، بالأخره هر تاجری، آخر سال سود و زیانش را مشخص می كند، این تجارت ﴿لَنْ تَبُورَ﴾,[2] ﴿فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ﴾,[3] ﴿هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلی تِجارَةٍ تُنْجیكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلیمٍ﴾[4] همه اینها نشان می دهد كه بیان نورانی امام هادی (سلام الله علیه) كه فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون»[5] همین است، پس ما مشغول تجارت هستیم، سرمایه ای به نام عمر می دهیم و چیزی باید دریافت كنیم. اول سال، اول ماه مبارك رمضان است و آخر سال، ماه شعبان است؛ لذا می بینید اینها كه اهل سیر و سلوك هستند، در ماه شعبان خیلی در «هول و وله» هستند كه یك سال گذشت، ما چه كار كنیم. «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ»،[6] این در ادعیه ماههای دیگر نیست كه خدایا! اگر ما را در ماه ربیع نیامرزیدی تا آخر ماه بیامرز، در ماه جمادی هم این طور نیست، امّا در ماه شعبان این طور است: «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِی مِنْهُ»؛ خدایا! اگر تاكنون ما را نیامرزیدی، از این به بعد ما را مشمول رحمت خودت قرار بده! چون آخر سال است.
🔸 ماه پُر بركت شعبان ـ خصوصاً ـ چنین چیزی دارد و آخر سال را وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) طبق این روایات و ادعیه به نام خود ثبت كرد. گوشه ای از مكان، از نظر جغرافیا به نام مبارك حضرت شد كه ﴿لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ ٭ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾[7] و گوشه ای از زمان هم به نام مبارك آن حضرت ثبت شد؛ یعنی به نام شهر شعبان که این گوشهٴ از زمان همه را پوشش می دهد، چون آخر هست و همه ماه ها به سمت آخر می باشند، چون مكّه اُمّ القریٰ است، همه قُرا به سمت مكه هستند و اگر ﴿لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ﴾؛ یعنی كلّ القری، اگر «هَذَا شَهْرُ نَبِیك» است، یعنی جمیع «شهور» برای اوست، برای اینكه آن آخر را به نام خود ثبت داده است. این زمان و آن زمین را خدای سبحان به نام او قرار داد; یعنی او كه متزمّن است این زمان را گرفت، او كه متمكّن است این مكان را گرفت.
[1]. غرر الحكم و درر الكلم، ص352.
[2]. سوره فاطر, آیه29.
[3]. سوره بقره, آیه16.
[4]. سوره صف, آیه10.
[5]. تحف العقول، ص483.
[6]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج1، ص42.
[7]. سوره بلد, آیات1 و 2.
#شعبان
#آمرزش
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب مازندرانی
تاریخ: 1394/03/18
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa