💠 قطب فرهنگی
🔸 یك بیان نورانی مرحوم كلینی از امام صادق (سلام الله علیه) دارد كه خدای سبحان هرگز تعهّدی را از جامعه نگرفته كه عالِم بشوند، مگر اینكه از علما تعهّد گرفته كه معلّم باشند: «لِأَنَ الْعِلْمَ كَانَ قَبْلَ الْجَهْل»،[1] اول از علما تعهّد گرفته كه درست جامعه را تعلیم بدهید, بعد از جامعه تعهّد گرفته كه عالم بشوید، «لِأَنَ الْعِلْمَ كَانَ قَبْلَ الْجَهْل».
🔸 قطب فرهنگی یك ملت, فهم آن ملت است، احتجاج در قیامت با مدار عقل است, ثواب بر مدار عقل است, عِقاب بر مدار عقل است, اگر عقل دینی, فرهنگ دینی در ملتی قوی نباشد، وقتی یك عمل را می بینند اما پشتوانه عقلی آن را نمی دانند، یا به این سمت، یا به آن سمت گرایش پیدا می كنند. بنابراین دینی كه به ما گفته است «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَة»، آن دین به ما گفته چه علمی را فرا بگیرید، این طور نیست كه گفته باشد، عالِم شدن واجب است اما نگفته باشد چه علمی؟!
🔸 خدا غریق رحمت كند مرحوم شیخ بهایی را! ایشان در كتاب شریف زبدة الاصول دارد، تقلید افضل لازم است نه اعلم,[2] سابقاً كنار علم, تقوا را ذكر می كردند كه «أعلم و أتقی» باید باشد، بعد كم كم ضعیف شد، گفتند: «أعلم و أتقی بالاحتیاط الوجوبی», بعد كم كم ضعیف تر شد گفتند: «أعلم و أتقی بالاحتیاط الاستحبابی»، بعد كم كم این «أتقی» هم گرفته شد, شده «أعلم»، این است كه آن مرجع باید كار یك امامزاده را بكند!
[1]. الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص41.
[2]. زبدة الاصول، ص165.
#روز_بزرگداشت_شیخ_بهایی
#مدار_عقل
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از شیعیان خوجه اثنا عشری با حضرت استاد
تاریخ: 1395/01/09
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
zomar-18ms ss.mp3
5.56M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1393/08/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
zomar-18p2.pdf
1.61M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1393/08/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
Al-Nasr 2 ss.mp3
6.11M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نصر
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1399/01/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
Al-Nasr 02 p2.pdf
2.01M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نصر
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1399/01/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
💠 تجارت حقیقی
🔸 اگر كسی سرمایه ای دارد باید تجارت كند، كسی خانه ای دارد، زمینی دارد یا بالأخره این زمین را می فروشد و استفاده می كند، خانه را می فروشد و استفاده می كند یا اجاره می دهد، غیر از این كه نمی شود! آنها كه رفتند شهید شدند با «بیع» معامله كردند، ما كه توفیق شهادت نداشتیم باید اجاره بدهیم؛ این اجاره همان است كه در قرآن كریم دارد كه ما به اینها «اجر» می دهیم،[1] اجر و اجرت به چه كسی می دهند؟ به كسی كه عقد اجاره دارد، پس ما هم تعبیر «بیع» داریم و هم تعبیر «اجر»، آنها كه شربت شهادت نوشیدند فروختند و گرفتند كه البته هر دو را گرفتند! ماها كه آن توفیق را پیدا نكردیم باید اجاره بدهیم، اجاره بدهیم یعنی چه؟ اگر كسی خانه خود را اجاره داد به دیگری یعنی چه؟ یعنی آن مستأجر باید از آن استفاده كند نه صاحب خانه، ما اگر وقتمان را به خدای سبحان اجاره دادیم، این یعنی چه؟ یعنی هر چه او می خواهد باید انجام بدهیم نه هر چه خودمان می خواهیم! این معنی محاسبه است، آن وقت آدم راحت است.
🔸 در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود هر كار خیری كه كردی برای خودت كردی ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ این «لام»، «لام» اختصاص است و اگر ـ خدای ناكرده ـ كسی كار بدی كرد ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾[2] آن هم برای خودت است، هیچ كس به دیگری بد نمی كند! اگر كسی در درون خانه خود یك چاه و كنیف بدبویی حفر كرد خب در تمام شبانه روز خودش در زحمت است، البته گاهی هم شامّه عابرین را آسیب می رساند؛ لذا این «لام»، «لام» اختصاص است كه در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ﴾ باز ﴿فَلَهَا﴾ حالا بعدها سراینده های ما گفتند:
اگر بار خار است خود كشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[3]
🔸 مردم مشغول دو كار هستند، خیلی از شماها شاید این درخت های پرتیغ جنگلی را دیدید كه در عربی به آن می گویند قَتاد، این درخت هیچ میوه ای ندارد مگر تیغ، هر چه هم به او بیشتر آب دهید تیغ هایش تیزتر است، حرف این سراینده این است كه «اگر بار خار است» تیغ محصول كار شماست «خود كشتهای»، «وگر پرنیان است» پرنیان همین ابریشم است «اگر پرنیان است خود رشتهای» یا انسان مشغول رشته پرنیانی است یا آبیاری آن درخت پرتیغ است، این معنی محاسبه است كه می گویند ماه شعبان كه آخر سال است انسان باید حساب هایش را بررسی كند تا سال جدید وارد بشود ببیند كه آیا مثل شهدا (رضوان الله علیهم) خرید و فروش كرده یا مثل جانبازان كه بخشی را خرید و فروش كردند كه حشرشان با اولیای الهی است، نشد اجاره است! آدم نه «بیع» بكند نه اجاره آن وقت اجری نمی برد. اینكه در بسیاری از آیات دارد اجر آنها با خداست اجر برای اجیر است.
🔸 شما خانواده های معظّم شهدا، جانبازان كه به لطف الهی تلاش و كوشش كردید این نعمت را قدر بدانید، البته جامعه قدر شما را می داند ولی عمده آن است كه خودتان قدر این نعمت ها را بدانید دعاهای شما كه ـ انشاءالله ـ مستجاب است برای نظام دعا كنید؛ فرزندان و جامعه تان را با دعا تأمین كنید، از خدای سبحان بخواهید كه توفیق مراقبه و محاسبه را نصیب همه ما بكند كه ما با زبان آزاد، قلب آزاد و صدر مشروح وارد سال جدید یعنی اول ماه مبارك رمضان ـ ان شاء الله ـ بشویم.
[1] . سورهٴ بقره، آیهٴ 62 و... .
[2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 7.
[3] . شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20.
#آخر_شعبان
#محاسبه_و_مراقبه
#صدر_مشروح
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1391/04/22
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
zomar-19ms ss.mp3
6.49M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1393/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
zomar-19p2.pdf
1.7M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1393/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
Al-Masad -01 ss.mp3
5.74M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مسد
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
Al-Masad 01 p2.pdf
2.13M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مسد
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
💠 حُرّیت
🔸 برخی ها نقل کردند در آخرین جمعه ماه شعبان، بعضی ها نقل کردند در آخرین روز ماه شعبان، ولی إبن طاووس (رضوان الله تعالی علیه) دارد که در یکی از روزهای ماه شعبان وجود مبارک حضرت [رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)] این خطبه را ایراد کردند. ایشان می فرمایند به اینکه «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَنَا ذَاتَ یوْم»، نه آخرین روز ماه شعبان بود و نه آخرین جمعه ماه شعبان، بلکه یکی از روزهای ماه شعبان این خطبه را ایراد کرد که فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور» که با بسیاری از اینها را شما مأنوس هستید. در بخشی از این خطبه فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم»؛[1] فرمود به اینکه شما احساس سنگینی می کنید.
🔸 اینکه می بینید بعضی ها میگویند من هر چه می خواهم خودم را کنترل کنم نمی توانم یا می خواهم سحر بلند شوم نمیتوانم یا فلان کار خیری را می خواهم انجام بدهم نمی توانم راست میگویند! حضرت اینجا تحلیل کرده است، فرمود انسانی که ـ خدای ناکرده ـ خلاف کرده بدهکار حق است، این مطلب اول؛ انسان بدهکار باید گرو بسپارد، این مطلب دوم. در مسائل مالی اگر کسی مالی بدهکار است، زمین خود، خانه خود، فرش خود را گرو می دهد؛ اما اگر کسی گناه کرده، نمی تواند خانه خود یا زمین خود را به خدایی که «مالک السماوات و الأرض» است گرو بگذارد، خود او را گرو می گیرند. اینکه در دو جای قرآن فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾[2] و در جای دیگر ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾[3] هر کسی رهن خلاف های خودش است برای همین است؛ یک انسان بدهکار باید گرو بسپارد. اگر بدهکاری مالی در دنیا باشد، به هر حال انسان زمین و خانه و فرش و مانند آن را گرو می سپارد، اما بدهکاری عقیده ای، اخلاقی، حقوقی ـ یعنی معصیتی کرده ـ خود او را گرو می گیرند؛ لذا او آزاد نیست، بعضی از کارها را می کند و بعد پشیمان می شود، معلوم می شود که آزاد نبود. این «رهین» که در دو جای قرآن کریم آمده است، این بر وزن «فعیل» به معنای مفعول است، منتها یک جا مؤنث است و یک جا مذکر، گرچه فعیل به معنای مفعول مذکر و مؤنث در آن یکسان است، لکن آنجا که دارد: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ نه چون نفس مؤنث است، این «رهینة» اسم است و صبغه مبالغی هم دارد، انسان را گرو می گیرند!
🔸 یک بیان نورانی مرحوم صدوق در توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می کند که چرا ما دلمان می خواهد نماز شب بخوانیم اما موفق نمی شویم؟ فرمود: این گناهی که روز انجام دادید شما را بسته است.[4] بنابراین انسان آزاد نیست. حُرّیت از بهترین نعمت های الهی است. فرمود ماه مبارک رمضان ماه آزادی است فکّ رهن کنید، با توبه، با انابه، با تطهیر، خودتان را آزاد کنید، با استغفار کردن خودتان را آزاد کنید، فکّ رهن کنید، دَین خود را أدا کنید و اگر ذَنب و گناهی دارید به وسیله اعمال خیر آنها را شستشو کنید: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم».
[1]. إقبال الأعمال(ط - القديمة)، ج1، ص2.
[2]. سوره مدّثّر، آيه38.
[3]. سوره طور، آيه21.
[4]. التوحيد(للصدوق)، ص97.
#آخر_شعبان
#استغفار
#ماه_آزادی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 444
تاریخ: 1398/02/11
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
zomar-20ms ss.mp3
5.68M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1393/08/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
zomar-20.p2.pdf
1.75M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1393/08/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
Al-Ikhlaas -01 ss.mp3
6.6M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #اخلاص
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
Al-Ikhlaas 01 p2.pdf
2.37M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #اخلاص
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 t.me/esratvtelegram
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹