eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 طهارت باطنی 🔸 تنها چیزی که انسان را به خدا نزدیک می کند نزاهت از طبیعت و دنیاست؛ زیرا انسان متعلق به دنیا به خدا نخواهد رسید و هر چه که انسان را از خدا باز می دارد دنیای اوست، خواه مال و خواه مقام و خواه حبّ نفس؛ لذا وقتی عبادت ها را خدا بیان می کند، می فرماید راه این دستور آن است که شما طاهر بشوید! تا انسان طاهر نشد به خدایی که طیب است نمی رسد و اگر از طرف خدا فیضی به نام قرآن نازل شد کسانی از این قرآن سهم دارند که طاهر باشند ﴿إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِیمٌ فِی كِتَابٍ مَكْنُونٍ لَا یمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾[1] افرادی که مطهرند از معارف قرآن بهره ای می گیرند. 🔸 مطهَّر واقعی اهل بیت عصمت و طهارت اند که در سورهٴ «احزاب» دربارهٴ اینها چنین فرمود: ﴿إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً﴾[2] که اهل بیت را به عنوان مطهَّر معرفی کرد و در سورهٴ «واقعه» فرمود: ﴿ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِیمٌ فِی كِتَابٍ مَكْنُونٍ لَا یمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾؛ یعنی به عمق قرآن جز مطهر کسی نمی رسد و اهل بیت عصمت و طهارت هم مطهرند آنها هستند که به حقیقت قرآن راه دارند؛ ولی شاگردان آنها به اندازهٴ طهارتشان از قرآن بهره ای می گیرند. 🔸 قرآن کریم طهارت را راز عبادت می داند، می فرماید این دستورات برای آن است که شما پاک بشوید، نه یعنی طهارت ظاهری! اگر خدا دربارهٴ وضو گرفتن این چنین می فرمود که وضو بگیرید برای اینکه پاک بشوید، انسان خیال می کرد که این آب بدن را شستشو می کند و به انسان طهارت ظاهری می دهد، اما این معنا را دربارهٴ تیمم هم می فرماید، می فرماید تیمم بگیرید صورت را خاک مالی کنید تا پاک بشوید، معلوم می شود آن طهارتی که خدا می خواهد یعنی از انانیت پاک شدن است. انسان صورتش را خاک مالی بکند برای اینکه پاک بشود یعنی از آن منیت پاک شدن است. آب انسان را ممکن است طاهر بکند به طهارت ظاهری، اما این صورت و دست را خاک مالی کردن و به صورت مالیدن انسان را به آن طهارت معنوی می رساند. انسان نماز می خواند برای اینکه طاهر بشود، روزه می گیرد برای اینکه طاهر بشود، انسان مشکلات جنگ را تحمل می کند که از غرور نجات پیدا کند. این ماه برای آن است که ما آن رازهای اساسی عبادات را تحلیل کنیم و ما در نمازگزاران برجسته ترین نمازگزار باشیم، در بین روزه گیران برجسته ترین روزه دارها باشیم، در بین جنگجویان برجسته ترین رزمنده باشیم، این همّت بلند را به ما آموختند! راه باز است! به مقام بلند رسیدن وقف کسی نیست، راه را به روی کسی نبستند. [1] . سوره واقعه، آیه78. [2] . سوره احزاب، آیه33. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 2 تاریخ: 1363 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-23ms ss.mp3
6.45M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1393/08/25 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-23p2.pdf
246.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1393/08/25 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_003 ss.mp3
4.15M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 3 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_003p2.pdf
233K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 3 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
k-02 hekmat vahyani.mp3
1.4M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 جلسه 2 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 محبوب الهی 🔸 هر عبادتی را که کتاب و سنت معین کرده اند برای آن روح و رازی ذکر کردند و مهم ترین راه های عبادی همان طهارت ضمیر است که انسان جانش را از هر چه غیر خداست پاک کند. وقتی سخن از مسجد مطرح است، راز مسجد ساختن را خدا این چنین تبیین می کند که ﴿فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ أَن یتَطَهَّرُوا﴾، در این معبد مرکز عبادی مردانی هستند که می خواهند پاک بشوند، پس مسجد را به عنوان مرکز تطهیر معرفی می کنند ﴿ فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ أَن یتَطَهَّرُوا ﴾ آن گاه فرمود ﴿وَ اللّهُ یحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ﴾[1] انسان طاهر محبوب خداست، اگر کسی محبوب خدا شد آثار خدایی در او ظهور می کند؛ زیرا خدای سبحان محبوب خود را رها نمی گذارد. فرمود خدا افراد طاهر را دوست دارد و مسجد جای طهارت است، اگر این عبادت ظاهری را خدای سبحان موظف کرد راه آن را که محبوب شدن است را هم در کنار آن ذکر کرد. 🔸 اگر کسی محبوب خدا شد هیچ عاملی به او گزند نمی رساند؛ زیرا سراسر نظام سپاهیان حق هستند ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ و الْأَرْضِ﴾[2] و خدای سبحان محبوب خود را با سراسر عالم حفظ می کند، آن گاه چیزی نمی تواند محبوب خدا را از پا در بیاورد. ممکن نیست انسانی محبوب خدا بشود و نظام آفرینش از او اطاعت نکند، چون کسی که محبوب خدا شد خواسته ای جز خواسته خدا ندارد و اگر خواسته ای جز خواسته خدا نداشت سراسر عالم مطیع خواسته حق اند پس سراسر عالم خواسته محبوب حق اند و محبوب حق همواره پیروز می شود ﴿وَ اللّهُ یحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ﴾. [1] . سوره توبه، آیه108. [2] . سوره فتح، آیه4 و 7. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 3 تاریخ: 1363 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-24ms ss.mp3
6.07M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 24 تاریخ: 1393/08/26 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-24p2.pdf
212.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 24 تاریخ: 1393/08/26 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_004 ss.mp3
4.08M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 4 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_004p2.pdf
178K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 4 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
k-03 hekmat vahyani.mp3
2.5M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 جلسه 3 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما 🆔 t.me/esratvtelegram
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ادب دعا 🔸 دعا یک حکمی دارد و یک ادبی دارد و یک سرّی، احکام دعا که انسان چه از خدا بخواهد، موظف است که حرام را از خدا طلب نکند، چیزی که آسیب به غیر می رساند از خدا نخواهد و مانند آن، این جزء احکام دعاست؛ اما آداب دعا، دعا را آهسته مطرح کند، خیلی با صدای بلند دعا نکند، خود را در حضور خدا مشاهده کند، صدا را خیلی در موقع دعا بلند نکند و این را بر خلاف تعدد بداند، اینها جزء آداب دعاست. اسرار و ارواح دعا آنست که داعی خود را در مشهد مدعو می بیند و آن مدعو را که خدای سبحان است شاهد خویش مشاهده می کند و با این شهود پیوند دیگری برقرار می کند؛ ذکر این چنین است، دعا این چنین است. 🔸 به عنوان نمونه در پایان سورهٴ «اعراف» می فرماید: ﴿وَاذْكُر رَبَّكَ فِی نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ و الآصَالِ﴾؛[1] فرمود همواره به یاد خدا باش، یاد خدا را در دل و نام خدا را بر لب اما آرام! آنچه به نام یاد خداست در دل حفظ می کنید ﴿وَاذْكُر رَبَّكَ فِی نَفْسِكَ﴾ و آنچه به عنوان نام خداست در لب، اما خیلی آرام و آهسته ﴿وَاذْكُر رَبَّكَ فِی نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِیفَةً﴾؛ با تضرع با ناله با هراس ﴿وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ﴾؛ وقتی خواستید نام خدا را بر لب جاری کنید، آرام! آهسته! یواش! خیلی به صدای بلند خدا را نخوانید ﴿بِالْغُدُوِّ والآصَالِ﴾؛ یعنی بامداد و شامگاه، بامداد و شامگاه کنایه از استمرار است؛ یعنی همواره به یاد خدا باشید ﴿وَلاَ تَكُن مِنَ الْغَافِلِینَ﴾ جزء غفلت کننده ها نباشید. 🔸 وقتی انسان در جبهه شعار می دهد یا در تظاهرات و راهپیمایی شعار می دهد، آن جا جای زمزمه نیست، آن جا جای آرام شعار دادن نیست، آن جا باید با فریاد انسان شعار بدهد. در جبهه ها وقتی رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) به رزمندگان اسلامی می فرمود شما در برابر شعار کفار ساکت ننشینید و شما هم شعار بدهید، آنها را وادار می کردند با صدای بلند شعار بدهند. انسان در راهپیمایی یک جور شعار می دهد، در جبهه یک جور شعار می دهد، در تظاهرات یک جور شعار می دهد، در نماز یا بعد از نماز وقتی می خواهد دعا بخواند یک جور دعا می خواند، یک جور ذکر می کند، آرام! آهسته! طوری که حالت شکسته دلی از این دعاها مشهود باشد، اینها به عنوان ادب دعاست. [1] . سوره اعراف، آیه205. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 4 تاریخ: 1363 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa