eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ذکر صلوات 🔸 معنای صلوات فرستادن بر رسول خدا آن است که خدایا رحمت خود را بر پیامبر و آل پیامبر نازل کن! وقتی این رحمت بر حضرت نازل شد به دیگران هم می رسد، چون او مجرای فیض است. خیر اگر بخواهد به دیگران برسد، باید اول به عنوان رحمت خاصه بر حضرت نازل بشود تا به دیگران برسد؛ لذا سخنی امیرالمومنین (علیه السلام) ـ آن طوری که در «نهج البلاغه» است ـ دارد که حضرت فرمود هر گاه حاجتی داشتید، دعایی کردید یا چیزی از خدا خواستید قبلاً همراه با آن یا بعداً صلوات بر پیامبر را فراموش نکنید؛ زیرا صلوات بر آن حضرت یک دعایی است مستجاب، وقتی انسان صلوات فرستاد این دعا مستجاب است، در کنار صلوات وقتی حاجت خود را خواست خدای سبحان این چنین نیست که یکی را برآورده کند و دیگری را برآورده نکند؛[1] لذا گفتند اگر خواستید دعا کنید و چیزی را از خدای سبحان بخواهید، اول از خدای سبحان درود بر پیامبر را مسئلت کنید تا در پرتو این صلوات که یک دعایی است مستجاب سایر دعاها و نیایش ها هم مستجاب بشود؛ لذا امام سجاد (سلام الله علیه) که برنامه های آموزنده اش مثل اعلای نیایش و دعا به ما می آموزاند، در بسیاری از فرازهای ادعیهٴ امام سجاد (سلام الله علیه) صلوات به چشم می خورد؛ یعنی هر مطلبی را که امام سجاد (سلام الله علیه) از خدا می خواهد، قبلش صلوات، بعدش هم صلوات، در این وسط دعای خود را می خواهد، چون آن اول و آن آخر را خدا مستجاب می کند این وسط را هم مستجاب خواهد کرد، این خاصیت صلوات است! 🔸 مطلب بعدی آن است که این صلوات را خدا بر پیامبرش فرستاد، ملائکه بر پیامبر می فرستند، بر مومنین هم خدا صلوات می فرستد. این مؤمن چه مقامی دارد که خدای سبحان بر او صلوات می فرستد؟ اما آن صلوات خدا بر پیامبر همین آیهٴ معروف است که ﴿إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلَّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیماً﴾؛[2] یعنی تحقیقاً خدای سبحان و همهٴ فرشتگانِ خدای سبحان بر پیامبر صلوات می فرستند. اما مطلب دوم که دربارهٴ مومنین در سورهٴ «احزاب» آمده، فرمود: ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ لِیخْرِجَكُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾؛[3] فرمود خدا بر شما صلوات می فرستد، ملائکهٴ خدا بر شما صلوات می فرستند تا شما را از ظلمت ها و تاریکی ها به نور و روشنی بیرون بیاورد. مومن به جایی می رسد که خدا بر او صلوات می فرستد تا او را به فضای نور منتقل کند، مؤمن به جایی می رسد که فرشتگان بر او صلوات می فرستند تا او را به فضای روشن منتقل کنند. اگر خدا فرمود ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ﴾ معلوم می شود صلوات خاصیتش نورانی کردن است! فرمود خدا بر شما صلوات می فرستد، صلوات خدا که صفت فعل خداست همان نورانی کردن است، این طور نیست که خدا لفظاً بگوید «اللهم صلّ» یا «اُصلّی». قول خدا همان فعل خداست، لفظ خدا همان کار خداست، وقتی خدای سبحان توفیقی داد که یک مؤمن نورانی بشود، یعنی براو صلوات فرستاد؛ وقتی توفیقی نصیب یک انسان شد و او در فضای دلش تاریکی احساس نکرد، معلوم می شود صلوات فرشته ها نصیب او شد؛ زیرا در همین آیهٴ سورهٴ «احزاب» فرمود خدای سبحان بر شما صلوات می فرستد تا شما را نورانی کند ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ﴾ خدا آن مبدأی است که بر شما صلوات می فرستد و ملائکهٴ او به فرمان خدا بر شما صلوات می فرستند تا شما را از ظلمت ها به نور بیرون بیاورد. [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), حکمت361؛ « إِذَا كَانَتْ لَكَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِهِ (صلى الله علیه وآله) ثُمَّ سَلْ حَاجَتَكَ فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ یسْأَلَ حَاجَتَینِ فَیقْضِی إِحْدَاهُمَا وَ یمْنَعَ الْأُخْرَى». [2]. سوره احزاب, آیه56. [3]. سوره احزاب, آیه43. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 12 تاریخ: 1363 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-46ms ss.mp3
6.63M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 46 تاریخ: 1393/10/21 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-46p2.pdf
296.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 46 تاریخ: 1393/10/21 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_026p2.pdf
143.9K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 26 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
K-26 Hekmat Vahyani.mp3
1.86M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 جلسه 26 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین) پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملا صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همین مناسبت صادر فرمودند. 🔹 کلیپ تصویری پیام معظم له 🔹 کلیپ صوتی پیام معظم له 🔹 ترجمه انگلیسی پیام معظم له 🔹 ترجمه عربی پیام معظم له https://b2n.ir/484108 News.esra.ir
🔹 جريان قدس مخصوصاً جريان ننگين معامله قرن، دو خطر را و دو غدّه بدخيم را به همراه دارد: يکي ستم به مظلومان و يکي اهانت به مکتب؛ هم نسبت به فلسطيني ‌هاي آسيب ‌ديده ستم روا داشتند، هم نسبت به اصل مکتب يعني اسلام اهانت کردند. 🔹 بر همه لازم است که هم حق مسلّم فلسطيني‌ ها را حفظ کنيم و هم حق مسلّم اسلام را که قدس متعلق به اسلام و مسلمين است مغتنم بشماريم. 📚 مصاحبه در روز قدس ـ 1398 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 محاسبه 🔸 ما همواره نباید از محاسبهٴ خود غافل باشیم! در هر حرکتی ولو کوچک اگر باطل را تقویت کردیم به همان اندازه از دین خدا فاصله گرفتیم! اگر خدای سبحان می فرماید: ﴿وَیلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ﴾[1] روی این حرکت های لبان ما قرآن تکیه می کند که مبادا لبانتان را نحوه ای حرکت بدهید که با لبانتان کسی را بیازارید یا تحقیر کنید. اگر بر حرکت مژه هایمان و حرکت دیدمان قرآن کریم حساب می کند ﴿یعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْینِ﴾،[2] نباید از محاسبهٴ خود غافل باشیم. 🔸 غزّالی یک وقت می گفت محصول زحمت های بیست ساله ام یا بیشتر که من سرگرم ارشاد و هدایت مردم بودم در این یک شعر فردوسی ظهور کرد و آن این است: اگر بار خار است خود کِشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[3] یعنی انسان شب و روز دارد کار می کند یا مشغول آبیاری درخت پرخار و تیغ است یا مشغول رشتن پارچه های پرنیانی و ابریشمی، اگر بعد از مرگ رنج می برد برای آن است که عمری زحمت کشید درخت پرتیغی را آبیاری کرد؛ این بدزبانی، بددهنی، بدقلمی، آزردن این و آن، بدگفتن به این و آن، رنجش خاطر این و آن را فراهم کردن همه تیغ است! هر کسی هر گناهی که می کند یا هر ظلمی که می کند ظرف آبی است که به پای درخت پرتیغ خود ریخته که او را سبز کند، آن گاه وقتی می میرد تمام این درخت های پرتیغ تیغ هایش علیه او خواهد بود. 🔸 البته انسان همان نرم رفتاری و احسان او نسبت به مسلمین، این در عین حال که ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ است ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[4] بودن او همان پرنیان بافتن اوست و اگر می بینید فردوسی مانده است، اشعار توحیدی او مانده است! وقتی می گوید: خداوند بالا و پَستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ای هر چه هستی توای[5] که خدا را حقیقت محض و هستی صرف می داند، این باعث ماندنش شد؛ وقتی می گوید: من شهر علمم علیم دَر ست ٭٭٭ درست این سخن قول پیغمبرست[6] او را حفظ کرد و الا اشعاری که برای زید و عمرو سرود که قابل دوام و بقا نبود. این شعرهایی که در ولایت گفت که از شیعه های خاص علی و اولاد علی است، آن شعرهای بلندی که در توحید گفت و آن شعرها آموزندهٴ اخلاقی که گفت او را به این جا رساند که غزالی می گوید محصول نصایح چندین ساله ام در این یک بیت جمع شده است. 🔸 یک دعایی از امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است، البته همهٴ این ادعیه نور است، همهٴ این کلمات نور است، وقتی شما انس بگیرید به این روایات و احادیث هر حدیثی را که می بینید یک نورافکنی است، یک مقدار لذت ببرید و انس پیدا بکنید ـ انشاء الله ـ می بینید وقتی کتاب حدیث را باز بکنید مثل اینکه وارد بوستان شدید معطر است شامهٴ تان لذت می برد، باطنتان لذت می برد، یک مقدار انس به سخنان معصومین (علیهم السلام) همهٴ خستگی ها را رفع می کند! اینطور نیست که راه ملکوت فقط برای دیگران باشد و ما راه نداشته باشیم، اگر ما راه نمی داشتیم ما را دعوت نمی کردند! راه داریم و ما را دعوت کردند. بیان نورانی امام هشتم (سلام الله علیه) این است: عرض می کند خدایا «لاَ لِغَیرِی فِی إِحْسَانِكَ وَ لاَ عُذْرَ لِی إِنْ أَسَأْتُ مَا أَصَابَنِی مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنْكَ یا كَرِیمُ اِغْفِرْ لِمَنْ فِی مَشَارِقِ اَلْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ»؛[7] عرض می کند خدایا هر احسانی که به من رسیده است و هر کار خیری که به من رسیده است در اثر لطف و احسان و برکت شماست، نه خودم در رسیدن به آن کار خیر سهمی داشتم نه دیگران و هر قصوری که از من صادر شده است برای خود من است دیگران نقشی ندارند، آن گاه عرض کرد خدایا تمام مومنین مشرق و مغرب عالم را بیامرز این دید وسیع «رحمة للعالمین» بودن آن حضرت است که مثل اعلای ﴿رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾[8] است. [1]. سوره همزه, آیه1. [2]. سوره غافر, آیه19. [3]. شاهنامه فردوسی, فریدون, بخش20. [4]. سوره فتح, آیه29. [5]. شاهنامه فردوسی، بخش1، آغاز کتاب. [6]. شاهنامه فردوسی، بخش7، گفتار اندر ستایش پیغمبر. [7]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص205. [8]. سوره انبیاء, آیه107. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 20 تاریخ: 1363 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-47ms ss.mp3
7.63M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 47 تاریخ: 1393/10/22 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-47p2.pdf
278.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 47 تاریخ: 1393/10/22 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا