soom_030ayyss s.mp3
4.06M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 27
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_030p2.pdf
174.3K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 27
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نشانه حکمت
🔹 این راه باز است. اگر این راه باز است وجود مبارك امام رضا به ما نشان می دهد. به حضرت عرض كردند كه یكی از نشانه های حكمت را به ما بگویید, فرمود خاموشی.[1] آدم اینقدر پرحرف نیست! هر حرفی را نمی زند! هر حرفی را نمی شنود! این همه کتاب ها، آیات الهی، تفسیر قرآن، نهج البلاغة و روایات اهل بیت، اینها را آدم بگذارد كنار به دنبال حرف های فضای مجازی و امثال مجازی بگردد؟! فرمود «صَمْت» و ساكت بودن، مكتبی است! عد های تلاش و كوشش می كردند مواظب زبانشان باشند و پرحرفی نکنند، هر حرفی را نزنند، سكوت را یاد می گرفتند! بعد از اینكه این دوره را گذراندند، تمرین کردند؛ بعد از مدتی ساكت شدند و ورّاجی و پرحرفی نكردند، شدند سكّیت, از این مرحله به بخش سوم رسیدند شدند «ابن السّكیت»؛ این کلمه «ابن و أب» که می گویند ابوالفضائل، ابو فاضل، اینها نشانه صاحب و داشتن است, «ابن السّكیت» كه از علمای بزرگ بود؛ یعنی او آنقدر مسلط بود كه جلو دهانش و قلمش را می گرفت.
🔹 آدم وقتی مواظب زبانش باشد, مواظب قلمش باشد، خدای سبحان به مكتوبات و به این ملفوظات قسم یاد می كند، چه چیزی از این بهتر! اگر به قمر قسم یاد می كند چون نور می دهد, اگر به قلم قسم یاد می كند چون نور می دهد, مگر خدا به قلم قسم نخورد؟! مگر به مكتوبات قلم قسم نخورد؟! ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُون﴾[2] مگر لسان «احد القلمین» نیست و قلم هم «احد اللسانین» نیست؟! فرقی ندارد انسان چیزی بنویسد، خدا بفرماید من به مسطورات این قلم قسم یاد می كنم؛ چون این مسطور و مكتوب, نور می دهد یا سخن بگوید ملفوظِ او به جامعه نور می دهد، اینها می شود كرامت.
[1]. قرب الإسناد (ط ـ الحدیثة)، النص، ص369؛ «مِنْ عَلَامَاتِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ وَ الصَّمْتُ، إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِكْمَةِ، إِنَّ الصَّمْتَ يُكْسِبُ الْمَحَبَّةَ وَ هُوَ دَلِيلٌ عَلَى الْخَيْر».
[2]. سوره قلم، آیه1.
#سکوت
#کرامت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396 /04/29
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saad-01ms ss.mp3
6.31M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1393/02/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
sad-01p2.pdf
246.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1393/02/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_031ayyss s.mp3
4.17M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 31
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_031p2.pdf
154.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 31
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_1490 ss.mp3
7.49M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/01/04
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه #نامه 17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_1490 p2.pdf
453.4K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/01/04
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه #نامه 17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 وفای به بیعت
🔹 اما حق امام بر امت، حق والی بر مردم فرمود: «وَ أَمَّا حَقِّی عَلَیكُمْ فَالْوَفَاءُ بِالْبَیعَةِ»؛[1] شما بیعت كردید، اگر بیعت كردید ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾[2] به بیعتتان عمل كنید. بیعت از بیع است، اگر كسی با دین خدا بیعت كرد یعنی جان و مال و آبروی خود را به خدا فروخت در قبالش بهشت گرفت؛ حالا با اینكه جان و مال و آبرو مال خداست در همه موارد جمع عوض و معوض است هر دو مال اوست و هر دو را به ما می دهد، این چنین نیست بشری كه «لَا یمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَ لَا ضَرّا وَ لَا مَوْتاً وَ لا حَیاةً وَ لا نُشُوراً»[3] مالك چیزی باشد بعد با خدا داد و ستد كند، ولی ذات اقدس الهی هم معوض را به ما داد، هم عوض را، هر دو هبه است!
🔹 به هر تقدیر فرمود حق من بر شما آن است كه شما به بیعت وفا كنید و اگر كسی واقعاً بیعت كرد، یعنی جان و مال و آبروی خود را به دین و صاحب دین فروخت، اگر بگوید من ضرر مالی می بینم این سخنش غاصبانه است؛ زیرا مالی را كه به خدا فروخت در آن مال تصرف غاصبانه می كند و او را برای حفظ دین خدا صرف نمی كند و اگر می گوید به حیثیت من بر می خورد این در وجاهت و حیثیت و آبرو تصرف غاصبانه دارد. انسان آبرو را در برابر خلق خدا مالك است، ولی در برابر دین خدا كه مالك نیست! اگر كسی بگوید به من بر می خورد و حیثیتم در خطر است، چنین كسی غاصبانه آبرومند است، مگر آن جایی كه خود دین دستور بدهد كه بفرماید اگر هتك حیثیت می شود از آن راه نرو راه دیگر را طی كن و همچنین اگر درباره جهاد با جان بگوید جانم در خطر است او غاصبانه زندگی می كند، چون حیاتش را به خدا فروخت و اگر واقعاً بیع كرد حق تصرف در جانی كه مبیع است ندارد و اگر در جان تصرف كرد او در حقیقت عقاله كرد و بهشت را پس داد پس هیچ كسی حق ندارد در برابر دین خدا مالك جان و آبرو و مال باشد، مگر آن جایی كه خود دین استثنا بکند، این وفای به بیعت است.
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), خطبه34.
[2]. سوره مائده, آیه1.
[3]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص75.
#ورود_مسلم_بن_عقیل_علیه_السلام_به_كوفه
#بیعت_با_دین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه نماز جمعه
تاریخ: 1373/07/08
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saad-02ms ss.mp3
6.75M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1393/02/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
sad-02p2.pdf
245.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1393/02/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_031ayyss s.mp3
4.17M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 31
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_031p2.pdf
154.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 31
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa