room-01ads ss.mp3
7.28M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1391/11/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-01p2.pdf
222.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1391/11/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 553 ss.mp3
6.11M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 553
تاریخ: 1399/08/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 553-p2.pdf
153.1K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 553
تاریخ: 1399/08/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
تشنگان معرفت وحی.mp3
940.2K
روز نوزدهم ماه #ربیع_الاول 1442
🔸 تشنگان معرفت وحی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 تشنگان معرفت وحی
🔸 این کلمه ﴿هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیینَ﴾[1] یك دید ظاهری و محدود و بسته دارد و آن این است كه مردم امّی و درس نخوانده حجاز از درون آنها نبی اكرم برخاست؛ ولی با ضمیمه خطبه نهج البلاغه[2] روشن می شود كه سراسر مردم آن روز امّی بودند و در بین امّیین نبی اكرم جلوه كرد.
🔸 وقتی ره آورد پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) شرح بشود، معلوم است که ماسوای نبی اكرم امّی اند؛ لذا اهل معرفت بر این باورند كه منظور از امّیین نه یعنی ناخوانا و نانویسا، [بلكه] آن كس كه به عمق رسالت بار نمی یابد و تشنه معرفت وحی است، در برابر نبی اكرم امّی است؛ لذا وقتی بزرگان جهان را می شمارند، می گویند فارابیها، ابنسیناها، ابوریحان ها و خواجه نصیرها گرچه جزء فرزانگان بشری اند، ولی به حقیقت در مكتب وحی جزء امّیین اند ﴿هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیینَ رَسُولاً مِنْهُمْ﴾، تا روز قیامت این كریمه صادق است؛ همه علما در برابر وحی، امّی و جاهل اند!
[1] . سوره جمعه، آیه2.
[2] . نهج البلاغه، خطبه1؛ «... بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً [ص] رَسُولَ اللَّهِ ص لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ إِتْمَامِ نُبُوَّتِهِ مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِیینَ مِیثَاقُهُ مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ كَرِیماً مِیلَادُهُ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ یوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ بَینَ مُشَبِّهٍ لِلَّهِ بِخَلْقِهِ أَوْ مُلْحِدٍ فِی اسْمِهِ أَوْ مُشِیرٍ إِلَى غَیرِهِ فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ ثُم...».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 نماز جمعه
تاریخ: 1371/03/15
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_174 ss.mp3
3.3M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 174
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_174p2.pdf
152K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 174
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-02ads ss.mp3
7.15M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1391/11/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-02p2.pdf
218.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1391/11/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1603 ss.mp3
7.97M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/07/28
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1603 p2.pdf
198.5K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/07/28
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 554 ss.mp3
6.21M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 554
تاریخ: 1399/08/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 554-p2.pdf
156.4K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 554
تاریخ: 1399/08/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مرگ گاه
🔸 همه ما یک حدّ خاصی داریم، هر کسی در هر رشتهای که باشد به هر حال یک مختصر بلد است و بقیه را بلد نیست، همه ما همین طور هستیم! اگر کسی #خط_قرمز خود را بشناسد و آنچه را که نمی داند نگوید، هم در مسایل اجرایی هم در مسایل تقنینی، هم در مسایل قضایی، هم در مسایل تعلیمی و فرهنگی؛ آنچه را که ما نمی دانیم، واقعاً بگوییم نمی دانیم و اظهار نظر نکنیم.
🔸 در بخشی از فرمایشات حضرت امیر (سلام الله علیه) این است که فرمود آن که نمی داند ساکت باشد مشکل حل است؛ اما سرّ آن [حل نشدن] این است که همه حرف می زنند و اظهار نظر می کنند. ما باید بدانیم که واقعاً محدودیم، حدّمان مشخص است، خیلی از جاها نمی دانیم و آن جا بگوییم که نمی دانیم! فرمود شما این طورید که یک خط قرمز دارید، یک نقطه قرمز دارید و مدار بسته اید، ولی من جلویم باز است، این خیلی حرف است! فرمود «مَنْ تَرَک قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»،[1] این از بیانات نورانی حضرت است در نهج البلاغه؛ فرمود خیلی از ما باید بگوییم «لَا أَدْرِی» که خیلی از چیزها را نمی دانیم، اگر کسی «لَا أَدْرِی» را ترک کرد، به آن مرگ گاه او به هر حال سنگ و تیر می آید. بعضی جاهاست که اگر به آنجا تیر یا سنگ آمده آدم نمی میرد، مثلاً به پا یا به دست آدم [ضربه وارد شود] به هر حال مریض می شود، ولی نمی میرد؛ اما چند جای بدن است که وقتی سنگ یا تیر بیاید کشنده است، اینها را می گویند «مقاتِل» یعنی محل قتل. فرمود اگر کسی این قول «لَا أَدْرِی» را ترک کند، آن #مرگ_گاه خود را در هدف رسیدن تیر قرار داده، تیرها می آید: «مَنْ تَرَک قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»، اما خود او بالصراحة اعلام کرد که «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّی بِطُرُقِ الْأَرْض»[2] من آنطور نیستم که بگویم نمی دانم. آنچه در ذهن شماست مربوط به آسمان ها و زمین از من بخواهید من جواب می دهم، این چه علمی است و به کجا وصل است! ما به چنین آدمی محتاج هستیم.
[1]. نهج البلاغه، (صبحی صالح)، حکمت85.
[2]. نهج البلاغه، (صبحی صالح)، خطبه189.
#انسان_کامل
#خط_قرمز
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/09/15
🆔 @a_javadiamoli_doross
پیروزی حق.mp3
2.6M
💠 روز بیست و یکم ماه #ربیع_الاول 1442
🔸 پیروزی حق
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 پیروزی حق
🔸 .در دنیا در هر پاراگراف تاریخی حق با متّقین است. به هر حال تاریخ این طور نیست که پایان نداشته باشد، در هر پاراگراف تاریخی ـ حالا یا پنجاه سال است یا شصت سال است یا دویست سال است یا سیصد سال ـ ﴿وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾.[1]
▫️ شما ببینید سوره های قرآن یکی سوره مبارکه «بقره» است، یکی سوره مبارکه «نصر» است که یکی دو سطر است، یکی هشتاد صفحه است، یکی بیست صفحه است، فرق می کند؛ جریان های تاریخی هم همین طور است، گاهی صد سال است، گاهی دویست سال است، گاهی پنجاه سال است، گاهی کمتر است و گاهی بیشتر، در تمام این بخش های تاریخی ﴿وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾. این طور نیست که گاهی اینها و گاهی آنها؛ در این محدوده مبارزه گاهی این پیروز است و گاهی آن پیروز است، ولی سرانجام #حق پیروز است.
🔸 یک بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) در نهج البلاغه دارد که فرمود در جنگ ها ما «تصاول» می کردیم؛ گاهی آنها کشته می دادند، گاهی ما کشته می دادیم؛ گاهی آنها می زدند، گاهی ما می زدیم تا روشن شد که حق با ماست و خدا ما را پیروز کرد.[2] این بیان حضرت در نهج البلاغه است: ما «تصاول» می کردیم، گاهی آنها غالب بودند، گاهی ما غالب می شدی؛ گاهی آنها شکست می خوردند، گاهی ما شکست می خوردیم، آن وقت خدا ما را پیروز کرد. این طور نیست که عالم مبهم و بی نتیجه باشد. این طور نیست که ﴿وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾، مربوط به خصوص معاد باشد، نخیر! در هر پاراگراف تاریخی #حق پیروز است.
[1]. سوره اعراف، آیه128؛ سوره قصص، آیه83.
[2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه56؛ «...جِدّاً فِی جِهَادِ الْعَدُوِّ وَ لَقَدْ كَانَ الرَّجُلُ مِنَّا وَ الْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا یتَصَاوَلَانِ تَصَاوُلَ 557 الْفَحْلَینِ...».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه مجادله جلسه 4
تاریخ: 1396/11/03
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_175 ss.mp3
4.17M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 175
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_175p2.pdf
162.8K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 175
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross