noor_12p2.pdf
218.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1390/08/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
ایجاد نهضت فکری.mp3
2.19M
💠 روز سیزدهم ماه #ذی_القعده 1442
🔹 ایجاد نهضت فکری
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ایجاد نهضت فکری
🔹 در بخش پایانی سوره مباركه «سبأ» بعد از اقامه برهان بر عناصر محوری اصول دین یعنی توحید و وحی و نبوّت، فرمود به مردم بگو شما یك #نهضت_الهی بكنید ـ این قیام یعنی نهضت ـ این نهضت شما باید مشخص باشد، منظور ایستادن فیزیكی كه نیست یك #نهضت_علمی بكنید بیش از یك نهضت هم لازم نیست ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ﴾ بصفة واحدة، بحقیقة واحدة، بخصلة واحدة و مانند آن. یك #قیام بكنید، وحدت این قیام به لحاظ وحدت عنصر محوری آن است و به لحاظ هدف آن است، پس منظور نهضت است نه قیام فیزیكی و مانند آن. ﴿إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ﴾ آن نهضت واحده چیست؟ این است كه ﴿أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا﴾ دو امر نیست یك حقیقت است چون به یك حقیقت دعوت كرده است، نه اینكه قیام «لله مَثنی و فُرادی» یك امر باشد، تفكّر مطلب دیگر باشد كه دو امر مستقل است؛ مثل اینكه می گویند ما شما را به یك نهضت و قیام دعوت كردیم و آن این است كه همه شما جمع بشوید بروید پای سخنان امام راحل ببینید او چه می گوید، خب این تعبیر كه جمع بشوید بعد بروید مسجد كه امام سخنرانی كند این تعبیر «ثمّ» و اینها علامت این نیست كه این دو مطلب است آن قیام یعنی نهضت، همه مقدمه است برای اینكه شما ببینید مثلاً امام چه می گوید این چنین نیست كه دو مطلب مستقل باشد، پس مجموعاً یك حقیقت است برای اینكه روشن بشود كه دین امری است عقلانی و #علمی_و_خردمحور، مخالف با عقل نیست.
🔹 ﴿مَا بِصَاحِبِكُم مِن جِنَّةٍ﴾ شما محذورتان این است كه ـ معاذ الله ـ وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف غیر عاقلانه می زند؟! نهضت فكری كنید روشن بشود كه این حرف بر خلاف عقل و علم نیست ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ﴾ این ﴿أَن تَقُومُوا﴾ عطف بیان است برای آن «واحدة» ﴿أَن تَقُومُوا﴾ یعنی نهضت همان كلمه واحده است ﴿أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا﴾.
🔹 مسئله فكر كردن غیر از مسئله تضارب آرا و بحث كردن است. در درجه اول انسان به تنهایی می نشیند شب در كتابخانه اش فكر می كند بعد روز به مباحثه می نشیند. اینكه به بحث های لَجنه ای یعنی گروهی سفارش كردند اینكه گفتند تضارب آرا، در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) هست كه فرمود: «اِضرِبُوا بعضَ الرأی ببعضٍ یتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ»[1] این تضارب آرا محصول آن رأی هایی است كه انسان شبانه فكر كرده است. شب، تنهایی ﴿إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْأً وَأَقْوَمُ قِیلاً﴾[2] جا برای مطالعه است، جا برای عبادت است چه برای #عبادت ناشئه شب و نشئه شب خیلی بهتر از روز است، چه برای #فكر چه برای مطالعه و امور علمی ﴿إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْأً وَأَقْوَمُ قِیلاً﴾ محصول فكر شبانه و تنهایی را آنگاه برای تكمیل در لَجنه ها به صورت تضارب آرا مطرح كنید حالا دو نفر شد بیش از دو نفر شد اینجاست كه «اِضرِبُوا بعضَ الرأی ببعضٍ یتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ» یعنی رأی تحصیل كرده را نه برای تحصیل رأی دور هم جمع بشوید! خودتان در شب رأی تحصیل كنید، آن را برای تكمیل و در بحث های روزانه حالا یا دو نفر یا لجنه ای بحث كنید آن را تكمیل كنید این «اِضرِبُوا بعضَ الرأی ببعضٍ» برای مباحثه است نه برای مطالعه! این ﴿ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا﴾ برای مطالعه است! در مطالعه و فكر كردن قسمت مهم، #تنهایی اثر دارد حداكثر ممكن است دو نفر باشد اما اگر بخواهید بحث كنید باید فكرِ حاصلشده را در مبحث، در مباحثه عرضه كنید تا تكمیل بشود. پس یك موعظه است نه دو موعظه و منظور، نهضت است و #نهضت_علمی است.
[1] . غررالحكم و دررالكلم، ص442، ح10063.
[2] . سوره مزمل، آیه 6.
#نشئه_شب
#سبک_مطالعه_و_مباحثه
#تضارب_آرا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 20
تاریخ: 1392/07/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_048 ay sss.mp3
2.78M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 48
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_048p2.pdf
152.3K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 48
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_013 ads ss.mp3
7.18M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1390/08/04
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_13p2.pdf
218.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1390/08/04
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1434 ss.mp3
6.92M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/09/09
#نهج_البلاغه_نامه4
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1434 p2.pdf
178.6K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/09/09
#نهج_البلاغه_نامه4
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فاعل بالعشق
🔸 وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ»،[1] با تمام وجود نماز را گرامی بداریم، روزه را گرامی بداریم، به نماز #عشق_بورزیم، نماز برای ما تشریف باشد و نه تکلیف! روزه تشریف باشد و نه تکلیف!
🔸 این بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) است که در جلد دوم کافی کلینی آمده است باعث شده است که استاد محیی الدین الهی قمشه ای (رضوان الله تعالی علیه) بگوید که خدا #فاعل_بالعشق است، زیرا مستحضرید که برتر از محبت عادی مودّت است و برتر از مودّت عشق است. در قرآن کریم خدای سبحان اول #محبانه، بعد در بخش دیگر ما را با #مودت و در بخش سوم برابر روایات، سخن از #عاشقانه، تعلیم و تربیت دادن و تعلیم و تربیت کردن است.
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص83.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش سیره علمی و عملی حکیم محیی الدین الهی قمشه ای
تاریخ: 1399/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 عدل پروری
🔹 چگونه وجود مبارك حضرت مردم را عاقل می كند كه اكثری قاطع مردم #تشنه_عدل هستند، این واقع محیر است؛ یعنی هر وقت من درباره آن حدیث نورانی فكر می كنم #حریم می گیریم. اول اینچنین نیست كه «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا»[1] اول «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»؛[2] بعد چنین می شود، آن وقت چنین جامعه ای #زنده می شود، با زنده كار كردن آسان است.
🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود مشكل من این است كه من با مرده ها روبرو هستم، تا یك گوشه را جمع می كنم «كُلَّمَا حِیصَتْ مِنْ جَانِبٍ تَهَتَّكَتْ مِنْ آخَرَ»[3] فرمود من چند نفر را اینجا جمع می كنم، مثل لباس كهنه كه چند جایش رفو شده است، یك جا را من رفو می كنم می بینم یك جای دیگر باز شده است، این طور نمی شود! باید كاری كرد كه خود ما اولاً مزه عدل را بچشیم و جامعه را #تشنه_عدل بكنیم آنگاه اوائل ممكن است چند روزی یا چند ماهی سخت باشد، بعد به قدری عدل شیرین است!
🔹 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود آن ظلم و گناه زباله است بد بوست حالا یا شما مزكومی سرما خورده اید بینی شما گرفته است یا علل و عواملی دارد، وگرنه آن خوش بو نیست «تَعَطّروا بِالاِستغفارِ وَلا تَفضَحَنَّكُم رَوائِحُ الذُّنوبِ».[4] دیدید آدم هایی كه شامه شان بسته است از كنار سطل زباله هم رد می شوند بینی را نمی گیرند، از كنار یك لاشه و مردار هم رد بشوند بینی را نمی گیرند، فرمود این كار بد بوست! این از بیانات نورانی وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) است که مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) هم در مكاسب محرمه این را نقل كرده فرمود: «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ»؛[5] غذای حرام در ذریه هم اثر می گذارد، بالأخره شیر می شود، نمی گذارد اصلاً درست بفهمی! نماز می خواند حضور قلب ندارد، می خواهد چهار تا مطلب را تحقیق كند چهار تا مغالطه به جای برهان می نشاند، اینها كه تصادف نیست، همه چیز نظم دارد! كدام خاطره كجا بیاید، همه نظم دارد. فرمود این مال حرام آدم را بدبو می كند كه در آن روایات هم هست كه عالم بی عمل جهنمی ها از بویشان متأذی می شوند.[6] اگر یك مقداری انسان خودش عدل را بچشد، لذت عدل در كام او شیرین است، آن وقت جامعه را به طرف عدل می برد؛ آن وقت این #معنی_انتظار است. یك وقتی است انسان می گوید كه ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قَاعِدُونَ﴾ این یك طور #انتظار_منفی_مذموم هم هست كه خیال می كنند حضرت باید بیاید تا مشكل اینها را حل بكند. یك وقتی كسی كه دوست عدل است و #عدل_پرور است منتظر ظهور است، دیگر او چون زنده است زنده به دنبال آب حیات می گردد، چون می داند رابطش این است و می داند كه حیاتش به همین است.
[1] . الغیبة(شیخ طوسی)، ص50 .
[2]. الکافی(ط – الاسلامیه)، ج1، ص 25.
[3]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه69.
[4]. وسائل الشیعة، ج16، ص70.
[5]. وسائل الشیعة، ج17، ص82.
[6]. الکافی(ط ـ اسلامیه)، ج1، ص44؛ «...وَ إِنَ أَهْلَ النَّارِ لَیتَأَذَّوْنَ مِنْ رِیحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ».
#انتظار_ممدوح_و_مذموم
#تشنه_عدل
#غذای_حلال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع اعضای بنیاد مهدویت
تاریخ: 1389/03/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 متقیان جامعه
🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود #متقیان_جامعه كسانی اند كه «خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»؛ آن ملكوت الهی كه «عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ»[1] اینها را جذب كرده است. مگر مسافر نیستند؟! بسیاری از شما سفر مكه (حج یا عمره) رفتید، وقتی به شما گفتند آماده باشید می بینید همه مضطربید كه مبادا جا بمانید، مبادا در راه مشكلی داشته باشید؛ به ما كه همیشه گفتند آماده باشید!
این بیان نورانی حضرت امیر است كه هر شب بعد از نماز عشا داد می زد می گفت مردم! #آماده_باشید: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ»؛[2] آقایان بارهایتان را ببندید! این را دیگر آنها نمی گفتند شما چرا تكرار می كنید، ما خسته شدیم از بس كه هر شب گفتید بارها را ببندید. وجود مبارك حضرت امیر هر شب بعد از نماز عشا در مسجد وقتی نمازگزارها می خواستند متفرق بشوند می فرمود بارها را ببندید: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ».
🔹 اینكه می بینید ما خسته می شویم از تكرار، چرا از غیبت خسته نمی شویم؟ چون لذت می بریم! در طرف لذت صادق، خب كسی كه شصت سال زندگی كرده، شصت سال شب و روز دارد آب می خورد، شصت سال شب و روز دارد نان می خورد، چرا نمی گوید این تكرار است برای من؟ چون حاجت دارد، خب شصت سال شما هر شب غذا خوردی هر روز غذا خوردی خسته نشدی؟ می گوید نه، چرا؟ می گوید چون من گرسنه ام من تشنه ام، این گرسنگی درد است این تشنگی درد است و «درد درمانِ كهن را نو كند»،[3] چون درد نیست درمان برای آدم تكراری است؛ اگر كسی در پایش زخمی از كودكی بود، یك پماد و یك مرهم تجربه شده ای هم برای درمان این زخم اثر كرده [و او] شصت سال هم است مرتب دارد این پماد و مرهم را می مالد، او هرگز می گوید این تكرار شده و من خسته شدم یا چون درد دارد، این پماد و مرهم شصت ساله برای او تازه است؟ «درد درمان كهن را نو كند».
🔹 این حرف ها #حرف_های_جهانی است؛ اگر می بینید بخش های جهانی، شخصیت اینها را گرامی می دارند به سبب همین حرف هاست. اگر «ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست»؛[4] این همه فرمایشات حضرت طبیبِ ماست! ما چون #غفلت داریم و احساس درد نمی كنیم می گوییم این حرف ها تكراری است. خیر! این حرف ها مرهم است [ولی] ما چون #تخدیر_شده ایم احساس نداریم درد را حس نمی كنیم (یك)، این حرف ها برای ما تكراری است و لذت بخش نیست (دو). اگر به هوش بیاییم، اگر از تخدیر بودن به در بیاییم [دیگر برای ما تكراری نیست]. بیان نورانی حضرت در نهج البلاغه این است كه «یا ایها الانسان ... مَا أَنَّسَكَ بِهَلَكَةِ نَفْسِكَ أما مِنْ رائك بُلولٌ أمْ أ لَیسَ مِنْ نَوْمَتِكَ یقَظَةٌ»[5] نه یقْظَة؛ یقَظَة یعنی بیداری، فرمود تا چه زمانی می خواهی بخوابی؟ بلند شو! فرمود: «أمْ لَیسَ مِنْ نَوْمَتِكَ یقَظَةٌ»؛ مگر نباید بیدار بشوید؟ آدم كه بیدار شد می بیند این پایش درد می كند فوراً این مرهم را می زند.
🔹 وجود مبارك حضرت امیر می فرماید اینها با امر مهمی در كارند: «خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ». اینها به دنبال كسب حلال اند، نشاط دارند، وضع مالی شان اگر خوب شد از اقتصاد و اعتدال و عدل بیرون نمی آیند، اگر یك وقت وضع مالی شان خوب نبود، «تَجَمُّلاً فِی فَاقَةٍ» هستند؛ «ما آبروی فقر و قناعت نمی بریم»،[6] اگر وضع مالی شان خوب نیست، #متجملانه و در كمال جمال و شكوه به سر می برند، اگر كشوری هم در اثر قطعنامه مشكل مالی داشت، متجملانه به سر می برد. این حرف ها مربوط به #تقوای_دولت_و_ملت است مخصوص به یك شخص نیست، مخصوص به یك جامعه نیست. اگر در اثر یك سلسله سرمای پیش بینی نشده مشكلی پیش آمد، بالأخره قدرت تحمل دارند؛ این ﴿وَلْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾[7] هم درباره دشمنان بشری است و هم درباره آفت های طبیعی؛ فرمود شما مثل سلسله جبال البرز باشید، وقتی ستبر بودید نه حوادث طبیعی می تواند به شما آسیب برساند، نه استكبار و صهیونیسم. فرمود این چنین باشید! مگر مسافر نیستید؟ مگر بعد از چند روز به ابد سفر نمی كنید؟ خب الآن «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ». فرمود اینها تجملی در حال فقر دارند؛ اگر نیازمند بودند چیزی وادارشان نمی كند كه از جلال و شكوهشان كم كنند؛ همان بیان آیه نورانی ﴿یحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ﴾[8] است كه در این خطبه ظهور كرده است.
[1] . نهج البلاغه، خطبه193.
[2] . الامالی(للصدوق)، ص498.
[3] . مثنوی معنوی، دفتر ششم، بخش122؛ «درد داروی کهن را نو کند ٭٭٭ درد هر شاخ ملولی خو کند».
[4] . دیوان حافظ، غزل 63.
[5] . نهجالبلاغه، خطبه 223.
[6] . دیوان حافظ، غزل 39.
[7] . سوره بقره، آیه 123.
[8] . سوره بقره، آیهٴ 273.
#تقوای_دولت_و_ملت
#فقر_و_قناعت
#امر_عظیم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1386/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_049 ay sss.mp3
2.82M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 49
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_049p2.pdf
155.9K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 49
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_014 ads ss.mp3
10.19M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1390/08/07
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross