هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 اربعین کلیمی
🔹 حضرت کلیم الهی موسی (سلام الله علیه) که از اول ذی القعده #مهمان_الهی در طور شد و بعد دَه شب هم اضافه شد چهل شب شد، آنها که اهل سیر و سلوک و اربعین گیری هستند از همین #اربعین_کلیمی خیلی استفاده می کنند؛ گرچه اربعین برای همه مدت سال است؛ اما از اول ذی قعده تا پایان دهه ذی حجّه این چهل شبانه روز فرصت مناسبی است که «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً»،[1] « مَن أَصبَحَ للهِ أَربَعِینَ صباحاً»،[2] آن وقت «فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه». بسیاری از علما شاگرد همین اربعین بودند! همه درس ها که در کتاب ها نبود، اگر همه درس ها در کتاب ها بود باید محدود می شد؛ اینکه این همه علمای بزرگ مطالب تازه و جدید آوردند، چه در اصول دین چه در فروع دین، چه در اخلاقیات چه در حقوق، بخش وسیعی از اینها شاگرد همین اربعین بودند که از اول ذی قعده شروع می شد تا پایان ذی قعده می شود یکماه، آن دهه ذی حجّه که ضمیمه آن می شد چهل روز که ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾.[3]
🔹 مستحضرید که خدای سبحان آن جایزه خاص را فقط به مردان الهی می دهد. #مردان_الهی کسانی اند که محبوبی و مطلوبی غیر از خدا ندارند. نگاه کنید این حدیث شریف درباره «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً» تا کجا #اخلاص را بُرد. یک وقت است که کسی آدم خوبی است می خواهد به علوم برسد به معارف برسد، قرآن را بفهمد ولایت را بفهمد این مخلِص نیست برای اینکه او به دنبال عالِم شدن است. اگر غرض کسی این باشد که ولایت را بفهمد، نبوت را بفهمد، قرآن را بفهمد، چهل شبانهروز هم با اخلاص باشد گفتند به او چیزی نمی دهند، برای اینکه به دنبال عالِم شدن خودش است! کسی چهل شبانه روز هیچ نخواهد الا #لقاء_الله، وگرنه او به دنبال قصد این است که عالِم بشود! این اخلاص نشد. این قدر کار دقیق است! این قدر #صراط باریک است! این صراط که باریک است رقیق است دقیق است که به هیچ وجه قابل حساب نیست.
🔹 خیلی از ما خیال می کنیم برای اینکه به بهشت برویم می توانیم اربعین داشته باشیم از جهنم نجات پیدا کنیم، نه! «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً» هیچ چیزی نمی خواهد جز #لقای_الهی. من از خدا جز خدا چیزی نخواهم!
[1]. جامع الأخبارالشعیری)، ص94؛ ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار، ج14، ص347.
[2]. ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج14،ص 346.
[3]. سوره اعراف، آیه142.
#شاگردان_اربعین
#اخلاص
#لقای_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .سوره فجر جلسه 1
تاریخ: 1398/11/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_038 ay sss.mp3
3.02M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 38
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_038p2.pdf
153.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 38
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_003 ads ss.mp3
7.84M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1390/07/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_03p2.pdf
216.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1390/07/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 کرامت انسانی
🔹 اگر ذات اقدس الهی از انسان ها با #كرامت یاد كرد که فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾،[1] هشدار داد كه این كرامت ذاتی انسان نیست، این چنین نیست كه انسان ذاتاً كریم باشد، چون خلیفه كریم است از كرامت برخوردار است؛ پس ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾، چون بنی آدم خلیفه، آیت و مظهر كریم هستند و اگر انسان كرامتش به استناد خلافت اوست، خلیفه آن است كه حرف «مستخلف عنه» را بزند و دستور «مستخلف عنه» را انجام بدهد؛ اگر كسی كنار سفره خلافت نشست و از كرامت طَرْفی بست، ولی حرف خودش را زد و كار خودش را كرد و ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾[2] شد، آنگاه همین خدایی كه فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾, همین خدایی كه فرمود: ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾[3] درباره این گروه می فرماید: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾؛[4] این كرامت او كه ذاتی نبود، به استناد خلافت بود و خلافت هم این است كه خلیفه حرف «مستخلف عنه» را بزند و دستور «مستخلف عنه» را انجام بدهد، نه حرف خودش را! آنگاه كلّ صحنه عوض می شود، می شود: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾.
🔹 قرآن كریم #هشدار می دهد كه عالم منظّم است! انسان ها منظّم هستند! انبیا هماهنگ هستند! صُحف آسمانی منظّم است! ما اگر چند روزی به شما #مهلت دادیم ببینیم چه می كنید، توجه داشته باشید كه كلّ این بی نظمی ها را ما به هر حال سامان می دهیم و به نظم می رسانیم و همه شما را هم جمع می كنیم و به دریا می ریزیم! این طور نیست كه ما صبرمان نامتناهی باشد.
🔹 یك بیان نورانی از پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسید، همان طور كه خودش فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»[5] به وجود مبارك حضرت امیر هم فرمود: «وَ أَعْطَی عَلِیاً جَوَامِعَ الْكَلَام»؛[6] تو هم از «جوامعالكلام» برخورداری, حقیقت اینها حقیقت قرآن كریم است و حرف های اینها هم حرف های جهانی است؛ فرمود اگر شما به سراغ #اختلاف بروید، من به شما بگویم پایان اختلاف چیست: «إِیاكُمْ وَ الْبِغْضَةَ لِذَوِی أَرْحَامِكُمُ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»[7] این از بیانات نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است که جزء «جوامع الكلم» است، فرمود به جان هم نیفتید! این #غرور و #خودبینی یك شعله و ماده انفجاری در درون شماست، این را خنثی كنید «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ».
یك وقت است انسان اختلاف علمی دارد، این اختلاف علمی در مقام احتجاج هست که انسان برهان خودش را اقامه می كند و طرف دیگر یا قبول می کند یا نكول؛ امّا خدای ناكرده در راه فساد دارد دروغ و تهمت و خیال و رد كردن دیگری و خالرج كردن دیگری، این یكی را فرمود: این اختلاف #پایان_تلخی دارد: «إِیاكُمْ وَ الْبِغْضَةَ لِذَوِی أَرْحَامِكُمُ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ».
🔹 فرمود میدانید اختلاف با شما چه كار میكند؟ اختلاف به حسب ظاهر كاری با خانه و زندگی شما در درجه اول ندارد، اختلاف یك تیغ تیزی است كه #دین شما را تیغ می كند! «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»، «حَلْق» یعنی تیغ كردن، اگر كسی یك تیغ دستش باشد و هر روز سرش را تیغ كند، این دیگر مو در نمی آید! فرمود این اختلاف و به جان هم افتادن تیغی است كه هر روز دینِ انسان را تیغ می كند، دیگر دینی در نمی آید! اگر انسان مرتب دروغ بگوید، مرتب خلاف كند، مرتب در صدد رد كردن #رقیب از صحنه باشد، فرمود: «إِیاكُمْ وَ الْبِغْضَةَ لِذَوِی أَرْحَامِكُمُ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»؛ این «حَلْق» می كند، #دین را تیغ می كند. فرمود این اختلاف، دروغ گفتن، دیگری را از صحنه خارج كردن، بر خلاف او حرف زدن و مطابق میل خود حرف زدن، این #دین_را_تیغ می كند، وقتی دین تیغ شد دیگر دینی در نمی آید «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ». این حرف، حرفِ همه انبیاست، فرمود ما به همه گفتیم، به ابراهیم گفتیم، به موسی گفتیم، به عیسی گفتیم، به نوح گفتیم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) كه امّت خود را به #اتفاق دعوت كنید، به #اتحاد دعوت كنید.
[1]. سوره اسراء, آیه70.
[2]. سوره جاثیه, آیه23.
[3]. سوره بقره, آیه30.
[4]. سوره اعراف, آیه179.
[5]. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص241.
[6]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج3، ص261 و 262.
[7]. دعائم الإسلام، ج2، ص352.
#هشدار_قرآن_کریم
#غرور_در_صحنه_رقابت
#تیغ_دین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شوری جلسه 14
تاریخ: 1394/03/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_039 ay sss.mp3
3.11M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 39
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_039p2.pdf
157.9K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 39
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_004 ads ss.mp3
6.82M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1390/07/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_04p2.pdf
205.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1390/07/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 صندوق #قرض_الحسنه_اسراء قم با مجوز رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز نمود.
🔸 صندوق #قرض_الحسنه_اسراء قم با مجوز رسمی از بانک مرکزی و با هدف ترویج سنت قرض الحسنه و اعطای تسهیلات قرض الحسنه و مشارکت در امور خیریه و عام المنفعه و اعطای وام به متقاضیان، تأسیس و فعالیت خود را آغاز نموده است.
▫️ در حال حاضر صندوق #قرض_الحسنه اسراء، علاوه بر پرداخت وام های بدون بهره که افتخاری بزرگ برای صندوق می باشد، توجه به رفع نیاز خانواده های ضعیف و نیازمند را به شکل جدی دنبال می نماید و به آن توجه ویژه ای دارد.
🌐 در راستای تکریم ارباب رجوع و در راستای خدمات بهتر به مشتریان، #خدمات_الکترونیک صندوق در دو بستر اینترنت بانک و همراه بانک و همچنین سامانه پیام کوتاه در صندوق راه اندازی شده تا دسترسی آسان و امن به کلیه خدمات بانکی صندوق بدون محدودیت زمانی و مکانی را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد.
#تذکر: لازم به ذکر است #افتتاح_حساب برای عموم جامعه امکان پذیر می باشد.
📌 برای افتتاح حساب می توانید به صندوق قرض الحسنه اسراء واقع در قم - بلوار 75 متری عمار یاسر - نبش خیابان شهید قدوسی مراجعه نمایید .
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت: www.sq.esra.ir
مراجعه یا با شماره تلفن: 02537772020
تماس حاصل نمایید.
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 همرنگ حقیقت شو
🔹 در سوره مبارکه «احزاب» به همسران پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند شما زن هستید می توانید در جامعه شرکت کنید ولی وقتی با نامحرم حرف میزنید آهنگین حرف نزنید، مردانه حرف بزنید نه زنانه ﴿فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾[1] زن بیاید در جامعه ولی مردانه حرف بزند، اگر زنانه حرف زد آن کسی که دلش مریض است طمع می کند، معلوم می شود مرض را او باید معلوم بکند، کسی که به نامحرم نگاه می کند آن #انسان_آفرین گفت این مریض است، صریح سوره مبارکه «احزاب» است فرمود کسی که همسر دارد، عیال دارد ناموس دیگری را نگاه می کند او مریض است: ﴿فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾ من موجود ابدی هستم من نمی خواهم بپوسم، من نمی خواهم بسوزم، این است. اگر #انسانیت_انسان برای کسی روشن شود جای تحمیل نیست. اینها طبیب روحانی اند دلسوز هستند، وقتی ببینند بچه شان دارد می افتد تلاش و کوشش می کنند، ناله می کنند فریاد می زنند که نرو، همین! اجباری در کار نیست، این اجبار برای این است که اگر شما می بینید که این بچه دارد می رود از آن طرف هم اتومبیل به سرعت دارد می آید، شما به هر وسیله ای است با فشار می خواهید بگویید نرود، این یک اجبار محمود و ممدوحی است. اجبار اگر هست مثل اینکه آدم بچه اش دارد این کار را می کند خب دلش درد می آید نه اینکه ـ خدای ناکرده ـ کسی تحمیل بکند بگوید حرف من است، حرف من نیست! خودم جلو هستم شما هم همین طور، این طور است و با حرف کار پیش نمی رود، آن برای سخنرانی خوب است، حرف همه انبیا همین است!
🔹 به مسیح گفتند ما با چه کسی بنشینیم گفت: «مَنْ تُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْیتُهُ»[2] کسی که دیدار او شما را عوض می کند وگرنه سخنرانی و سخن خوانی و مانند آن پنج درصد اثر می کند، اینها اثر نمی کند، #امام این طور بود #علامه_طباطبایی این طور بود رفتارش آموزنده بود، اصلاً حیف است که انسان گناه بکند!
تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک ٭٭٭ برگ توت است به تدریج کنندش اطلس[3]
🔹 چرا ما این نشویم؟! با سخنرانی و با مانند آن حل نمی شود چه رسد با فشار! با خواهش حل نمی شود چه رسد با فشار! فقط با عمل حل می شود، با راه حل می شود که ما این هستیم فرشته خوی هستیم. بعضی ها می آمدند خدمت ائمه (علیهم السلام) که نصیحت کنند رفتار او و برخورد او را می دیدند بلند می شدند می رفتند، سؤال می کردند برای چه آمدید؟ گفت آمدم حاجت خود را گرفتم دارم می روم! من آمدم عوض بشوم و شدم. این است که در دین ما گفتند: «مَن لا ینفعك لحظه لا ینفعك لفظه» آن که دیدارش شما را عوض نکند حرفش هم بی اثر است! «مَن لا ینفعك لحظه لا ینفعك لفظه». گفتیم چرا پیش او می روی؟ گفت من آمدم جوابم را بگیرم گرفتم و رفتم، فهمیدم که چگونه می شود زندگی کرد و چگونه می شود حرف زد، این چند نفری که آمدند و رفتند شما چگونه عمل کردید؟ ادب، احترام متقابل، نه آدم بی راهه برود نه راه کسی را ببندد و «علی أی حال» مرحوم فیض کاشانی را خدا غریق رحمت کند آن هم چقدر شیرین! ایشان یک حرف لطیفی دارد می گوید ما نباید بگوییم «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» این را نباید بگوییم بعد یک مَثَلی می زند میگوید اگر کشتی باشد، عده ای مسافر کشتی باشند و کشتی در آستانه غرق باشد و این کشتی هزار مسافر داشته باشد، 999 نفر هم شنا بلد نیستند یکی غواصی بلد است او نباید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»! بلکه باید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ حقیقت شو».[4]
[1]. سوره احزاب، آیه32.
[2]. الکافی(ط ـ دار الحدیث)، ج1، ص95.
[3]. قصاید سنایی، قصیده90.
[4]. المحجّة البیضاء، ج8، ص.180؛ «أ رأیت لو هجم سیل جارف یغرق أهل البلد و ثبتوا علی مواضعهم و لم یأخذوا حذرهم لجهلهم بحقیقة الحال و قدرت علی أن تفارقیهم و تركبی سفینة تنجو بها من الغرق فهل یختلج فی نفسك... ».
#نسخه_انسان_آفرین
#اجبار_محمود_و_ممدوح
#فرشته_خویی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ديدار معاون فرهنگی وزير بهداشت با حضرت استاد
تاریخ: 1398/09/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_040 ay sss.mp3
2.92M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 40
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_040p2.pdf
164.5K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 40
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross