eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جانِ آگاه 🔹 آنچه درباره سید مشایخ ما، فقیه متألّه و عارف وارسته (رضوان الله تعالی علیه) می ‌توان گفت عبارت از این است كه این بزرگوار همانند عرفا و فقهای بزرگ شیعه را تا حدّ امكان به خوبی شناختند. 🔹 خدا وقتی انسان را آفرید، بدن او را كه به رساند، ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی﴾ را انشا كرد، روحی كه مدبّر او و مدیر او باشد به این بدن داد و او را انسان كرد، به این روح نیروهای فراوان داد، قوای ادراكی داد، قوای تحریكی داد، قوایی كه متولّی اندیشه ‌اند داد، قوایی كه متولّی انگیزه ‌اند داد و این روح را مطابق از فجور و تقوا با خبر كرد: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾. بعد از اینكه فجور و تقوا را به فطرت انسان داد، به همه نیروهای ادراكی و تحریكی او و نیروهای متولّی اندیشه و نیروهای متولّی انگیزه و مجاری ادراكی و مجاری تحریكی دستور داد در پیشگاه این فطرت خضوع كنند، چون ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾. در برابر این دستور, خود عقل و نیروهای زیرمجموعه عقل اطاعت كردند؛ فطرت را نمی ‌رنجانند، رهزنی نمی ‌كنند، در مقابل فطرت نمی ‌ایستند و مطابق فطرت حركت می ‌كنند. 🔹 عارف كسی است كه صحنه داخل و خارج را خوب تشخیص می ‌دهد، علاج داخل و خارج را خوب تشخیص می ‌دهد، در درون خود فطرت را حاكم می ‌كند می ‌كند، نیروهای عقلی را در برابر فطرت خاضع می کند، نیروهای سركش را رام می ‌كند و طبق رهنمود علوی (صلوات الله و سلامه علیه) كه فرمود: «هِی نَفْسِی أَرُوْضُهَا بِالتَّقْوَی», رائض نفس خود است، ریاضت ‌كش است، تمرین ‌دهنده است و قوا را نرم می ‌كند كه قوای نرم‌ شده، در برابر فطرت, تمرّد و سركشی نداشته باشند؛ جهان داخل را این ‌چنین می ‌فهمد و اداره می ‌كند و جهان خارج را هم این ‌چنین می ‌فهمد و اداره می ‌كند. عارف كسی است كه این معانی را بعد از فهمیدن ، این راه ‌ها را بعد از فهمیدن و به راه بسنده نكند، زادراه تهیه كند، راه را به پایان برساند، وقتی راه را به پایان رساند و به مقصد رسید، از آن به بعد دیگر سخن از راه نیست، وقتی به مقصد رسید از آن به بعد می ‌كوشد كه با مقصود دیدار داشته باشد و مقصد را در سایه شهود مقصود مزین كند. 🔹 (رضوان الله تعالی علیه) _ آن طوری كه مشایخ ما مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی كه از نزدیك خدمتشان مشرّف شدیم و این بزرگواران محضر آن بزرگوار را ادراك كردند و تتلمذ كردند و تلقّی كردند می ‌فرمودند _ این امور را خوب شناخت؛ هم راه را هم مقصد را هم مقصود را! 📚 پیام به كنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله آقا سید علی قاضی (رضوان الله تعالی علیه) تاریخ: 1391/08/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
taha_044 adsss.mp3
7.11M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 44 تاریخ: 1389/02/01 🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_044p2.pdf
210.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 44 تاریخ: 1389/02/01 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سرّ هویدا 🔸 انسان آنچه در درون دارد، به هر حال به وسيله ابزار و ادوات ظاهر مي ‌شود؛ حالا يا با آن، يا با آن، يا با و سکناتش بيان مي ‌شود ... . 👇👇👇👇👇
💠 سرّ هویدا 🔸 انسان آنچه در درون دارد، به هر حال به وسیله ابزار و ادوات ظاهر می ‌شود؛ حالا یا با آن، یا با آن، یا با و سکناتش بیان می ‌شود. برخی از کارهاست که هر کسی آن جلوه ‌ها را نمی ‌بیند، فقط معصوم است که می بیند. الآن کسی که پشت این دیوار حرف می ‎زند، ما می ‎توانیم بفهمیم زن است یا مرد است، این چیز روشنی است؛ سنّ او کم است یا بزرگسال است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ عرب است یا عجم است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ اما پاک است یا ناپاک، این را ما نمی ‌فهمیم. در قرآن به وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود اگر ما بخواهیم کاری می‌ کنیم که ﴿وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ﴾؛ از طرز حرف زدن آنها برای تو روشن بشود که اینها منافق هستند یا مؤمن! این گونه خدا روشن می‎ کند. فرمود هر کسی در درون او خصوصیتی باشد به هر حال بیرون می ‌‌آید؛ چه بهتر که درونش باشد که اگر برون آمد روح و ریحان باشد فضا را معطّر کند، چه بهتر از این! ما موظّف هستیم که تظاهر نکنیم؛ اما موظّف هستیم آدم خوبی باشیم، این خوبی خودش ظهور می ‌کند؛ چه ما بخواهیم چه نخواهیم! ما که داعی نداریم خودمان را نشان بدهیم؛ آدم خوب ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ او که قصد نشان دادن ندارد اما ذات اقدس الهی هوشی به مردم داد که از قیام و قعود این شخص، می ‌فهمند. 🔸 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به نظام، به جامعه، به مردم، دارد، فرمود این طور نیست که ما او را رها بکنیم: ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ آنها که در درونشان یک هست خیال می ‌کنند همیشه می ‌توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی ‌کنیم؟ نه، ما اظهار می ‌کنیم! بنابراین ما باید آبروی خودمان را حفظ بکنیم؛ اوّلین راه آن است. اگر ـ خدای ناکرده ـ باطن، طاهر و طیب نبود، از راهی خودش را نشان می ‌دهد؛ یا با گفتار ما، یا رفتار ما، یا نوشتار ما! انسان بدون سهو و نسیان نیست، در حال ، آن حادثه خودش را نشان می ‌دهد. آپارات: https://aparat.com/v/yl3TP 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معلم ملائکه 🔹 در بحث های كلامی، مسئله مقداری روشن است، بالاتر از كلام در فلسفه، مسئله ولایت عمیق است، بالاتر از فلسفه در عرفان، ولایت از همهٴ اینها عمیق ‌تر است. حدّاكثر برهانی كه یك متكلّم یا فیلسوف می ‌آورد این است كه ، بشر متمدّن است; از دیرزمان همین حرف بود كه جامعه را كه بی‌ قانون نمی ‌شود اداره كرد، قانون باید الهی باشد و قانو‌ن ‌آور باید الهی و نبی باشد (همین برهان معروف)؛ اما آنچه در عرفان مطرح است این نیست; نمی ‌گویند بشر قانون می ‌خواهد، می ‌گویند ، جن قانون می ‌خواهد و راهنما، ملائكه قانون می‌ خواهند و راهنما، فرشتگان رهبر می ‌خواهند معلّم می‌ خواهند ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾ می ‌خواهند. 🔹 امروز كسی كه مخاطب ﴿أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾ است وجود مبارك است; آنكه قضیةٌ فی واقعةً نبود آنكه قضیه آدم (سلام الله علیه) به عنوان قضیه شخصی نبود، به عنوان بود؛ یعنی مقام والای همیشه مخاطب است كه ﴿أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾; امروز وجود مبارك ولی عصر این است. اگر كسی گفت «امروز امیرِ درِ میخانه تویی تو» چنین میخانه ای است! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/07/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برترین تجارت ▫️ یكی از بیانات نورانی امام دهم (سلام الله علیه) این است كه فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ‏ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون». دنیا گاهی به معنای همین حیات دنیا در برابر حیات آخرت است؛ یعنی زندگی روی زمین و تحت سقف آسمان؛ یك وقت است می ‌گویند دنیا یعنی آن تعلقات آن لهو و لعب و زینت و تفاخر و تكاثر كه «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَةٍ». آنجا كه حضرت فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ‏ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون»؛ یعنی این حیات دنیا یعنی این زندگی؛ این زندگی است، انسان سرمایه ای به نام عمر دارد این سرمایه را می‌ دهد و چیزی باید بگیرد یا تجارت «رابحه» دارد یا تجارت «بائره» دارد. ▫️ مطلب دیگر اینكه خسارت ‌ها تنها این نیست كه انسان سود نبرد، بلکه خسارتی كه دامنگیر انسان می ‌شود این است كه عوض و معوّض هر دو را به دشمن تسلیم می ‌كند و سودی كه می ‌برد معنایش این نیست كه چیزی را داده و قدری بیشتر گرفته است؛ در ، عوض و معوّض هر دو به انسان برمی ‌گردد، در تجارت زیان آور، هر دو به دشمن بر می ‌گردد. ▫️ اینكه در سوره مباركه توبه و در بخش‌ های دیگر هم آمده كه ، خرید و فروش كنید، آیا یعنی جانتان را حیثیتتان را وقتتان را به خدا بدهید و در قبال، چیزی بگیرید؟ یعنی این كالا را بدهید چیز دیگر بگیرید؟ خب اگر كسی جان خودش را داد چه می ‌تواند بگیرد؟! پس جان باید محفوظ باشد. اگر كسی با خدا معامله كرد خدای سبحان این جان را كرده، كرده، كرده، كرده، كرده در اختیار او قرار می ‌دهد، عوض و معوّض هر دو را به آدم می ‌دهد؛ اما اگر كسی با شیطان معامله كرده او عوض و معوّض هر دو را می ‌گیرد؛ یعنی جان را می‌ گیرد، انسان می ‌شود برده او! 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 489 تاریخ: 1392/02/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا