eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امتحان الهی 🔹 در سوره مبارکه «فجر» فرمود بعضی‌ها مبتلا به سلامت و بعضی‌ ها هم مبتلا به بیماری هستند؛ منتها اینها خیال می ‌کنند که وقتی مریض شدند مبتلا هستند، دیگر نمی‌ دانند که آن وقتی هم که سالم ‌می باشند مبتلا هستند.[1] بعضی ‌ها مبتلا به ثروت‌ اند، مبتلا به مال ‌اند و مبتلا به جوانی‌ اند؛ بعضی مبتلا به پیری ‌اند، مبتلا به بیماری ‌اند و مبتلا به فقرند. «مبتلا» یعنی ممتحَن، «ابتلاء» یعنی امتحان. فرمود ما کسی را در این عالم چیزی نمی‌ دهیم. هر چه می ‌دهیم امتحان است و در برابرش است. درباره هر دو گروه تعبیر به ابتلا کرده است؛ بعضی ‎ها مبتلا به ثروت هستند، مبتلا به مال ‌اند، مبتلا به قدرت‌ اند. ما کسی را نکردیم، «دار الکرامة» بهشت است. ما کسی را نکردیم، کسی را هم گرامی نداشتیم؛ البته طبع انسان را یک آفریدیم: ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم‏﴾[2] ما این گوهر را ارزشمند خلق کردیم، حفظ آن به دست خودش است. هر حادثه تلخ یا شیرینی که رخ می ‌دهد است. این مطلب قرآنی را وجود مبارک حضرت امیر در بسیاری از خطبه ‌ها، نامه ‌ها و کلماتش آورده است. 🔹 نامه هفتاد و دوم نهج البلاغه این است: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ»؛ عبدالله بن عباس! یک سلسله اموری است به دست ذات اقدس الهی، خدا با نظم کار می ‌کند هیچ چیزی بدون نظم نیست: ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾. فرمود: عبد الله بن عباس! به قدری عالم منظم است که لحظه مرگ نه قبل از زمان مناسب می ‌رسد و نه بعد از زمان مناسب: «لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ»؛ جلو بیفتی این طور نیست، بر اجلت مقدم بیفتی این طور نیست؛ این برای عمر است. «وَ لَا مَرْزُوقٍ مَا لَیسَ لَكَ»؛ آنچه برای تو نیست به او نمی ‌رسی! اگر کار کردی بود در آن شرایط به این حدّ می ‌رسی. «کژ روی جف القلم کژ آیدت»،[3] به قول حکیم فردوسی: اگر بار خار است خود کِشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[4] 🔹 فرمود اگر راه درست رفتی، یک رزق خاص داری؛ بیراهه رفتی یک داری. نه رزق تو کم و زیاد می ‌شود، شرایط خاص را اگر رعایت کردی؛ نه عمر تو کم و زیاد می ‌شود اگر شرایط مخصوص را رعایت کردی. اگر با صله رحم و بهداشت زندگی کردی، عمر مشخص داری. بدون و زندگی کردی، عمر محدود داری، همه مشخص است. ما یک أجل مقضی داریم یک أجل مسمّیٰ ﴿أَجَلٌ مُسَمّی عِندَهُ﴾،[5] آن که تقدیرپذیر و تغییرپذیر است همین أجل مقضی است که به دست خود آدم است، ولی کلّ این جریان که «ففی نظام الكلّ كلٌ منتظم». گاهی می ‌بینید در بعضی از این اعلامیه ‌ها می‌ گویند «مرگ نابهنگام»! خدا مرحوم حکیم سبزواری را رحمت کند! فرمود ما چیز نابهنگام در عالم نداریم، هر چیزی به هنگام است، ولی این شخص چون حساب نمی ‌کرد خیال می ‌کرد که نابهنگام است؛ وقتی علل و عواملش را در نظر بگیرد معلوم می ‌شود به هنگام است. ما لیس موزوناً لبعض من نغم‏ ‏٭٭٭ ففی نظام الكلّ كلّ منتظم موتاً طبیعیا غدا اخترامی‏ ٭٭٭ قیس إلی کلّیة النظام[6]‏ 🔹 «وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ یوْمَانِ»؛ آن به دست ما نیست، ذات اقدس الهی این فراز و فرود را برای همه دارد، امتحان می ‌کند. گاهی قدرت و ثروت را به دست زید می‌دهد، گاهی به دست عمرو می‌ دهد. فرمود: ﴿تِلْكَ الأیامُ نُدَاوِلُهَا بَینَ النَّاسِ﴾،[7] فرمود: این فراز و فرود روزگار را ما دست به دست می‌ گردانیم همه را می‌ آزماییم! [1]. سوره فجر، آیات15 ـ 17. [2]. سوره اسراء، آیه70. [3]. مثنوی معنوی، مولوی، دفتر پنجم، بخش135. «کژ روی جف القلم کژ آیدت ٭٭٭ راستی آری سعادت زایدت». [4]. شاهنامه فردوسی, فریدون, بخش20. [5]. سوره انعام, آیه2. [6]. شرح المنظومة، ج‏2، ص422. [7]. سوره آل عمران، آیه140. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/09/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دعوت انبیاء 🔹 آرزوی انبیا این است كه امت شوند، جامعه مصون از شوند. اما مسئله دعوتی كه طبق چهار ـ پنج طایفه آیات گذشت كه اینها ﴿یدْعُوا إِلی‏ دارِ السَّلامِ﴾؛[1] عده‌ ای كه ‌اند در اثر دعوت انبیا به راه می ‌آیند، عده‌ ای كه هستند در اثر دعوت انبیا ترقّی می ‌كنند، سرعت پیدا می‌كنند نه عجله؛ عجله یعنی قبل از وقت انسان خودش را حاضر كند، این درست نیست؛ سرعت این است كه وقتی زمان فرا رسید راه درست شد، انسان دیگر كوتاهی نكند، هم ﴿سارِعُوا﴾[2] است، هم ﴿فَاسْتَبَقُوا﴾[3] است، پرهیز از عجله كه «وَ الْعَجَلَةُ مِنَ الشَّیطَانِ»[4] است؛ یعنی قبل از وقت، مثل اینكه قبل از وقت كسی نماز بخواند. فرق عجله و سرعت در چند چیز است: یكی اینكه عجله برای قبل از وقت است، چیزی كه وقت آن نرسید آدم چرا شتاب كند، سرعت برای این است كه چیزی كه وقت آن رسیده، نوبت آن هست، آدم چرا كُندی كند، تنبلی كند! از باده مغز تر كن و آن یار نغز جو ٭٭٭ تا سر رود به سر رو و تا پا به پا بپو[5] تا نفس می ‌كشید درس و بحث! این معنای سرعت است كه فرمود ﴿سارِعُوا﴾؛ اما عجله این است كه انسان قبل از اذان ظهر نماز ظهر را بخواند; ولی اگر وقت داخل شد آن ‌گاه طبق قرینه خاصی كه داریم گفتند: «عَجِّلُوا بِالصَّلاةِ قَبْلَ الْفَوْتِ»[6] یعنی نگذارید وقت بگذرد، نگذارید اول وقت بگذرد، یا نگذارید وقت فضیلت بگذرد، یا نگذارید وقت إجزا بگذرد كه سه مرحله از این «عجّلوا» به دست می‌آید. بنابراین آنها كه در راه هستند دعوت انبیا اینها را می ‌كند، یك؛ به بالاتر می‌ رسند، دو؛ آنها كه بیراهه هستند آنها را به راه دعوت می ‌كند دفعاً و رفعاً؛ دعوت این، اثر مثبت را دارد؛ لذا هم درست است و هم درست است و مانند آن. [1]. سوره یونس، آیه25. [2]. سوره آل عمران، آیه133. [3]. سوره بقره، آیه148. [4]. المحاسن، ج1، ص215. [5]. دیوان ملا هادی سبزواری، غزل150. [6]. الموضوعات(للصغانی)، ج1، ص37. 📚 سوره مبارکه صافات ـ جلسه 17 تاریخ: 1394/02/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 طرح زمستانه کتاب 1399 از 9 اسفند آغاز و تا 16 اسفند ماه 1399 ادامه خواهد داشت. هر نفر با ارائه کارت ملی تا سقف 200 هزار تومان خرید با تخفیف 25درصد از یارانه دولتی استفاده خواهد کرد. 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عمل به آزمون 🔹 یک مطلب در سوره مبارکه «حدید» هست که همان مطلب نورانی را وجود مبارک امیر مؤمنان(سلام الله علیه) در نهج البلاغه ثبت شده است[1] و آن این است که ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛[2] یعنی شما تلاش و کوشش خود را باید بکنید برابر آن راهی را که خدا به شما نشان داد. اگر این کوشش شما به جایی نرسید نگران نباشید، چون شما نمی‌دانید آینده این کار چیست! اگر چیزی از دستتان رفت نخورید، چون نمی ‌دانید آینده این کار چیست! اگر چیزی به دست آمد نباشید، چون نمی ‌دانید پایان این کار چیست! فرمود: اگر کاری انجام دادید که در آن بود، این فرح دارد؛ ﴿بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْیفْرَحُوا﴾[3] این درست است؛ امّا اگر یک مال، یک سمت، یک شغل، یک منصب، یک پست به دست آوردی، این را به ‌عنوان داشته باشید و برابر این هم کار بکنید؛ امّا مسرور باشید که اگر یک ‌وقت از دست شما رفت غمگین ‌تان بکند و در اثر اندوهگین شدن از کار بمانید این درست نیست. فرمود: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛ آنچه را که داد شما مسرور نباشید، چون همه اینها است و آنچه را از شما گرفت اندوهگین نباشید، چون این یک است. انسان وقتی در کلاس آزمایش است در هر دو حال به وظیفه آزمون می‌ کند. مشکل ما در این ‌گونه از مسائل این است که خود را کارشناس می ‌دانیم، یک؛ به جای اینکه صراط‌ هستیم، دو؛ خیال می ‌کنیم راه را خود ما تعیین می ‌کنیم؛ لذا اگر پستی به ما دادند نهایت سرور و نشاط در آن است، به یکدیگر تبریک می ‌گوییم و خیال می ‌کنیم این یک فضیلت است. یک وقت که از ما گرفتند دیگر هر چه از دستمان بر می ‌آید یا از زبانمان بر می‌آید کوتاهی نمی ‌کنیم، در حالی که هر دو است! فرمود: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛ آنگاه رضا و تاسّف ما مشرکانه می‌ شود و موحّدانه نیست. [1]. نهج البلاغه، حکمت439. [2]. سوره حدید، آیه23. [3]. سوره یونس، آیه58. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/02/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سلسله مباحث اخلاقی با موضوع : اهمیت فریضه بودن معرفت نفس از منظر پیامبر اعظم صلی الله علیه میزبان : موسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان و حوزه علمیه خواهران سیرجان پنج شنبه 1399/12/14 ساعت 10 صبح لینک سامانه مجازی 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا