eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
9.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
امت حق

▫️ امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) خطاب به پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) عرض کرد: «سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا‏»؛ امت اجتماع کردند که را هضم و حذف کنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
امت حق

▫️ وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در هنگام دفن صدیقه کبری (سلام الله علیها) خطاب کرد به پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) و این جمله را به آن حضرت عرض کرد: «سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا‏»؛ فرمود دخترت به حضور شما می ‌آید و به اطلاع شما می ‌رساند که امت اجتماع کردند که را هضم و حذف کنند. ▫️ اینکه فرمود امت جمع شدند تا فاطمه را هضم و حذف کنند؛ یعنی ، چون اگر یک فرد عادی بود که لازم نبود یک امت قیام کند تا او را از پا در بیاورد. 👈 اینکه به پیغمبر عرض می‌ کند: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا»؛ یعنی «إن فاطمة علیها السلام أمة». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ttu0sem ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/LIN--UC2Pfk 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/11/04 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مادر معنوی
▫️ وقتی وجود مبارک پیامبر بفرماید: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ یعنی من و علی شما هستیم و شما فرزندان ما هستید، این مربوط به ماست. ▫️ ما دو داریم: 1️⃣ شناسنامه‌ ای که پدر و مادر ما برای ما گرفتند 2️⃣ و شناسنامه ‌ای هم هست که بعد از بلوغ، خودمان باید بگیریم. این شناسنامه، دیگر عبری و عربی و سریانی و فارسی نیست؛ این شناسنامه ‌ای است که خودمان باید بگیریم. ▫️ اگر از ما سؤال بکنند پدرتان کیست، می‌گوییم پیغمبر و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب؛ ما فرزند اینها هستیم و اگر از ما سؤال کردند مادرتان کیست، چه می‌گوییم؟ اگر پدر، علی ‌بن ‌ابی‌طالب شد، کیست؟ زهرای مرضیه! ▫️ آنها ما را قبول کردند فرمودند بیایید فرزندان ما بشوید؛ ما در اُبوّت کوتاهی نداریم، شما هم در بُنوّت کوتاهی نداشته باشید. فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ اگر پدر، علی ‌بن ‌ابی ‌طالب شد، وجود مبارک مادر ما می ‌شود؛ ــ این راه باز است! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/05/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللهُ الَّذي خَلَقَكِ قَبْلَ اَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً وَ زَعَمْنا اَنّا لَكِ اَوْلِياءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لِكُلِّ ما اَتانا بِهِ اَبُوكِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَتى بِهِ وَصِيُّهُ فَاِنّا نَسْأَلُكِ اِنْ كُنّا صَدَّقْناكِ إلاّ اَلْحَقْتِنا بِتَصْديقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ اَنْفُسَنا بِاَنّا قَدْ طَهُرْنا بِوَلايَتِكِ. 👈 سالروز شهادت صدیقه کبری صاحب عصمت کبری و را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می ‌کنیم. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
21.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عقلانیت الهی ▫️ حضرت در خطبه‌ای نورانی به مسئله «خلق الاشیاء لا من شیء» پرداخته‌اند که دو دستاورد عمیق علمی دارد: 1️⃣ منطقی: توضیح دادند که نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء». این تحلیل منطقی، شبهات مادی‌ گرایان درباره خلقت را برطرف می‌ کند. 2️⃣ فلسفی: نشان دادند که خلقت الهی، ابداعی و بی‌ نیاز از ماده اولیه است. ▫️ این خطبه پیش ‌تر از سخنان حضرت علی (علیه‌السلام) در همین زمینه، بر بطلان شبهات تأکید کرده است. مرحوم کلینی و دیگر بزرگان حکمت، بر عظمت این معارف اذعان داشته و به در این علم گواهی داده‌ اند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/uzds61r ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/wBMiyzG66AU ↙️ صوت و متن کامل: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/-134-1403-09-11- 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1403/09/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الگوی جاودان ▫️
فرازی از خطبه فدکیه:
ـ فَتِلْكَ وَ اَللَّهِ اَلنَّازِلَةُ اَلْكُبْرَى ـ وَ اَلْمُصِيبَةُ اَلْعُظْمَى ـ لاَ مِثْلَهَا نَازِلَةٌ ـ وَ لاَ بَائِقَةٌ عَاجِلَةٌ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الگوی جاودان ▫️ حضرت با سیره رایج و سنت معصومانه دارج خود همگان بوده و هست؛ لیکن در رفتارهای خاص خویش قدوه صنف مخصوص است؛ مثلاً در سیر درونی و ذکر، اسوه عارفان شاهد و در اندیشه و فکر ذهنی، قدوه حکیمان و متکلمان و فقیهان و صاحبان فنون دیگر است. تحلیل خطبه معروف آن حضرت، سند صلاحیّت اِئتسای خردمندان علوم عقلی و نقلی به آن ذات قدسی است. ▫️ حضرت فاطمه(علیها السلام) کثرت گرایی و پلورالیزم سیاسی و اجتماعی را در ظلّ اصالت وحدت و و هماهنگی ملت مسلمان با سنت حسنه خود پذیرفت و آن را امضا کرد و از هرگونه چالش داخلی و تنش محلی و منطقه ای پرهیز نمود و همانند امیر مؤمنان از تشتّت و شقّ عصای مسلمانان جدّاً تحاشی داشت و را در برابر دشمنان خارجی لازم می دانست. ▫️ حضرت فاطمه(علیها السلام) ، به ویژه برای زن و معارف مربوط به زنان است، چنان که هرکدام از دو وزنه وزین قرآن و عترت(علیهم السلام) قدوه محقّقانِ علمی و متحققان عملی است؛ معنای الگو بودن یک شی ء عتیق و کهن که مصون از اندراس و کهنه گی و منزّه از گذشت تاریخ مصرف و مبرّای از افیون و افسون و افسانه است، دعوت به انجماد، تحجّر، ارتجاع و رکود نیست؛ چه این که تحلیل آن به تجویز تفسیر به رأی و توجیه اختلاف قرائت به معنای پلورالیزم، تفسیری بدون اصل ثابت نخواهد بود؛ زیرا کتابی که مدّعی حیات بخشی است، با قفل قلب و یُبس دل و رکود ذهن موافق نیست و دفتری که داعیه ثبات و دوام دارد، با زمان مندی و زوال مخالف است، بلکه معنای عریق آن مرهون ارزیابی عقل در هندسه دین و شریعت است. ▫️ حضرت فاطمه(علیها السلام) چونان معصومان(علیهم السلام) دیگر در متن بوده و هرگز در معرفت آن که از مو باریک تر است، اشتباه نکرده است و در پیمودن آن که از لبه تیز تیغ و شمشیر برنده تر است، تسامح و تساهل نورزیده است. بنابراین، است که از تطاول تحریف به زیاده یا نقصان مانده است. ▫️ قرآن حکیم که عترت طاهرین(علیهم السلام) معادل آن اند، انسان اعم از مرد و زن را تکریم می کند: ﴿لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ . . .﴾ و سبب کرامت وی را می داند : ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾. خلیفه آن است که قانون مستخلفٌ عنه را اجرا کند نه هوای و نفس خویش را، وگرنه از خلافت معزول و در نتیجه از کرامت محروم می گردد؛ چون خلافت بشر از خدای سبحان به روح مجرّد و ملکوتی او برمی گردد و روح مجرّدْ منزّه از ذکورت و انوثت است؛ چه این که انبیا برای تعلیم کتاب و حکمت و برای تزکیه آمده اند و همه این امور به جان مجرّد انسانی رجوع می نماید نه به پیکر او، لذا هیچ کمال اعتقادی اخلاقی که به روح مجرّد برمی گردد نه مشروط به ذکورت است و نه ممنوع به انوثت . ▫️ اگر روزگاری گذشت که امیر مؤمنان(علیه السلام) در ضایعه همسر مکرّمه اش به مضجع مطهّر رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) خطاب کرد: «ستنبئک إبنتک بتضافر أُمّتک علی هَضمها» امروز نیز موضع گیری صریح برخی در قبال مراجع و مراکز رسمی شریعت شناسی، زمینه چنان تضافری را تداعی می کند. ◀️ طرّاحان چنین مطلبی یا در جمع سالم بین راجل اند، لذا تدیّن را به قربانگاه تمدّن کاذب می برند یا با افزودن قید وهمی و بی اثرِ «عدم مخالفت با شرع» ـ گرفتار جمع مکسّر بین توسعه و دیانت شده اند ـ و یا معاذ الله دل باخته نیرنگ بیگانه اند که امید است هرگز چنین نباشد. 📚 فاطمه (ع) اسوه بشر، ص211 تلخیص ص 211 تا 222 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
نیكی به نااهلان
در وصیت رسول خدا (ص) به امیرمؤمنان (ع) آمده است: ای علی! چهار چیز تباه می‌ شود: ـ خوردن در حال سیری، ــ افروختن چراغ در مهتاب، ـ بذرافشانی در زمین شوره ‌زار ـ و نیكی به نالایق. [1] [1]. یا عَلِىُّ! أَرْبَعٌ یذْهَبْنَ ضَلاّلاً: الأَكْلُ بَعْدَ الشِّبَعِ وَ السِّرَاجُ فِى الْقَمَرِ وَ الزَّرْعُ فِى الأَرْضِ السَّبِخَةِ وَ الصَّنِیعَةُ عِنْدَ غَیرِ أَهْلِهَا (تحف العقول، ص9). 📚 مفاتیح الحیات ص 532 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
16.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
کمال کوثر

▫️ هر جا قرآن كریم حضور دارد، حاضر است؛ یعنی این‌ چنین نیست كه در قرآن، حقیقتی باشد و این بانو واقف به آن حقیقت نباشد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کمال کوثر

▫️ هر جا قرآن كریم حضور دارد، حاضر است؛ یعنی این‌ چنین نیست كه در قرآن، حقیقتی باشد و این بانو واقف به آن حقیقت نباشد، 1️⃣ زیرا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است اولاً. 2️⃣ و اهل بیت، عِدل قرآن كریم ‌اند ثانیاً. 3️⃣ و بر اساس حدیث مسلّم ، عترت از قرآن جدا نیست، چه اینكه قرآن از عترت جدا نیست ثالثاً. 4️⃣ و معنای عدم انفكاك این است که هر حقیقتی را كه قرآن، واجد است، اهل بیت دارایند و هر حقیقتی را كه اهل بیت، دارایند، قرآن در بر دارد. 👈 فرمود: «لَنْ یَفْتَرِقا حَتّى یَرِدا عَلَىَ ‏الْحَوْضَ»؛ اگر در مرحله‌ ای، قرآن، واجد حقیقتی باشد و اهل بیت در آن مرحله حضور نداشته باشند، اولین نشان تفرق است. ▫️ اهل بیت، عِدل قرآن كریم ‌اند و از ، صدیقه كبری (سلام الله علیها) است و چون عِدل قرآن كریم است، هر جا جمال و جلال قرآن مطرح است، فاطمه حضور دارد. ◀️ شما بخشی را نمی ‌بینید كه در آن بخش، حاضر باشد و فاطمه غایب! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/unpogi1 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/9cNjGVp5ygE 📚 سخنرانی در حرم فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تاریخ: 1384/05/05 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra