eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ترک آرزوهای ناروا 🔹 یكی از بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) این است كه ما دست و پای خود را نبندیم، این آرزوها و خواسته‌ های ناروا، دست و پاگیر است! فرمود: «أَشْرَفُ الْغِنَی تَرْكُ الْمُنَی‏»؛[1] این است كه انسان گرفتار آرزوها نباشد؛ من به این برسم به آن برسم, به این مال برسم به آن منال برسم! ما اگر خود را بسپاریم به كسی كه ما را آفرید، فرمود شما كارتان را انجام بدهید من تأمین می ‌كنم! همین آیه شش سوره مباركه «هود» این است كه فرمود تمام مار وعقرب ‌های عالم عائله من هستند، شما حق ندارید بگویید فلان خرس قطبی حرام ‌گوشت است، بلکه عائله من است، من آن را آفریدم و خود را هم موظف می ‌دانم که آن را تأمین كنم. فرمود تمام این حیوانات حرام‌گوشت و حلال‌گوشت عائله من هستند، با «عَلَی» تعبیر كرده، فرمود دنبال چه چیزی می ‌گردید؟ خدایی كه به هیچ وجه مار و عقرب‌ ها و حرام ‌گوشت‌ ها و خرس ‌های قطبی را از نظر دور نمی ‌دارد، ما را رها می ‌كند؟! 🔹 مشكل ما این است كه ما او را و به دنبال دیگری می‌ گردیم! فرمود: «أَشْرَفُ الْغِنَی تَرْكُ الْمُنَی‏». 🔹 در بعضی از روایاتی كه حضرت امیر (علیه السلام) فرمود: «إِیاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَی الْمُنَی فَإِنَّهَا بَضَائِعُ النَّوْكَی‏»؛[2] این‌قدر گرفتار آرزو نباشید! تا انسان زنده است باید تلاش وكوشش كند، , , ، اینها از بهترین برنامه ‌های دینی ماست. وقتی افرادی به حضور پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) شرفیاب می ‌شدند، خود را معرفی می ‌كردند كه فلان شخص این کار را دارد، فلان شخص این سِمت را دارد، فلان شخص این برنامه را دارد، بعد به كسی می‌ رسیدند كه كاری نداشت، می ‌گفتند فلان شخص بیكار است «سَقَطَ مِنْ‏ عَینِی»؛[3] از چشمان حضرت می ‌افتاد، می ‌گفت مگر می‌ شود آدم بیكار باشد! [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت34. [2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه31. [3]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 139؛ «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا نَظَرَ الرَّجُلَ فَأَعْجَبَهُ قَالَ هَلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ‏ عَینِی‏ قِیلَ وَ كَیفَ ذَاكَ یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَمْ یكُنْ لَهُ حِرْفَةٌ یعِیشُ بِدِینِه». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 همان حضرت (علیه السلام) می‌ فرماید: مسلمان بیماری‌ های [ساده] خود را تا سلامتی‌ اش غلبه دارد درمان نكند.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: دُمَل‌ های بدن را ناپسند نشمارید، چرا كه از پیسی نگه می‌ دارد.[2] [1] . لا یتَدَاوَی الْمُسْلِمُ حَتَّی یغْلِبَ مَرَضُهُ صِحَّتَهُ (كتاب الخصال، ص620؛ تحف العقول، ص110). [2] . لا تَكْرَهُوا الدَّمَامِیلَ، فَإِنَّهَا أَمَانٌ مِنَ الْبَرَصِ... (كتاب الخصال، ص210). 📚 مفاتیح الحیات ص 113. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 متحوّل شدن 🔹 [در] پایان هفته دولت قرار داریم. [یاد] همه شهدا بالأخص شهید رجایی، شهید باهنر و سایر شهدای این ایام را گرامی می‌‌ داریم. 🔹 در نوبت های قبل اشاره شد كه گرچه ذات اقدس الهی یكبار سخن از آدم را در قرآن مطرح كرده است فرمود ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾ ولی در حقیقت سراسر قرآن كریم شرح این خلافت است. فرمود من به عنوان خلیفه انسان را در زمین جعل می ‌‌كنم و خلق می ‌‌كنم. بعضی از آیات در قرآن كریم مكرر ذكر شده است؛ نظیر جریان حضرت ابراهیم، حضرت موسی و مانند آن. جریان خلافت آدم (سلام الله علیه) یكبار در قرآن كریم ذكر شد، لكن سراسر قرآن شرح همین یكبار است؛ یعنی در عین حال كه یكبار فرمود ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾[1] در تمام بخش های قرآن خلافت خود را شرح می ‌‌دهد كه انسان چگونه خلیفه خدا می ‌شود؛ زیرا ذات اقدس الهی در سراسر قرآن كریم خود را با اسمای حسنا و صفات علیا ستود، اسمای حسنای خود را معرفی كرد، اوصاف خود را معرفی كرد، این یك. بعد فرمود انسان دائماً در تحوّل و حركت است، این دو؛ ﴿یاأَیهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحَاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[2] سوم اینكه فرمود این سیر با صیرورت و همراه است نه سیر اقلیمی و جغرافیایی، نه اینكه انسان در جای معین حركت كند، سیر انسان به صیرورت است؛ یعنی با شدن است. گاهی انسان به طرف فضیلت حركت می ‌‌كند و می‌ شود، گاهی ـ معاذ الله ـ به طرف رذیلت حركت می‌‌كند و به صورت گرگ خون ‌آشام در می‌‌آید. بنابراین و حركت انسان یك سیر بیرونی نیست، این سیر بیرونی را هر كه دارد؛ سنگ هم از جایی به جایی منتقل می‌ شود، حیوانات هم از جایی به جایی منتقل می ‌شوند، این سیر سازنده نیست. سیری كه قرآن كریم روی او تكیه می‌‌ كند، همان است كه با صیرورت و تحوّل و شدن همراه باشد. 🔹 مطلب بعدی هم آن است که صیرورت و تحوّل و شدن این است كه انسان متحوّل می‌ شود. 🔹 مطلب بعدی هم آن است که خدا نه در جای معین است نه در اقلیم معین است كه در جای دیگر نباشد، براساس ﴿أَینََما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾،[3] براساس ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ مَا كُنتُمْ﴾[4] انسان در هر مرتبه ‌ای و در هر شأنی داشته باشد، دارد به طرف خدا حركت می ‌‌كند. [1]. سوره بقره، آیه30. [2]. سوره انشقاق، آیه6. [3]. سوره بقره، آیه115. [4]. سوره حدید، آیه4. 📚 سخنرانی در سالگر شهیدان رجایی و باهنر تاریخ: 1377 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) زكامش را مداوا نمی‌ كرد و می ‌فرمود: هركس رگه ‌ای از جذام دارد و هرگاه زكام می‌ گیرد آن را سركوب می ‌كند.[1] امام صادق (علیه السلام) می‌ف رماید: تا بدنت تحمل درد دارد از مصرف دارو بپرهیز.[2] [1] . كَانَ رَسُولُ اللَّهِ لا یتَدَاوَیٰ مِنَ الزُّكَامِ وَ یقُولُ مَا مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ وَ بِهِ عِرْقٌ مِنَ الْجُذَامِ فَإِذَا أَصَابَهُ الزُّكَامُ قَمَعَهُ (الكافى، ج8، ص382). [2] . ... وَ اجْتَنِبِ الدَّوَاءَ مَا احْتَمَلَ بَدَنُكَ الدَّاءَ (الكافى، ج6، ص382). 📚 مفاتیح الحیات ص 113 و 114. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه 🔸 مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه با پیام حکیمانه آیت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته و با حضور اعضای شورای حوزه تهران، تعدادی از مدیران و اساتید حوزه های خواهران و برادران استان، به صورت حضوری، اما محدود در سالن جلسات مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار خواهد شد. 🔸 قابل ذکر است مراسم افتتاحیه به صورت و از طریق سامانه هایی که در نظر گرفته شده پخش خواهد شد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تروریسم 🔹 این حقوق سازمان ملل هیچ ندارد؛ لذا شما می بینید یک روز ملتی را که از کشور خودش دارد می کند به آن می گویند تروریست؛ را ـ معاذ الله ـ می گویند است! یک روز هم که چنین نخواهند، می گویند از فهرست تروریست ها برداشته شد. آن تروریست و آن تروریست را می گویند است، این را که مدافع است و از خودش و از خودش دفاع می کند به این می گویند تروریست! 🔹 همین مبارزه با تروریست را بیگانه به دلخواه خود معنا می ‌كند، همین را بیگانه به دلخواه خود تفسیر می ‌كند. كسی با مخالف نیست، كسی با آزادی مخالف نیست، كسی با مخالف نیست، كسی با مخالف نیست؛ اما دموكراسی یعنی چه؟ عدالت یعنی چه؟ حقوق بشر یعنی چه؟ آزادی و امنیت یعنی چه؟ می‌ بینید هر روز تفسیر جدایی می ‌كنند؛ بدون هیچ هراسی كشتار زنان و كودكان بی‌ گناه را اینها و می‌ دانند، كشتن آن جلاّد اسرائیل را می ‌گویند ترور. 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 7 ـ فرازی از سخنرانی محرم 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یادم است [در مورد امام موسی صدر] این جمله قرآنی را ثبت كردیم كه ﴿ثُمَّ جِئْتَ عَلى قَدَرٍ یا مُوسى﴾ خدای سبحان درباره موسای كلیم دارد كه بعد از سفر طولانی به مركز هدایتت بازگشتی، این جمله در آن نامه هست ﴿ثُمَّ جِئْتَ عَلى قَدَرٍ یا مُوسى﴾ امیدواریم این دوست عزیز ما كه سَمیّ موسای كلیم است همانند آن ذات مقدس پایان درخشان داشته باشد. 📚 دیدار اعضای ستاد آزادی امام موسی صدر با حضرت استاد تاریخ: 1389/12/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نعمت الهی 🔹 در جریان سبأ یمن فرمود منطقه ‌ای بود ما از هر نظر اینها را مرفّه كردیم، نعمت‌ های فراوان دادیم، هم بر این است كه نعمتی را كه به یك قوم داد هرگز از آنها نمی‌ گیرد مگر اینكه آنها مسیر دریافت نعمت را تغییر بدهند ﴿إِنَّ اللَّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ﴾[1] هست, ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یكُ مُغَیراً نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَی قَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ﴾[2] هست این دو آیه آن سنّت عمومی خدا را نشان می‌ دهد كه ابتدایی است ولی ابتدایی نیست، از این جهت مِهر او بیش از قهر اوست و اوست روشن می ‌شود. هرگز خدا ابتدائاً كسی را گرفتار نمی ‌كند. 🔹 تمام نعمت ‌ها را طبق بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه كه فرمود منت ‌های تو ابتدایی است[3] بدون استحقاق اشخاص عطا می ‌كند و هرگز نعمتی را كه به ملّتی داد از آنها نمی ‌گیرد مگر اینكه آنها كنند و نعمت را پس بزنند. [1] . سوره رعد، آیه 11. [2] . سوره انفال، آیه 53. [3] . الصحیفة السجادیة، دعای 45. 📚 سوره مبارکه سبأ تاریخ: 1392/07/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 به مناسبت فرارسیدن شهادت امام سجاد علیه السلام مراسم سوگواری در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹زمان : پنج شنبه ۱۴۰۰/۶/۱۱ _ ساعت ۱۱ صبح 🔸 مکان : قم _ خیابان صفائیه _ کوچه ۱۹ _ پلاک ۷ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: کسی که سلامتی او بر بیماری ‌اش غلبه دارد و با این حال دارویی مصرف كند و بر اثر آن بمیرد من نزد خدا از او بیزاری می ‌جویم.[1] امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: دارویی نیست مگر اینکه دردی را تحریك می‌ كند، از این رو تا آنجا كه ممكن است از مصرف دارو پرهیز شود كه برای بدن سودمندتر است.[2] امام صادق(علیه السلام) می‌ فرماید: پرهیز بیش از هفت روز برای بیمار سود ندهد. [3] [1] . مَنْ ظَهَرَتْ صِحَّتُهُ عَلَی سُقْمِهِ فَیعَالِجُ بِشَىْ‏ءٍ فَمَاتَ فَأَنَا إِلَی اللَّهِ مِنْهُ بَرِىءٌ‏ (كتاب الخصال، ص26). [2] . لَیسَ مِنْ دَوَاءٍ إِلاَّ وَ هُوَ یهَیجُ دَاءً وَ لَیسَ شَىْ‏ءٌ فِى الْبَدَنِ أَنْفَعَ مِنْ إِمْسَاكِ الْیدِ إِلاَّ عَمَّا یحْتَاجُ إِلَیهِ (الكافى، ج8، ص273). [3]. لا تَنْفَعُ الْحِمْیةُ لِمَرِیضٍ بَعْدَ سَبْعَةِ أَیامٍ (الكافى، ج8، ص291). 📚 مفاتیح الحیات ص 114. 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیین آغاز سال تحصیلی سال 1401-1400 حوزه های علمیه و موسسات آموزش عالی اسراء با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی زمان: شنبه: 1400/6/13 ساعت : 10 صبح پخش زنده مراسم از طریق لینک زیر: https://el.esra.ir/ch/jalasey-shoray-amozesh @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اختلاس در نهج البلاغه 🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود اینها كه بر اموال مسلّط شدند، اینها مثل گوسفند به حمله نكردند. می ‌دانید این گوسفند و گاو وقتی وارد مزرعه می ‌شود این علف را می ‌خورد تمام شد و رفت، این علف بعد از دو روز باز رشد می ‌كند؛ اما این شتر چون گرسنه است آنچه را كه در بیابان است از ریشه می‌ كَند؛ لذا جایی كه شتر تغذیه كرد مدت ‌ها علف روییده نمی ‌شود، چون ریشه ‌ای نمی‌ ماند! تعبیری كه وجود مبارك حضرت امیر دارد كه اینها با چه كار كردند، فرمودند: «یخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ»،[1] نه «خضمة البقر», نه «خضمة الشاة»، گوسفند و گاو این روی علف را قطع می‌ كنند ریشه هست، بعد روییده می ‌شود؛ مثل اختلاس كه وقتی كه چند هزار شد این‌طور می‌شود «یخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِیعِ»؛ بهار كه شد این شتر وقتی وارد آن منطقه بیابان می‌ شود كه چهارتا علف روییده این را با آن دهن پهنی كه دارد از ریشه می ‌كَند، این می ‌شود اختلاس چند هزار میلیاردی، این می ‌شود نجومی! آن وقت مالی در مملكت نمی‌ ماند كه شما بخواهید و ایجاد كنید، باید بروید بانك وام بگیرید كه اوّل بدبختی است! این جمله ﴿یمْحَقُ﴾[2] كه فعل مضارع است و مفید استمرار است، فرمود: ﴿یمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ كسی با بانك‎ های ربوی كه ندارد, ندارد. 🔹 این حرف‌ ها در حوزه، درس‌ خواندنی است با مطالعه كه حلّ نمی‌ شود, با درس هم حلّ نمی‌ شود، چون با بنای عقلا و فهم عرف و لغت، نهج ‌البلاغه حلّ‌شدنی نیست! این استاد غنی قوی می‌ خواهد تا كلمات را برای ما معنا كند ما بفهمیم حضرت امیر چه می‌ خواهد بگوید. [1] . نهج البلاغه، خطبه3. [1] . سوره بقره، آیه276. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/02/07 🆔 @a_javadiamoli_esra