🏴 به مناسبت فرارسیدن شهادت امام سجاد علیه السلام مراسم سوگواری در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹زمان : پنج شنبه ۱۴۰۰/۶/۱۱ _ ساعت ۱۱ صبح
🔸 مکان : قم _ خیابان صفائیه _ کوچه ۱۹ _ پلاک ۷
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره98
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#دارو_و_درمان
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: کسی که سلامتی او بر بیماری اش غلبه دارد و با این حال دارویی مصرف كند و بر اثر آن بمیرد من نزد خدا از او بیزاری می جویم.[1]
امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: دارویی نیست مگر اینکه دردی را تحریك می كند، از این رو تا آنجا كه ممكن است از مصرف دارو پرهیز شود كه برای بدن سودمندتر است.[2]
امام صادق(علیه السلام) می فرماید: پرهیز بیش از هفت روز برای بیمار سود ندهد. [3]
[1] . مَنْ ظَهَرَتْ صِحَّتُهُ عَلَی سُقْمِهِ فَیعَالِجُ بِشَىْءٍ فَمَاتَ فَأَنَا إِلَی اللَّهِ مِنْهُ بَرِىءٌ (كتاب الخصال، ص26).
[2] . لَیسَ مِنْ دَوَاءٍ إِلاَّ وَ هُوَ یهَیجُ دَاءً وَ لَیسَ شَىْءٌ فِى الْبَدَنِ أَنْفَعَ مِنْ إِمْسَاكِ الْیدِ إِلاَّ عَمَّا یحْتَاجُ إِلَیهِ (الكافى، ج8، ص273).
[3]. لا تَنْفَعُ الْحِمْیةُ لِمَرِیضٍ بَعْدَ سَبْعَةِ أَیامٍ (الكافى، ج8، ص291).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 114.
🆔 @a_javadiamoli_esra
آیین آغاز سال تحصیلی سال 1401-1400
حوزه های علمیه و موسسات آموزش عالی اسراء
با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی
و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
زمان: شنبه: 1400/6/13
ساعت : 10 صبح
پخش زنده مراسم از طریق لینک زیر:
https://el.esra.ir/ch/jalasey-shoray-amozesh
@a_javadiamoli_esra
اختلاس در نهج البلاغه.mp3
856.1K
💠 روز بیست و سوم ماه #محرم 1443
🔹 اختلاس در نهج البلاغه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اختلاس در نهج البلاغه
🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود اینها كه بر اموال مسلّط شدند، اینها مثل گوسفند به #بیت_المال حمله نكردند. می دانید این گوسفند و گاو وقتی وارد مزرعه می شود این علف را می خورد تمام شد و رفت، این علف بعد از دو روز باز رشد می كند؛ اما این شتر چون گرسنه است آنچه را كه در بیابان است از ریشه می كَند؛ لذا جایی كه شتر تغذیه كرد مدت ها علف روییده نمی شود، چون ریشه ای نمی ماند! تعبیری كه وجود مبارك حضرت امیر دارد كه اینها با #بیت_المال چه كار كردند، فرمودند: «یخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ»،[1] نه «خضمة البقر», نه «خضمة الشاة»، گوسفند و گاو این روی علف را قطع می كنند ریشه هست، بعد روییده می شود؛ مثل اختلاس كه وقتی كه چند هزار شد اینطور میشود «یخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِیعِ»؛ بهار كه شد این شتر وقتی وارد آن منطقه بیابان می شود كه چهارتا علف روییده این را با آن دهن پهنی كه دارد از ریشه می كَند، این می شود اختلاس چند هزار میلیاردی، این می شود نجومی! آن وقت مالی در مملكت نمی ماند كه شما بخواهید #اشتغال و #تولید ایجاد كنید، باید بروید بانك وام بگیرید كه اوّل بدبختی است! این جمله ﴿یمْحَقُ﴾[2] كه فعل مضارع است و مفید استمرار است، فرمود: ﴿یمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ كسی با بانك های ربوی كه #قدرت_تولید ندارد, #قدرت_اشتغال ندارد.
🔹 این حرف ها در حوزه، درس خواندنی است با مطالعه كه حلّ نمی شود, با درس هم حلّ نمی شود، چون با بنای عقلا و فهم عرف و لغت، نهج البلاغه حلّشدنی نیست! این استاد غنی قوی می خواهد تا كلمات را برای ما معنا كند ما بفهمیم حضرت امیر چه می خواهد بگوید.
[1] . نهج البلاغه، خطبه3.
[1] . سوره بقره، آیه276.
#تصويب_قانون_عمليات_بانكي_بدون_ربا
#اشتغال_تولید
#بیت_المال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/02/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی «تبیین و بررسی مطالبات مراجع عظام تقلید از حوزه های علمیه در مورد بایسته های آموزشی»....
👇👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی«تبیین و بررسی مطالبات مراجع عظام تقلید از حوزه های علمیه در مورد بایسته های آموزشی»
❇️ اهمیت مساله حریت و آزاد اندیشی در حوزه های علمیه
باید از درون حوزه، به نقد اندیشه ها بپردازیم
نظام آموزشی مدرک گرا خطر و تهدید جدی برای حوزه های علمیه است.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به صورت آنلاین در این نشست علمی حضور پیدا کرده و به بررسی دیدگاه های #آیت_الله_العظمی__آملی در باره نقش نظام آموزشی حوزه های علمیه در بحث آزاد اندیشی، تولید علم، نظریه پردازی و احیای تمدن اسلامی پرداخت.
🔹 این حوزه ما محدود به فقه و اصول شده است. این محدودیت باعث می شود که جلوی #آزاد_اندیشی گرفته شود. حوزه علمیه آمده است بحث های غیر فقه و اصول را در گوشه و بیرون حوزه در انجمن ها و موسسات مختلف قرار داد است ولی باید اینها در متن حوزه علمیه باشد.
🔹 حوزه باید به نظام اسلامی #راه_را_نشان_دهد اما متاسفانه الان برعکس شده است و این نظام است که به حوزه می گوید که چه بگویید و بنویسید. این حوزه علمیه هرگز به روحیه آزاد اندیشی نمی رسد.
🔹 ماباید به #پلورلاریزم علمی در حوزه معتقد باشیم و آن را گسترش دهیم.
🔹 #آیت_الله_جوادی در این باره می فرمودند: ما حرفمان و گفتارمان جهانی است ولی اندیشه و فکر ما محلی است. ما زمانی می توانیم داعیه هدایت بشر را داشته باشیم که #تعامل با #جامعه_جهانی داشته باشیم که متاسفانه اکنون اینگونه نیست.
🔹 حریت و #آزاد_اندیشی بسیار مهم است. در حوزه این حریت به دو نحو محدود شده است یکی سخت افزاری است که از زشت ترین نوع محدودیت هایی است که ما می بینیم. یکی دیگر نرم افزاری است که گاهی فشار ها به افراد به قدری زیاد است که افراد آزاد اندیش جرأت حرف زدن را ندارند. ما باید از درون حوزه نه بیرون از آن، به #نقد_اندیشه_ها بپردازیم.
🔹 محور اصلی در حوزه باید #اخلاق_و_علم باشد نه گرایش به مدرک.و باید درباره این مدرک گرایی تجدیدنظر شود، چون نظام آموزشی #مدرک_گرا خطر و تهدید جدی برای حوزههای علمیه است.
متن کامل خبر👇👇👇
https://b2n.ir/n99143
news.esra.ir
🆔@m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره99
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#لزوم_درمان
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: خودتان را مداوا كنید، زیرا خدای عزیز دردی را نازل نفرمود مگر اینكه برای آن شفایی [و دوایی] فرو فرستاد.[1]
امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: هر كس بیماری خود را از پزشكان كتمان كند به بدنش خیانت كرده است.[2] البته چنانكه گذشت، پنهان کردن بیماری و درد از دیگران و زبان به شکوه نگشودن گنجی بهشتی است.[3]
[1] . تَدَاوَوْا، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ ینْزِلْ دَاءً إِلاَّ وَ أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً (مكارم الاخلاق، ص362).
[2] . مَنْ كَتَمَ الأَطِبَّاءَ مَرَضَهُ خَانَ بَدَنَهُ (غرر الحكم، ص484).
[3] . قَالَ النَّبِیB: أَرْبَعٌ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ: كِتْمَانُ الْفَاقَةِ وَ كِتْمَانُ الصَّدَقَةِ وَ كِتْمَانُ الْمُصِیبَةِ وَ كِتْمَانُ الْوَجَعِ (الدعوات، ص164؛ مستدرك الوسائل، ج2، ص68).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 114.
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه 🔸 مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی #حوزه_علمیه_استان_تهران روز چهارشنبه ۱
39.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
#مجازی
#آغاز_سال_تحصیلی_حوزه_علمیه_استان_تهران
🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/06/09
لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات:
https://aparat.com/v/IQaxV
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه 🔸 مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی #حوزه_علمیه_استان_تهران روز چهارشنبه ۱
افتتاحیه سال تحصیلی حوزه تهران.mp3
7.14M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
#مجازی
#آغاز_سال_تحصیلی_حوزه_علمیه_استان_تهران
🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/06/09
لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات:
https://aparat.com/v/IQaxV
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دشمن داخلی
🔹 ما گرفتار یك #دشمن_داخلی هستیم كه این دشمن داخلی چند كار می كند، خوب را بد نشان می دهد, بد را خوب نشان می دهد, ما برای نجات از این دشمن داخلی كه آن دشمن بیرونی؛ یعنی ابلیس هم همین كار را می كند, چندتا راه داریم: راه اوّل #شناخت_و_علم است كه علم سهم تعیینكننده ای دارد که آدم بداند چه چیزی حق است, چه چیزی باطل; چه چیزی خیر است, چه چیزی شرّ؛ چه چیزی زشت است, چه چیزی زیبا; چه چیزی صدق است, چه چیزی کذب؛ خاصیت علم این است. چیز دیگری که در کنار علم نافع است, #ایمان_و_اعتقاد به اینکه آنچه را که قرآن و عترت گفتند «حقٌ لا ریبَ فیه». راه سوم این است كه ما باطن اشیا را #بفهمیم.
🔹 برای ائمه (علیهم السلام) کنار گذشتن از گناه خیلی آسان بود، چرا؟ چون اینها نه تنها عالِم بودند كه بعد از این كیفر هست, نه تنها ایمان داشتند كه خدا حق می گوید؛ برای اینكه باطن كار را می دیدند. اگر كسی باطن كاری را ببیند و بداند این زرق و برق، آن طرفش آلودگی و لجن است. الآن شده چهل پنجاه کشور، آن روز یک کشور بود. حضرت در برابر این حكومت وسیع خاورمیانه گفت این «عفطه عنز»[1] است؛ اینها راحت هستند! برای اینكه نه تنها می دانند #باطن_گناه بد است, نه تنها ایمان دارند كه خدا فرمود: باطن گناه بد است, #باطن_كار را هم می بینند؛ لذا زرق و برق دنیا نمی تواند درباره اینها اثر كند. این است كه خدا فرمود شما اگر زنده بشوید یا می فهمید یا باور دارید یا می بینید. اگر كسی به این مقام رسید؛ آن وقت راحتِ راحت است؛ ﴿اسْتَجیبُوا﴾ ما هم به اندازه خودمان می توانیم, حوزه ابتلای ما مگر چقدر است؟ ما در محدوده خاص، زندگی محدودی داریم، ما به همین اندازه می توانیم بفهمیم فلان کار باطن آن چیست یا بفهمیم یا باور كنیم یا ببینیم; اینها «مانعة الخلوّ» است, جمع را شاید.
🔹 فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾.[2] اگر انسان زنده باشد, بو می كشد و می بیند. فرمود شما می توانید باطن آن را ببینید. آن هم كه بد را خوب نشان می دهد در درون ماست به نام #نفس_مسوله؛ این نفس مسوّله کار بسیار تلخی دارد، تمام این لجن ها را یك طرف می گذارد, روی آن هم یك زرورق شیرین می كشد و به صورت تابلوی زرّین به ما نشان می دهد؛ این در درون ما این چنین کاری را دارد می کند، هر روز کارگاه او این است! اگر انداختن یوسف به چاه هست; به وسیله همین نفس مسوّله است که وجود مبارک یعقوب گفت: ﴿سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ﴾[3] و اگر آن کار سامری است، گفت: ﴿سَوَّلَتْ لی نَفْسی﴾[4] که این را همه ما مبتلا هستیم! بعدها انسان گرفتار #نفس_اماره می شود وگرنه نفس امّاره كه اوایل پیدا نیست، اوّل نفس مسوّله است، این نفس مسوّله این هنر را دارد، ابزار خوبی برای شیطنت شیطان است؛ تابلوسازی, هنرمندی, در درون او ماهرانه است، او بدترین لجن را یك زرورق شیرین و زیبا روی آن می كشد و به ما نشان می دهد, ما هم خوب می بینیم, از پشت آن بی خبر هستیم؛ برای اینكه از پشت آن باخبر بشویم سه راه دارد به نحو مانعة الخلوّ: یا راه #درس_و_بحث و تفسیر حوزوی و دانشگاهی است یا اگر كسی توفیق حوزه و دانشگاه نداشت, #ایمان داشته باشد كه خدا و پیغمبردرست گفتند یا اگر #اهل_كشف_و_شهود بود ـ كه «طوبی له و حسن مآب» ـ باطن را هم می بیند. این سه راه باز است؛ لذا فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾.
[1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه3.
[2]. سوره انفال، آیه24.
[3]. سوره یوسف، آیه18.
[4]. سوره طه، آیه96.
#نفس_مسوله
#راه_حصول_به_علم_غیب
#زنده_بودن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره100
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#لزوم_درمان
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: یكی از پیامبران بیمار شد و گفت: مداوا نمی كنم تا آن كه مرا بیمار كرده شفا دهد، خدا به او وحی فرمود: شفایت نمی دهم تا خود را مداوا كنی، همانا شفا به دست من است.[1]
[1] . إِنَّ نَبِیاً مِنَ الأَنْبِیاءِ مَرِضَ، فَقَالَ: لا أَتَدَاوَی حَتَّی یكُونَ الَّذِى أَمْرَضَنِى هُوَ الَّذِى یشْفِینِى، فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیهِ: لا أَشْفِیكَ حَتَّی تَتَدَاوَی، فَإِنَّ الشِّفَاءَ مِنِّى (مكارم الاخلاق، ص362؛ وسائل الشیعة، ج2، ص409).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 115.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 9
▪️ تاریخ: 1387/10/16
آپارات:
https://aparat.com/v/FvLAI
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 12
#مرثیه_یا_حسین
▪️ تاریخ: 1385/11/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 مرثیه یا حسین
▪️ در شب های عملیات در خاكریز مقدم مرثیه «یا حسین! یا حسین»! بود؛ الآن هم وقتی شما به #گلزار_شهدا می روید، بعضی از این لوح نوشته ها را كه می خوانید می بینید نام حسین بن علی و كربلا در این لوح ها نوشته است.
خاك شهیدان عشق گر بشكافی هنوز ٭٭٭ آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین
▪️ این در لوح قبور شهدای ما نوشته است، چون اینها را كربلا پرورانده است. سرّ تشكیل این گونه از حسینیه ها این است كه اگر ـ خدای ناكرده ـ این غرب مستكبر، دیوانگی كرده، همین ایران و همین ایرانی هست و همین تظاهرات و همین #دفاع_مقدس! چون همین حسین بن علی هست و همین حسینیه!
#شکوه_آزادگی12
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات:
https://aparat.com/v/pLd9o
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1385/11/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هدم جاهلیت
🔹 وقتی از امام ششم (سلام الله علیه) پرسیدند #سیره_ولی_عصر را تشریح كنید، فرمود وقتی #امام_زمان ظهور كرد همان كاری میكند كه نبی اكرم كرد؛ یعنی رسوم جاهلیت را منهدم می كند و اسلام را #احیا می كند.[1] هدم امر جاهلیت و نوسازی بنای اسلام برنامه رسمی ولی عصر است. از حسین بن علی (سلام الله علیهما) سوال كردند كه ولی عصر نشانه اش چیست؟ ما امام زمان را با چه علامت بشناسیم؟ فرمود: «وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ بِحَاجَةِ النَّاسِ إِلَیهِ وَ لَا یحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ»؛[2] فرمود نشانه های امام زمان چند چیز است: اول آشنایی كامل آن حضرت به #حلال_و_حرام خداست، دوم #نیازمندی_همه_انسان_ها_به_ولی_عصر است. همه جوامع در همه امور به امام زمان محتاجند؛ هم در مسائل عملی و هم در مسائل فكری و علمی. «وَ لَا یحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ»؛ فرمود نشانه بعدی آن است كه ولیّ عصر به هیچ كسی محتاج نیست، زیرا او #مظهر_نبی_اكرم است كه خدای سبحان به نبی اكرم فرمود اگر دیگران دینت را یاری نكردند، تو تنها قیام كن كه پیروزی ﴿لا تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ﴾،[3] این معنا در ولی عصر به خوبی ظهور می كند و آن منتی كه خداوند نهاد با ظهور امام زمان جلوه می كند.
🔹 خدای سبحان جریان نبوت نبی اكرم را به عنوان یك #نعمت_عظیم_الهی یاد كرد، فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾؛[4] یعنی خداوند بر مؤمنان منت نهاد، منت آن نعمت سنگین است، نه یعنی لساناً ممنونشان كرد، نه یعنی بر انسان ها منت نهاد و آنها را ممنون كرد گفت من برای شما پیامبر فرستادم، بلكه به انسان های مؤمن گفت #نعمت_رسالت یك نعمت سنگین است، آن نعمت سنگین را می گویند منت، «المنّة النعمة الثقیلة». به انسان های مؤمن هشدار داد كه نعمت وحی و رسالت مثل نعمت آسمان و زمین نیست؛ زیرا گرچه آسمان و زمین نعمت بزرگ خدایند، ولی روزی بساط آسمان و زمین برچیده می شود، چیزی كه از بین می رود در خور تكریم الهی نیست. آفتاب با همه تابشش روزی فِسرده خواهد و ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾[5] بر او حكومت می كند. ماه با همه جلوه اش روزی محكوم خسوف خواهد شد ﴿وَ خَسَفَ الْقَمَرُ﴾.[6] چیزی كه یك روزی تاریك است و یك روزی روشن شایسته تقدیر نیست؛ لذا خدای سبحان درباره آسمان و زمین نفرمود این آسمان و زمین نعمت سنگین اند، ولی درباره نبوت و رسالت و ولایت كه همواره تابان اند و هرگز محكوم كسوف و خسوف تاریخ نخواهند شد و هیچ عاملی توان آن را ندارد كه این چراغ را افسرده كند، درباره #چراغ_نبوت فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً﴾.
🔹 هیچ عامل قدرتمندی توان خاموش كردن چراغ وحی را ندارد؛ لذا #زینب_كبرا (سلام الله علیها) در شام با كمال قدرت و جذب به حكومت ننگین اموی گفت كه «لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»؛[7] یعنی هر كاری از شما ساخته است انجام بدهید، ممكن نیست بتوانید #نور_نبوت_و_رسالت را خاموش كنید، چون #نور_دین نه تنها خاموش نمی شود، بلكه بر همه نورها سایه افكن است. خداوند جریان نبوت را به عنوان #منت_عظیم یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً﴾.
[1] . الغیبة للنعمانی، ص 231؛ «... سَأَلْتُهُ عَنْ سِیرَةِ الْمَهْدِی كَیفَ سِیرَتُهُ فَقَالَ یصْنَعُ كَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص یهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلَهُ كَمَا هَدَمَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمْرَ الْجَاهِلِیةِ وَ یسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیداً».
[2] . الغیبة للنعمانی، ص 242.
[3] . سوره نساء، آیه84.
[4] . سوره آل عمران، آیه164.
[5] . سوره تکویر، آیه1.
[6] . سوره قیامت، آیه8.
[7]. اللهوف علی قتلی الطفوف, (ترجمه فهری)، النص، ص185.
#هدم_رسوم_جاهلی
#احیای_اسلام
#مظهر_نبی_اکرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی ـ آمل
تاریخ: 1363/02/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره101
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#لزوم_درمان
🔸 یونس بن یعقوب می گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: شخصی دارو می خورد، گاهی می میرد و گاهی سلامتی می یابد؛ ولی بیشتر درمان نمی شوند [پس سلامتی و مرض به دست خداست و دارو نقشی ندارد]؟ آن حضرت فرمود: خدا دارو را آفریده و در آن شفا نهاده است. خدا دردی نیافریده مگر اینکه برای آن دارویی قرار داده است، پس دارو را مصرف کن و نام خدا را بر زبان آور [از خدا شفا بطلب][1]؛ البته اگر دارو بجا و به اندازه و بر اساس اصول تجربه شده صرف شود.
امام سجاد (علیه السلام) وقتی بیماری را دید كه بهبودی یافته است، فرمود: پاكی از گناهان گوارایت باد.[2]
[1] . وسائل الشیعة، ج25، ص223.
[2] . عیون اخبار الرضا، ج2، ص45.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 115.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 غلبه یک بر ده؟
▪️ حضرت سجّاد (علیه السلام) می فرمود: اگر كسی هلاك شود، جای تعجّب است. خدایی كه این همه مهربان است كه یك گناه را یك كیفر می دهد ولی یك ثواب را ده برابر پاداش می دهد، در این صورت، « وَیلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ ... فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِمَّنْ یرْتَكِبُ فِی یوْمٍ وَاحِدٍ عَشْرَ سَیئَاتٍ وَ لَا تَكُونُ لَهُ حَسَنَةٌ وَاحِدَةٌ فَتَغْلِبَ حَسَنَاتُهُ سَیئَاتِهِ»؛[1] وای به حال كسی كه یكی های او بر ده های او غالب شود!
[1]. معانی الاخبار، ص248.
📚 مراحل اخلاق در قرآن، ص104.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra