eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مائده قرآن 🔹 فرمود: ﴿وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾؛ اینكه بارها عرض شد قرآن یك كتاب عمومی است برای همین جهت است. شما كتاب علمی ای ندارید كه این كتاب علمی بخواهد به افراد تحصیل ‌نكرده، مطلب بفهماند؛ هر كتاب علمی بالأخره موضوعی دارد محمولی دارد مبادی ای دارد، انسان باید مدتی درس بخواند تا آن را بفهمد؛ اما قرآن, آیاتی دارد كه این آیات, مطالب را به صورت مَثل و داستان بیان می‌كنند که اگر كسی خواست قرآن را برای گروهی كه اهل تحصیل نیستند تفسیر كند كاملاً می ‌فهمند. 🔹 فرمود ما مَثل ‌های زیادی ذكر كردیم؛ قصص انبیا از یك طرف مَثل ‌های قرآن از یك طرف؛ ﴿لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾، ﴿لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾. امثال فراوانی در قرآن كریم هست كه اگر كسی بخواهد جلسات موعظه و تفسیری داشته باشد، برای نوجوان ‌ها می ‌تواند, برای تحصیل ‌نكرده‌ ها می ‌تواند, برای دانشجویان می ‌تواند, برای علما هم می ‌تواند؛ قرآن كتاب نوری است كه همه را روشن می‌ كند. شما كه نباید توقع داشته باشید آن آقا كه تحصیل نكرده است آن آیات برهانی ﴿لَوْ كَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا﴾ را بفهمد؛ اینها هم اگر توفیق پیدا می ‌كردند و به حوزه می ‌آمدند مثل ما یا بالاتر می ‌شدند. هیچ مطلبی در قرآن كریم نیست كه قابل تفهیم برای ساده ‌ترین افراد نباشد منتها حالا آن گوینده باید این آیات را این مَثل‌ ها را این قصه‌ های انبیا را شناسایی بکند تنزّل هم بدهد تا در دسترس فهم آنها باشد. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 21 تاریخ: 1391/12/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 7 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/dzXZb لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
حکمت روزه، لقا و محبت خداست 💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات در خصوص تبیین فلسفه روزه و پاداش شخص روزه‏ دار اظهار داشتند: این که خداوند فرمود: روزه مال من است، خصوصیتی را می‏ رساند که قابل ملاحظه و دقت است؛ گاهی انسان از سحر تا افطار امساک می‏ کند؛ این یک درجه روزه‏ داری است؛ تلاشی است که حداکثر در قیامت نسوزد یا وارد بهشت بشود؛ بهشتی که ﴿جنّاتٌ تجری منْ تحتها الأنهار﴾؛ اما به آن بهشت که ﴿فادْخلی فی عبادی ٭ وادْخلی جنّتی﴾ راهش نمی‏ دهند. یعنی روزه، ضمن اینکه حکم و ادبی خاص دارد، حکمتی هم دارد که آن لقا و محبت خداست، این حدیث در انسان شوق ایجاد می‏ کند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نمی‏ کند و تا تلاش نکند، نمی‏ رسد. وقتی روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزای روزه‏ دار را بر عهده گرفته است... . متن کامل: https://b2n.ir/k79537 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 9 🔸 عبودیت باتقوا و تقوای در دامنه عبودیت, انسان را وارث خدا می ‌کند. 🔸 ماه مبارک رمضان بهترین فرصتی است که انسان هم پیام انبیای الهی را بشنود و عمل کند و هم راه آن ذوات مقدّس را طی کند تا به قلّه مقصود بار یابد. در تعبیرات دینی آمده است که «الْعُلَمَاءُ وَرِثَةَ الأَنْبِیاء»؛ منظور از علما خصوص کسانی که جامه مخصوص در بر کرده‌اند نیست، بلکه هر انسان وارسته ‌ای که به قوانین الهی از راه صحیح آگاه باشد و به دستور الهی عمل بکند چنین انسانی عالم دینی است و چنین انسانی وارث پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و وارث انبیای الهی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است. هر کسی به اندازه علم و ایمان خود از انبیا ارث می ‌برد؛ کسی که بنده خدا باشد و پرهیزکار، عبودیت باتقوا و تقوای در دامنه عبودیت, انسان را وارث خدا می ‌کند و خدا فردوس را به او ارث می ‌دهد و او را خلیفه خود می ‌داند. 📚 سخنرانی موضوعی رمضان و ضیافت الهی جلسه 1 🆔 @a_javadiamoli_esra
پذیرش دانش پژوه در سال تحصیلی 1401-1402 موسسه آموزش عالی اسراء ✳️ تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دامت برکاته) ✳️در رشته های تخصصی 🔴 دقیقا با همین عناوین درج شده در سامانه نجاح ثبت نام شود🔴 🔸تفسیر با گرایش اعتقادی (سطح4) 🔸تفسیر و علوم قرآن(سطح3) 🔸فلسفه اسلامی(سطح3) ✳️در سال تحصیلی 1401-1402 از بین دانش پژوهان واجد شرایط پذیرش می نماید. ✳️علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه مراجعه نمایند. سایت حوزه(www.paziresh.ismc.ir) 📝 آدرس75 متری عمار یاسر نبش شهید قدوسی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تلفن: 37189220(025) و 37189255(025) 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 9 🔹 در جریان سلوك الهی مستحضرید كه سالك از همان آغاز كه در بستر صراط مستقیم حركت كرد، دارد. در سه حوزه این سلوك تقسیم شده است: سلوك اصغر و اوسط و اكبر كه همان جهادهای سه‌گانه اصغر و اوسط و اكبر است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 9 🔹 در جریان سلوك الهی مستحضرید كه سالك از همان آغاز كه در بستر صراط مستقیم حركت كرد، دارد. در سه حوزه این سلوك تقسیم شده است: سلوك اصغر و اوسط و اكبر كه همان جهادهای سه‌گانه اصغر و اوسط و اكبر است. در جهاد اصغر تلاش و كوشش این است كه انسان بر دشمن بیرونی پیروز شود؛ در جهاد اوسط كوشش بر این است كه بر دشمن درونی فاتح شود؛ در جهاد اكبر کوشش بر این است كه دوست را به مقام بالاتر برساند دشمنی در كار نیست؛ جهاد اصغر بین عدوّ و صدیق است، جهاد اوسط بین عقل و هواست، جهاد اكبر بین عقل و قلب است; یعنی بین علم حصولی و استدلالی و برهانی، با علم شهودی و امثال ذلك است. آن‌كه می‌گوید: «آفت ادراك این قیل است و قال٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال» یعنی شما مطالب نظری را هرگز نمی‌توانید با مطالب بدیهی حل كنید؛ مطلب پیچیده نظری كه یك مفهوم است با مطالب روشن و شفاف بدیهی كه مفهوم است حل نمی‌شود، آن مفاهیم پیچیده را باید با مصداق حل كرد، نه با مفهوم بدیهی; مفهوم بدیهی, خونی است كه بخواهیم با آن خون، مفاهیم بلند نظری را حل كنیم. «آفت ادراك این قیل است و قال٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال» مفاهیم نظری را باید با مصداق عینی و شهود خارجی حل كرد، نه با مفهوم بدیهی نظری كه هر دو در فضای ذهن‌ هستند... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1392 آپارات: https://aparat.com/v/9zFNY 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ عقلانی ▫️ این عصر، است که فرهنگ، است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال. در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ‌ای بود، مادرمان این است. ما فخر می ‌کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست، فرمود ﴿وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم‏﴾، قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما خدیجه کبریٰ(عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) آمده، را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می ‌زند. ▫️ در جاهلیت کهن که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه ﴿لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى‏﴾، در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾، از سوی دیگر؛ هر دو را خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را. این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای مال التجاره را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست، پس را عوض کرده، را عوض کرده، را عوض کرده، را تحریم کرده و عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. ▫️ بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، [یعنی] تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانک‌های ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه. آپارات: https://aparat.com/v/xuHLG 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) تاریخ: 1395/10/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ، وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ، وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ، بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ. خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان، و از رستگاران نزد خود، و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ایمانِ متعالی ▫️ اولین كسی كه بعد از وجود مبارك امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین) به نبی اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ایمان آورد بود. خدیجه نه مقام نبوت داشت نه مقام ولایت داشت نه مقام امامت داشت. درباره فاطمه زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) حسابش جداست؛ اگر كسی درباره او سخن بگوید، بعد بگوید حضرت زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) حسابش جداست، خب سخن حقی گفته است؛ ولی درباره خدیجه كه نمی‌ توان گفت او حسابش جداست. او با معجزه ایمان نیاورد؛ معجزه برای افراد عادی است، آن كه راه دلش بسته است راه چشم را می ‌گشاید تا پیغمبر برای او معجزه ‌ای ‌بیاورد مثلا مرده ‌ای را زنده كند و مانند آن. ▫️ كسی كه گرفتار چشم و گوش است و از دل پیامی نمی‌ شنود، این‌ چنین است كه قرآن فرمود که اگر تمام آیات و معجزات را برای اینها بیاوری اینها ایمان نمی ‌آورند، ولی هیچ كدام از این معجزات را خدیجه (سلام الله علیها) مسئلت نكرد؛ سرّش آن است كه باز است که بالاتر از راه چشم و گوش است و این راه انعطاف در زن ها خیلی بیش از مردهاست. 📚 سخنرانی عمومی در جمع خواهران طلبه ـ مشهد مقدس تاریخ: شهریور 1372 🆔 @a_javadiamoli_esra
28.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 8 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/TtFjb لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
اگر گوهر ذات کسی قبول شد، او جزء صالحین است/ حضرت خدیجه جزء صالحین بود/خداوند کار حضرت خدیجه را به خود اسناد می دهد ▫️ گاهی انسان کاری انجام می ‌دهد که آن کار را خداوند نه تنها قبول می ‌کند و به او پاداش می ‌دهد، بلکه آن کار را به خود اسناد می ‌‌دهد. جریان خدیجه (سلام الله علیها) از این قبیل است. خداوند نه تنها کار این بانو را قبول کرد و به او پاداش حَسَن داد، بلکه کار او را به خود اسناد داد، فرمود این کار من است. 👇👇👇👇
اگر گوهر ذات کسی قبول شد، او جزء صالحین است/ حضرت خدیجه جزء صالحین بود/خداوند کار حضرت خدیجه را به خود اسناد می دهد ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات سخنرانی خود بمناسبت سالروز وفات جانسوز ام المؤمنین در دهم ماه رمضان، به شخصیت آن بانوی نمونه اسلام اشاره کرده و در تجلیل از حضرت خدیجه می فرمایند: ▫️ گاهی انسان کاری انجام می ‌دهد که آن کار را خداوند نه تنها قبول می ‌کند و به او پاداش می ‌دهد، بلکه آن کار را به خود اسناد می ‌‌دهد. جریان از این قبیل است. خداوند نه تنها کار این بانو را قبول کرد و به او پاداش حَسَن داد، بلکه کار او را به خود اسناد داد، فرمود این کار من است. ایشان بیان داشتند: در سوره مبارکه «ضحی» به رسول اکرم (علیه آلاف التحیّه و الکرم) فرمود: ﴿وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنی﴾؛ یعنی تو را نیازمند یافت و بی نیاز کرد. گرچه در بعضی از روایات به استجابت دعا تفسیر شده است؛ یعنی دعای تو مستجاب شد؛ اما معنای ظاهر «أغنی» هم همچنان محفوظ است؛ یعنی تو نیازمند بودی و خدا تو را بی نیاز کرده است. ▫️ معظم له با بیان اینکه حضرت خدیجه قبل از اسلام به طهارت معروف بود، اظهار داشتند: همان طوری که وجود گرامی رسول اکرم (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الکرم) قبل از نزول اسلام و قرآن به امانت معروف بود، خدیجه (سلام الله علیها) هم قبل از اسلام به طهارت معروف بود، می گفتند . آن طاهره همتای این شد و این امین همسر آن طاهره شد و آن اموال در راه اسلام صرف شد و خدا این صرف را پذیرفت و به رسول خود فرمود: ﴿وَ وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنی﴾؛ یعنی تو را بی‌ نیاز کرد؛ یعنی مال خدیجه، مال خدا است، کار خدیجه مقبول الهی است. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه حضرت خدیجه جزء است، بیان داشتند: گاهی انسان مال حلال دارد و در راه خدا صرف می‌ کند و خدا کار او را قبول می ‌کند، عمل او را می ‌پذیرد. وقتی عمل او را قبول کرد چندین برابر پاداش می‌ دهد، یک وقت بالاتر از این است خدا نه تنها عمل انسان صالح را قبول می‌کند، بلکه خود او را می‌پذیرد. قبول عمل برای اوساط از موحدان و مومنان است؛ اما خود ، نصیب اوحدی است. درباره مریم (سلام الله علیها) آمده است که ﴿فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً﴾ مریم را خدا قبول کرد نه عمل مریم را. وقتی عمل مریم را قبول بکند به او پاداش خیر می‌دهد، وقتی خود مریم را قبول بکند او را مادر پیغمبر می‌ کند. وقتی خدیجه (سلام الله علیها) را قبول بکند او را قرار می ‌‌دهد. اگر گوهر ذات کسی قبول شد او جزء است نه جزء «عملوا الصالحات». اگر کسی گوهر ذات او صالح شد از ذات او جز کار خیر چیزی نشأت نمی‌ گیرد، بر خلاف کسی که جزء «عملوا الصالحات» است که ممکن است گاهی عمل صالح نکند یا ـ خدای ناکرده ـ بلغزد و گرفتار عمل طالح شود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1376/10/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 10 🔸 استغفار همان است كه با یك اراده تخلّف ‌ناپذیر بگوییم خدایا آمدم. 🔸 همان است كه بگوید خدایا من آمدم، این راه برای همیشه باز است، این همه مشركین و بت‌پرستان حجاز سالیان متمادی كعبه را بتكده كردند اینها بت‌ ها را در كعبه می ‌گذاشتند، بعد آمدند گفتند خدایا آمدیم، خدا قبول كرد، چطور ما را قبول نمی ‎كند؟! یكی شده سلمان, یكی شده ابوذر, یكی شده مقداد، همه اینها بت‌پرست بودند، این خداست! كدام گناه است كه خدا قبول نمی ‌كند؟ كدام شخص است كه خدا قبول نمی‌ كند؟ حتی كلمه «استغفرُالله» لازم نیست رو به قبله بودن لازم نیست، دعا خواندن لازم نیست، اینها تشریفات است، البته مستحب است، اینها را بگوییم ثواب بیشتری دارد؛ اما با یك بگوییم خدایا آمدم. چرا دست یازم چرا پای كوبم ٭٭٭ مرا خواجه بی دست و پا می ‌پسندد 📚 سخنرانی موضوعی رمضان و ضیافت الهی جلسه 1 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 10 🔹 تا كسی خلیفه خدای سبحان نشود، قدرت سلوك الهی را ندارد و منظور از سلوك الهی آن است كه خود مهندسانه این راه را احداث كند و طی كند، نه اینكه او را ببرند؛ عده‌ای را می‌برند ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾ كه «أعاذنا الله من شرور أنفسنا و سیئات أعمالنا»؛ ولی عده ‌ای می‌ روند... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 10 🔹 تا كسی خلیفه خدای سبحان نشود، قدرت سلوك الهی را ندارد و منظور از سلوك الهی آن است كه خود مهندسانه این راه را احداث كند و طی كند، نه اینكه او را ببرند؛ عده‌ای را می‌برند ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾ كه «أعاذنا الله من شرور أنفسنا و سیئات أعمالنا»؛ ولی عده ‌ای می‌روند؛ اینها كه می ‌روند اگر بخواهند با ابزار مفهوم و علم كلام و فلسفه و امثال اینها بروند، مقدور نیست، زیرا آن مراحل بالا برتر از مفهوم و حصول و ذهن و عقلِ اندیشور است, آنجا را با مفهوم نمی‌شود طی كرد. مفهوم به علم حصولی حوزه خاص دارد و هرگز ره‌توشه سالك الهی علم حصولی نیست. 🔹 ره‌توشه سالك الهی كه بخواهد به جهاد اكبر بار یابد و مشمول ﴿وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ ٭ إِلَی رَبِّهَا نَاظِرَةٌ﴾ شود، با شهود است. در جهاد اصغر، بحث ‌های علم حصولی راه دارد و كارساز است؛ در جهاد اوسط، بحث‌ های علم حصولی راه دارد و كارساز است؛ تلفیقی از جهاد اوسط و اكبر برای افرادی كه بخشی از راه ‌ها را می‌خواهند با قلب طی كنند تا حدودی ممكن است؛ ولی برای خُلَّص از اولیا و احدی از اولیای الهی كه بخواهند با شهود, اسمای الهی را مشاهده كنند، این بدون قُرب «فرایض» و «نوافل» ممكن نیست و در آنجا سخن از علم حصولی و مفهوم و تصور و تصدیق نیست، بلکه هر چه هست علم شهودی است. این بیان نورانی علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) كه فرمود: «بَرَقَ لَهُ لاَمِعٌ كَثِیرُ الْبَرْقِ» این «لَمَعان»، این «شهود»، این «كشف» این همان است كه به «حارثة ‌بن‌ مالك» گفت، این بدون قُرب «نوافل» نمی ‌شود... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1392 آپارات: https://aparat.com/v/kAdXt 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ، وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ، وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ، بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ. خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری ات ای فریادرس دادخواهان.. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کوثرِ حکمت 🔹 این كتاب, حكیم است؛ خدای حكیم, كتاب حكیمانه نازل كرده است. در قرآن كریم هم بر مطالب اطلاق می ‌شود هم بر و موعظه اطلاق می‌ شود هم بر . گاهی تفصیل، قاطع شركت است نظیر آنكه فرمود: ﴿ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ﴾؛ آنجا به قرینه اینكه تفصیل، قاطع شركت است، حكمت در مقابل موعظه و جدال است اما وقتی گفته می ‌شود قرآن كتابِ حكیم است درس حكمت می ‌دهد، حكمت به معنای عام است. 🔹 در سوره مباركه «اسراء» معارفی از عقاید, اخلاق, فقه, حقوق و مانند اینها را بیان فرمود بعد فرمود: ﴿ذلِكَ مِمَّا أَوْحَی إِلَیكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ﴾؛ فرمود اینها مطالب حكیمانه ‌ای است كه ذات اقدس الهی به تو القا كرده است. قرآن کریم هم مسائل فقهی را حكمت می ‌داند هم مسائل اعتقادی و كلامی و عقلی را حكمت می ‌داند هم مسائلی چون احترام به پدر و مادر و امثال ذلك را. 🔹 آنچه در هست حكمت است و هر كسی بخشی از این معارف قرآن را فرا بگیرد بخشی از را فرا گرفته است و آن ‌كه كلّ قرآن در اختیار اوست و او در اختیار كلّ قرآن است مثل اهل بیت (علیهم السلام) اینها حقیقت كوثرند هستند كوثر تكوینی ‌اند؛ اختصاصی به صدیقه كبرا (سلام الله علیها) ندارد این چهارده ذات مقدس (علیهم السلام) همه‌ شان كوثرند چه اینكه قرآن كریم هم كوثر است بنابراین چون قرآن, حكمت است ﴿وَمَن یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیراً كَثِیراً﴾ اگر كسی بخشی از قرآن را فرا گرفت به همان اندازه از تكاثر نجات پیدا كرد و به كوثر رسیده است منتها این برای كسانی است كه هم دارند هم . 📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 1 تاریخ: 1391/12/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 9 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/OD7cn لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi