eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 8 🔹 تاكنون روشن شد كه مرز اخلاق و عرفان كاملاً از هم جداست؛ لذا جريان فنّ اخلاق به عنوان «جهاد اوسط» مطرح است كه بين عقل و نفس است و جريان عرفان به عنوان «جهاد اكبر» مطرح است كه مبارزه بين عقل و قلب است. از بيانات نوراني امير مؤمنان(عليه أفضل صلوات المصلّين) استفاده مي‌شود كه از آن حضرت سؤال كردند توحيد و عدل چيست؟ فرمود: توحيد «أَنْ‏ لَا تَتَوَهَّمَهُ» و عدل «أَنْ لَا تَتَّهِمَهُ»؛ اگر كسي بخواهد در فضاي عرفان موحّد باشد، مبادا به مفهوم بسنده كند، به برهان حتي به برهان صدّيقين اكتفا كند، زيرا برهان و مفهوم و امور ذهني حجاب‌ هستند; يعني يك وقت است مي‌گوييم علم حجاب است يا حجاب اكبر است و آن زمانی است كه عالِم مغرور مي‌شود، اين يك فنّ اخلاقي است. 🔹 امّا يك وقت گفته مي‌شود علم حجاب است; يعني سرمايه يك حكيم يك سلسله از مفاهيم است، يك؛ مفهوم حجاب است بين عالِم و مصداق، دو؛ عالِم مي‌خواهد به سراغ مصداق و حقيقت برود، مفهوم نصيب او می شود که يك حجاب غليظي بين عالِم و معلوم، آنچه در خارج است «معلوم بالعرض» است، «معلوم بالعرض» در دسترس عالِم نيست، آنچه معلوم «بالذّات» است همين حجاب است و همين «جِدار» و ديوار؛ لذا علم حجاب اكبر است. اين بحث, بحث اخلاقي نيست تا ما بگوييم فلان عالِمي كه منزّه از غرور و خودبيني است او در حجاب نيست، بلكه هر عالِمي از پشت پردهٴ مفهوم مي‌خواهد به حقيقت برسد و از پشت پردهٴ مفهوم به حقيقت رسيدن ميسور نيست. اين سخن نوراني امير مؤمنان(سلام الله عليه) كه فرمود توحيد آن است كه خدا را توهّم نكني; يعني به ذهن نياوري که اين توهّم در برابر تخيّل و تعقّل نيست، اين توهّم همان تصوّر و ادراك ذهني است، چون خدا منزّه از آن است كه به ذهن بيايد و عدل هم آ‌ن است كه خدا را متّهم نكنيم... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/nWq5N 🆔 @a_javadiamoli_esra
9.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 احتجاج 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول اصول كافی فرمود با دیگران اگر خواستید احتجاج كنید، به استدلال كنید. 👇👇👇👇
💠 احتجاج 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول اصول كافی فرمود با دیگران اگر خواستید احتجاج كنید، به سوره مباركه «قدر» استدلال كنید. به حضرت عرض كردند چه دلالتی بر مسئله امامت دارد؟ فرمود از اینها سؤال كنید كه آیا با رحلت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از بین رفته است یا هست و خواهد بود؟ آنها لابد خواهند گفت شب قدر هر سال هست, از آنها سؤال كنید در شب قدر كه فرشته ‌ها می ‌آیند و امور را می ‌آورند, می ‌آورند كه ببرند؟ پس چرا آوردند؟ اگر می ‌آورند كه بسپارند و به كسی بدهند آن شخص كیست؟ 🔸 اگر ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾ که همه مقدّرات را می ‌آورند؛ یعنی به همراه خودشان بسته می ‌آورند كه ببرند؟ چرا آوردند؟ چرا می ‌آیند؟ اگر آوردند كه به كسی بدهند، آن شخص كیست؟ پس یك ولی ای در زمین هست و در مهماندار فرشته‌ هاست که همه مقدّرات را از آنها تحویل می ‌گیرد «و هو الامام المعصوم»؛ این استدلالی است كه وجود مبارك امام (سلام الله علیه) به سوره «قدر» می ‌كند و به شاگردانش می ‌آموزد كه شما هم با دیگران به استدلال كنید. اگر درباره آسمان‌ها آمد كه ﴿وَ أَوْحی‏ فی‏ كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها﴾ و درباره زمین نیامد برای اینكه در زمین, هست كه به اذن خدا این امور را می ‌گیرد. آپارات: https://aparat.com/v/TjSBD 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 6 تاریخ: 1394/01/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّي مِنْ بَرَكَاتِهِ، وَ سَهِّلْ سَبِيلِي إِلَى خَيْرَاتِهِ، وَ لا تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَنَاتِهِ، يَا هَادِيا إِلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ. خدایا در این ماه بهره ام را از برکتهایش کامل گردان، و راهم را به سوی نیکیهایش هموار نما، و از پذیرفتن خوبیهایش محرومم مساز، ای هدایت کننده به سوی حق آشکار. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مَحرم ِ وحی 🔹 در خطبه قاصعه یعنی خطبه 192 كه تقریباً مفصّل ‌ترین خطبه نهج‌ البلاغه است، حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) خود را که ذكر می ‌كند، می ‌فرماید من از دوران كودكی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) همراه بودم؛ رسول خدا را از همان دوران شیرخوارگی، فرشته بسیار عظیمی: «أَعْظَمَ مَلَكٍ مِنْ مَلَائِكَتِه»، تأیید می ‌كرد «یسْلُكُ بِهِ طَرِیقَ الْمَكَارِمِ وَ مَحَاسِنَ أَخْلاَقِ الْعَالَمِ لَیلَهُ وَ نَهَارَهُ»؛ من با پیامبر بودم، پیامبر هم با اعظمِ مَلَك الهی بود كه شبانه ‌روز در بود. «وَ لَقَدْ كُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِیلِ أَثَرَ أُمِّهِ یرْفَعُ لِی فِی كُلِّ یوْمٍ مِنْ أَخْلاَقِهِ عَلَماً وَ یأْمُرُنِی بِالْاِقْتِدَاءِ بِهِ وَ لَقَدْ كَانَ یجَاوِرُ فِی كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ»؛ هر ساله او به كوه حرا می ‌رفت و مانند اعتکاف مجاورت می ‌كرد اما «فَأَرَاهُ وَ لاَ یرَاهُ غَیرِی»؛ فقط من می ‌دیدم كه او در كوه حرا هر ساله معتكف می ‌شود. «وَ لَمْ یجْمَعْ بَیتٌ وَاحِدٌ یوْمَئِذٍ فِی الْإِسْلامِ غَیرَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏ وَ خَدِیجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا». 🔹 آن‌گاه فرمود: «أَرَی نُورَ الْوَحْی وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ»؛ من نورِ وحی را می ‌دیدم، نور رسالت را می ‌دیدم و را استشمام می‌ كردم «وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْی عَلَیهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم »؛ وقتی وحی نازل شد من نالهٴ شیطان را شنیدم، «فَقُلْتُ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا هذِهِ الرَّنَّةُ»؛ این اَنین و این ناله چیست؟ «فَقَالَ هذَا الشَّیطَانُ قَدْ أَیسَ مِنْ عِبَادَتِهِ»؛ این ناله یأس شیطان است، او فهمید که دیگر در این سرزمین عبادت نمی ‌شود، [یعنی] با نازل شدن وحی، بساط عبادت شیطان برچیده شد. 🔹 آن ‌گاه به من فرمود: «إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَی مَا أَرَی إِلاَّ أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِی وَ لكِنَّكَ لَوَزِیرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَی خَیرٍ»؛ فرمود یا علی! هر چه را كه من می ‌شنوم تو می ‌شنوی، هر چه را كه من می ‌بینم تو می ‌بینی؛ ولی تو وزیر منی، تو نبی نیستی. نفرمود تو ولی نیستی، فرمود تو نبی نیستی، چون نبوّت، بین ولایت و رسالت است، بنابراین پشتوانهٴ اصلی این مقامات، همان است كه اینها دارند. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 7 🆔 @a_javadiamoli_esra
21.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 18 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/UY6tn لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 19 🔸 علی (ع) عین حق است؛ نه اینکه حق همواره با علی (ع) است. 🔸 پیامبر (ص) در وصف امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند که «عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ» که در اینجا باید بدانیم که دو نوع حق داریم؛ یک حق، حقِ محض است که مقابل ندارد و در مقام ذات‌به است و یک حق دیگر که مقابل آن باطل است، این حق در مقام امکان است نه در مقام ذات. لذا بر اساس این تفسیر به این نتیجه می‌رسیم که فرمایش پیامبر این نیست که امیرالمومنین (ع) همواره با حق بوده یا حق همراه علی است، بلکه منظور این است که علی (ع) است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1380/09/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
19.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 رونمایی از ترجمه آلمانی کتاب مفاتیح الحیات در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طی مراسمی که همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام به تاریخ شنبه ۱۶ آپریل ۲۰۲۲ در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان برگزار شد، از ترجمه آلمانی کتاب گرانسنگ مفاتیح الحیات رونمایی گردید. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به این مراسم، ضمن تقدیر و حق شناسی از برگزار کنندگان این مراسم، به حدیث شریفی از امام حسن مجتبی علیه السلام اشاره کردند و بیان داشتند: امام حسن مجتبی علیه السلام می فرماید: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» و لذا اگر دانشمند، معمم، دانشگاهی، چراغ هدایت نباشد، عمری را باخته است. بیان شریف امام حسن مجتبی این است که نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، هم راه خود را تشیخص دهید هم به دیگران راه بدهید و راهنمایی کنید. آپارات: https://aparat.com/v/km3EB 🆔 @a_javadiamoli_esra
12.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 9 🔹 سلوك الهی اگر به عنوان عرفان باشد، آغاز و انجام آن از معرفت بیرون نیست، معروف آن هم اسمای حسنای الهی است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 9 🔹 اگر به عنوان عرفان باشد، آغاز و انجام آن از معرفت بیرون نیست، معروف آن هم اسمای حسنای الهی است و عارف هم جان شیفته و قلب مُتجَلّی دارد. آیات قرآن كریم بخشی مربوط به مسائل علمی است، بخشی هم مربوط به مسائل هنری است، بخشی هم مربوط به مسائل اخلاقی است، بخشی هم مربوط به مسائل فلسفی و حكمی است و بخشی هم مربوط به مسائل عرفانی است. آیه سوره مباركه «انبیاء» كه دارد ﴿وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَی‏ءٍ حَی﴾ اصلِ حیات از آب است، این برای سلوك علمی عالمان تجربی است. آیه‌ای كه می‌گوید: ﴿اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾؛ یعنی هر چه مصداق شیء است «كان» تامّه او؛ یعنی اصل هستی او از خدای سبحان است كه محور بحث، مسائل فلسفی است. 🔹 كسی كه دارد، با این آیات هماهنگ است و كسی كه در زیبایی جهان خلقت, زیبایی فلسفی و هنر فلسفی؛ نه خیالی و عقلی، نه وهمی كار می‌كند، آیاتی از قبیل ﴿أَحْسَنَ كُلَّ شَی‏ءٍ خَلَقَهُ﴾ محور بحث اوست. كسی كه در مسئله تهذیب و تزكیه و مانند آن تلاش و كوشش می‌كند، آیاتی از قبیل ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی﴾ و سایر مسائلی كه ما را به واجبات تشویق می‌كند یا از محرّمات برحذر می‌دارد و به فضایل اخلاقی هشدار می‌دهد، محور بحث آنهاست؛ اما كسی كه سلوك الهی و عرفانی دارد، آغاز و اثنا و پایان سیر او آیاتی از این قبیل كه ﴿فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ﴾ خواهد بود؛ او در عرفان كار می‌كند و عرفان بالاتر از اخلاق است، یك؛ عرفان جهاد اكبر است، دو؛ تلاش و كوشش عارف آن است كه عقل را در پرتو قلب هدایت كند، سه؛... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/5M1fW 🆔 @a_javadiamoli_esra