💠 مفاتیح الحیات
#شماره 323
#فصل_یازدهم
#خواب_و_بیداری
#آداب_خوابیدن
🔸 رهایی از فکر گناه
ذکر خدا راه رهایی از گناه: كسی كه از خود غافل شود، شیطان از او غافل نیست. پس انسان باید حسابگر خویش باشد و از سرمایه خود به خوبی بهره گیرد.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: شیطان توان وسوسه کردن بنده ای را ندارد، جز آنکه او از یاد خدا اعراض کند و فرمانش را سبک شمرد و به نافرمانیش روی آورد و آگاهی خدا از اسرارش را فراموش کند،[1] و نیز فرمود: هرگاه شیطان وسوسهات می کند تا از راه حق گمراهت کند و خدا را از یادت ببرد، پس از او به خدا پناه ببر [و بر خدا توکل کن]، که او به کمک حق بر باطل آید و مظلوم را یاری رساند؛ چرا که خود فرمود: شیطان بر مؤمنان و بر کسانی که بر خدا توکل کنند سلطه ای ندارد.[2]
[1] . (مصباح الشریعه ، ص79؛ بحار الانوار ، ج69، ص124).
[2] . (مصباح الشریعه ، ص79 ـ 80؛ بحار الانوار ، ج69، ص125).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 219
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 دیدار جمعی از اساتید عالی سطوح حوزه علمیه قم با آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسر
آیت الله العظمی جوادی آملی:
لزوم توجه به فرهنگ نخبه پروری در حوزه/تأکید بر لزوم تبلیغ در تمام شرایط
🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرا، آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به #رسالت_روحانیت خاطرنشان کردند: روحانی نباید یک آخوند معمولی باشد و حرف های دیگران را تکرار کند بلکه در مسیری باید حرکت کند که امام صادق (علیه السلام) حرکت می کرد و حامل علم ائمه باشد. حوزه اگر نتواند چنین افرادی تربیت کند حوزه امام صادق (علیه السلام) نیست.
🔸 ایشان با تأکید بر اینکه تقریب مذاهب میراث #آیت_الله_بروجردی است بیان داشتند: سنت های خوب پیشینیان نباید فراموش شوند بنابراین سنت های علمای بزرگ قم و نجف باید مورد توجه قرار بگیرند. به عنوان مثال مرحوم آقای بروجردی در زمینه #وحدت_شیعه_و_سنی فعالیت کردند. اگر میان شیعه و سنی تقریب باشد داعش به وجود نمی آید. این عالم بزرگ می گفت طلبه باید علاوه بر فقه شیعه، فقه اهل سنت را هم بلد باشد، ما باید #میراث_آیت_الله_بروجردی را حفظ کنیم.
🔸 معظم له جایگاه حوزه نجف را جایگاه والایی دانستند و اظهار داشتند: تمام حوزه های جهان تشیع مدیون حوزه نجف هستند چون از کتب اربعه تا رسائل و مکاسب و بسیاری از کتب درسی دیگر خروجی حوزه نجف هستند و این به #برکت_امیرالمومنین (علیه السلام) است.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی خدمات سید مرتضی به حوزه بغداد و نجف را مورد توجه قرار دادند و بیان کردند: سید مرتضی آدم ثروتمندی بود لذا بخشی از ثروتش را وقف کرد و به این ترتیب، #فرهنگ_وقف را بین مردم جا انداخت. همچنین این بزرگوار مدیر خوبی بود و به طلابی که استعداد بیشتری داشتند توجه بیشتری می کرد. شیخ طوسی یکی از شاگردان ایشان بود و در نجف از همان شیوه مدیریتی سید مرتضی الگو گرفت که توانست علمای بزرگی تربیت کند وگرنه طلاب آنجا چیزی بیش از یک امام جماعت نمی شدند.
🔸 معظم له خطاب به اساتید حاضر در جلسه اظهار کردند: حتماً به آن دسته از شاگردانتان که استعداد بیشتری دارند توجه خاص بکنید ولو دو سه نفر باشند چون #فرهنگ_نخبه_پروری میراث سید مرتضی است. ائمه نیز این کار را می کردند. به عنوان مثال امام صادق (علیه السلام) حتی برای حفظ جان زراره تلاش می کرد.
🔸 مرجع تقلید جهان تشیع با تأکید بر #لزوم_تبلیغ در تمام شرایط اذعان کردند: صحنه ای در تلویزیون دیدم که روستایی بود صعب العبور به گونه ای که برای رفتن به آن باید از میان آب بگذرید و از آنجایی که پلی بر روی آب وجود نداشت مردم مجبور بودند با کابل از روی آب رد شوند. طلبه ای برای تبلیغ به آن روستا می رفت و با عبا و عمامه همان کابل را می گرفت و از آب رد می شد. حقیقتاً نمی دانم که او برنده است یا من!
🔸 معظم له افزودند: ما جزو اولین #دوره_طلابی بودیم که با ممنوعیت لباس روحانیت توسط رضاخان ملعون رو به رو شدیم. در آن سال ها جز قم و مشهد، سایر شهرستان ها چندان طلبه ای نداشتند به ویژه حدود سالهای 1316 تا 1322 کسی طلبه نمی شد. الآن طلبه شدن آسان است چون کسی که وارد حوزه می شود می تواند از طلاب پایه بالاتر کمک درسی بگیرد درحالی که ما دروس مقدماتی را باید از شاگردان مرحوم آخوند و آقا ضیاء یاد می گرفتیم و طلبه ای غیر از اینها نبود. حتی بزرگان روحانیت نمی توانستند در آن زمان معمم باشند یا منبر بروند. فقط دو تن از شاگردان مرحوم آخوند اجازه داشتند عمامه بگذارند و آنها گاهی از خیابان رد می شدند که مردم بدانند اسلامی هست. وضعیتی که حوزه فعلی دارد #مدیون_نظام_و_شهدا است.
لینک خبر:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/b00898
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بهجتِ عقلی
🔹 آیا لذّت عقلی فقط برای علما هست که مطالب عقلی را درک می کنند یا برای شهدا و جانبازان و امثال اینها هم هست؟
برای رسیدن به آن لذایذ دو راه هست و اینها «مانعة الخُلوّ» است که جمع را شاید: یکی #علم_الدراسة است که انسان صحیحاً درس بخواند و باور کند و به علم خودش عمل کند؛ یکی هم #علم_الوراثة است که به درس و بحث نیست، این دیگر ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتِیهِ مَنْ یشاءُ﴾. اگر کسی شهید در #راه_دین شد، شهید #انقلاب شد، فرمود شهید، «عند الله» است. اگر در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» آمده است که ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی اینها در حضور خدا نشسته اند، درباره شهدا هم همین تعبیر را دارد که فرمود: ﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون﴾؛ شهید هم #لذت_عقلی دارد هم ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأنْهَارُ﴾ را دارد.
🔹 برخی ها هم شهید نشدند ولی #فاتح اند، اگر اینها بیشتر از شهید نباشند کمتر از شهید نیستند؛ اینها هم «عنداللّهی» اند. مستحضرید در همان جریان «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ»، وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود این عمل «تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»! این عمل به مراتب از شهادت خود حضرت امیر بالاتر است، برای اینکه اگر ـ معاذالله ـ آن روز حضرت امیر را شهید میکردند، دیگر اسلامی نبود تا حضرت امیر (سلام الله علیه) در #راه_دین شهید بشود؛ وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود آن فتح و پیروزی، #معادل_عبادت_ثقلین است.
🔹 اگر کسی واقعاً #فاتح باشد، اجرش کمتر از شهید نیست. وجود مبارک حضرت امیر #فخر_همه_شهداست؛ اما آن کارش فخر کارهای دیگر است، چون وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) این جمله را درباره شهادت آن حضرت که نفرمود، درباره #فتح آن حضرت فرمود؛ فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین». غرض این است که اینها با «علم الوراثة» می شوند «عنداللّهی»؛ اگر «عنداللّهی» شدند بعد از موت، لذّت های عقلی نصیب آنها می شود که شاید نصیب دیگران نشود.
#وقوع_جنگ_خندق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طور جلسه 7
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فهرست دروس خارج فقه و تفسیر
دروس تفسیر:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984
دروس فقه:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424
دروس اخلاق، سخنرانی و پیام:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215
تذکر:
با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء یا پیام رسان تلگرام مراجعه کنند.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 324
#فصل_یازدهم
#خواب_و_بیداری
#آداب_خوابیدن
🔸 رهایی از فکر گناه
به فرموده امیرمؤمنان (علیه السلام) مطمئنترین فرصت برای تهاجم شیطان، زمانی است كه كسی گرفتار وسوسه گناهانی مانند عُجب و خودپسندی و خودبسندی [و...] شده و مدح و ثناگویی و تملق دیگران را درباره خود دوست بدارد [و از این حالت ها به خدا پناه نبرد].[1]
نکته: یاد خدا و پناهندگی به او بهترین راهکارِ رهایی از دام شیطان است؛ چون هیچ زمان و زمینی خالی از حضور خدا نیست، هیچ زبانی هم نباید ساكت و خاموش از یاد خدا باشد؛ زیرا نیاز بشر دائمی است و بهترین عامل رفع نیاز، یاد خدای بینیازی است كه همواره در صدد رفع حاجت نیازمندان است، از اینرو اگر در زمان یا مكان یا با زبانی از این فرصت استفاده نشد جز حسرت محصولی نخواهد داشت.[2]
[1] . وَ إِیاكَ وَ الإِعْجَابَ بِنَفْسِكَ وَ الثِّقَةَ بِمَا یعْجِبُكَ مِنْهَا وَ حُبَّ الإِطْرَاءِ؛ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّیطَانِ فِى نَفْسِهِ لِیمْحَقَ مَا یكُونُ مِنْ إِحْسَانِ الْمُحْسِنین (نهج البلاغه، نامه 53، بند 145).
[2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص554.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 219
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود
🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ #خیلی_ها_خواب_هستند خواب می بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می شود که دستشان خالی است... .
👇👇👇👇
💠 به سوی معبود
🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ #خیلی_ها_خواب_هستند خواب می بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی ها خیال می کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است!
🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب #سحر_داشته_باشید، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن #اعتصام_کنید؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید.
🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم #دست_یکدیگر_را_بگیریم نه پای یکدیگر را!
آپارات:
https://aparat.com/v/wyM9s
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1
تاریخ: 1398/01/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مدیریت الهی
🔹 معصوم هم در #مسائل_علمی از گزند خطا معصوم است و هم در #مسائل_عملی از آسیب خطیئه معصوم است، چنین کسی خلیفه خداست؛ هم در #بیان_احکام معصوم است هم در #اجرای_احکام؛ اما مأمور به علم غیب نیست مگر در مورد ضرورت.
🔹 این طور نیست که بتوان #مدیریت_جهان را به غیر خلیفه خدا سپرد. اصل #آزادی مردم است، این اصل کلی است که انسان آزاد خلق شد؛ اما خلیفه خدا یا منصوبین از طرف خلیفه خدا می توانند احکام و حِکَم الهی را برای مردم بیان کنند. ذات اقدس الهی که خلیفه معین کرده است، این خلیفه، #حافظ_اصل_دین است و کاری می کند که اصل دین محفوظ بماند؛ کاری می کند که تا آنجا که ممکن است، #نظام محفوظ بماند، تا آنجا که ممکن است، #جامعه محفوظ بماند و آنجا که احتمال دارد جامعه ارباً اربا بشود از حق خودش هم ممکن است صرف نظر بکند.
🔹 وقتی خواستند به قبر #حضرت_زهرا_سلام_الله_علیه دسترسی پیدا کنند که مثلاً قبر را بشکافند حضرت شمشیر کشید، فرمود: «أَمَّا حَقِّی فَقَدْ تَرَكْتُهُ مَخَافَةَ أَنْ یرْتَدَّ النَّاسُ عَنْ دِینِهِم وَ أَمَّا قَبْرُ فَاطِمَةَ فَوَ الَّذِی نَفْسُ عَلِی بِیدِه لَئِنْ رُمْتَ وَ أَصْحَابُكَ شَیئاً مِنْ ذَلِك لَأَسْقِینَّ الْأَرْضَ مِنْ دِمَائِكُم»؛ کلنگی به یکی از این قبرها بزنید زمین را به خونتان رنگین میکنم. هر چیزی حسابی دارد کتابی دارد؛ خلیفه الهی معصوم الهی می داند که چه وقت قیام بکند و چه وقت قعود بکند؛ البته کسی را که او نصب کرده است نیز چون منصوب از طرف خلیفه است مأذون است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه تغابن جلسه 2
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت الله ابراهیم امینی در مسجد اعظم قم
▫️ پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه
#گزارش_تصویری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 325
#فصل_یازدهم
#خواب_و_بیداری
#آداب_خوابیدن
🔸 رهایی از فکر گناه
مصداق ذکر: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: ذکر خدا، تنها گفتن «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» نیست، بلکه ذکر خدا، به این است، هرگاه به چیزی فرمان دهد پیروی کنی و از چیزی نهی کند ترکش کنی.[1]
همان طور كه اصل ذكر در اسلام توصیه شده است، كیفیت آن نیز بیان شده است كه ذاكر باید از ذکر مأثورِ از شارع مقدس بهره گیرد و هرگز به دنبال ذكر اختراعی نرود، چنان كه سفارش بزرگان اهل معرفت نیز همین است. ذكر مأثور هرچند با زبان یا قلم باشد، عملی صالح است؛ ولی هرگز سید اعمال صالح نخواهد بود، بلكه ذكر قلبی ـ كه بر همه اعضا اشراف دارد و ذاکر بدون رضای الهی، قبض و بسط، اخذ و اعطا و بطش و نشط ندارد ـ سیادت همه كارهای صالح حتی ذکر زبان یا قلم را عهده دار خواهد بود؛ یعنی در سیرت و روش خود انصاف و مواسات دارد و حیثیتی غیر از حیثیت دینی ندارد، پس ذكر آنها ذكر خداست.[2]
[1] . ذِكْرُ اللَّهِ عَلَی كُلِّ حَالٍ، لَیسَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، فَقَطْ، وَ لَكِنْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْءٌ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ، أَخَذْتَ بِهِ، أَوْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْءٌ نَهَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ، تَرَكْتَهُ (الكافی، ج2، ص144).
[2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص555.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 219
🆔 @a_javadiamoli_esra