eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اجر رسالت ▫️ مستحضرید که مودّت از محبت لطیف‌ تر و دقیق‌ تر است که آن را ذات اقدس الهی قرار داد. اگر کسی حُبّ اهل‌بیت را داشت محبت اهل‌بیت را داشت، هنوز اجر رسالت را انجام نداده است چون فرمود: ﴿لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾، نه «الا المحبة فی القُربی». کسانی که مُحب اهل ‌بیت اند، در راه هستند و هنوز به مقصد نرسیدند؛ آنها که وِداد دارند که تمام قلبشان را پُر کرده است، آنها دارند اجر رسالت را می ‌پردازند. ▫️ آن محبّتی که جوامع بشری نسبت به حضرت امیر و سیدالشهداء (سلام الله علیهما) دارند و در شب‌ های تاسوعا و عاشورا می ‌بینید کلیمی ‌ها صف می بندند برای اینکه نذری بگیرند، این محبت کافی نیست، چون در ﴿لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾، این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت نیست، وگرنه می‌شود ظرف لغو، بلکه این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق است به «المستقرّة». خبر، صفت، حال، ظرف‌های این چنینی، ظرف مستقرّند نه ظرف لغو. در واقع می فرماید: «لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ المستقِرَّة فِی الْقُرْبَی»، آن وقت مودتی که مستقر باشد، قلبی که مستقر باشد، جا برای غیر نمی ‌گذارد، آن وقت این می‌ شود . ▫️ این دو نکته باید ملحوظ باشد که اولاً مودّت، اجر رسالت است نه محبت و ثانیاً ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت نیست، متعلّق است به «المستقرّة». مودّت مستقرّه وقتی که برای اهل‌بیت شد دیگر جا برای غیر نمی ‌ماند که فرد هم این را دوست داشته باشد هم آن را دوست داشته باشد! چنین چیزی می‌شود . 📚 سوره مبارکه معارج جلسه 2 تاریخ: 1397/10/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 424 🔸 پاداش تعلیم قرآن و احکام دین ... رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمود: قرآن روز قیامت مردی رنگ پریده را می ‌آورد و به پروردگارش می ‌گوید: این شخص، کسی است که من روزش را با تشنگی و شبش را به بیداری گرفته بودم و طمع او را به رحمت تو قوی کرده بودم و آرزوهایش را به مغفرت تو گسترده بودم، پس بر اساس گمان من درباره ‌اش عمل کن. خدا می ‌فرماید: مُلْک را به دست راستش و جاودانگی را به دست چپش دهید... پدر و مادرش را زیوری دهید که تمام دنیا با آنچه در آن است به ارزش آن نباشد، پس همه مردم روز قیامت به آن پدر و مادر می ‌نگرند و آن دو را عظیم می ‌شمارند و خودشان نیز از این مقامشان به شگفتی فرو می‌روند و می‌پرسند: پروردگارا! این عظمت از کجاست؟ خدا می‌فرماید: این عظمت به سبب آموختن قرآن به فرزندتان و تربیت او بر اساس دین اسلام و محبت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و علی (علیه السلام) است.[1] [1] . (التفسیر المنسوب إلی الإمام العسكری ع، ص450؛ بحار الانوار، ج89، ص32). 📚 مفاتیح الحیات ص 269 و 270 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 واسطه فیض 🔹 گاهی در اثر بدرفتاری، یک بار، دو بار، ده بار وقتی تکرار شد، خدا توفیق را از انسان می ‌گیرد، می‌ گوید برو سر جایت بنشین، من دینم را به دست دیگران اداره می ‌کنم! می‌ فرماید: ﴿قِیلَ اقْعُدُوا﴾؛ بنشینید سر جایتان، من دینم را به دست دیگری یاری می ‌کنم. هر کسی در شهر یا روستا نسبت به دین نسبت به مسجد نسبت به حسینیه، مدام خودش را کنار بکشد، خدا که از_ دینش_بر_نمی_‌دارد! 🔹 این دعای نورانی که «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیرِی‏» دعای خوبی است، اینکه می گوید خدایا من جلو بیفتم که چیز بدی نیست! اینکه نظیر این مقامات دنیایی و بالا و عُظما و اعظم و مانند اینها نیست که آدم بگوید من جلو بیفتم که را به همراه داشته باشد! خدایا تو که می ‌خواهی دین خود را حفظ کنی، بده که به دست من یاری شود! چون دستی بدتر از دست بگیر نیست؛ فرمود: «الْیدُ الْعُلْیا خَیرٌ مِنَ الْیدِ السُّفْلَی»؛ دستی که بالاست بهتر از دست پایین است، آن ‌که می ‌دهد دستش بالاست و این که می ‌گیرد دستش پایین است. خدایا ما چرا دستمان پایین باشد؟ آن کسی هم که دارد، آن را هم که تو دادی، بگذار همیشه دست ما بالا باشد! 🔹 اینها است، کرامت ‌بخش است، اینها که حسد نیست! فرمود: «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیرِی‏»؛ تو که می‌ خواهی حوزه را حفظ بکنی، دین را حفظ بکنی، تفسیر را حفظ بکنی، نهج ‌البلاغه را حفظ بکنی، فقه را حفظ بکنی، حدیث را حفظ بکنی، این علوم را که می ‌خواهی حفظ بکنی، بگذار با زبان من و با دست من حفظ بشود، چرا من باشم و دیگری حفظ کند؟! 📚 سوره مبارکه فتح جلسه 5 تاریخ: 1395/03/08 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
20.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: یازدهم تاریخ: محرم و صفر 1401 @m_vaezjavadi
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ مرداد ماه 1401 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 7، مرداد ماه 1401) آماده و منتشر شد. برای مشاهده این شماره اینجـــــــــا را کلیک نمایید. https://b2n.ir/w30616 🆔 @a_javadiamoli_esra
حفظ حرمت کعبه از شعائر حسینی است ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: حسین بن علی کسی است که را به این حد داشت ممکن بود که آنجا اگر باشد محفوظ باشد اما این احتمال وجود داشت که این جایگاه به خطر بیافتد و خانه خدا که خانه امن الهی است و باید حرمتش محفوظ باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
حفظ حرمت کعبه از شعائر حسینی است ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: امام حسین علیع السلام ظاهراً سوم شعبان سال 61 هجری وارد مکه شدند مکه مأمن بود محل امن بود محل عزت و شرف بود جایگاه حضور پیامبر گرامی اسلام بود. از هر جهت برای خاندان اهل بیت و خاندان عصمت و طهارت و خود سالار شهیدان بسیار مهم و حیاتی بود. البته امام حسین (علیه السلام) از شهر مکه رخدادهای مهمی را راهبری می کردند ولی یکی از مسائلی که در این رابطه قابل بحث و بررسی است خود حضور حضرت در مکه بود. ▫️ وی با اشاره به دلیل عدم اقامت امام حسین علیه السلام در مکه بیان داشت: حسین بن علی کسی است که را به این حد داشت ممکن بود که آنجا اگر باشد محفوظ باشد اما این احتمال وجود داشت که این جایگاه به خطر بیافتد و خانه خدا که خانه امن الهی است و باید حرمتش محفوظ باشد این نانجیب ها این حرمت را بشکنند لذا دیگران به خانه خدا پناه بردند و حاکمان ظلم و زور حتی خانه را هم به منجنیق بستند اما اینها حاضر نشدند که بیایند بیرون تا حرمت کعبه شکسته نشود، ولی حسین بن علی برای این مسئله بود که حرمت کعبه با اینکه خون حسین است و بسیار گرانبها و ارزشمند است اما نباید کنار کعبه خونی ریخته بشود که حرمت کعبه شکسته بشود و این از مسائلی است که قابل توجه است همگان باید حرمت کعبه را در این حد نگاه دارند و اجازه ندهند که احدی به این جایگاه آسیبی بزند. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: محمد بن حنفیه به حضرت گفته بود اگر بخواهی در کنار بیت الله بمانی تو عزیزترین و شخصیت منفردی هستی و متفرّدی هستی که در کنار کعبه امنیت تو مصون و محفوظ است اما حضرت در پاسخ فرمود من میبینم که اینها جریان دستگاه ظلم و یزید بن معاویه هیچ ابایی ندارند که حرمت بیت الله را با ریختن خون من از بین ببرند و مباح بدانند و من بسیار حریم میگیرم که شکسته بشود. ▫️ وی با بیان اینکه حفظ حرمت کعبه از شعائر حسینی است اذعان داشت: بنابراین یکی از نکاتی که سالار شهیدان حسین بن علی بر آن اهتمام داشت و میتواند از مواردی باشد که در جمله شعائر حسینی (علیه السلام) محسوب بشود حرمت نگاهداشتن و اینکه حتی خون حسین بن علی که او است و خون بهایش خدای عالم است آنجا این حرمت شکسته نشود و بیت الله مصون و محفوظ باشد و این از نکات قابل توجه است امیدواریم که این جهات هم مورد توجه باشد و در سنت و سیرت سالار شهیدان به یادگار مانده باشد. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 425 🔸 کیفر ترک آموزش دینی فرزندان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به برخی از کودکان نگریست و فرمود: وای بر فرزندان آخر الزمان از ناحیه پدرانشان! پرسیده شد: ای رسول خدا! آیا از آن رو كه پدرانشان مشرک ‌اند؟ فرمود: نه، بلکه از پدرانی که مؤمن ‌اند و به فرزندانشان چیزی از واجبات دینی نمی ‌آموزند، بلکه آنان را از آموختن منع می‌ كنند و به سود اندکی از دنیا که از فرزندانشان به ایشان می ‌رسد، رضایت می ‌دهند و من از آن‌ها بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.[1] [1] . أَنَّهُ نَظَرَ إِلَی بَعْضِ الأَطْفَالِ، فَقَالَ: وَیلٌ لأَوْلادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ، فَقِیلَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِكِینَ؟ فَقَالَ: لا، مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لا یعَلِّمُونَهُمْ شَیئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یسِیرٍ مِنَ الدُّنْیا، فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِى‏ءٌ وَ هُمْ مِنِّى بِرَاء (جامع الاخبار، ص106). 📚 مفاتیح الحیات ص 270 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra