💠 پاسِ دل
🔸 در قرآن كریم اصلِ انسان را همان قلبِ او قرار داد فرمود: ﴿لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ﴾؛ اگر كسی #اهل_قلب بود چیزی را كه خودش فهمید عمل می كند و اگر متوجه نشد، از راه گوش به دلیل نقلی اعتنا می كند لذا فرمود: ﴿لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ﴾.
🔸 انسان بیش از یك قلب ندارد که این قلب یا سالم است یا مریض. #بیماری_های_قلب را قرآن كریم مشخص كرد؛ كفر و نفاق و امثال اینها، جزء مرض های قلب است كه فرمود: ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾ و اینها دل را قَسی می كند، ﴿قَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ می شود یا ﴿كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾ می شود و دل های كفار و منافقان شبیه هم می شود كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ و #گناه, چركی است روی چهره قلب است که ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یكْسِبُونَ﴾ و همین گناه درِ قلب را می بندد قفل می كند و كلید را به دست شیطان می دهد: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾؛ این قلب قفل می شود.
🔸 انسان بیش از یك قلب ندارد که حالات گوناگون دارد و انسان باید مواظب باشد كه این قلب، بیمار نشود؛ هم #بهداشتش را قرآن معین كرده است و هم #درمانش را كه فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾. قرآن دوا نیست كه كسی بخورد گاهی اثر بكند گاهی اثر نكند، #قرآن_شفاست و اگر كسی با این كتاب مأنوس بود و در خدمت این كتاب بود شِفا پیدا می كند؛ فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾ نه دوا.
🔸 بنابراین باید مواظب بود این قلب، بیمار نشود و اگر بیمار شد شِفا پیدا كند و راهش هم این است كه چون بیش از یك قلب ندارد و یك قلب هم جای دو مطلب نیست، این قلب را باید مُتیم بكند به #حب_الهی و #حب_اهل بیت كه «وَ قلبی بِحُبّك مُتَیما»؛ یعنی پُر بشود.
این دعای نورانی حضرت حجّت (سلام الله علیه) كه دارد: «وَامْلَأ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ» همین است؛ وقتی دل, لبریز از #معرفت الهی و #محبت الهی شد، دیگر جا برای بیگانه نیست.
#قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 3
تاریخ: 1392/01/19
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ دعا
🔹 دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده! گناه مرا بیامرز! پایان امور مرا خیر كن! اینها ادعیه رایج است؛ اما آن دعایی كه #فرهنگ_آور است دعای #امام_سجاد_علیه_السلام در صحیفه است؛ عرض می كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ»... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ دعا
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: قرآن از آن جهت كه جزء #جوامع_الكلم است كه وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِمِ» او همه معارف را در بردارد، برنامه های ائمه (علیهم السلام) هم توزیع شده است، گرچه در همه بخش ها بیانی دارند که تبیین معارف است، بعضی ها تبیین مسائل نظامی و جنگی است، بعضی ها حكومت داری است، بعضی ها فقه است بعضی اخلاق است و بعضی ها حقوق و برخیها دعا. 🔹 در قرآن بخشهای فراوانی است كه مربوط به دعاست؛ #فرهنگ_دعا را امام سجاد به عهده گرفته، گرچه همه ائمه (علیهم السلام) درباره دعا دستوری دارند، عملی دارند؛ ولی امام سجاد (سلام الله علیه) برنامه رسمی او #تفسیر_ادعیه_قرآنی است؛ یعنی آن معارفی كه در قرآن راجع به دعاست حضرت تشریح می كند توضیح می دهد بیان می كند. فرهنگ دعا را طرزی تبیین می كند كه جامعه را #جامعه_عقلانی می كند از آن جاهلیت نجات می دهد. 🔹 می بینید دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده! گناه مرا بیامرز! پایان امور مرا خیر كن! اینها ادعیه رایج است؛ اما آن دعایی كه #فرهنگ_آور است دعای #امام_سجاد_علیه_السلام در صحیفه است؛ عرض می كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ». در بحث های عقلی كه چه چیزی هست و چه چیزی نیست می گویند ممكن، واجب می خواهد و محتاج، غنی می خواهد؛ ولی در بحث های #حكمت_عملی که مربوط به باید و نباید است نه بود و نبود، دعای حضرت این است كه خدایا محتاجی دستش را نزد محتاجی دراز بكند این سفاهت است این بی عقلی است؛ این دعای امام سجاد است. 🔹 «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ» ما اگر خواستیم ببینیم سفیه هستیم یا عاقل، این دعا برای ما #معیار است به چه كسی مراجعه كنیم، به چه كسی وابسته باشیم، به شرق وابسته باشیم به غرب وابسته باشیم. فرمود ملّتی سفیه است كه به بیگانه چشم طمع بدوزد؛ «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ» این دعای نورانی امام سجاد در صحیفه است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir #در_محضر_استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/08/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 516
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
مدارا در تجارت با مؤمن
مسلمانان در خرید و فروش با همكیش خود باید برخوردی حمایتی داشته باشند نه سودجویانه و ظالمانه.
امام صادق (ع) فرمود: سود ستاندن مؤمن از مؤمن رباست، مگر اینكه بیش از صد درهم (كنایه از مبلغ فراوان)... بخرد. در این صورت به اندازه خوراك روز خودت از وی سود بگیر، یا اگر به قصد تجارت می خرد، از آنها سود بگیر و [ولی] با آنان مدارا كن.[1]
[1] . رِبْحُ الْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ رِبًا إِلاّ أَنْ یشْتَرِىَ بِأَكْثَرَ مِنْ مِائَةِ دِرْهَمٍ فَارْبَحْ عَلَیهِ قُوتَ یوْمِكَ أَوْ یشْتَرِیهُ لِلتِّجَارَةِ فَارْبَحُوا عَلَیهِمْ وَ ارْفُقُوا بِهِم (الكافى، ج5، ص154).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 315
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض ولایت🔸 نعمت اگر مطلق ذكر بشود بفرماید ما نعمت دادیم یا اینها ﴿فی جَنَّاتِ النَّعیمِ﴾ هستند، منظور #نعمت_ولایت است؛ ولایت هم یعنی خدا ولی او باشد، كارهای او را خدا دارد انجام می دهد. ما الآن می گوییم این كودك تحت ولایت آن پدر است یا آن جدّ است؛ یعنی او كارهای این را تنظیم می كند كه كجا كار بكن و كجا كار نكن. معلّم مدرسه هم راه نشان می دهد ولی ولی نیست؛ اما ولی این كودك همه كارها را به عهده می گیرد. 🔸 ولایت تعلیم نیست، #سرپرستی است، آن وقت انسان حرف كه می زند با #حفاظت_الهی است، چیزی را نگاه میكند با حفاظت الهی است، چیزی را می فهمد با حفاظت الهی است كه مبادا بد بفهمد، بد بگوید، بد ببیند، لذا می شود معصوم و یا ملحَق به معصوم. اینكه شما می بینید بزرگان درباره اهل بیت این همه خضوع دارند، بازگشت همه این خضوع ها به همان #توحید_ذات_اقدس_الهی است. 🔸 اگر وهابیت درست درك می كرد كه اگر كسی به انبیا و اولیا و معصومین احترام می كند برای كیست و برای چیست، هرگز چنین اشتباهاتی را مرتكب نمی شدند. اگر ﴿اللَّهُ ولی الَّذینَ آمَنُوا﴾ شد، مخصوصاً درباره اولیای الهی و معصومین، كارهای اینها را خدا به عهده می گیرد؛ یعنی نمی گذارد اینها اشتباه كنند؛ با هدایت، با راهنمایی، با تذكره، هم از #خطای_علمی مصون هستند و هم از #خطیئه_عملی مصون اند، لذا كار میشود كار الهی و اینها میشوند تحت ولایت «الله». از این به بعد خود اینها را ذات اقدس الهی جزء اولیای مردم قرار می دهد، والی مردم قرار می دهد؛ اساس كار این است كه اینها تحت #ولایت_الله هستند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه صافات 10 تاریخ: 1392/12/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار می گردد
▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (فاطمیه اول) روز پنجشنبه 17 آذر ماه ساعت ۱۰:۳۰ صبح در محل دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزارمی گردد. آدرس: قم خیابان صفاییه کوچه ۱۹ پلاک ۷ دفتر مرجعیت علمی و دینی حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله العالی) لینک مطلب: https://news.esra.ir/fa/w/841894 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام رسان های اجتماعی
1️⃣ تلگرام Telegram:
🆔 t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
🆔 eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
🆔 splus.ir/a_javadiamoli_doross
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 517
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
ارتقای سطح فرهنگی مؤمن: امام صادق (ع) در جمع یارانش می فرمود: تقوای الهی پیشه كنید و با یكدیگر برادرانی نیكوكار و دوستانی در راه خدا و به هم پیوستگانی مهربان باشید و با یكدیگر دیدار و ملاقات كرده و درباره امر ما گفت و گو و آن را زنده كنید.[1]
[1] . اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا إِخْوَاناً بَرَرَةً مُتَحَابِّینَ فِى اللَّهِ مُتَوَاصِلِینَ مُتَرَاحِمِینَ تَزَاوَرُوا وَ تَلاقُوْا وَ تَذَاكَرُوا أَمْرَنَا وَ أَحْیوه (مجموعه رسائل صدوق «مصادقة الاخوان»، ص34).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 315
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مراتب عدل🔸 می فرماید شما در کارهای جزئی می خواهید عادل باشید، بله چندان دشوار نیست؛ اما گاهی مسئولیت پیدا می کنید، آنجا دیگر عادل بودن کافی نیست، بلکه باید ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ باشید؛ باید #قائم_به_عدل باشید! یک وقت شما عادل باشید کافی نیست، قائم به عدل هم باشید کافی نیست؛ پرونده های میلیاردی نفتی و غیر نفتی زیر دست شماست، عادل باشید کافی نیست، قائم به عدل هم باشید کافی نیست، باید #قوام_به_عدل باشید! 🔸 این تعبیر «قوّام» در چند جای قرآن کریم هست. امام جماعت عادل باشد کافی است؛ اما کسی که می خواهد قاضی باشد که عدالت کافی نیست، عاقل بودن کافی نیست. یک وقت است که شما می گویید این آقا وقتی که بالغ و عاقل بود، مکلّف می شود که نماز و روزه و مانند اینها بر او واجب می شود، پس باید عاقل باشد؛ یا خرید و فروش می کند باید عاقل باشد؛ اما اگر می خواهد قاضی باشد که عاقل بودن کافی نیست! خرید و فروش آدم عاقل درست است، عبادت آدم عاقل درست است، اجاره و استیجاره آدم عاقل درست است؛ اما قاضی شدنِ آدم عاقل درست نیست! هر کسی قابل قاضی شدن نیست و هر کسی عادل نیست، بر فرض عادل باشد قائم به قسط نیست، قائم به قسط هم باشد، «قَوّام» به قسط نیست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه زخرف جلسه 5 تاریخ: 1394/10/05 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم نافع
🔹 فرمود شما هستید كه هستید، #ابدی_هستید! پس كاری باید بكنیم كه نپوسد، درسی بخوانیم كه نپوسد، علمی یاد بگیریم كه نپوسد، آن وقت در قیامت هم همه #شهدا از ما حق شناسی می كنند، #امام هم از ما حق شناسی می كند كه دستور و راه او را رفتیم. این شهدا از ما چه می خواهند، همین را می خواهند. فرمود: ﴿عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾، چرا خودتان را گم كردید؟... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم نافع
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: علمی تهیه كن كه این علم، علم دوران مهد كودك نباشد! ما یك علمی داریم برای دوران مهد كودك، بعد علمی داریم برای دبستان، بعد دبیرستان، بعد دانشگاه، این علوم فرق می كند. این علم مهندسی و طب و كشاورزی و دامداری برای این تن است ما مادامی كه زنده ایم مهندسی می خواهیم، طب می خواهیم، كشاورزی و دامداری می خواهیم كه تأمین بشود. بعد از مرگ كسی نزد شما نمی آید بگوید که من مریضم شما مرا معالجه كن یا برای من خانه بساز یا دامداری مرا تقویت کن! همه این علوم برای مهد كودك است، ما به #عالم_ابد می رسیم. 🔹 از این علوم تجربی پایین تر ما دیگر علمی نداریم علمی كه با چشم و گوش و حسّ كار می كند. از این علم بالاتر یك تجریدی متوسط است به نام ریاضی، ریاضیات بالاتر از فیزیك و شیمی و اینهاست. از ریاضی بالاتر علم كلام است كه تجریدی است و نه تجربی، از علم كلام بالاتر علم فلسفه است كه تجریدی تام تر است، از فلسفه بالاتر علم عرفان نظری است كه از او دقیق تر و قوی تر است، یك علم شهودی است كه در جای دیگر است. اینها راه هایی است كه به ما گفتند به سراغ اینها بروید. آن گاه اگر كسی در این مسیر افتاد، نه بیراهه می رود نه راه كسی را می بند، نه فخر می كند كه من این قدر بلدم. هر روز خاضع تر، خاشع تر، سجده شكرش بیشتر كه تو اینها را به ما یاد دادی. ما تا چه وقت مهد كودكی بیندیشیم؟! فرمود شما هستید كه هستید، #ابدی_هستید! پس كاری باید بكنیم كه نپوسد، درسی بخوانیم كه نپوسد، علمی یاد بگیریم كه نپوسد، آن وقت در قیامت هم همه #شهدا از ما حق شناسی می كنند، #امام هم از ما حق شناسی می كند كه دستور و راه او را رفتیم. این شهدا از ما چه می خواهند، همین را می خواهند. فرمود: ﴿عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾، چرا خودتان را گم كردید؟ 🔹 چقدر این بیان نورانی #علی_بن_ابی_طالب شیرین است كه سال های قبل چندین بار این حرف گفته شد. حضرت فرمود: من تعجّب می کنم مردم این خودکار، دستمال، تسبیح دستشان و این چاقوی جیبشان را گم می كنند، بعد اعلام می كنند كه ما چاقو گم کردیم، ساعت گم كردیم؛ #خودشان_را_گم_كردند نرفتند نزد کسی بگویند که آقا من خودم گم شدم من را پیدا کن سرجایم بنشینم: «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا» این ساعتش را گم می كند، داد می زند به همه هم می گوید من ساعتم را گم كردم، پیدا کنید! خودش را گم كرده نمیرود بگوید آقا من كجا هستم مرا ببر سر جایم؛ این تعجب علی بن ابیطالب است: «عَجِبْتُ لِمَن». «اِنشاد ضالّه»؛ یعنی كسی بگوید من فلان چیز را گم كردم شما پیدا كردید به من بدهید. فرمود اینها برای خودشان به اندازه دستمال جیبشان، به اندازه تسبیح دستشان، به اندازه انگشتر دستشان #ارزش قائل نیستند، «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا». مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir #در_محضر_استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/23 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائم اطهار (علیهم اسلام) با حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائم اطهار (علیهم اسلام) امروز سه شنبه پانزدهم آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#گزارش_تصویری
📚 دیدار
تاریخ: 1401/09/15
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم ارتباط مداوم بین حوزه و دانشگاه / علم الهی، علم حیات آفرین
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:جمعی از اعضای شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشتند: قرآن کریم وقتی سخن انبیا را درباره جهان بینی مشخص کرد می فرماید این جهان هر چه هست هیچ کدامشان تنها نیستند همه آنها مثلث هستند هر جزئی را دست بزنید مثلث هستند. نمونه اش همان است که وجود مبارک موسای کلیم در جواب فرعون که گفت ربّ العالمینی که شما از طرف او آمدید کیست؟ فرمود: #نظام_فاعلی: (رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى كُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى) خدای ما کسی است که آنچه مصداق شیء است، خلق کرد، کلّ شیء مخلوق خداست، این مبدأ فاعلی #نظام_داخلی: ثانیاً نظام داخلی او را هر چه خواست به او داد، (أَعْطى كُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ) #نظام_غایی: سپس (ثُمَّ هَدى) راهنمایی کرد که کجا باید بروید، چه باید بکنید، از این موجود چطور باید بهره ببرید این مثلث را در کل شیء به نحو موجبه کلیه تنظیم کرد. آن نظام فاعلی، این نظام داخلی، این نظام غایی؛ هیچ چیز در عالم منفرد نیست، مثلث است. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به آیات قرآن کریم در تببین علم الهی بیان داشتند: اگر کل شیء مثلث است، پس برای او اضلاع ثلاثه ای است، اما این مثلث را الان مُثله کردند، نظام فاعلی را کنار گذاشتند، چه کسی آفرید را کنار گذاشتند، برای چه آفرید را کنار گذاشتند! مثلث مثله شده، خودش علم سردخانه ای است این علم کسی را به جایی نرسانده و نمی رساند، چون عالم هر چه دارد از ناحیه علم است و علم هر چه دارد از ناحیه معلوم است، این معلوم مثلث مُثله شده سردخانه ای، آدم درست نمی کند. این اصراری که قرآن برای علم دارد که علم، #حیات_آفرین است و آدم را زنده می کند همین است. 🔹 ایشان در پایان سخنانشان با تأکید بر اهمیت #پیوند_حوزه_و_دانشگاه ابراز داشتند: هیچ علمی نیست، هیچ شبهه ای نیست که دانشگاه داشته باشد و حوزه نداشته باشد، بنابراین شما به رکن وثیقی متصل هستید، به #رکن_الهی. هیچ احتمال خلاف و امثال ذلک هم ندهید و پشتوانه تان هم #توحید_الهی باشد که موفقیت پیدا خواهید کرد، منتها آن راه ارتباط با دانشگاه را پیدا کنید، این ارتباط حوزه و دانشگاه، وحدت حوزه و دانشگاه برای یک روز نیست این باید سالانه باشد که آنها سوالات و موضوعات را مطرح کنند و شما جواب ها و احکام را ارائه نمایید. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار با حضرت استاد تاریخ: 1401/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 518
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1.
تعامل با مؤمنان🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی نقد خیرخواهانه: امیرمؤمنان (ع) به فرزندش امام حسن (ع) فرمود: در خیرخواهی برادرت بی غرض باش؛ چه در كار خوب و چه در كار بد او و در هر حال وی را یاری كن.[1] امام صادق (ع) فرمود: محبوب ترین برادرانم نزد من كسی است كه عیبهای مرا به من هدیه كند.[2] [1] . امْحَضْ أَخَاكَ النَّصِیحَةَ، حَسَنَةً كَانَتْ أَوْ قَبِیحَةً وَ سَاعِدْهُ عَلَی كُلِّ حَال (تحف العقول، ص81). [2] . أَحَبُّ إِخْوَانِى إِلَىَّ مَنْ أَهْدَی إِلَىَّ عُیوبِى (الكافى، ج2، ص639). امام صادق ع از هرگونه عیبی منزّه بود و با این بیان ظریف و دقیق وظیفه هر دو طرف را به خوبی بیان فرمود؛ هم بیان عیب برادر مؤمن لازم است و شیوه بیان نیز باید همانند اهدای یك هدیه باشد و هم شنونده نقد باید از روی محبّت آن را دریافت كند و نه تنها نرنجد بلكه خشنود گردد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هر_روز_با_مفاتیح_الحیات 📚 مفاتیح الحیات ص 316 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تلاقی وحی و فطرت🔹 ... جمع بین جوششِ دل و كوشش گوش مطلوب برین است كه جوان #دانشجو بر اثر #قرب_عهد_الهی خویش توان چنین جمع مباركی را دارد كه هم نغمه دل انگیز فطرت را بشنود، هم آهنگ دلنواز وحی خدا را استماع كند... . #روز_دانشجو #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra