eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ 💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در عرفان ▫️ اگر كسی بتواند «عاطفه حیوانی» را از جدا كند و به مرز محبت راه پیدا كند و از شرّ ضعف نفس برهد و ضعف نفس را اشتباهاً به جای رأفت ننهد، آنگاه راه برای او در كلاس محبت باز است. مردها هم ناچارند كه سرانجام را بیش از درس های دیگر ترویج كنند. چون... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در عرفان ▫️ همان طوری كه قرائت دو قسم است: غلط و صحیح، و تنها ادیب ماهر می‏ تواند خواندن غلط را از خواندن صحیح تشخیص بدهد و همان طوری كه درمان دو قسم است: غلط و باطل و صحیح و حق، و طبیب راستین كسی است كه غلط را از صحیح جدا كند، هم دو نوع است: محبت باطل و محبت حق. و اگر حبیب، معلمِ كتاب و حكمت باشد درس محبت می‏ دهد و كار او این است كه محبت باطل را از محبت حق، جدا كند و به شاگردانش بیاموزد كه علاقه به همسر و فرزند و مال دنیا ابزار كارند، نه راه كمال. ذات اقدس اله می ‏فرماید: (كلّا بل تحبّون العاجلة)؛ نه چنین است بلكه دنیای زودگذر را دوست دارید. (وتحبّون المال حبّاً جمّاً)؛ و مال را دوست دارید دوست داشتنی بسیار. این محبت ها در دل شما راه پیدا نكند و این نوع محبت ها را به گِل بزنید نه به دل. چرا كه اینها ابزار كارند و اگر به دل راه پیدا كردند، دل را تصاحب می‏ كنند... ▫️ در دعای شریف كمیل وقتی گذشته و آینده تصفیه شد، و انسان خود را تطهیر كرد و طلب مغفرت و بخشایش نمود، و همه گناهان خود را بخشیده یافت، آنگاه به خدا عرض می ‏كند: «واجعل ... قلبی بحبّك متیماً»؛ قلبم را گرفتار و شیفته محبتت گردان. این جمله «واسطة العقد» دعای كمیل است و از غرر جمله‏ های آن دعای شریف به شمار می ‏آید. یا هنگامی كه دعای مبارك ابوحمزه ثمالی در سحرهای ماه رمضان خوانده می ‏شود و زمینه روحی مناسب حاصل می‏ شود، آنگاه عرضه می ‏دارد: «اللّهم املأ قلبی حبّاً لك وخشیةً منك و... شوقاً الیك»؛ خدایا دلم را لبریز از محبت خودت قرار بده. به همین جهت امام سجاد ـ سلام اللَّه علیه ـ در آغاز مناجات المحبّین، عرض می‏ كند: خدایا كیست كه لذت مناجات تو، لذت دوستی تو، لذت یاد تو را و تو را چشیده باشد و به فكر چیز دیگری باشد. «من ذا الّذی ذاق حلاوة محبّتك فرام منك بدلاً ومن ذا الّذی آنس بقربك فابتغی عنك حولاً» این درس محبت، برای افراد خشن و زورمند و زورآزما، كارآمد نیست. ▫️ این جا دل شكسته و تن خسته می ‏خرند، و اگر كسی توانست، بیشتری تحصیل كند، سخن دوست در او بیشتر اثر می‏ گذارد. در این مقام نمی ‏توان گفت چون وزن مغز زن، یا حجم مغز زن كمتر است، او در راه سیر و سلوك یا در راه كمال انسانی و دیگر طرق الهی عقب افتاده‏ تر از مرد است. راه دل اگر قوی ‏تر از راه عقل نباشد، همتای اوست و راه دل انكسار، رقت، محبت، عاطفه، گرایش می ‏طلبد. آن كسی كه دیرتر می ‏گرید و می ‏گراید او در ، كمتر موفق می ‏شود و آن كسی كه اهل گریه است رقیق‏ القلب ‏تر است. و اگر كسی بتواند «عاطفه حیوانی» را از محبت انسانی جدا كند و به مرز محبت راه پیدا كند و از شرّ ضعف نفس برهد و ضعف نفس را اشتباهاً به جای رأفت ننهد، آنگاه راه برای او در كلاس محبت باز است. ▫️ مردها هم ناچارند كه سرانجام را بیش از درس های دیگر ترویج كنند. چون خدای سبحان به ما فرمود: (قل إن كنتم تحبّون اللَّه فاتّبعونی یحببكم اللَّه)؛ بگو اگر دوست دارید خدا را، پس پیروی كنید مرا تا خدا شما را دوست بدارد. یعنی این پیامبر كه است حلقه ارتباطی بین محبّ و محبوب می‏ باشد و اگر شما پیرو حبیب‏ اللَّه باشید از مرحله محبّ خدا بودن به مرحله محبوب حق شدن می‏ رسید. به طور طبیعی اگر محب و محبوب شدن خلق و حق برای صنف زنان بهتر از مردها میسر نباشد كمتر از آنها نیست. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص220 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 527 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی عفو از لغزش مؤمن: رسول گرامی (ص) فرمود: ... در راه خدا برادران یكدیگر باشید، چنان ‌كه خدا به شما فرمان داده است؛ از هم نفرت نداشته باشید... و به یكدیگر ستم نكنید و كینه نورزید و به همدیگر پشت نكنید... .[1] همچنین آن حضرت در دعایی از خدا چنین خواست: خدایا! با كسانی كه با امّت من مدارا می ‌كنند مدارا كن و بر هركس كه بر آن‌ها سخت می ‌گیرد سخت بگیر.[2] [1] . إِیاكُمْ ... وَ كُونُوا إِخْوَاناً فِى اللَّهِ كَمَا أَمَرَكُمُ اللَّهُ لا تَتَنَافَرُوا ... وَ لا تَتَنَازَعُوْا وَ لا تَتَبَاغَضُوا وَ لَا تَتَدَابَرُوا... (قرب الاسناد، ص15). [2] . اللَّهُمَّ مَنْ رَفَقَ بِأُمَّتِى فَارْفُقْ بِهِ وَ مَنْ شَقَّ عَلَیهِمْ فَشُقَّ عَلَیه (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج1، ص4). 📚 مفاتیح الحیات ص 319 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مایه سعادت

▫️ عصمت خدا، حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله علیها) حجّت خداست، لذا تخضّع در ساحت صحبت او مایه سعادت و پایه نجات است. آن جا كه آن حضرت (علیهاالسلام) فرمود: «مَن أصعد إلی الله خالِصَ عِبادته، أهبط اللّهُ عزّ وجلّ إلیه أفضل مَصلَحته»، به اخلاص نیت و عبادت مبادرت كردند و در اصلاح به مقدار میسور كوشیدند. دلا خود را در آینه، چو كژ بینی هر آینه ٭٭٭ تو كژ باشی نه آینه، تو خود را راست كن اول 📚 سروش هدایت، ج1، ص174. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
صراط حق
🔸 در قرآن کریم فرمود بشر ـ آنها که اهل فکر و تحقیق‌ هستند ـ موظّف است مکتب ‌های گوناگون را بشنود و بررسی کند و بهترین آنها را بپذیرد؛ این است. 1️⃣ فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبَادِ ٭ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ به آن محققان و پژوهشگرانی بشارت بده که مکتب ‌های گوناگون را می ‌شنوند، مطالعه می ‌کنند، ارزیابی می ‌کنند و بهترینِ آنها را می‌ پذیرند (این اصل اوّل). 2️⃣ اما در قرآن کلّی ‌گویی محض نیست که یک سلسه کلّیات را بگوید و مصداق نشان ندهد، لذا بعد از آن اصل فرمود در بین مکتب‌ های گوناگون، ، مکتب توحیدی است: ﴿مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾؛ بهترین قول، قولی است که با آن به الله دعوت بشود؛ (این اصل دوم). 3️⃣ اصل سوم، صغرا را هم نشان داد فرمود پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کسی است که می ‌گوید: ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ﴾؛ من هستم که مردم را به الله دعوت می ‌کنم، خودم هم ﴿عَلی بَصیرَةٍ﴾ این راه را رفتم و می ‌روم و پیروان من هم همین کار را می ‌کنند؛ ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا﴾ و ﴿مَنِ اتَّبَعَنی﴾ هم «یدعوا الی الله علی بصیرة». 🔸 بنابراین اصل اوّل، اصل پژوهش و حق‌مداری را ذکر کرد؛ اصل دوم مشخص کرد که کدام مکتب «أحسن المکاتب» است و اصل سوم هم فرمود که چه کسانی این راه را دارند. 📚 سوره مبارکه صف جلسه 4 تاریخ: 1396/12/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ 💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در عرفان ▫️ در كتب عقلی بخش دیگر بحث را در فرق بین جنس و ماده ذكر كرده و گفته‏ اند: ذكورت و انوثت به ماده برمی‏ گردد نه به صورت. و چون شیئیت هر شی‏ء را، صورت آن تشكیل می‏ دهد، پس مذكر و مؤنث بودن اشیا، در فعلیت و شیئیت آنها دخیل نیست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در برهان ▫️ در كتب عقلی بخش دیگر بحث را در فرق بین جنس و ماده ذكر كرده و گفته‏ اند: ذكورت و انوثت به ماده برمی‏ گردد نه به صورت. و چون شیئیت هر شی‏ء را، صورت آن تشكیل می‏ دهد، پس مذكر و مؤنث بودن اشیا، در فعلیت و شیئیت آنها دخیل نیست. توضیح مسأله این است كه: اگر خواستیم موجودی را با فعلیتی بشناسیم، صورت او روشنگر فعلیت آن است و حقیقت آن را به ما نشان می ‏دهد، اما چون ماده آن، مشترك است و می ‏تواند به صورت ‏های دیگر نیز در بیاید لذا نشانه حقیقت آن نیست. ▫️ خاك برای صور گوناگون ماده است و می ‏تواند به صورت درخت، معدن، میوه‏ های گوناگون، حبه‏ ها و حصه‏ های مختلف درآید، و یا به صورت انسان یا حیوان‏ های متفاوت شكل گیرد و... ، اما تا وقتی كه به صورت خاصی، درنیامده، فعلیت خاص پیدا نمی‏ كند. البته منظور از صورت، اندام و قیافه نیست، چون شكل و قیافه عرضی است، بلكه منظور همان فعلیت جوهری است كه حقیقت شی‏ء را تأمین كرده و از یك جهت به نحوه هستی آن برمی ‏گردد. ▫️ بزرگان اهل حكمت می ‏گویند: مذكر و مؤنث بودن، از شؤون ماده شی‏ء است، نه از شؤون صورت آن. یعنی این دو، در بخش صورت و فعلیت بی ‏تأثیر است و تنها در بخش ماده نقش دارد، لذا آنجا كه فرق بین جنس و ماده را ذكر می‏ كنند، می ‏گویند: ماده اصنافی دارد كه بعضی از آن اصناف مذكر و بعضی مؤنث است. و نشانه این كه مرد و زن بودن، و ذكورت و انوثت به ماده برمی‏ گردد نه به صورت، این است كه این دو صنف، اختصاص به انسان نداشته بلكه در حیوان و حتی در گیاهان هم هست. بنابراین بر اساس یك قیاس استثنایی معلوم می ‏شود هر چیزی كه مراتب پایین ‏تر از انسان، آن را دارا می ‏باشد، به «صورت» انسانی بر نمی ‏گردد، چون اگر به صورت انسان بر می‏ گشت هرگز پایین ‏تر از انسان، واجد آن نمی ‏شد. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص244 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 528 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی عفو از لغزش مؤمن: ... امیرمؤمنان علی (ع) فرمود: با مردم مدارا كن و عالمان را گرامی بدار و از لغزش‌های برادران در گذر كه سرور پیشینیان و آیندگان (پیامبر ص) با سخن خود تو را ادب كرده و فرموده است: از كسی كه بر تو ستم كرده در گذر و به آن كه از تو بریده است بپیوند و بخشش كن آن كه تو را محروم كرده است.[1] [1] . عَلَیكَ بِمُدَارَاةِ النَّاسِ وَ إِكْرَامِ الْعُلَمَاءِ وَ الصَّفْحِ عَنْ زَلاّتِ الإِخْوَانِ، فَقَدْ أَدَّبَكَ سَیدُ الأَوَّلِینَ وَ الآخِرِینَ بِقَوْلِهِص: اعْفُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ وَ صِلْ مَنْ قَطَعَكَ وَ أَعْطِ مَنْ حَرَمَك (بحار الانوار، ج75، ص71). 📚 مفاتیح الحیات ص 319 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آئین رونمایی از آثار جدید فقهی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) 💠
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت گرامی داشت هفته پژوهش و فناوری آئین رونمایی از آثار جدید فقهی"حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)" برگزار می گردد. 🔸 زمان: شنبه 26 آذرماه 1401- ساعت 10 الی 11:30 🔸 مکان: 75 متری عماریاسر - بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء - سالن همایش. لینک پخش زنده: https://el.esra.ir/ch/neshast-khabari-esra 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴
 امت مظلوم

▫️ در هنگام دفن (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك‏ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ‏ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا»... . 👇👇👇👇 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴
امت مظلوم

▫️ در هنگام دفن (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك‏ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ‏ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا». ▫️ ابراهیم را ذات اقدس الهی امت معرفی کرد چون به تنهایی خاورمیانه را اصلاح کرد، بعد موسای کلیم آمد به برکت او، عیسای مسیح آمد به برکت او؛ همه اینها جزء انبیای ابراهیمی بودند. اینکه قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾ برای همین است. در بین مردها وجود مبارک ابراهیم خلیل است؛ می ‌خواهم عرض کنم در بین زن ‌ها وجود مبارک به تنهایی است منتها حالا ما آن عُرضه علمی را نداریم که اینها را تبیین کنیم حرف دیگر است! ▫️ آنها که آمدند را جهانی کردند، ما هم معتقدیم _ به هر حال مسیحی ‌ها توانستند مریم را جهانی بکنند، ما هم معتقدیم ما هم تأیید می‌ کنیم ما هم حمایت می ‌کنیم _ اما ما چرا بالاتر از مریم را جهانی نکنیم؟! این حضرت است، این جهانی را که آدم در این سیلی زدن خلاصه نمی ‌کند! این جهانی بودن را از کجا استفاده می ‌کنیم؟ از همین بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه). ▫️وقتی حضرت در این خطبه ناله دارد و به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض می ‌کند که امت جمع شدند که فاطمه را خانه‌ نشین کنند، این برای چیست؟ اگر فاطمه به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی ‌آید! اگر او یک فرد عادی باشد چهار نفر برای سنگ زدن درِ خانه ‌اش کافی است، در حالی که تمام مسئولین در درجه اول و همه پیروان اینها در درجه دوم، این تا فاطمه را خانه ‌نشین کند! تنها سخن از گرفتن و و مانند اینها نیست. خب اگر یک زن عادی باشد یا یک مرد عادی باشد، یک امت جمع می ‌شود که او را خانه ‌نشین کند؟! ▫️ مگر کم افرادی را در صدر اسلام کشتند، مگر کم افرادی را خانه‌ نشین کردند، چرا درباره آنها نمی ‌گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می ‌دهد (سلام الله علیهما)، «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا»؛ اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه ‌نشین کنند، پس معلوم می ‌شود که . اگر گفتند امت جمع شد یعنی او به منزله امت است، چون امت در برابر امت جمع می ‌شود، امت در برابر فرد که جمع نمی ‌شود. ▫️ در جریان حضرت ابراهیم هم همین طور بود، لذا نگفتند «حرّقهُ»، بلکه گفتند: ﴿حَرِّقُوهُ﴾. این آیه خطاب به همه است یعنی مردم! جمع بشوید او را بسوزانید: ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾؛ تنها حاکم نبود که حاکم خودش دستور بدهد که آتش‌ سوزی کنند. اگر ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾، این ﴿حَرِّقُوهُ﴾ در آن ماجرای دَر هم صادق است، این از آن قبیل است؛ «حرّقوه و انصروا سقیفتکم»! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/enC8h ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/mH6DLANnLMw 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 422 تاریخ: 1397/11/10 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
فیض توبه
🔸 ، یک نعمت است! درباره این نعمت می‌ فرماید اوّل فیض خداست که خوابیده را بیدار می ‌کند؛ امکاناتش را فراهم می‌ کند، به او می ‌گوید به فلان مجلس برو، او حرف واعظ را می ‌شنود، بیدار می ‌شود، تصمیم می ‌گیرد که برگردد (این فیض الهی است)؛ بعد به این تصمیمش عمل می ‌کند، می ‌کند، این می ‌شود توبه عبد؛ بعد خدای سبحان، توّاب رحیم است: ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ﴾ این امر سوم است. 🔸 اوّلین کار، خداست به بنده که زمینه را فراهم می ‌کند؛ دوم اینکه اگر این شخص، متمرّد و طاغی نباشد، بیدار می ‌شود و برمی‌گردد؛ سوم حالا که برگشت ذات اقدس الهی او را می ‌پذیرد یا نمی ‌پذیرد؟ یقیناً می ‌پذیرد، چون ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ﴾. خب چگونه می ‌پذیرد؟ این خدای سبحان نظیر طلبکار نیست که تا آخرین دینار را از آدم بگیرد! فرمود: ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ﴾ که این کلمه «عن» مفید تجاوز است؛ یعنی با اینکه کم دارد و درست نیامده، ما صرف نظر می‌ کنیم، همین کم را هم قبول می‌کنیم؛ این خداست! 📚 سوره مبارکه تحریم جلسه 8 تاریخ: 1397/08/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ 💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در عرفان ▫️ گاهی گفته می‏ شود كه عقل مرد بیش ازعقل زن است و تجارب گذشته و حال نیز مؤید این مطلب می ‏باشد، این موضوع را مرحوم علامه طباطبایی ـ رضوان اللَّه تعالی علیه ـ در تفسیر شریف المیزان آورده... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ گاهی گفته می‏ شود كه عقل مرد بیش از عقل زن است و تجارب گذشته و حال نیز مؤید این مطلب می ‏باشد، این موضوع را مرحوم علامه طباطبایی ـ رضوان اللَّه تعالی علیه ـ در تفسیر شریف المیزان آورده و مشخص فرموده است، آن عقلی كه در مرد بیش از زن است یك فضیلت زائده است نه معیار فضل. ▫️ توضیح مطلب این كه عدّه ‏ای گفته ‏اند عقل در اسلام معیار كمال انسانی است یعنی هر كس كه عاقل تر است به كمال انسانی نزدیك ‏تر و نزد خدا مقرب‏ تراست و هر كه از عقل دورتر است از كمال انسانی كم‏ بهره‏ تر و از مقام قرب الهی محروم تر است، بنابراین چون عقل در مرد بیش از زن است پس مردها بیش از زن ها به خدا نزدیك‏ تر هستند. در صورتی كه این استدلال تمام نیست بلكه مغالطه ‏ای است كه در اثر اشتراك لفظ رُخ می‏ دهد. ▫️ چون عقل به صورت اشتراك لفظی بر معانی گوناگون اطلاق می ‏شود، لذا باید اوّلاً، روشن شود كدام عقل، معیار كمال انسانی و قرب الهی است و ثانیاً، در كدام عقل زن و مرد با یكدیگر اختلاف و تفاوت دارند؟ منشأ مغالطه آن است که حد وسط در این قیاس تکرار نشده، لذا منتج نخواهد بود... گرچه گفته می شود که زن و مرد در عقل تفاوت دارند، و عقل معیار قرب الی اللَّه است، و هر که عقلش بیشتر باشد به خدا نزدیک تر است، اما عقلی که در مقدمه دوّم ذکر می شود، غیر از عقلی است که در مقدمه اولی آمده است، به عبارت دیگر عقلی که در آن، زن و مرد اختلاف و تفاوت دارند غیر از عقلی است که مایه تقرب الی اللَّه است. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص250 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
پخش زنده آئین رونمایی از آثار جدید فقهی"حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)"هم اکنون در حال برگزاری است. لینک پخش زنده: https://el.esra.ir/ch/neshast-khabari-esra 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 529 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی آزادسازی مسلمان: رسول خدا (ص) فرمود: هر كس مسلمانی را [كه گرفتار بردگی شد] آزادش كند خدا در برابر هر عضوی از آن [آزاد شده] عضوی از آزاد كننده را از آتش برهاند.[1] [1] . مَنْ أَعْتَقَ مُسْلِماً أَعْتَقَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ عُضْوٍ مِنْهُ عُضْواً مِنَ النَّار (الكافى، ج6، ص180). 📚 مفاتیح الحیات ص 319 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
رونمایی از آثار جدید فقهی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) 💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از آثار جدید فقهی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) امروز شنبه 26 آذر ماه 1401 برگزار گردید. 1 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra