eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 609 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص گذشت از دشمن: امیرموٴمنان علی (علیه السلام) فرمود: گرامی بدار كسی را كه تو را دوست می ‌دارد و از دشمنت در گذر كه برای تو فضیلت خواهد بود.[1] [1]. أَكْرِمْ مَنْ وَدَّكَ وَ اصْفَحْ عَنْ عَدُوِّكَ یتِمَّ لَكَ الْفَضْلُ (غرر الحكم، ص435). 📚 مفاتیح الحیات ص 330 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حصن توکل
🔸 این است كه انسان خواسته ‌ای دارد و بررسی می ‌كند می ‌بیند كه علمِ محیطِ به جمیع علل و عوامل در اختیار او نیست، قدرتِ محیطِ به جمیع اسباب و شرایط در اختیار او نیست، ناچار است وكیل بگیرد. خواسته ‌ای دارد و می‌خواهد به خواسته برسد؛ اما است است، كسی را وكیل می ‌گیرد كه علمش نامتناهی است و قدرتش هم نامتناهی. 🔸 ما از نظر شرایط عادی، ! این مقداری هم كه می‌ دانیم و می ‌توانیم و اینها را هم انجام دادیم، فعلاً از نظر علم، مورد آگاهی ماست و از نظر قدرت مورد توانایی ماست؛ اما آیا این علم ما به نسیان تبدیل می ‌شود یا نه، این قدرت ما به عجز تبدیل می‌ شود یا نه، این را نمی دانیم. ما هر لحظه در معرضِ خطر هستیم! چه كسی است كه می ‌تواند جلوی نسیانش را بگیرد؟! چه كسی است كه می ‌تواند جلوی عجزش را بگیرد؟! عجز و نسیان در راه ‌اند! بنابراین . 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 54 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 610 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص سكوت و حلم در برابر دشمن: جابر گوید: امیرمؤمنان (ع) شنید مردی به قنبر دشنام می ‌دهد و قنبر می‌ خواست به وی پاسخ گوید. امیرموٴمنان (ع) به قنبر فرمود: آرام باش ای قنبر! از او صرف نظر كن تا رضایت رحمان را فراهم كنی و شیطان را به خشم آوری و دشمنت را كیفر دهی. سوگند به آن كسی كه دانه را شكافت و انسان را آفرید، هرگز موٴمن با چیزی مانند حلم، خدایش را خشنود نكرده و با چیزی مانند خاموشی، شیطان را خشمگین نكرده و با چیزی مانند سكوت، احمق را كیفر نداده است.[1] [1]. سَمِعَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع رَجُلاً یشْتِمُ قَنْبَراً وَ قَدْ رَامَ قَنْبَرٌ أَنْ یرُدَّ عَلَیهِ، فَنَادَاهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع: مَهْلاً یا قَنْبَرُ! دَعْ شَاتِمَكَ ... (الأمالی، مفید، ص118). 📚 مفاتیح الحیات ص 330 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعا در ماه شعبان 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دعا در این ماه شعبان سهم تعیین‌ کننده‌ ای دارد! دعا جزء قضا و قدَر است در قبال قضا و قدر نیست. آنچه که در روایات ما آمده که دعا در متن قضا و قدَر قرار دارد بیگانه نیست، جلوی قضا و قدَر را نمی ‌گیرد، خودش جزء قضا و قدر هست، اگر جلوی قضا را می ‌گیرد این یک قضای نسبی است نه قضای مطلق… . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعا در ماه شعبان 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دعا در این ماه شعبان سهم تعیین‌ کننده‌ ای دارد! دعا جزء قضا و قدَر است در قبال قضا و قدر نیست. آنچه که در روایات ما آمده که دعا در متن قضا و قدَر قرار دارد بیگانه نیست، جلوی قضا و قدَر را نمی ‌گیرد، خودش جزء قضا و قدر هست، اگر جلوی قضا را می ‌گیرد این یک قضای نسبی است نه قضای مطلق. بخشی از قضاها در خارج دعا است، بخشی از قضاها در حوزه دعا انجام می ‌گیرد، همین حرف‌ ها را بزرگان حکمت ما مثل مرحوم بوعلی و امثال ایشان آورده‌اند که دعا در قبال قانون علیت نیست، بلکه خودش در ردیف علل قرار می‌ گیرد. 🔹 دعا خودش است اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ اهل دعا نباشد مذموم است یک نحوه استکباری است، یک نحوه خودخواهی است که ﴿إِنَّ الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین﴾ گفتند کسی که دست او به دعا برنمی‌آید، لب او به دعا نمی‌جنبد، قلب او به دعا نمی ‌تپد، او خوی استکباری دارد. در بارگاه ذات أقدس الهی با دست لرزان و قلب تپنده عرض کنیم «یا رب العالمین إدفع عنّا کل بلاء»! 📚 پیام فرارسیدن نیمه شعبان 1441 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   تکاثر
🔸 حضرت فرمود اگر كسی افتخار كند كه بند كفش من از بند كفش دیگری بهتر است این مشكل دارد، این علوّ فی الأرض است! خب این یك نحو تفسیر است؛ یك تفسیر ساده هم هست كه بگوییم , علوّ فرعون است و , فساد قارون! 🔸 بالأخره آدم سعی می ‌كند لباس خوب بپوشد لباس بادوام بپوشد، این چیز خوبی است؛ اما با تفاخر و فخرفروشی لباس بپوشد كه بند كفش من بهتر از اوست این مشكل دارد. چنین کسی، ﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ﴾ نصیب او نیست، برای اینكه این «یرید علوّاً فی الأرض». 🔸 خب بالأخره انسان می‌ خواهد به بهشت برسد، به ﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ﴾ برسد؛ ﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ﴾ را ذات اقدس الهی به انبیا و اولیا و ائمه (علیهم السلام) داده است و شاگردان آنها هم سهمی می ‌برند؛ اما در آن دعای نورانی ما چه می ‌خوانیم؟ می‌ گوییم: «بعد أن شَرطْتَ علیهم الزّهد فی درجات هذه الدنیا الدنیة»؛ این اصل است نه اینكه اگر كسی علوّ فرعون را نداشت فساد قارون را نداشت، ﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ﴾ برای اوست! ممكن است او را نسوزانند، اما اگر به ﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ﴾ ببرند است. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 31 تاریخ: 1391/08/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 611 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص حقوق شاكی از مؤمن: شایسته نیست كه مؤمن، حقوق دشمن خود را نادیده بگیرد كه این خود ظلم است و مؤمن از ظلم پرهیز می ‌كند. امام سجاد (ع) می ‌فرماید: حق كسی كه با تو خصومتی دارد و از تو شكایت كرده این است كه اگر مدعایش حق است، تو شاهد او ضدّ خود باشی به او ستم نكنی و حق او را كامل ادا كنی و اگر مدعایش دروغ است با او مدارا كنی و جز با مدارا در این مسئله با وی رفتار نكنی و خدایت را درباره او به خشم نیاوری و هیچ توانایی نیست مگر از جانب خدا و حق كسی كه تو بر ضد او شكایت كرده‌ای این است كه اگر تو در ادعای خود بر حقّی با وی زیبا و كوتاه سخن بگویی و حقّ او را انكار نكنی و اگر در این ادعای خود بر حق نیستی از خدا پروا كنی و به سوی او بازگردی و از دعوای خود دست برداری.[1] [1]. (الفقیه، ج2، ص624). 📚 مفاتیح الحیات ص 330 و 331 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اهمیت و ضرورت محاسبه نفس در ماه شعبان المعظم 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: ماه پُر بركت شعبان كه در مراحل نهایی آن هستیم، به حسب روایات و ادعیه، آخر سال است. سرّش این است كه سالك سالی دارد، اینكه به ما گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» برای همین است ! 🔹 «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی‏ مِنْ شَعْبانَ»، این در ادعیه ماه‌ های دیگر نیست كه خدایا‌! اگر ما را در ماه ربیع نیامرزیدی تا آخر ماه بیامرز، در ماه جمادی هم این طور نیست، امّا در ماه شعبان این طور است؛ خدایا! اگر تاكنون ما را نیامرزیدی، از این به بعد ما را مشمول رحمت خودت قرار بده! چون است. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1194116 📚 سخنرانی در جمع طلاب مازندرانی تاریخ: 1394/03/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra