eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 قدرت روح
▫️ وجود مبارك امام صادق به همه ما فرمودند ما مثل فرشته ها، یك حقیقت بسیط نیستیم كه جسم نداشته باشیم و روح محض باشیم؛ ولی دو حقیقت هم نیستیم كه یكی بدن باشد یكی روح، بلکه یك حقیقت مركب هستیم نه دو حقیقت و این دو جزء هم همتای هم نیستند كه روح و بدن، معادل باشند، بلكه روح، اصل است و بدن فرع. ▫️ بر اساس این بیان نورانی، وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) همه ما پروراند؛ فرمود شما می‌ خواهید به جایی برسید، باید هم به جایی برسید، حق هم با شماست و این نه تنها حق شماست بلکه هم است كه باید به جایی برسید؛ اما را تقویت كنید را تقویت كنید، با قدرت اراده، بدن تبعیت می‌ كند. ▫️ این از غرر روایات امام صادق (سلام الله علیه) است؛ فرمود: «مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِیتْ عَلَیهِ النِّیةُ»؛ فرمود اگر بود، بدن اطاعت می ‌كند. بدن را روح می ‌سازد؛ اگر روح، توانمند باشد، بدن را سالم نگه می ‌دارد و خوب هم می ‌سازد. اگر استخری یك مقدار آب داشته باشد و بماند، بو می گیرد اما اگر آب چشمه ‌ای مرتب وارد استخر بشود و از راه دیگر بگذرد كه این هرگز بو نمی گیرد؛ این روح به چشمه ‌ای وصل است كه دائماً از آن جا فیض می ‌گیرد و به این بدن می ‌رساند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/08/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
زینت و افتخار مومن در بیان امام صادق (علیه السلام) ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارك امام صادق طبق نقل مرحوم ابن بابویه قمی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «ثَلَاثَةٌ هُنَّ فَخْرُ الْمُؤْمِنِ وَ زِینَتُهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»؛ سه اصل است كه مایه افتخار مؤمن و زینت دنیا و آخرتِ اوست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
زینت و افتخار مومن در بیان امام صادق (علیه السلام) ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء،
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارك امام صادق طبق نقل مرحوم ابن بابویه قمی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «ثَلَاثَةٌ هُنَّ فَخْرُ الْمُؤْمِنِ وَ زِینَتُهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»؛ سه اصل است كه مایه افتخار مؤمن و زینت دنیا و آخرتِ اوست: یكی «الصَّلَاةُ فِی آخِرِ اللَّیلِ»؛ نماز شب، نگه‌ داشتن پایان شب؛ دوم هم «وَ یأْسُهُ مِمَّا فِی أَیدِی النَّاسِ»؛ سوم «وَ وَلَایةُ الْإِمَامِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص‏». 1️⃣ نماز شب چون یك نشئه جدایی دارد در قرآن فرمود: ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾؛ پایان شب موقع سحر زمزمه خوبی است كه بنده با خدای خود داشته باشد؛ هم استراحت كرده است و هم مانع بیرونی نیست. در قرآن فرمود یك نشئه‌ است: ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾. لذا نماز شب كه بر وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) لازم بود بر ما مستحب مؤكّد است؛ این فخر ماست، این زینت ماست. 2️⃣ دوم: یأس از آنچه در دست مردم است هیچ طمعی نداشته باشیم كه آنچه در دست دیگران است به ما برسد. اگر مال می ‌خواهیم آن همّتمان بلند باشد كه از منبع بخواهیم، همان خدایی كه به او داد به ما هم می ‌دهد. راه ما با خدا به خدا نزدیك ‌تر از راه دیگران باشد؛ چرا از دیگران كه مانده آنهاست و خورده آنهاست انسان طمع داشته باشد؛ فرمود: «وَ یأْسُهُ مِمَّا فِی أَیدِی النَّاسِ». 3️⃣ سوم هم ولایت ما اهل بیت (علیهم السلام) شیعه باشد و پیرو
قرآن و عترت
باشد... . مطالعه بیشتر: Esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/04/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 676 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ویژگی عالمان مورد احترام در قرآن آثار اهانت به عالم امیرموٴمنان (ع) فرمود: از سبك شمردن عالمان بپرهیز، زیرا موجب كاهش ارزش تو و بدگمانی به تو و نیز موجب تكبّر تو می ‌شود. [1] رسول خدا (ص) فرمود: هركس صاحب علمی را خوار كند مرا خوار كرده و هركس مرا خوار كند كافر است. [2] [1]. إِیاكَ أَنْ تَسْتَخِفَّ بِالْعُلَمَاءِ، فَإِنَّ ذَلِكَ یزْرِى بِكَ وَ یسِى‏ءُ الظَّنَّ بِكَ وَ الْمَخِیلَةَ فِیك (غرر الحكم، ص47). [2]. مَنِ احْتَقَرَ صَاحِبَ الْعِلْمِ فَقَدِ احْتَقَرَنِى وَ مَنِ احْتَقَرَنِى فَهُوَ كَافِر (ارشاد القلوب، ص165). 📚 مفاتیح الحیات ص 358 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
گستره رسالت
🔸 بیاناتی در قرآن کریم هست که مربوط به است که مسلمان‌ ها این طور باشید، نماز این طور است، روزه این طور است، احکام اسلامی این طورند، خمس و زکات این طورند و مانند اینها؛ این بخش ملّی و محلّی است که قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) فرمودند. 🔸 یک بخش منطقه‌ ای دارد که مخصوص ما مسلمان ‌ها و موحدان عالم است که با اهل کتاب این طور باشید؛ یعنی با مسیحی‌ ها این طور، با یهودی‌ ها این طور، آنهایی که به هر حال خدا را قبول دارند؛ اینها قرآن کریم هستند. 🔸 قرآن یک سلسله انسانی هم دارد که ما با جهان انسانی چگونه رفتار کنیم نه با جهان توحید یا با جهان اسلام؛ انسان‌ هایی که در عالم هستند می‌ خواهند مسلمان باشند می‌ خواهند کافر باشند هر نِحله ‌ای که دارند، قرآن کریم درباره آنها سخن گفت که این جزء
وظایف بین ‌المللی اسلام
است که این بخش سوم آیات قرآن کریم است. آیه هشتم سوره مبارکه «ممتحنه» درباره این بخش سوم بود که کفّاری که کاری با شما ندارند، تحریم نکردند، تبعید نکردند، به دشمنان شما کمک نکردند و خودشان به شما حمله نکردند، خدا شما را نهی نمی‌کند که با آنها داشته باشید. 📚 سوره مبارکه تغابن جلسه 8 تاریخ: 1397/02/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عبد الهی

🔹 این بزرگوار نام خدا و یاد خدا را در دل و دائماً نام خدا را بر لب داشت. چون «یاد خدا در دل و نام خدا بر لب» بود، خدای سبحان به یاد چنین بزرگواری هم بود. اگر خدا به یاد بنده باشد، به او عطایا و جوایزی اهدا می ‌کند و بهترین جایزه‌ ای که خدا به بنده‌ اش عطا می‌ کند، ذکر آغاز و انجام جهان یعنی ﴿هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ﴾ است. 📚 پیام به مناسبت چهلمین روز درگذشت حضرت آیت‌الله بهجت ‌(ره) ـ 1388 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
غرفه اسراء میزبان شخصیت های سیاسی و فرهنگی کشور 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
غرفه مرکز بین المللی ترجمه و نشر اسراء در نمایشگاه کتاب تهران، میزبان شخصیت های سیاسی و فرهنگی و همچنین دانشجویان و علاقه مندان به آثار معظم له می باشد. لازم به ذکر است مراجعه کنندگان جهت تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند از 20 لغایت 30 اردیبهشت ماه از ساعت 9 تا 21، به غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء واقع در مصلی امام خمینی، شبستان، درب 13، راهرو 22، غرفه 23 مراجعه نمایند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 677 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) دوری از عالمان بی‌عمل رسول خدا (ص) فرمود: فقها امنای پیامبران ‌اند، تا وارد دنیا نشده باشند. سوٴال شد: ای رسول خدا! مراد از ورود آنان به دنیا چیست؟ فرمود: پیروی از پادشاه [سلطه‌ گر]، پس هرگاه چنین كردند از آنان نسبت به دین خود برحذر باشید. [1] [1]. الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ یدْخُلُوا فِى الدُّنْیا. قِیلَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَ مَا دُخُولُهُمْ فِى الدُّنْیا؟ قَالَ: اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَی دِینِكُمْ (الكافى، ج1، ص46). 📚 مفاتیح الحیات ص 359 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   سرای عبرت
🔸 فرمود: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ ٭ وَإِنَّهَا لَبِسَبِیلٍ مُّقِیمٍ ٭ إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیةً لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾؛ «متوسِّم» یعنی سیماشناس؛ سیما به معنی صورت نیست، سیما یعنی علامت. فرمود اگر كسی سیماشناس باشد وَسمه ‌شناس باشد موسوم ‌شناس باشد یعنی میراث فرهنگی ‌شناس باشد آثار باستانی‌ شناس باشد، می ‌بیند. فرمود: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ﴾؛ «متوسِّم» کسی است كه كارشناس است؛ خب خیلی ها متوسِّم نیستند تماشاچی ‌اند، نمی‌ دانند که این برای چند سال قبل است نمی ‌دانند که برای كدام عصر و مصر است. فرمود آنها كه زمان‌شناس ‌اند زمین‌شناس ‌اند متوسّم ‌اند وَسمه ‌شناس ‌اند سیماشناس ‌اند میراث فرهنگی بلدند، آنها می ‌دانند این برای چند سال قبل است و سرِ راه شما هم است. سپس, بعد از اینكه فرمود: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ ٭ وَإِنَّهَا لَبِسَبِیلٍ مُّقِیمٍ﴾، می ‌فرماید ما از اینها انتقام گرفتیم و این دو شهر را ویران كردیم ﴿وَإِنَّهُمَا لَبِإِمَامٍ مُّبِینٍ﴾؛ سرِ بزرگراهتان است، خب شما همیشه رد می ‌شوید، چرا عبرت نمی‌ گیرید؟! 🔸 اگر این‌چنین باشد، منشأش این است كه اینها خواب ‌اند اینها تماشا می ‌كنند نه اینکه عبرت بگیرند. وقتی انسان از جهلِ علمی به علم و از جهالتِ عملی به عمل و عقل عبور كند، می ‌گویند گرفته است، وگرنه اگر برود صحنه ‌هایی را ببیند كه ولی عبور نكند، این تماشا كرده نه اینکه عبرت گرفته باشد. فرمود اگر شما اهل درایتید، باید عبرت بگیرید؛ ولی شما چون خیال می ‌كنید مرگ, آخر خط است و آخر راه است و از قیامت هیچ سهمی ندارید، باكتان نیست، می‌ گویید خب انسان كه می ‌میرد می ‌پوسد، ما چرا لذّت نبریم! 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 16 تاریخ: 1390/11/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ذات اقدس الهی در بخشش، جود و سخا را فراموش نمی كند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
فرمود اگر خدا به شما نعمتی داد خواه نعمت علمی، خواه نعمت مالی، خواه نعمت جاه، خواه نعمت قدرت، نعمتی به شما داد كه بتوانید با این نعمت، باری را از دوش فرد یا جامعه بردارید مضایقه نكنید، یقین داشته باشید كه خدای سبحان خلف این را تأمین می ‌كند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
ذات اقدس الهی در بخشش، جود و سخا را فراموش نمی كند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: این بیان هم از وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) هم از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) هم از وجود مبارك امام كاظم (سلام الله علیه) و هم از وجود مبارك امام جواد (سلام الله علیه) رسیده است كه «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالعَطِیةِ»؛ فرمود اگر خدا به شما نعمتی داد خواه نعمت علمی، خواه نعمت مالی، خواه نعمت جاه، خواه نعمت قدرت، نعمتی به شما داد كه بتوانید با این نعمت، باری را از دوش فرد یا جامعه بردارید مضایقه نكنید، یقین داشته باشید كه خدای سبحان خلف این را تأمین می ‌كند. 🔹 بیان این حدیث شریف این است كه اگر كسی كمكی به فرد یا جامعه كرد ـ حالا یا كمك مالی یا كمك علمی ـ اگر مثلاً مالی را برداشت و به دیگری داد، این نظیر سنگی نیست كه از یك گوشه بیابان بِكَند به دیگری بدهد، چون می‌دانید اگر سنگی را انسان از بیابانی بگیرد به دیگری بدهد جای آن سنگ، خالی است تا پر بشود مدت ‌ها طول می ‌كشد، فرمود خدمت كردن به فرد و جامعه از این قبیل نیست. اگر رودخانه سیال و روانی باشد و شما یك لیتر آب از این رودخانه بردارید، این بلافاصله جایش پر می ‌شود. خلف یعنی جاپركنِ آن مال از دست رفته، یقینی و فوری است. 🔹 اگر كسی یقین داشته باشد مالی را كه در راه خدا داد خلف آن را خدا همان لحظه پر می‌ كند ـ حالا تا به او برسد ممكن است طول بكشد یا تا او بفهمد ممكن است طول بكشد ولی جایش همان وقت پر می ‌شود ـ در بخشش، جود و سخا را فراموش نمي‌ كند... . مطالعه بیشتر: https://javadi.esra.ir/fa/w/444536 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/03/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 678 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) دوری از عالمان بی ‌عمل ... عیسی مسیح (ع) فرمود: بدترین مردم عالمی است كه دنیای خود را بر علمش ترجیح داده و دوستدار دنیا شده و برای آن تلاش كرده و این تلاش او به گونه‌ ای است كه اگر بتواند مردم را به تحیر وا دارد، چنین می‌ كند... . عالمی كه به علم خود عمل نكند، علمش برای او سودی ندارد، چنان‌كه تابش نور آفتاب برای نابینا سودمند نیست... . [1] [1]. إِنَّ شَرَّ النَّاسِ لَرَجُلٌ عَالِمٌ آثَرَ دُنْیاهُ عَلَی عِلْمِهِ، فَأَحَبَّهَا وَ طَلَبَهَا وَ جَهَدَ عَلَیهَا حَتَّی لَوِ اسْتَطَاعَ أَنْ یجْعَلَ النَّاسَ فِى حَیرَةٍ لَفَعَلَ وَ مَا ذَا یغْنِى عَنِ الأَعْمَی سَعَةُ نُورِ الشَّمْسِ وَ هُوَ لا یبْصِرُهَا كَذَلِكَ لا یغْنِى عَنِ الْعَالِمِ عِلْمُهُ إِذْ هُوَ لَمْ یعْمَلْ بِهِ (تحف العقول، ص503). 📚 مفاتیح الحیات ص 359 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
با گرفتن میثاق الهی، هیچ کس در قیامت عذری ندارد/ سرمایه درونی خود را باید حفظ کنیم 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جمعی از اساتید دانشگاه های شیراز امروز پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402 باحضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
با گرفتن میثاق الهی، هیچ کس در قیامت عذری ندارد/ سرمایه درونی خود را باید حفظ کنیم 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جمعی از اساتید دانشگاه های شیراز باحضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی ابراز داشتند: قرآن کریم یک سری فرمایشاتی مانند اخلاق و ادله و براهین دارد که انسان می تواند بفهمد ﴿وَیعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ﴾، ولی غیر از این می فرماید: ﴿وَیعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾؛ شما نمی توانید که یاد بگیرید! یک سری موارد در قرآن هست که غیر از این اخلاقیات است که عادل باشید و به یاد فقرا باشید و کم فروشی نکنید و امثال این که شاید دیگران هم گفتند و یا خود انسان بگوید با تفکر می توانم به لزوم رعایت این امور اخلاقی برسم؛ اما صحنه ای در جهان اتفاق افتاده که هیچ کس از آن با خبر نیست و از هیچ دستگاه فلسفی هم ساخته نیست! 🔹 دستگاه های فلسفی و کلامی چندین دلیل می آوردند که خدایی هست، می گویند اثر نمی تواند بی موثر باشد و نظم دقیق حاکم بر جهان دلیل بر یک ناظم دارد، اینها از یک سازنده ای ساخته هست، قرآن کریم از این ادله کم ندارد ﴿أَفَلَا ینْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَیفَ خُلِقَتْ﴾، اینها همه درست است! اما قرآن کریم یک راه بی سابقه ای انجام داد که غیر از او نه انجام دادند و نه کسی می تواند انجام دهد و آن این است که یک نشست و کنگره جهانی تشکیل داد، چه آنها که قبلا بودند و چه کسانی که الان هستند و چه آنهایی که الی یوم القیامه می آیند، همه اینها را جمع کرد و از آنها گرفت و خودش را به آنها نشان داد: ﴿وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى﴾؛ آیا من را می شناسید؟ همه گفتند بلی! 🔹 این صحنه در هیچ کتاب فلسفی نیست. در قانون های فلسفی وقتی شما ساعت را می بینید که منظم کار می کند، می فهمید که مخترعی دارد؛ اما چه کسی هست نمی دانید! این فرش را که می بینید می فهمید که بافنده ای دارد، اما چه کسی هست را نمی دانید! اما درباره انسان و زمین و آسمان و نظم حاکم بر جهان اینگونه نیست که سوال شود که این آفریدگار کیست، چرا که او قبلا خودش را به گونه ای نشان داده که به هیچ وجه قابل انکار و عذر تراشی نیست! ﴿وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ﴾؛ یعنی مانند کسی که در مقابل آینه می ایستد و خودش را می بیند، لذا در غرب و شرق عالم کسی نمی تواند عذری بتراشد، ﴿شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ﴾؛ گواهى دادیم تا مبادا در روز قیامت بگویید ما از این غافل بودیم! احدی در قیامت نمی تواند عذرتراشی کند که ما در محیط کفر بودیم و خبر نداشتیم و یا بگویند که ما پدران مشرک داشتیم: ﴿أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَكَ آبَاؤُنَا مِنْ قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّیةً مِنْ بَعْدِهِمْ﴾. 🔹 این سرمایه در درون همه ما هست، ما چنین داریم که تمام شدنی هم نیست، ولی گاه بر اثر غفلت به سراغ این دفتر دین نمی رویم و آن را باز نمی کنیم! لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1475860 📚 دیدار تاریخ: 1402/02/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
گرایش الهی

🔹 جامعه بشری، یك زبان مشترك دارند و آن است. گفتار نرم, رفتار نرم, عدل, احسان, محبت, ادب, زبان بین ‌المللی است، زبان مشترك است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
گرایش الهی

🔹 گفتار نرم, رفتار نرم, عدل, احسان, محبت, ادب, زبان بین ‌المللی است، زبان مشترك است. ما قبل از اینكه به جامعه بپردازیم و به فكر اصلاح و تربیت دیگری باشیم، اگر این مسائل را رعایت كنیم، راحتیم؛ نه بی راهه می‌رویم نه راه كسی را می ‌بندیم! 🔹در همان مازندران ما مرحوم بودند که كار یك امام زاده را می ‌كردند! مردم می‌ دانستند که ظاهر و باطنش همین است و آنچه را روی منبر می ‌گوید، همان را دارد عمل می ‌كند نه اینكه «چون به خلوت رفت آن كار دیگر می‌كند»! مردم می آمدند خدمت ایشان توبه می ‌كردند! آدم به امام زاده‌ها كه می ‌رود چه كار می ‌كند؟ می‌ رفتند آنجا توبه می‌ كردند و بر می‌ گشتند! هر کسی خدمت می ‌آمد عوض می ‌شد، می‌ دید ظاهر و باطنش همین است. 🔹 هیچ كس به ما یاد نداد كه گُل و عطر، چیز خوبی است، این شامه را خدا به همه داد، این ‌طور نیست كه باید شرقی باشد یا غربی باشد؛ كسی به ما یاد نداد كه عسل چیز خوبی است، اینها دیگر با هویت ما هماهنگ است، مشترك است، زبان مشترك داریم. جامعه بشری، یك زبان مشترك دارند و آن است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/hK5m1 📚 دیدار اساتید دانشگاه شهید رجایی با حضرت استاد تاریخ: 1394/12/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 فتح شوم
🔸 در كه فریقین نقل كردند ذات اقدس الهی در آن حدیث قدسی می ‌فرماید: «كنت سمعه» كذا, «بصره» كذا, «یده» كذا؛ مجاری ادراكی و تحریكی انسانِ كامل را ذات اقدس الهی تأمین می‌ كند كه «كنتُ سمعَه الذی یسمعُ به ... و لسانَه الذی ینطقُ به». در قبال این, شیطان نفوذ می‌ كند، اولاً احرام می ‌بندد تا ببیند چه وقت حرم دل باز می‌ شود كه وارد بشود كه ﴿إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُبْصِرُونَ﴾؛ مردان باتقوا می ‌بینند این حرامی است مُحرِم نیست، فوراً وسوسه را طرد می ‌كنند و دیگری بی‌ خبر است و خبر ندارد، شیطان را در درون دل راه می‌ دهد. وقتی شیطان آمد كم كم آشیانه می‌ سازد، این پرنده ‌ها بالای درخت اول آشیانه می ‌سازند، وقتی آشیانه ساختند جفت‌ گیری می ‌كنند، وقتی جفت ‌گیری كردند تخم ‌ها را زیر پر نگه می‌ دارند، وقتی زیر پر نگه داشتند این تخم ‌ها را به صورت جوجه در می ‌آورند، وقتی به صورت جوجه در آوردند كلّ فضا را آن جوجه‌ ها می ‌گیرند. 🔸 در همان خطبه این بحث مبسوطاً آمده فرمود وقتی كه وارد شد «فَباضَ»؛ تخم‌ گذاری می‌ كند، وقتی تخم ‌گذاری كرد، «فَرَّخَ»؛ این تخم ‌ها را زیر پر می‌ گیرد و به صورت جوجه در می ‌آورد، وقتی به صورت جوجه در آمد، «دَبَّ و دَرَجَ»! می ‌بینید چندتا جوجه اگر وارد اتاق بشود كسی فرصت مطالعه ندارد، مرتّب در حال حركت ‌اند، این را می ‌گویند: «دابّه». اینكه می ‌بینید كسی نه در نماز حضور قلب دارد نه در درس و بحث حضور قلب دارد، برای همین است. بعد «فَنَظر بأعینهم و نَطَق بألسنتهم»؛ از آن به بعد چون این شخص را مهار كرده با زبان او حرف می‌ زند. 🔸 این بیان نورانی حضرت امیر در آن خطبه همّام كه به آن فرد فرمود شیطان به زبان تو حرف زد از همین قبیل است؛ واقعاً شیطان به زبان او حرف می ‌زند، برای اینكه این شخص بعدها پشیمان می ‌شود، معلوم می‌شود گفته او نیست و كسی او را مهار كرده كه این ‌چنین بگوید. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 16 تاریخ: 1391/10/03 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra