eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امتحان الهی 🔹 در سوره مبارکه «فجر» فرمود بعضی‌ها مبتلا به سلامت و بعضی‌ ها هم مبتلا به بیماری هستند؛ منتها اینها خیال می ‌کنند که وقتی مریض شدند مبتلا هستند، دیگر نمی‌ دانند که آن وقتی هم که سالم ‌می باشند مبتلا هستند.[1] بعضی ‌ها مبتلا به ثروت‌ اند، مبتلا به مال ‌اند و مبتلا به جوانی‌ اند؛ بعضی مبتلا به پیری ‌اند، مبتلا به بیماری ‌اند و مبتلا به فقرند. «مبتلا» یعنی ممتحَن، «ابتلاء» یعنی امتحان. فرمود ما کسی را در این عالم چیزی نمی‌ دهیم. هر چه می ‌دهیم امتحان است و در برابرش است. درباره هر دو گروه تعبیر به ابتلا کرده است؛ بعضی ‎ها مبتلا به ثروت هستند، مبتلا به مال ‌اند، مبتلا به قدرت‌ اند. ما کسی را نکردیم، «دار الکرامة» بهشت است. ما کسی را نکردیم، کسی را هم گرامی نداشتیم؛ البته طبع انسان را یک آفریدیم: ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم‏﴾[2] ما این گوهر را ارزشمند خلق کردیم، حفظ آن به دست خودش است. هر حادثه تلخ یا شیرینی که رخ می ‌دهد است. این مطلب قرآنی را وجود مبارک حضرت امیر در بسیاری از خطبه ‌ها، نامه ‌ها و کلماتش آورده است. 🔹 نامه هفتاد و دوم نهج البلاغه این است: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ»؛ عبدالله بن عباس! یک سلسله اموری است به دست ذات اقدس الهی، خدا با نظم کار می ‌کند هیچ چیزی بدون نظم نیست: ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾. فرمود: عبد الله بن عباس! به قدری عالم منظم است که لحظه مرگ نه قبل از زمان مناسب می ‌رسد و نه بعد از زمان مناسب: «لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ»؛ جلو بیفتی این طور نیست، بر اجلت مقدم بیفتی این طور نیست؛ این برای عمر است. «وَ لَا مَرْزُوقٍ مَا لَیسَ لَكَ»؛ آنچه برای تو نیست به او نمی ‌رسی! اگر کار کردی بود در آن شرایط به این حدّ می ‌رسی. «کژ روی جف القلم کژ آیدت»،[3] به قول حکیم فردوسی: اگر بار خار است خود کِشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[4] 🔹 فرمود اگر راه درست رفتی، یک رزق خاص داری؛ بیراهه رفتی یک داری. نه رزق تو کم و زیاد می ‌شود، شرایط خاص را اگر رعایت کردی؛ نه عمر تو کم و زیاد می ‌شود اگر شرایط مخصوص را رعایت کردی. اگر با صله رحم و بهداشت زندگی کردی، عمر مشخص داری. بدون و زندگی کردی، عمر محدود داری، همه مشخص است. ما یک أجل مقضی داریم یک أجل مسمّیٰ ﴿أَجَلٌ مُسَمّی عِندَهُ﴾،[5] آن که تقدیرپذیر و تغییرپذیر است همین أجل مقضی است که به دست خود آدم است، ولی کلّ این جریان که «ففی نظام الكلّ كلٌ منتظم». گاهی می ‌بینید در بعضی از این اعلامیه ‌ها می‌ گویند «مرگ نابهنگام»! خدا مرحوم حکیم سبزواری را رحمت کند! فرمود ما چیز نابهنگام در عالم نداریم، هر چیزی به هنگام است، ولی این شخص چون حساب نمی ‌کرد خیال می ‌کرد که نابهنگام است؛ وقتی علل و عواملش را در نظر بگیرد معلوم می ‌شود به هنگام است. ما لیس موزوناً لبعض من نغم‏ ‏٭٭٭ ففی نظام الكلّ كلّ منتظم موتاً طبیعیا غدا اخترامی‏ ٭٭٭ قیس إلی کلّیة النظام[6]‏ 🔹 «وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ یوْمَانِ»؛ آن به دست ما نیست، ذات اقدس الهی این فراز و فرود را برای همه دارد، امتحان می ‌کند. گاهی قدرت و ثروت را به دست زید می‌دهد، گاهی به دست عمرو می‌ دهد. فرمود: ﴿تِلْكَ الأیامُ نُدَاوِلُهَا بَینَ النَّاسِ﴾،[7] فرمود: این فراز و فرود روزگار را ما دست به دست می‌ گردانیم همه را می‌ آزماییم! [1]. سوره فجر، آیات15 ـ 17. [2]. سوره اسراء، آیه70. [3]. مثنوی معنوی، مولوی، دفتر پنجم، بخش135. «کژ روی جف القلم کژ آیدت ٭٭٭ راستی آری سعادت زایدت». [4]. شاهنامه فردوسی, فریدون, بخش20. [5]. سوره انعام, آیه2. [6]. شرح المنظومة، ج‏2، ص422. [7]. سوره آل عمران، آیه140. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/09/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دعوت انبیاء 🔹 آرزوی انبیا این است كه امت شوند، جامعه مصون از شوند. اما مسئله دعوتی كه طبق چهار ـ پنج طایفه آیات گذشت كه اینها ﴿یدْعُوا إِلی‏ دارِ السَّلامِ﴾؛[1] عده‌ ای كه ‌اند در اثر دعوت انبیا به راه می ‌آیند، عده‌ ای كه هستند در اثر دعوت انبیا ترقّی می ‌كنند، سرعت پیدا می‌كنند نه عجله؛ عجله یعنی قبل از وقت انسان خودش را حاضر كند، این درست نیست؛ سرعت این است كه وقتی زمان فرا رسید راه درست شد، انسان دیگر كوتاهی نكند، هم ﴿سارِعُوا﴾[2] است، هم ﴿فَاسْتَبَقُوا﴾[3] است، پرهیز از عجله كه «وَ الْعَجَلَةُ مِنَ الشَّیطَانِ»[4] است؛ یعنی قبل از وقت، مثل اینكه قبل از وقت كسی نماز بخواند. فرق عجله و سرعت در چند چیز است: یكی اینكه عجله برای قبل از وقت است، چیزی كه وقت آن نرسید آدم چرا شتاب كند، سرعت برای این است كه چیزی كه وقت آن رسیده، نوبت آن هست، آدم چرا كُندی كند، تنبلی كند! از باده مغز تر كن و آن یار نغز جو ٭٭٭ تا سر رود به سر رو و تا پا به پا بپو[5] تا نفس می ‌كشید درس و بحث! این معنای سرعت است كه فرمود ﴿سارِعُوا﴾؛ اما عجله این است كه انسان قبل از اذان ظهر نماز ظهر را بخواند; ولی اگر وقت داخل شد آن ‌گاه طبق قرینه خاصی كه داریم گفتند: «عَجِّلُوا بِالصَّلاةِ قَبْلَ الْفَوْتِ»[6] یعنی نگذارید وقت بگذرد، نگذارید اول وقت بگذرد، یا نگذارید وقت فضیلت بگذرد، یا نگذارید وقت إجزا بگذرد كه سه مرحله از این «عجّلوا» به دست می‌آید. بنابراین آنها كه در راه هستند دعوت انبیا اینها را می ‌كند، یك؛ به بالاتر می‌ رسند، دو؛ آنها كه بیراهه هستند آنها را به راه دعوت می ‌كند دفعاً و رفعاً؛ دعوت این، اثر مثبت را دارد؛ لذا هم درست است و هم درست است و مانند آن. [1]. سوره یونس، آیه25. [2]. سوره آل عمران، آیه133. [3]. سوره بقره، آیه148. [4]. المحاسن، ج1، ص215. [5]. دیوان ملا هادی سبزواری، غزل150. [6]. الموضوعات(للصغانی)، ج1، ص37. 📚 سوره مبارکه صافات ـ جلسه 17 تاریخ: 1394/02/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 طرح زمستانه کتاب 1399 از 9 اسفند آغاز و تا 16 اسفند ماه 1399 ادامه خواهد داشت. هر نفر با ارائه کارت ملی تا سقف 200 هزار تومان خرید با تخفیف 25درصد از یارانه دولتی استفاده خواهد کرد. 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عمل به آزمون 🔹 یک مطلب در سوره مبارکه «حدید» هست که همان مطلب نورانی را وجود مبارک امیر مؤمنان(سلام الله علیه) در نهج البلاغه ثبت شده است[1] و آن این است که ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛[2] یعنی شما تلاش و کوشش خود را باید بکنید برابر آن راهی را که خدا به شما نشان داد. اگر این کوشش شما به جایی نرسید نگران نباشید، چون شما نمی‌دانید آینده این کار چیست! اگر چیزی از دستتان رفت نخورید، چون نمی ‌دانید آینده این کار چیست! اگر چیزی به دست آمد نباشید، چون نمی ‌دانید پایان این کار چیست! فرمود: اگر کاری انجام دادید که در آن بود، این فرح دارد؛ ﴿بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْیفْرَحُوا﴾[3] این درست است؛ امّا اگر یک مال، یک سمت، یک شغل، یک منصب، یک پست به دست آوردی، این را به ‌عنوان داشته باشید و برابر این هم کار بکنید؛ امّا مسرور باشید که اگر یک ‌وقت از دست شما رفت غمگین ‌تان بکند و در اثر اندوهگین شدن از کار بمانید این درست نیست. فرمود: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛ آنچه را که داد شما مسرور نباشید، چون همه اینها است و آنچه را از شما گرفت اندوهگین نباشید، چون این یک است. انسان وقتی در کلاس آزمایش است در هر دو حال به وظیفه آزمون می‌ کند. مشکل ما در این ‌گونه از مسائل این است که خود را کارشناس می ‌دانیم، یک؛ به جای اینکه صراط‌ هستیم، دو؛ خیال می ‌کنیم راه را خود ما تعیین می ‌کنیم؛ لذا اگر پستی به ما دادند نهایت سرور و نشاط در آن است، به یکدیگر تبریک می ‌گوییم و خیال می ‌کنیم این یک فضیلت است. یک وقت که از ما گرفتند دیگر هر چه از دستمان بر می ‌آید یا از زبانمان بر می‌آید کوتاهی نمی ‌کنیم، در حالی که هر دو است! فرمود: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛ آنگاه رضا و تاسّف ما مشرکانه می‌ شود و موحّدانه نیست. [1]. نهج البلاغه، حکمت439. [2]. سوره حدید، آیه23. [3]. سوره یونس، آیه58. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/02/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سلسله مباحث اخلاقی با موضوع : اهمیت فریضه بودن معرفت نفس از منظر پیامبر اعظم صلی الله علیه میزبان : موسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان و حوزه علمیه خواهران سیرجان پنج شنبه 1399/12/14 ساعت 10 صبح لینک سامانه مجازی 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فیض الهی 🔹 [ذات اقدس الهی] فرمود: ﴿وَ اللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ﴾ اگر خطاب بود، این هدایت هم به مخاطبین توجّه می ‌كرد؛ در حالی كه این یك اصل عام است و اختصاصی به مخاطبین ندارد تا روز قیامت اصل كلّی این است كه ﴿وَ اللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. این هدایت هم است و هدایت به معنی ارائه طریق نیست. هدایت به ارائه طریق ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾ است، خدای سبحان همگان را هدایت كرده است كه ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدی لِلنَّاسِ﴾[1] این برای همه مردم است؛ اما فرمود: ﴿وَ مَن یؤْمِن بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ﴾؛[2] اگر كسی بود، بود و داشت از هدایت پاداشی طَرْفی می ‌بندد، آن وقت قلبش شوق عبادت دارد، این شوق بالأخره است! 🔹 بعضی ها از گناه منزجرند، این عطیه الهی است؛ این پاداش است! این پاداش را خدا به هر كس نمی ‌دهد. فرمود: ﴿إِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا﴾،[3] اگر هدایت ابتدایی باشد كه این اتحاد مقدم و تالی است، این ضرورت بشرط المحمول است، خب معلوم است اگر كسی مطیع خدا باشد در هدایت است! اما اینكه شرط و جزا دارد فرمود: ﴿إِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا﴾ معلوم می ‌شود که است و هدایت ابتدایی نیست. یا ﴿مَن یؤْمِن بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ﴾ خب اگر هدایت ابتدایی باشد كه با ایمان همراه است، فرمود اگر كسی بخواهد خدا قلبش را هدایت كند باید مؤمن باشد؛ یعنی آن هدایت ابتدایی را باید تحصیل بكند تا از هدایت پاداشی طَرْفی ببندد. این جا هم فرمود: ﴿وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ این هدایت پاداشی است آن گرایش ها آن علاقه ‌ها آن میل هایی كه هست ، آن انزجار از معصیتی كه در افراد پیدا می ‌شود هم فیض خداست. [1] . سوره بقره، آیه 185. [2] . سوره تغابن، آیه 11. [3] . سوره نور، آیه 54. 📚 سوره مبارکه نور ـ جلسه 30 تاریخ: 1390/09/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اولین همایش ملی مطالعات تطبیقی قرآن پژوهشی با محوریت بررسی اندیشه تفسیری مفسر بزرگ جهان اسلام آیت الله العظمی جوادی آملی ( حفظه الله تعالی) از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و با مشارکت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، دانشگاه ها و حوزه های علمیه سراسر کشور برگزار می گردد. دانش پژوهان می توانند مقالات خود را حد اکثر تا 15 فروردین به آدرس همایش ارسال کنند. مقالات برگزیده علاوه بر معرفی و تقدیر در همایش، در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام؛ ISC ثبت و منتشر خواهد شد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سلوک اسلامی 🔹 وجود مبارك حضرت امیر این فرمایشات را در زمان حكومتشان بیان فرمودند؛ فرمودند در دوستی ها، در زندگی ـ چه در داخل منزل چه در محلّه و چه در اصل نظام ـ شما بخواهید با قانون زندگی كنید، مشكل جدّی پیدا می ‌كنید. كشور را قانون اداره نمی ‌كند؛ داخل منزل را، داخل حوزه را، داخل دانشگاه را قانون اداره نمی ‌كند، اخلاق اداره می ‌كند! قانون در حدّ عدل است. در حدّ عدل معنایش این است كه اگر كسی نسبت به شما بد كرد شما حقّ انتقام دارید؛ آن وقت دائماً باید با یكدیگر در نبرد باشید. این ﴿جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُهَا﴾[1] این قانون است، این عدل است ﴿فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیكُمْ﴾،[2] كسی بوقی زده و شما را آزرده كرده یا سبقت [بی جا] گرفته و حقّ شما را گرفته، شما هم می ‌توانید حقّتان را بگیرید، این می ‌شود قانون و عدل؛ اما جامعه را با دعوا نمی ‌شود اداره كرد. 🔹 آنچه را كه جامعه تأمین می ‌كند است كه مكمّل و متمّم قانون است. فرمود قانون، ﴿جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُهَا﴾؛ اخلاق، ﴿وَیدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾[3] است! اخلاق این است كه انسان با نیكی جلوی بدی را بگیرد، بدی را از بین ببرد نه بد را! اخلاق این نیست كه كسی به ما در رقابت ها چیزی گفت ما هم جبران بكنیم، رقیب را از پای در بیاوریم، اخلاق آن است كه را از پای در بیاوریم نه رقیب را! را از پای در بیاوریم نه مخالف یا مختلِف را! آن وقت بر می ‌گردد و جبران می ‌كند، این جامعه معطّر می‌ شود. 🔹 در بیانات نورانی حضرت امیر از این فرمایشات زیاد است؛ فرمود اگر كسی این كار را كرد «اَحْمِلْ نَفْسَكَ مِنْ أَخِیكَ عِنْدَ صَرْمِهِ عَلَی الصِّلَةِ» اگر برادرت از تو رنجید حالا چه فامیل سببی چه فامیل نسبی چه همكار، او سعی كرد رابطه را قطع كند شما بكوشید پیوند را وصل كنید، او در قطع پیوند از شما كه در وصل پیوند می ‌كوشید قوی ‌تر نباشد، بلكه شما قوی ‌تر باشید. «وَ عِنْدَ صُدُودِهِ عَلَی اللَّطَفِ» اگر او سد كرد راه شما را بست شما به او راه بدهید. «وَ عِنْدَ جُمُودِهِ عَلَی الْبَذْلِ» اگر او بخل ورزید چیزی داشت به شما نداد محلّ حاجتان بود نداد، شما در برابر او بخل نورزید بلكه جود كنید كه او برگردد جود بیشتری را اِعمال كند. اگر او تندی كرد، اگر مجرم بود، اگر قطع رابطه كرد، اگر راهتان را بست، اگر كج ‌راهه رفت نسبت به شما، شما مقابل او لطف و احسان و صفا و وفا نشان بدهید تا او برگردد. با اخلاق، پیدا می‌ شود نه با قانون! قانون آن حداقل است، آن كف زندگی است، كف امنیت است، با كف امنیت نمی‌شود آن امنیت برین را به دست آورد، با می ‌شود به آن مرحله والا بار یافت. 🔹 فرمود به قدری نسبت به او احسان بكن كه گویا او بر تو سِمتی دارد، لكن دو نكته را فراموش نكن: بدان نسبت به چه كسی، بدان چه موقع! این چه كسی و چه وقتی را باید تشخیص بدهی. گاهی است كه یك وقت اگر شما احسان بكنی او پرروست پرروتر می ‌شود یا جَری است جَری ‌تر می‌شود، این را باید تشخیص بدهید. گاهی در زمانی است كه اثر سوء دارد. این چه وقت و چه كسی را كاملاً فرمود دقت بكن. «وَ إِیاكَ أَنْ تَضَعَ ذلِكَ فِی غَیرِ مَوْضِعِهِ أَوْ أَنْ تَفْعَلَهُ بِغَیرِ أَهْلِهِ».[4] [1]. سوره شوری، آیه40. [2]. سوره بقره، آیه194. [3]. سوره رعد، آیه22؛ سوره قصص، آیه54. [4]. نهج البلاغه، نامه31. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/11/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تحصیل شرایط ظهور 🔹 جهان بشریت وقتی به ثمر می ‌رسد و میوه شاداب می ‌دهد كه انسان كاملی به عنوان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور كند كه وارث همه انبیا و اولیای الهی است. برای چنین ظهوری و ظهور چنین ذخیره‌ ای چندین شرط لازم است كه قسمت مهم آنها است نه حصولی؛ یعنی امت اسلامی باید آن شرایط فرهنگی را تحصیل كند، نباید منتظر بود كه آن شرایط خود به خود حاصل بشود تا وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور كند. تحصیل شرایط حضور و ظهور اوست. امتی منتظر مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) است كه شرایط ظهورش را فراهم كند، وگرنه منتظر نخواهد بود! 🔹 اولین شرط امت اسلامی است؛ زیرا امام كه معارف الهی را عرضه می‌كند، وقتی جامعه از والایی برخوردار باشد بهتر می ‌فهمد و بهتر دفاع می ‌كند، نه خود گرفتار جهل و تجاهل خواهد شد، نه اجازه می‌ دهد دیگران از جهل و تجاهل عوام یا عوام زده سوء استفاده كنند، این اولین وظیفه است. 🔹 دومین وظیفه شهامت و شجاعت در اجرای منویات پیامبر گرامی اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است كه در حقیقت احكام و حكم الهی است. این دو اصل را به عنوان بهترین شرایط انتظار و تحصیل چنین شرایط اسلام برای ما مقرر كرده است. 🔹 از وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است وقتی ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور می ‌كند كه ذات اقدس الهی لطفی نسبت به امت انسانی و اسلامی داشته باشد و دست مرحمت الهی بر بالای سر امت اسلامی كشیده بشود كه عقل اینها و اندیشه اینها كامل باشد؛[1] اینها اندیشوران فرزانه خواهند بود و خردمندان متبحر و حكیم و آنچه كه در جامعه اسلامی می ‌گذرد و حكومت می ‌كند فرهنگی دینی است، با این رشد مردم شرایط علمی ظهور حضرت را فراهم كردند. طبق این روایتی كه از امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است تا مردم عاقل نشدند معارف دین ر ا درست نشناختند و معنای امامت را درست ارزیابی نكردند، توفیق انتظار ولی عصر (ارواحنا فداه) نصیب آنها نخواهد شد. دومین شرط كه مربوط به مدیریت و مدبریت و شهامت و شجاعت در اجرای احكام الهی است بیانی است كه باز از وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است كه یاران راستین ولی عصر و اصحاب آن حضرت «أَجْرَأَ مِنَ اللَّیثِ أَمْضَى‏ مِنَ‏ السِّنَانِ»؛[2] یعنی از شیر شجاع تر و از نیزه تیزتر هستند؛ نمونه این گونه از شهامت ها را در دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران اسلامی نشان دادند. زن و مرد بزرگسال و میانسال و نو‌سال نشان دادند كه برای حفظ دین می‌توان از شیر با شجاعت ‌تر بود و از نیزه تیزتر بود و هر گونه خطری را با جان خرید. پس اگر از نظر رشد فرهنگی به آن نصاب راه یافتند و از نظر شهامت و شجاعت به این نصاب بار یافتند، آن گاه را تحصیل كرده ‌اند. [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم». [2]. الاختصاص، ص26. 📚 پیام به بیست و ششمین سال و سمینار فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا تاریخ: 1375/09/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مردان الهی كسانی‌ هستند كه بایر را می ‌كنند، مردان غیر الهی دایر را می ‌كنند! 🔸 خدای سبحان به ما فرمود وقتی شما درختی را می کارید یا در مزرعه کشاورزی می کنید باید توجه داشته باشید که کار بشر است و نه ؛ یعنی بشر وقتی این دانه ها را به مزرعه می برد و زیر خاک پنهان می کند، در واقع یک جمادی را از جایی به جای دیگر منتقل می کند، اما آن که زارع است یعنی مرده را می دهد و زنده می کند، تنها خداست. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قرآن و امام 🔹 مرحوم کاشف الغطای بزرگ کتاب معروف کشف الغطاء را دارد که مرحوم صاحب جواهر می ‌گوید من فقیهی به حدّت ذهن کاشف الغطاء ندیدم،[1] با اینکه صاحب جواهر سلطان فقه است. من یادم نیست که صاحب جواهر در جواهر از یک فقیهی به این عظمت و جلال و شکوه تعریف کرده باشد. مرحوم کاشف الغطای بزرگ در کتاب القرآن کشف الغطاء، یعنی جلد سوم از این مجلّدات چهارگانه آن جا این بحث را مبسوطاً دارد که آیا أفضل از هستند یا قرآن؟ در آن جا می‌فرماید که قرآن أفضل از امام نیست و امام هم أفضل از قرآن کریم نیست و اگر یکی معرفی شد، برای آن است دیگری برای حفظ آن تا مرز هم تلاش و کوشش می ‌کند. 🔹 در مقام ظاهر اهل بیت (علیهم السلام) موظف‌ هستند، را گرامی بدارند، این نشانه مفضول بودنِ اینها و فاضل بودن آنها و أفضل بودن آنها نیست؛ لذا مرحوم کاشف الغطاء دارد که وجود مبارک پیامبر و همچنین عترت (علیهم السلام) کعبه را تقدیس می ‌کردند، حجر أسود را می ‌بوسیدند، حِجر را گرامی می ‌داشتند، أرکان را گرامی می ‌داشتند و برای حرم ذات أقدس الهی حرمت ویژه قائل بودند، این معنایش این نیست که کعبه از اینها أفضل است یا حِجر و حَجر از اینها أفضل است، یا أرکان از اینها أفضل است، اینها موظف هستند به دستور الهی آن را إحیا کنند و گرامی بشمارند؛ ولی مسلماً قرآن از امام أفضل نیست؛ چه اینکه امام هم از قرآن أفضل نیست. آنچه که در قرآن کریم است، امام می ‌داند، آنچه امام انجام می ‌دهد، در قرآن کریم هست. [1]. جواهر الكلام فی شرح شرائع الإسلام، ج‌13، ص 105؛ «و أستاذی المحقق النحریر الذی لم یكن فی زمانه أقوی منه حدسا و تنبها الشیخ جعفر». 📚 پیام به مراسم رونمایی از موسوعه مرحوم کاشف الغطاء تاریخ: 1396/10/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا