eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.7هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار وزیر امور خارجه با آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر سید عباس عراقچی
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر امور خارجه: جهانی فکر کنید و جهانی عمل کنید / هدف، وسیله را توجیه نمی کند / اگر عهدی بستید، پای امضای خود بایستید دکتر سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه ، را توجیه نمی‌کند بیان داشتند: یک بیان نورانی حضرت سیدالشهداء دارد که فرمود هیچ كسی ممكن نیست با گناه به مقصد برسد «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَر»؛ این منطق، منطق باطلی است كه هدف، وسیله را توجیه می ‌كند؛ اگر كسی خواست به مقصد برسد، از راه باطل نمی ‌شود به مقصد رسید. این کلام، یک کلام جهانی است. ایشان بیان داشتند: ما هرجا آسیب دیدیم به خاطر این بود که یا بیراهه رفتیم یا راه دیگران را بستیم، این کشور بالاتر از نفت و گاز و منابع عظیم خدادای خود، دارد که باید قدر آنها را بدانیم. معظم له اظهار داشتند: ما مردم ایران مردمی و ، ما نه یعنی حوزویان، ما نه یعنی دانشگاهیان، ما یعنی مردم ایران؛ شما اگر سرتاسر آمریکا را بگردید یک اثر باستانی در آن نمی‌بینید، اما هر کجای ایران قدم بگذارید اثری از آثار هنری و باستانی در آن می بینید، با مردم ایران نباید کوچکی کرد، نباید بی اخلاقی و بد رفتاری کرد. ایشان بیان داشتند: کشور با این را باید با اداره کنیم، و باید به دیگران منتقل شود؛ مردم نیز می دانند که باید به قانون کشور احترام گذاشت و لذا اگر ببینند که در کشور نجومی و اختلاسی نیست، آنها نیز به احترام می گذارند. آیت الله العظمی جوادی آملی در توصیه‌ای به وزارت خارجه بیان داشتند: شما باید این قدرت را داشته باشید که کنید و جهانی کنید. معظم له ادامه دادند: در تاریخ بدتر از اعراب جاهلیت ما نداشتیم، اما همین پیامبر گرامی اسلام وقتی با این بت پرست ها و مشرکین پیمانی را بستند، نقض عهد نکردند؛ ﴿فَمَا استَقاموا لَكُم فَاستَقيموا لَهُم﴾، تا وقتی بر و خود مانده اند، شما نیز بر پیمان وعهد خود بمانید، تا تیری به سمت شما نزدند، دست به اسلحه نبرید، اگر با کفار هم عهد بستید، پای امضای خود بایستید، این حرف ها، حرفهای جهانی است. ایشان بیان داشتند: وقتی به مولا امیرالمومنین گفتند که شما فرمانده لشکر هستید و باید اسب تندرو داشته باشید، فرمود که من نیازی به اسب تندرو ندارم چون من نه از صحنه جنگ فرار میکنم که نیاز به آن داشته باشم و نه اگر کسی از دست من فرار کرد، او را تعقیب میکنم؛ ما با داشتن چنین مکتبی، نباید بیراهه برویم و یا راه کسی را ببندیم، در این دیدار دکتر سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، ضمن ارائه گزارشی با بیان اینکه ما به مردم و استعدادهای عظیم علمی آنها متکی هستیم، بیان داشـت: هر چند در دنیا قدرت نظامی و اقتصادی جای خود را دارد، اما دنیا، دنیای ایده ها و ابتکارات است و ما سعی می کنیم از استعدادها و امکانات خوبی که در ایران در دست داریم به نحو احسن استفاده کنیم . ↙️لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5079757 📚 دیدار تاریخ: 1403/09/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
پاداش نیكوكاری
ورود به بهشت: امام صادق (ع) فرمود: خدای سبحان در روز قیامت به فقیران می ‌فرماید: بنگرید و چهره‌ ها را جست ‌و جو كنید، پس هر كس به شما نیكی كرده دستش را گرفته و به بهشتش درآورید. [1] [1]. أَنَّ اللَّهَ یقُولُ لِلْفُقَرَاءِ یوْمَ الْقِیامَةِ: انْظُرُوا وَ تَصَفَّحُوا وُجُوهَ النَّاسِ، فَمَنْ أَتَی إِلَیكُمْ مَعْرُوفاً فَخُذُوا بِیدِهِ وَ أَدْخِلُوهُ الْجَنَّة (وسائل الشیعة، ج16، ص291). 📚 مفاتیح الحیات ص 531 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دام شیطان ▫️
 فرازی از خطبه فدکیه:
ـ وَ تَسْتَجِیبُونَ لِهُتافِ الشَّیطانِ الْغَوِىِّ ـ وَ اِطْفاءِ اَنْوارِ الدِّینِ الْجَلِىِّ ـ وَ اِهْمالِ سُنَنِ النَّبِىِّ الصَّفِىِّ ـ تَشْرَبُونَ حَسْواً فِى ارْتِغاءٍ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دام شیطان ▫️ نتیجه شدن، این است که خدای متعالی در مقام فعل، مجاری ادراکی و تحریکی او می شود؛ یعنی به منزله چشم، گوش، زبان، دست و پای انسان می شود: «...فإذا أحببته کنتُ إذاً سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و لسانه الذی ینطق به و یده الّتی یبطش بها». روشن است که اعضا و جوارحی که با خدا چنین انتساب و ارتباطی داشته باشد، به گَرد گناه آلوده نمی شود. ▫️ در بیان دیگری، رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نتیجه محبّت الهی را معرفی کرده است که انسان را امر و نهی می کند و او را از زشتی و ناپسندی باز می دارد: «إذا أحب الله عبداً جعل له واعظاً من نفسه و زاجراًمن قلبه یأمره و ینهاه». اما که در دام او گرفتار هستند و محبّ و محبوب خدا نیستند، شیطان در همه مجاری ادراکی و تحریکی آنان راه می یابد و در دل آنها دانه گذاری و لانه گزینی می کند و با نفوذِ گام به گام در دل و دامن آنها، با چشمشان می بیند و با زبانشان نطق می کند و سخنان باطلِ خود را با زبان آنها بیان می کند. ◀️ روشن است که دیدنی، شنیدنی و گفتنی های چنین چشم، گوش و زبانی، چیزی جز گناه نیست. البته تعبیر در فضیلت محبّت خدا و تعبیر خطبه علوی در رذیلت پیروی شیطان، همسان نیست؛ زیرا در حدیث قرب نوافل، خداوند در مقام فعل، زبان و چشم محبوب خود می شود؛ به طوری که عبد صالح و محبوب الهی با زبان خدا سخن می گوید، ولی در خطبه علوی، با زبان پیروانِ طالحِ خود سخن می گوید. ▫️ اعضا و جوارحی که منسوب و مرتبط با ذات اقدس الهی است، نه تنها گناه نمی کند، بلکه همه کارهای او به خود می گیرد؛ در نتیجه، به گونه ای با اسما و صفات الهی اتّحاد و یگانگی پیدا می کند که مظهر حبّ و بغض الهی می شود. از این رو، ذات اقدس الهی فرمود: هر کس به ولی من اهانت کند، به جنگ با من برخاسته است: «من أهان لی ولیّاً فقد بارزنی بالمحاربة» و در مرحله بالاتر، حبّ و بغض به آنان را معیار ایمان و کفر دانسته است. 👈 شاهد این کلام، آن مرد سیاه چهره است که امیرمؤمنان (علیه السلام) در مقام اجرای حدِّ الهی، دست وی را قطع کرد، اما او نه تنها کینه ای از آن حضرت به دل نگرفت، بلکه دست قطع شده را گرفت و می گفت: سروَر جانشینان پیامبران، پیشوای سپیدرویان، ذی حق ترینِ مردم نسبت به مؤمنان و... (بیش از سی وپنج صفت کمال برای آن حضرت شمرد) دست مرا قطع کرد. آنگاه در پاسخ اعتراض ابن الکوّاء خارجی گفت: چگونه ثنایش نگویم در حالی که عشق به او با گوشت و پوست من آمیخته است؟ 📚 ادب فنای مقربان جلد 2 ، ص343 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تجلی علوّ
🔹 در مسئله و که «سبحان ربی العظیم» را در رکوع می ‌گوییم و «سبحان ربی الاعلیٰ» را در سجده می‌ گوییم، مستحضرید که به عکس آن هم جایز است؛ یعنی اگر ما در رکوع بگوییم: «سبحان ربی الاعلیٰ»، درست است یا در سجده بگوییم: «سبحان ربی العظیم»، درست است؛ منتها حالا تناسب این است که انسان هر چه پایین ‌تر می‌ رود، را بیشتر احساس می ‌کند. 🔹 هر چه ما خودمان را ببینیم یا دیگران را ببینیم، عظمت خدا نزد ما آن چنان جلوه نمی ‌کند و وقتی و دیگران را هم ندیدیم، عظمت خدا نزد ما بیشتر جلوه می ‌کند. 🔹 ما وقتی به رفتیم به زمین افتادیم به خاک نزدیک ‌تر شدیم، را بیشتر احساس می ‌کنیم، می ‌گوییم: «سبحان ربی الاعلیٰ» و وقتی خمیده، با یاد و نام خدا به سر می ‌بریم، می‌گوییم: «سبحان ربی العظیم». 🔹 عظیم بودن با بودن فرقی هم دارد؛ اعلیٰ یعنی او از ما دور است، عُلُوّی دارد که با بُعد همراه است اما ، بُعد را نمی ‌رساند. ما وقتی به خاک می‌ افتیم، علوّ خدا را بهتر درک می ‌کنیم و می ‌گوییم: «سبحان ربی الاعلی و بحمده». 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 14 تاریخ: 1396/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ابهّت عالمان ربانی

🔹 اگر عالمی غرضش از علم این بود که مسائل دنیایی خود را تأمین کند، این را هم یک حرفه بداند، یک کسب بداند، همان طوری که دیگر صاحبان پیشه و حرفه شغلی دارند این هم فقه‌ پیشه باشد یا اصول ‌پیشه باشد یا تبلیغ ‌پیشه باشد کار او خود باشد او نه تنها مثل افراد عادی نیست، بلکه از افراد دیگر هم نازل ‌تر از هر چیزی می ‌ترسد! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ابهّت عالمان ربانی
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به ما فرمود که علم صحیح «العِلمُ میراثی ومیراثُ الأَنبِیاءِ قَبلی» و نشانه ارث هم این است که «العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِ تَعالى هابَهُ كُلُّ شَیءٍ» اگر یک علم را برای رضای خدا یاد گرفت همه چیز از او حریم می ‌گیرند و هراس دارند، همه چیز! 🔹 اگر عالمی غرضش از علم این بود که مسائل دنیایی خود را تأمین کند، این را هم یک حرفه بداند، یک کسب بداند، همان طوری که دیگر صاحبان پیشه و حرفه شغلی دارند این هم فقه‌ پیشه باشد یا اصول ‌پیشه باشد یا تبلیغ ‌پیشه باشد کار او خود باشد او نه تنها مثل افراد عادی نیست، بلکه از افراد دیگر هم نازل ‌تر از هر چیزی می ‌ترسد! 🔹 اینکه چیزی نمی ‌توانست (رضوان الله علیه) را و همچنین علمایی که در این حدّ بودند را مرعوب بکند، مرحوم را، مرحوم را، سایر علمای بنام را چیزی نمی‌توانست مرعوب بکند، برای اینکه اینها مرعوب می‌ کردند «العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِ تَعالى هابَهُ كُلُّ شَیءٍ»؛ هیچ چیز اینها را نمی ‌ترساند. 📚 درس اخلاق ـ مدرسه سعادت تاریخ: 1381/01/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
پاداش نیكوكاری
ورود به بهشت: ... همچنین آن حضرت فرمود: برداشتن خاشاكی از چهره برادرت ده حسنه و لبخند زدن به رویش یك حسنه دارد و نخستین كسی كه به بهشت درمی‌آید است. [1] [1]. نَزْعُكَ الْقَذَاةَ عَنْ وَجْهِ أَخِیكَ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ تَبَسُّمُكَ فِى وَجْهِهِ حَسَنَةٌ وَ أَوَّلُ مَنْ یدْخُلُ الْجَنَّةَ أَهْلُ الْمَعْرُوف (الدعوات، ص108). 📚 مفاتیح الحیات ص 531 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دفاع فاطمی ▫️
فرازی از خطبه فدکیه:
ـ وَ تَمْشُونَ لِأَهْلِهِ ـ وَ وُلْدِهِ فِى الْخَمَرِ وَ الضَّرَّاءِ ـ وَ نَصْبِرُ مِنْكُمْ عَلى مِثْلِ حَزِّ الْمُدى ـ وَ وَخْزِ السِّنانِ فِى الْحَشا 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دفاع فاطمی ▫️ حضرت زهرا(علیها السلام) در دوران کوتاه زندگی پر برکت خویش نقش آفرینی منحصر به فردی را در دفاع از حریم ولایت و اثبات حقانیت امیرالمؤمنین و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) ایفا نمود. آن حضرت پس از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام و انحراف امت از مسیر هدایت با برافراشتن پرچم تا پای جان برای اصلاح این کج روی تلاش نمود. ▫️ پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) در مناسبت های مختلف؛ مانند حادثه اراده الاهی درباره امامت و ولایت و خلافت الاهی حضرت علی(علیه السلام) را به جامعه اعلام نمود و جای هیچ تردیدی را برای کسی باقی نگذاشت، لیکن جریان حاکم بر فرهنگ و آداب و رسوم جامعه عربی وقت که پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) با زحمت فراوان نهال نوپای اسلام را در میان آن ها غرس نمود، چیز دیگری را انتظار می کشید. ▫️ عوامل بسیاری باعث شد که امت اسلام پس از فوت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روی گردان شوند تا زمام خلافت را دیگران بربایند؛ مثلاً برخی از آن ها به دلیل تعصبات قومی و تفاخرهای قبیله ای حاضر نبودند بار دیگر فردی از بنی هاشم حاکمیت جامعه اسلامی را به دست گیرد. ▫️ برخی از مردم به ویژه قریشیان نیز روی شخص امیر مؤمنان علی(علیه السلام) حساسیت خاصی داشتند؛ چراکه آن حضرت در خلال جنگ های صدر اسلام بسیاری از سران کفار قریش را به هلاکت رسانده بود از این رو ، بسیاری از قریش حتی پس از فتح مکه و تسلیم شدن آن ها در برابر عظمت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) به ظاهر اسلام آوردند؛ اما از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) کینه عمیقی به دل داشتند که در زمان حیات رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به ابراز علنی آن جرأت نمی کردند ولی وجود چنین نگرشی زمینه ساز فتنه های بعدی نسبت به حضرت امیر(علیه السلام) بود. ▫️ فتنه انگیزی بنی امیه از یک سو و خطر ارتداد قبایل تازه مسلمان و امکان سرپیچی از حکومت مرکزی در صورت بروز هرگونه اختلاف و نزاع داخلی در بین امت اسلامی از سوی دیگر، راهی جز سکوت برای امیر مؤمنان(علیه السلام) باقی نگذاشت به ویژه این که هر اقدام حق طلبانه حضرت در آن بستر با کج فهمی عده زیادی بر قدرت طلبی و تلاش ایشان برای به دست آوردن قدرت و منفعت فردی حمل می شد. آن حضرت درباره خود چنین می فرماید: «فَرأَیْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَی ذَلِکَ أَفْضَلُ مِنْ تَفْرِیقِ کَلِمَةِ الْمُسْلِمِینَ وَ سَفْکِ دِمَائِهِمْ وَ النَّاسُ حَدِیثُو عَهْدٍ بِالإِسْلامِ وَ الدِّینُ یَمْخَضُ مَخْضَ الْوَطْبِ یُفْسِدُهُ أَدْنَی وَهْنٍ وَ یَعْکسهُ أَقَلُّ خُلْفٍ . . .»؛ دیدم بر این حادثه، بهتر از ایجاد میان مسلمانان و ریخته شدن خونشان است، در حالی که مردم تازه مسلمان اند و دین مانند مشک شیر به هم زده می شود و کوچک ترین سستی آن را فاسد و کم ترین پیمان شکنی آن را واژگون می سازد. ▫️ سکوت امیرالمؤمنین(علیه السلام) موجب و و کوتاه شدن دست بدخواهان گردید. ولی این سکوت اجباری و مصلحت آمیز نباید باعث شود که و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) برای همیشه مکتوم بماند و آیندگان آن را فراموش نمایند. 👈 از این ره گذر، حضرت مسؤولیت هدایت گری و رسواسازی این انحراف مهلک را بر دوش گرفت؛ جایگاه اجتماعی و قداست بسیار بالای فاطمه در بین امت می توانست در آن جو خفقان، را برای حق طلبان روشن کند؛ آن حضرت با درک شرایط و راز سکوت امیرالمؤمنین(علیه السلام) غریبانه و به تنهایی وارد عرصه شد و با شیوه های مختلف حقیقت را آشکار ساخت و در عین مظلومیت و غربت چنان عالمانه و حکیمانه از سنگر ولایت دفاع نمود که تا روز قیامت کلام و برهان او چراغی برای هدایت حق جویان است. 📚 فاطمه (ع) اسوه بشر ، ص161 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اضلال الهی

🔹 آیات قرآن دارد كه خدای سبحان ندارد كه ـ معاذ الله ـ كسی را گمراه كند. هم با كه سرمایه اوست، او را آفرید و هم با وحی و نبوت و امامت انبیا و اولیای الهی از بیرون اینها را هدایت می ‌كند؛ هیچ كس را رها نكرده است. 🔹 اگر كسی با داشتن عامل هدایت از درون و بیرون، كژراهه رفت که «نبذوا كتاب الله وراء ظهورهم»، خدای سبحان مهلت می ‌دهد، ، انابه و بازگشت را باز می ‌كند، فرصت می ‌دهد، تأخیر دارد و مانند آن؛ اما اگر كسی با همه فرصت ها و محبت های الهی، راه بازگشت را به روی خود بست، از آن به بعد، ذات اقدس الهی او را گمراه می ‌كند. 👈 گمراه می ‌كند یعنی چه؟ یعنی اینها را به حال خودشان رها می‌ كند. اضلال، یك امر عدمی است نه امر وجودی؛ چیزی به نام ضلالت باشد که خدا به كسی بدهد نیست، بر خلاف هدایت كه نور است، گرایش است، محبت است. [الهی]؛ یعنی خدای سبحان لطف خود را بر می‌ دارد، وقتی لطف را برداشت انسان به حال خودش رها می ‌شود. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 30 تاریخ: 1393/09/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
 پاداش نیكوكاری
دوری از آتش جهنم: حضرت موسی (ع) خطاب به خدا عرض كرد: خدایا پاداش كسی كه آزارش را از مردم باز دارد و به آنان كند چیست؟ خدا فرمود: ای موسی! در روز قیامت آتش به او خطاب می ‌كند: هیچ راهی به سوی تو ندارم. [1] [1]. قَالَ مُوسَی: إِلَهِی! فَمَا جَزَاءُ مَنْ كَفَّ أَذَاهُ عَنِ النَّاسِ وَ بَذَلَ مَعْرُوفَهُ لَهُمْ؟ قَالَ: یا مُوسَی! ینَادِیهِ النَّارُ یوْمَ الْقِیامَةِ لا سَبِیلَ لِى عَلَیك (الأمالی، صدوق، ص208). 📚 مفاتیح الحیات ص 531 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سیرت فاطمی ▫️
فرازی از خطبه فدکیه:
ـ وَ اَنْتُمُ الاْنَ تَزْعُمُونَ اَنْ لا إِرْثَ لَنا أَهْلَ الْبَیتِ ـ وَ لا حَظَّ! ـ أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّة تَبْغُونَ؟ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سیرت فاطمی ▫️ حضرت فاطمه(س) ... نیل آن حضرت به مقام منیع و صعود وی به قلّه رفیع که هدف اصیل آفرینش انسان همان است، دلیل قاطع است بر امکان ارتقای زن به مقام برین علمی و عملی؛ البته کُنْهِ مقام آن حضرت مستور، ولی مقدار بودن آن مشهور و قابل تجلیل و دسترسی است. ▫️ مثلاً حضرت فاطمه (س) ـ با استدلال عقلی و نقلی، دودمان خود را سبب دانست و با تبیین مصالح احکام الهی، رعایت آنها را بر همگان لازم اعلام نمود ـ و با بیان ، اعتدال در معیشت را سودمند معرفی کرد ـ و در تحلیل مسائل قرآنی ارث برای استرداد ، تفسیر دقیقی از آیات الاحکام ارائه نمود و حکومتی که حامی عدل و داد نباشد و بر موازین قرآن و عترت اداره نگردد، آن را دانست و با برداشت از قرآن حکیم چنین فرمود: «وَ زعمتم أن لا ارث لنا، ﴿أفحکم الجاهلیةِ تبغون و مَن أحسنُ مِن اللّهِ حکماً لقومٍ یُوقنون﴾؟ ▫️ آنچه درباره اهتمام آن حضرت به تعلیم احکام به زنان نقل شد، نشان برای زن و گسترش آن در بین زنان دیگر است. برای آنکه نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند و همه آنها از حقوق بهره وری علم و ادب و هرچه در تأمین زندگی سعادتمندانه مؤثر است، برخوردارند. ▫️ به منظور پرهیز از اختلاط نامحرم و جلوگیری از دخالت مردان در کار زنان، باید گروه متکاملی عهده دار رفع نیازهای متنوع هم صنف خود باشند تا هیچ زنی محکوم به انزوا نگردد و از پیشرفت علمی و عملی محروم نشود یا برای استیفای حق خود ناچار به اختلاط نباشد. ▫️ اگر از حضرت فاطمه نقل شد، کمال زن و سعادت آن در این است که نامحرمی را نبیند و نامحرمی او را نبیند، چنین موقعیتِ مناسب، وقتی به دست می آید که صنف زن ، و خود را با استقلال در این فنون و استغنای از نامحرمان تأمین کند. ▫️ نمونه دیگری از سنّت و که حاکی از سریره نقی و زکی آن حضرت بوده و برنامه زندگی زن، بلکه جامعه انسانی را می تواند ترسیم کند، این است که سلمان فارسی که به عنوان مفتخر شد می گوید: ـ وقتی با اذن قبلی وارد منزل حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام) شدم، دیدم حضرت فاطمه مشغول آرد کردن جَوْ می باشد و ... . ـ گفتم: ای دخت رسول خدا! چرا خدمت را به فضّه واگذار نمی فرمایید؟ ـ گفت: «حبیبم رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم مرا سفارش کرد، کار منزل یک روز به عهده فضّه و یک روز به عهده تو، دیروز نوبت فضّه بود و امروز نوبت من است... ». 👈 چنین و احسان گستر وظیفه زنان، بلکه مردان را به خوبی تبیین می کند. 📚 سروش هدایت جلد2 ، ص147 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴
شکوه فاطمی

▫️ قرآن در سه حوزه پیام دارد در سه حوزه حکم دارد: در و محلی که مربوط به خود مسلمین است؛ در که برای ما و سایر موحدان یعنی مسیحی ها، کلیمی ‌ها و مانند آنهاست؛ در که مربوط به ما و انسان ‌های دیگر اعم از ملحد و مشرک است که فرمود: ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ این است. اگر می‌گوییم این چهارده نفر قرآن متحرّک اند یعنی اینها تمام را دارند، بنابراین ، تنها مسئله در و دیوار و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست، گوشه دیگری دارد که برای ما و مسیحی ‌ها و کلیمی ‌ها و امثال اینهاست، گوشه سومی هم دارد که بین المللی است. ▫️ ما در تعبیرات عرفی خود سه عبارت داریم: مردان؛ زنان؛ مردم. وقتی می ‌گوییم مردان یعنی جامعه مردها، وقتی می‌ گوییم زنان یعنی جامعه زن ‌ها و وقتی می‌ گوییم مردم یعنی اعم از زن و مرد؛ مثلاً می گوییم مردم انقلاب کردند، مردم رأی دادند، مردم در نماز جمعه شرکت کردند؛ مردم غیر از مردان هستند. قرآن کریم وقتی می‌ خواهد آسیه (علیها السلام) را معرفی کند یا مریم (سلام الله علیها) را معرفی ‌کند، نمی ‌گوید اینها نمونه زنان خوب ‌اند، می‌گوید اینها هستند؛ خیلی در تعبیر فرق است! در سوره مبارکه «تحریم» آیه یازده این است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن﴾، یک؛ آیه دوازده این است: ﴿وَ مَرْیمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ﴾، دو؛ خدا نمونه جامعه خوب و مردم خوب را مریم می ‌داند، می فرماید آسیه نمونه جامعه خوب است. ▫️ حالا ما چنین نمونه ‌ای داریم به نام که آن طور بساط «سقیفه» را به هم می‌ زند، آن وقت ما نه از خبر داریم نه از خبر داریم نه از خبر داریم! این آیه «مباهله» چه می‌ خواهد بگوید؟ این پنج نفر حرف دارند، اینها خبر می‌ دهند، انسانی که خبر می ‌دهد یا صادق است یا کاذب. فرمود: ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْكاذِبینَ﴾؛ یا ما پنج نفر کاذب هستیم یا شما کاذب هستید! پس معلوم می ‌شود که ما حرف داریم! نه اینکه فقط پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف داشته باشد و اینها تماشاچی باشند، اینها گزارش دارند، اینها ادعا دارند، اینها خبر می ‌دهند! پس حضور اصحاب مباهله، صِرف تماشاچی و زینت مجالس بودن نیست. این ذات مقدس هم در آنجا حضور داشت! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/9Ckf0 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/VMlFeIXMCOo 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 421 تاریخ: 1397/11/09 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض مدام
🔹 كلام الهی، قطع ‌شدنی نیست. قرآن كتابی نیست كه در یك وقت نازل شده باشد و یک وقت هم نزول آن تمام شده باشد، این است، زیرا اگر قرآن شبیه باران بود، نزولش منقطع می ‌شد مثل اینكه باران نزولی دارد و نزولش تمام می ‌شود. 🔹 اگر قرآن را خدا همانند برف و باران نازل كرده بود، این تمام شدنی بود، چون چیزی را كه خدا به زمین انداخت، این انداختن, منقطع‌الآخر است؛ اما خدا قرآن را به عنوان حبل متین، به زمین آویخت نه انداخت و چون به زمین آویخت, همواره [قرآن] در حال نزول است و همواره ارتباط بین متكلّم و مخاطب برقرار است. 🔹 اگر نازل كرده بود؛ یعنی به زمین انداخته بود، می‌ گفتیم تاریخ مصرفش ـ معاذ الله ـ گذشت؛ اما است و هر روز [قرآن] در حال نزول است، بنابراین این رابطه بین مخاطب و متكلّم همیشه هست. 📚 سخنرانی در جمع دانش پژ وهان و اساتید مرکز تخصصی تفسیر تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، همزمان با ایام سوگواری فاطمیه، درس خارج فقه و درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 13 و 14 آذر 1403 برگزار نمی گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همزمان با فرارسیدن ایام فاطمیه، مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) از روز سه شنبه به مدت سه روز در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. ◀️ این مراسم از روز سه شنبه ۱۳ الی ۱۵ آذر ماه 1403 (به مدت سه روز) ساعت 10:30 در محل دفتر معظم له واقع در قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19 برگزار خواهد شد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ارث فاطمی ▫️
 فرازی از خطبه فدکیه:
ـ أَیهَا الْمُسْلِمُونَ أَ أُغْلَبُ عَلَی إِرْثِی یا ابْنَ أَبِی قُحَافَةَ ـ أَ فِی کِتَابِ اللهِ تَرِثُ أَبَاکَ ـ وَ لَا أَرِثُ أَبِی لَقَدْ جِئْتَ شَیئاً فَرِیا 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ارث فاطمی ▫️ در لغت به مالی گفته می شود که بی عقد و قرارداد از کسی در اثر پیوند ویژه تکوینی به دیگری می رسد. « ارث » در مفهوم لغوی و فقهی آن، بیشتر درباره اموال و دارایی به کار می رود که از مرده بر اساس رتبه بندی بستگان او به بازماندگانش می رسد. ▫️ مصداق روشن وراثت مادی در این گونه از احادیث ناظر به غصب دوران اهل بیت (علیهم السلام) و برای حضرت زهرا (علیها السلام) از راه وراثت است، چنان که حضرت فاطمه (علیها السلام) در شکوائیه خود از غصب فدک به دست خلیفه اول، این گونه فرمود: «أَیهَا الْمُسْلِمُونَ أَ أُغْلَبُ عَلَی إِرْثِی یا ابْنَ أَبِی قُحَافَةَ أَ فِی کِتَابِ اللهِ تَرِثُ أَبَاکَ وَ لَا أَرِثُ أَبِی لَقَدْ جِئْتَ شَیئاً فَرِیا»؛ ای مسلمانان! آیا شایسته است که من از ارث خود محروم باشم؟ ای پسر اَبی قحافه! آیا در قرآن است که تو از پدرت ارث ببری و من از پدرم ارث نبرم؟ به تحقیق از نزد خود حکم تازه و دروغی در آوردی؟ ▫️ در فرهنگ روایات، واژه «ارث» به معنای وسیع تری به کار رفته که فرد را نیز شامل می شود. آنچه در روایات در مورد وراثت عالمان دین نسبت به تعلیمات دینی و تراث انبیای الاهی (علیهم السلام) ذکر شده، ناظر به این نوع از ارث است. ▫️ بی شک، ، بسی مهم تر و باارزش تر از ارث مادی و مالی است، زیرا ارث مالی و مادی از یک سو محدود و متعلق به زمان و مکان خاص است و از سوی دیگر، فوائد و منافع آن، تنها به افراد وارث اختصاص دارد؛ بر خلاف ارث معنوی که هم است؛ هم آثار و برکات آن برای همگان است، ازاین رو آنچه از انبیا و اولیای الاهی (علیهم السلام) و به دنبال آنان از عالمان و رهبران دینی به جا می ماند، ارث معنوی، علمی و دینی است، همان گونه که در روایات یکی از اوصاف و القاب امامان اهل بیت (علیهم السلام) «وَارِث الْأَنبِیاء» و «وَرَثَةِ رَسُولِ الله» ذکر شده است، چنان که در فقرات آغازین زیارت جامع کبیر نیز از امامان اهل بیت (علیهم السلام) به «وَرَثَةِ الأَنبِیاء» یاد شده است؛ برای نمونه، از مصادیق بارز وراثت معنوی اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) وراثت در امر (صلی الله علیه وآله وسلم) برای هدایت و زعامت امت است. 👈 غصب ارث نیز همان گونه که دارایی به جا مانده را فرامی گیرد، دارایی های گرانمایه معنوی را نیز دربرمی گیرد، ازاین رو بیزاری از (علیهم السلام) ـ هم شامل کسانی می شود که خاندان پیامبر را غصب کردند؛ ـ هم اشخاصی را که از صدر اسلام تاکنون، دودمان نبوت (علیهم السلام) را از آنان غصب کردند یا می کنند. 📚 ادب فنای مقربان جلد10 ، ص391 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra