💠 متحوّل شدن
🔹 [در] پایان هفته دولت قرار داریم. [یاد] همه شهدا بالأخص شهید رجایی، شهید باهنر و سایر شهدای این ایام را گرامی می داریم.
🔹 در نوبت های قبل اشاره شد كه گرچه ذات اقدس الهی یكبار سخن از #خلافت آدم را در قرآن مطرح كرده است فرمود ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾ ولی در حقیقت سراسر قرآن كریم شرح این خلافت است. فرمود من به عنوان خلیفه انسان را در زمین جعل می كنم و خلق می كنم. بعضی از آیات در قرآن كریم مكرر ذكر شده است؛ نظیر جریان حضرت ابراهیم، حضرت موسی و مانند آن. جریان خلافت آدم (سلام الله علیه) یكبار در قرآن كریم ذكر شد، لكن سراسر قرآن شرح همین یكبار است؛ یعنی در عین حال كه یكبار فرمود ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾[1] در تمام بخش های قرآن خلافت خود را شرح می دهد كه انسان چگونه خلیفه خدا می شود؛ زیرا ذات اقدس الهی در سراسر قرآن كریم خود را با اسمای حسنا و صفات علیا ستود، اسمای حسنای خود را معرفی كرد، اوصاف خود را معرفی كرد، این یك. بعد فرمود انسان دائماً در تحوّل و حركت است، این دو؛ ﴿یاأَیهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحَاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[2] سوم اینكه فرمود این سیر با صیرورت و #تحول_درونی همراه است نه سیر اقلیمی و جغرافیایی، نه اینكه انسان در جای معین حركت كند، سیر انسان به صیرورت است؛ یعنی با شدن است. گاهی انسان به طرف فضیلت حركت می كند و #فرشته_منش می شود، گاهی ـ معاذ الله ـ به طرف رذیلت حركت میكند و به صورت گرگ خون آشام در میآید. بنابراین #سیر_انسان و حركت انسان یك سیر بیرونی نیست، این سیر بیرونی را هر كه دارد؛ سنگ هم از جایی به جایی منتقل می شود، حیوانات هم از جایی به جایی منتقل می شوند، این سیر سازنده نیست. سیری كه قرآن كریم روی او تكیه می كند، همان است كه با صیرورت و تحوّل و شدن همراه باشد.
🔹 مطلب بعدی هم آن است که صیرورت و تحوّل و شدن این است كه انسان #به_طرف_خدا متحوّل می شود.
🔹 مطلب بعدی هم آن است که خدا نه در جای معین است نه در اقلیم معین است كه در جای دیگر نباشد، براساس ﴿أَینََما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾،[3] براساس ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ مَا كُنتُمْ﴾[4] انسان در هر مرتبه ای و در هر شأنی #تحول داشته باشد، دارد به طرف خدا حركت می كند.
[1]. سوره بقره، آیه30.
[2]. سوره انشقاق، آیه6.
[3]. سوره بقره، آیه115.
[4]. سوره حدید، آیه4.
#سالروز_شهادت_شهیدان_رجایی_و_باهنر
#حرکت_دائمی
#خلیفه_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در سالگر شهیدان رجایی و باهنر
تاریخ: 1377
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره97
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#دارو_و_درمان
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) زكامش را مداوا نمی كرد و می فرمود: هركس رگه ای از جذام دارد و هرگاه زكام می گیرد آن را سركوب می كند.[1]
امام صادق (علیه السلام) میف رماید: تا بدنت تحمل درد دارد از مصرف دارو بپرهیز.[2]
[1] . كَانَ رَسُولُ اللَّهِ لا یتَدَاوَیٰ مِنَ الزُّكَامِ وَ یقُولُ مَا مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ وَ بِهِ عِرْقٌ مِنَ الْجُذَامِ فَإِذَا أَصَابَهُ الزُّكَامُ قَمَعَهُ (الكافى، ج8، ص382).
[2] . ... وَ اجْتَنِبِ الدَّوَاءَ مَا احْتَمَلَ بَدَنُكَ الدَّاءَ (الكافى، ج6، ص382).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 113 و 114.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 8
▪️ تاریخ: 1387/10/15
آپارات:
https://aparat.com/v/cUyfP
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه
🔸 مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی #حوزه_علمیه_استان_تهران روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه با پیام حکیمانه آیت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته و با حضور اعضای شورای حوزه تهران، تعدادی از مدیران و اساتید حوزه های خواهران و برادران استان، به صورت حضوری، اما محدود در سالن جلسات مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار خواهد شد.
🔸 قابل ذکر است مراسم افتتاحیه به صورت #مجازی و از طریق سامانه هایی که در نظر گرفته شده پخش خواهد شد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تروریسم
🔹 این حقوق سازمان ملل هیچ #پایه_علمی ندارد؛ لذا شما می بینید یک روز ملتی را که از کشور خودش دارد #دفاع می کند به آن می گویند تروریست؛ #حزب_الله را ـ معاذ الله ـ می گویند #تروریست است! یک روز هم که چنین نخواهند، می گویند از فهرست تروریست ها برداشته شد. آن #منافق تروریست و آن #داعش تروریست را می گویند #مدافع است، این را که مدافع است و از #کشور خودش و از #دین خودش دفاع می کند به این می گویند تروریست!
🔹 همین مبارزه با تروریست را بیگانه به دلخواه خود معنا می كند، همین #حقوق_بشر را بیگانه به دلخواه خود تفسیر می كند. كسی با #عدالت مخالف نیست، كسی با آزادی مخالف نیست، كسی با #حقوق_بشر مخالف نیست، كسی با #دموكراسی مخالف نیست؛ اما دموكراسی یعنی چه؟ عدالت یعنی چه؟ حقوق بشر یعنی چه؟ آزادی و امنیت یعنی چه؟ می بینید هر روز تفسیر جدایی می كنند؛ بدون هیچ هراسی كشتار زنان و كودكان بی گناه را اینها #دموكراسی و #حقوق_بشر می دانند، كشتن آن جلاّد اسرائیل را می گویند ترور.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#روز_مبارزه_با_تروریسم
📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 7 ـ فرازی از سخنرانی محرم
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یادم است [در مورد امام موسی صدر] این جمله قرآنی را ثبت كردیم كه ﴿ثُمَّ جِئْتَ عَلى قَدَرٍ یا مُوسى﴾ خدای سبحان درباره موسای كلیم دارد كه بعد از سفر طولانی به مركز هدایتت بازگشتی، این جمله در آن نامه هست ﴿ثُمَّ جِئْتَ عَلى قَدَرٍ یا مُوسى﴾ امیدواریم این دوست عزیز ما كه سَمیّ موسای كلیم است همانند آن ذات مقدس پایان درخشان داشته باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای ستاد آزادی امام موسی صدر با حضرت استاد
تاریخ: 1389/12/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نعمت الهی
🔹 در جریان سبأ یمن فرمود منطقه ای بود ما از هر نظر اینها را مرفّه كردیم، نعمت های فراوان دادیم، #سنت_الهی هم بر این است كه نعمتی را كه به یك قوم داد هرگز از آنها نمی گیرد مگر اینكه آنها مسیر دریافت نعمت را تغییر بدهند ﴿إِنَّ اللَّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ﴾[1] هست, ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یكُ مُغَیراً نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَی قَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ﴾[2] هست این دو آیه آن سنّت عمومی خدا را نشان می دهد كه #لطف_خدا ابتدایی است ولی #قهر_خدا ابتدایی نیست، از این جهت مِهر او بیش از قهر اوست و #پیش_از_قهر اوست روشن می شود. هرگز خدا ابتدائاً كسی را گرفتار نمی كند.
🔹 تمام نعمت ها را طبق بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه كه فرمود منت های تو ابتدایی است[3] بدون استحقاق اشخاص عطا می كند و هرگز نعمتی را كه به ملّتی داد از آنها نمی گیرد مگر اینكه آنها #كفران_نعمت كنند و نعمت را پس بزنند.
[1] . سوره رعد، آیه 11.
[2] . سوره انفال، آیه 53.
[3] . الصحیفة السجادیة، دعای 45.
#کفران_نعمت_الهی
#لطف_و_قهر_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه سبأ
تاریخ: 1392/07/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 به مناسبت فرارسیدن شهادت امام سجاد علیه السلام مراسم سوگواری در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹زمان : پنج شنبه ۱۴۰۰/۶/۱۱ _ ساعت ۱۱ صبح
🔸 مکان : قم _ خیابان صفائیه _ کوچه ۱۹ _ پلاک ۷
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره98
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#دارو_و_درمان
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: کسی که سلامتی او بر بیماری اش غلبه دارد و با این حال دارویی مصرف كند و بر اثر آن بمیرد من نزد خدا از او بیزاری می جویم.[1]
امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: دارویی نیست مگر اینکه دردی را تحریك می كند، از این رو تا آنجا كه ممكن است از مصرف دارو پرهیز شود كه برای بدن سودمندتر است.[2]
امام صادق(علیه السلام) می فرماید: پرهیز بیش از هفت روز برای بیمار سود ندهد. [3]
[1] . مَنْ ظَهَرَتْ صِحَّتُهُ عَلَی سُقْمِهِ فَیعَالِجُ بِشَىْءٍ فَمَاتَ فَأَنَا إِلَی اللَّهِ مِنْهُ بَرِىءٌ (كتاب الخصال، ص26).
[2] . لَیسَ مِنْ دَوَاءٍ إِلاَّ وَ هُوَ یهَیجُ دَاءً وَ لَیسَ شَىْءٌ فِى الْبَدَنِ أَنْفَعَ مِنْ إِمْسَاكِ الْیدِ إِلاَّ عَمَّا یحْتَاجُ إِلَیهِ (الكافى، ج8، ص273).
[3]. لا تَنْفَعُ الْحِمْیةُ لِمَرِیضٍ بَعْدَ سَبْعَةِ أَیامٍ (الكافى، ج8، ص291).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 114.
🆔 @a_javadiamoli_esra
آیین آغاز سال تحصیلی سال 1401-1400
حوزه های علمیه و موسسات آموزش عالی اسراء
با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی
و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
زمان: شنبه: 1400/6/13
ساعت : 10 صبح
پخش زنده مراسم از طریق لینک زیر:
https://el.esra.ir/ch/jalasey-shoray-amozesh
@a_javadiamoli_esra
اختلاس در نهج البلاغه.mp3
856.1K
💠 روز بیست و سوم ماه #محرم 1443
🔹 اختلاس در نهج البلاغه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اختلاس در نهج البلاغه
🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود اینها كه بر اموال مسلّط شدند، اینها مثل گوسفند به #بیت_المال حمله نكردند. می دانید این گوسفند و گاو وقتی وارد مزرعه می شود این علف را می خورد تمام شد و رفت، این علف بعد از دو روز باز رشد می كند؛ اما این شتر چون گرسنه است آنچه را كه در بیابان است از ریشه می كَند؛ لذا جایی كه شتر تغذیه كرد مدت ها علف روییده نمی شود، چون ریشه ای نمی ماند! تعبیری كه وجود مبارك حضرت امیر دارد كه اینها با #بیت_المال چه كار كردند، فرمودند: «یخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ»،[1] نه «خضمة البقر», نه «خضمة الشاة»، گوسفند و گاو این روی علف را قطع می كنند ریشه هست، بعد روییده می شود؛ مثل اختلاس كه وقتی كه چند هزار شد اینطور میشود «یخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِیعِ»؛ بهار كه شد این شتر وقتی وارد آن منطقه بیابان می شود كه چهارتا علف روییده این را با آن دهن پهنی كه دارد از ریشه می كَند، این می شود اختلاس چند هزار میلیاردی، این می شود نجومی! آن وقت مالی در مملكت نمی ماند كه شما بخواهید #اشتغال و #تولید ایجاد كنید، باید بروید بانك وام بگیرید كه اوّل بدبختی است! این جمله ﴿یمْحَقُ﴾[2] كه فعل مضارع است و مفید استمرار است، فرمود: ﴿یمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ كسی با بانك های ربوی كه #قدرت_تولید ندارد, #قدرت_اشتغال ندارد.
🔹 این حرف ها در حوزه، درس خواندنی است با مطالعه كه حلّ نمی شود, با درس هم حلّ نمی شود، چون با بنای عقلا و فهم عرف و لغت، نهج البلاغه حلّشدنی نیست! این استاد غنی قوی می خواهد تا كلمات را برای ما معنا كند ما بفهمیم حضرت امیر چه می خواهد بگوید.
[1] . نهج البلاغه، خطبه3.
[1] . سوره بقره، آیه276.
#تصويب_قانون_عمليات_بانكي_بدون_ربا
#اشتغال_تولید
#بیت_المال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/02/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی «تبیین و بررسی مطالبات مراجع عظام تقلید از حوزه های علمیه در مورد بایسته های آموزشی»....
👇👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی«تبیین و بررسی مطالبات مراجع عظام تقلید از حوزه های علمیه در مورد بایسته های آموزشی»
❇️ اهمیت مساله حریت و آزاد اندیشی در حوزه های علمیه
باید از درون حوزه، به نقد اندیشه ها بپردازیم
نظام آموزشی مدرک گرا خطر و تهدید جدی برای حوزه های علمیه است.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به صورت آنلاین در این نشست علمی حضور پیدا کرده و به بررسی دیدگاه های #آیت_الله_العظمی__آملی در باره نقش نظام آموزشی حوزه های علمیه در بحث آزاد اندیشی، تولید علم، نظریه پردازی و احیای تمدن اسلامی پرداخت.
🔹 این حوزه ما محدود به فقه و اصول شده است. این محدودیت باعث می شود که جلوی #آزاد_اندیشی گرفته شود. حوزه علمیه آمده است بحث های غیر فقه و اصول را در گوشه و بیرون حوزه در انجمن ها و موسسات مختلف قرار داد است ولی باید اینها در متن حوزه علمیه باشد.
🔹 حوزه باید به نظام اسلامی #راه_را_نشان_دهد اما متاسفانه الان برعکس شده است و این نظام است که به حوزه می گوید که چه بگویید و بنویسید. این حوزه علمیه هرگز به روحیه آزاد اندیشی نمی رسد.
🔹 ماباید به #پلورلاریزم علمی در حوزه معتقد باشیم و آن را گسترش دهیم.
🔹 #آیت_الله_جوادی در این باره می فرمودند: ما حرفمان و گفتارمان جهانی است ولی اندیشه و فکر ما محلی است. ما زمانی می توانیم داعیه هدایت بشر را داشته باشیم که #تعامل با #جامعه_جهانی داشته باشیم که متاسفانه اکنون اینگونه نیست.
🔹 حریت و #آزاد_اندیشی بسیار مهم است. در حوزه این حریت به دو نحو محدود شده است یکی سخت افزاری است که از زشت ترین نوع محدودیت هایی است که ما می بینیم. یکی دیگر نرم افزاری است که گاهی فشار ها به افراد به قدری زیاد است که افراد آزاد اندیش جرأت حرف زدن را ندارند. ما باید از درون حوزه نه بیرون از آن، به #نقد_اندیشه_ها بپردازیم.
🔹 محور اصلی در حوزه باید #اخلاق_و_علم باشد نه گرایش به مدرک.و باید درباره این مدرک گرایی تجدیدنظر شود، چون نظام آموزشی #مدرک_گرا خطر و تهدید جدی برای حوزههای علمیه است.
متن کامل خبر👇👇👇
https://b2n.ir/n99143
news.esra.ir
🆔@m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره99
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#لزوم_درمان
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: خودتان را مداوا كنید، زیرا خدای عزیز دردی را نازل نفرمود مگر اینكه برای آن شفایی [و دوایی] فرو فرستاد.[1]
امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: هر كس بیماری خود را از پزشكان كتمان كند به بدنش خیانت كرده است.[2] البته چنانكه گذشت، پنهان کردن بیماری و درد از دیگران و زبان به شکوه نگشودن گنجی بهشتی است.[3]
[1] . تَدَاوَوْا، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ ینْزِلْ دَاءً إِلاَّ وَ أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً (مكارم الاخلاق، ص362).
[2] . مَنْ كَتَمَ الأَطِبَّاءَ مَرَضَهُ خَانَ بَدَنَهُ (غرر الحكم، ص484).
[3] . قَالَ النَّبِیB: أَرْبَعٌ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ: كِتْمَانُ الْفَاقَةِ وَ كِتْمَانُ الصَّدَقَةِ وَ كِتْمَانُ الْمُصِیبَةِ وَ كِتْمَانُ الْوَجَعِ (الدعوات، ص164؛ مستدرك الوسائل، ج2، ص68).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 114.
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه 🔸 مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی #حوزه_علمیه_استان_تهران روز چهارشنبه ۱
39.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
#مجازی
#آغاز_سال_تحصیلی_حوزه_علمیه_استان_تهران
🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/06/09
لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات:
https://aparat.com/v/IQaxV
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه 🔸 مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی #حوزه_علمیه_استان_تهران روز چهارشنبه ۱
افتتاحیه سال تحصیلی حوزه تهران.mp3
7.14M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
#مجازی
#آغاز_سال_تحصیلی_حوزه_علمیه_استان_تهران
🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/06/09
لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات:
https://aparat.com/v/IQaxV
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دشمن داخلی
🔹 ما گرفتار یك #دشمن_داخلی هستیم كه این دشمن داخلی چند كار می كند، خوب را بد نشان می دهد, بد را خوب نشان می دهد, ما برای نجات از این دشمن داخلی كه آن دشمن بیرونی؛ یعنی ابلیس هم همین كار را می كند, چندتا راه داریم: راه اوّل #شناخت_و_علم است كه علم سهم تعیینكننده ای دارد که آدم بداند چه چیزی حق است, چه چیزی باطل; چه چیزی خیر است, چه چیزی شرّ؛ چه چیزی زشت است, چه چیزی زیبا; چه چیزی صدق است, چه چیزی کذب؛ خاصیت علم این است. چیز دیگری که در کنار علم نافع است, #ایمان_و_اعتقاد به اینکه آنچه را که قرآن و عترت گفتند «حقٌ لا ریبَ فیه». راه سوم این است كه ما باطن اشیا را #بفهمیم.
🔹 برای ائمه (علیهم السلام) کنار گذشتن از گناه خیلی آسان بود، چرا؟ چون اینها نه تنها عالِم بودند كه بعد از این كیفر هست, نه تنها ایمان داشتند كه خدا حق می گوید؛ برای اینكه باطن كار را می دیدند. اگر كسی باطن كاری را ببیند و بداند این زرق و برق، آن طرفش آلودگی و لجن است. الآن شده چهل پنجاه کشور، آن روز یک کشور بود. حضرت در برابر این حكومت وسیع خاورمیانه گفت این «عفطه عنز»[1] است؛ اینها راحت هستند! برای اینكه نه تنها می دانند #باطن_گناه بد است, نه تنها ایمان دارند كه خدا فرمود: باطن گناه بد است, #باطن_كار را هم می بینند؛ لذا زرق و برق دنیا نمی تواند درباره اینها اثر كند. این است كه خدا فرمود شما اگر زنده بشوید یا می فهمید یا باور دارید یا می بینید. اگر كسی به این مقام رسید؛ آن وقت راحتِ راحت است؛ ﴿اسْتَجیبُوا﴾ ما هم به اندازه خودمان می توانیم, حوزه ابتلای ما مگر چقدر است؟ ما در محدوده خاص، زندگی محدودی داریم، ما به همین اندازه می توانیم بفهمیم فلان کار باطن آن چیست یا بفهمیم یا باور كنیم یا ببینیم; اینها «مانعة الخلوّ» است, جمع را شاید.
🔹 فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾.[2] اگر انسان زنده باشد, بو می كشد و می بیند. فرمود شما می توانید باطن آن را ببینید. آن هم كه بد را خوب نشان می دهد در درون ماست به نام #نفس_مسوله؛ این نفس مسوّله کار بسیار تلخی دارد، تمام این لجن ها را یك طرف می گذارد, روی آن هم یك زرورق شیرین می كشد و به صورت تابلوی زرّین به ما نشان می دهد؛ این در درون ما این چنین کاری را دارد می کند، هر روز کارگاه او این است! اگر انداختن یوسف به چاه هست; به وسیله همین نفس مسوّله است که وجود مبارک یعقوب گفت: ﴿سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ﴾[3] و اگر آن کار سامری است، گفت: ﴿سَوَّلَتْ لی نَفْسی﴾[4] که این را همه ما مبتلا هستیم! بعدها انسان گرفتار #نفس_اماره می شود وگرنه نفس امّاره كه اوایل پیدا نیست، اوّل نفس مسوّله است، این نفس مسوّله این هنر را دارد، ابزار خوبی برای شیطنت شیطان است؛ تابلوسازی, هنرمندی, در درون او ماهرانه است، او بدترین لجن را یك زرورق شیرین و زیبا روی آن می كشد و به ما نشان می دهد, ما هم خوب می بینیم, از پشت آن بی خبر هستیم؛ برای اینكه از پشت آن باخبر بشویم سه راه دارد به نحو مانعة الخلوّ: یا راه #درس_و_بحث و تفسیر حوزوی و دانشگاهی است یا اگر كسی توفیق حوزه و دانشگاه نداشت, #ایمان داشته باشد كه خدا و پیغمبردرست گفتند یا اگر #اهل_كشف_و_شهود بود ـ كه «طوبی له و حسن مآب» ـ باطن را هم می بیند. این سه راه باز است؛ لذا فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾.
[1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه3.
[2]. سوره انفال، آیه24.
[3]. سوره یوسف، آیه18.
[4]. سوره طه، آیه96.
#نفس_مسوله
#راه_حصول_به_علم_غیب
#زنده_بودن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/15
🆔 @a_javadiamoli_esra