eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فطانت بتراء 🔹 آن هوشی كه در راه حق نباشد از آن هوش تعبیر می‌ كنند به ، می ‌گویند این فطن هست، زیرك هست اما در راه باطل صرف می ‌كند. از این گونه هوش های كاذب در كتب عقلی به «فطانت بتراء»‌ یاد می‌ شود؛ یعنی ، هوشی كه در راه باطل صرف می ‌شود. كاری كه به مقصد نرسد ابتر است. هوشی كه در راه حق نباشد، «فطانت بتراء»‌ است. آن انسان فطن هست، زیرك هست اما نمی ‌داند چه كند. هر كاری كه به مقصد نرسد ابتر است و كاری به مقصد می ‌رسد كه از نشأت بگیرد. كاری كه اوّلش حق است، پایانش حق و خیر است. ممكن نیست كاری كه آغازش باطل است، پایانش حق باشد. باطل به باطل ختم می ‌شود. حق به حق ختم می‌ شود. 🔹 اگر خواستیم كاری انجام بدهیم كه به حق ختم شود، چاره ‌ای نیست مگر به حق شروع كنیم. كاری را می‌ توان به حق شروع كرد كه هم داشته باشد؛ یعنی فی نفسه عمل خیر باشد و هم كه انسان آن كار را به خدای خود نسبت بدهد و به استناد به خدا انجام بدهد. این كار را انسان به خدا نسبت می‌ دهد می‌ گوید به نام خدا آغاز می ‌كنم، به نام خدا شروع می ‌كنم. قهراً در این كار جز خدا هدفی دیگر نخواهد داشت. از انضمام آن حُسن فاعلی كه فاعل است و این حُسن فعلی كه است، انسان یقین پیدا می‌ كند كه این كار به مقصد می ‌رسد. 📚 درس تفسیر سوره فاتحة الکتااب جلسه 1 تاریخ: 1363/08/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از درمان با ناپاك بپرهیزید[1] و نیز می ‌فرماید: خدای متعالی درد و درمان را فرو فرستاد و برای هر دردی درمانی قرار داد، پس خود را درمان كنید؛ ولی با حرام درمان نكنید.[2] [1] . نَهَی رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) عَنِ الدَّوَاءِ الْخَبِیثِ أَنْ یتَدَاوَی بِهِ (طب الائمة، ص62). [2] . انّ الله تَعَالَی أنْزَلَ الدّاءَ وَ الدّواءَ وَجَعَلَ لِكُلِّ دَاء دَوَاء، فَتَدَاوَوْا، وَلا تَدَاوَوْا بِحَرَامٍ (الجامع الصغیر، ج1، ص259). 📚 مفاتیح الحیات ص 119. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مستجاب الدعوه ▪️ وجود مبارک فرمود البته از ائمه دیگر هم ممکن است رسیده باشد که فرمودند: «وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَه‏»[1] فرمود من ضامن‌ هستم، متعهد هستم که اگر کسی به رسیده است، به راضی باشد، او باشد، در قلب او جز رضا به قضای الهی چیزی خطور نکند، او «مستجاب الدعوه» است؛ یعنی دعای او به اجابت می ‌رسد. [1]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج‏2، ص62; «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيهِ السَّلَام قَالَ: لَقِيَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيهِ السَّلَام عَبْدَ اللَّهِ بْنَ جَعْفَرٍ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ كَيْفَ يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ يَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ يُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ الْحَاكِمُ عَلَيْهِ اللَّهُ وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَه‏». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/10/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آه مظلوم ▪️ مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) می ‌فرمود که این حدیث از غرر روایات ماست؛ وجود مبارک حضرت امیر داشتند در مسجد سخنرانی می ‌کردند، از شام معمولاً گروهی برای جاسوسی یا خبریابی می ‌آمدند. آمدند محضر حضرت امیر وجود مبارک هم بچه بود... . 👇👇👇👇👇
💠 آه مظلوم ▪️ مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) می ‌فرمود که این حدیث از غرر روایات ماست؛[1] وجود مبارک حضرت امیر داشتند در مسجد سخنرانی می ‌کردند. از شام معمولاً گروهی برای جاسوسی یا خبریابی می ‌آمدند. آمدند محضر حضرت امیر وجود مبارک هم بچه بود، نشسته بود. به حضرت عرض کردند: «كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؛ بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ این یک سؤالی بود که کسی دسترسی ندارد، مگر اینکه آدم از راه بگوید، اینها هم علم غیب باورشان نمی‌ شود. سائل سؤال کرد: «كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؟ حضرت اشاره کرد به که پسر تو جواب بده! وجود مبارک فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏»؛[2] یعنی اگر آسمان ظاهر را می‌ گویی، ما که متر نداریم، تا چشم می ‌بیند آسمان است. اگر آسمان باطن و ملکوت را می گویی، است. آه مظلوم مستقیماً به آسمان می ‌رسد، آنجا که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾،[3] آنجا که ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾.[4] ▪️ در قرآن فرمود که درهای آسمان به روی کافر باز نمی ‌شود، این کدام آسمان است؟ این آسمان ظاهری که الآن اینها ترمینال دارند! این کدام آسمان است؟ فرمود: ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾،[5] درهای آسمان به روی کفار باز نمی‌ شود؛ این همان آسمانی است که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾، این آسمان را می ‌فهمد با اینکه بچه است! فرمود: اگر آسمان ظاهر را بگویید، «مَدُّ الْبَصَرِ»؛ تا چشم می ‌بیند. آسمان باطنی که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾، آسمان باطنی که ﴿وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكَانَتْ أَبْوَاباً﴾،[6] آسمان باطنی که ﴿لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾، آن را می ‌گویی، ؛ «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم‏». ▪️ چرا مستجاب می ‌رسد، به کجا می ‌رسد؟ این مثل دود نیست که بالا برود. این مظلوم وقتی آه می ‌کشد، چه کسی باید جواب بگوید؟ باید فرشته‌ های آسمانی که به اذن خدا مدبّرات امر هستند، باید این کار را انجام بدهند. آنها که اینجاها نیستند. بُعد مکانت است نه بُعد مکانی! این ! فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏». [1]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص169. [2]. تحف العقول، ص229. [3]. سوره ذاریات، آیه22. [4]. سوره اعراف، آیه40. [5]. سوره اعراف، آیه40. [6]. سوره نبأ، آیه19. : https://aparat.com/v/wPrac 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1397/06/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سیاست چیست؟ ▪️ از وجود مبارك سؤال كردند سیاست چیست؟ در مورد مستحضرید که در زیارت جامعه امام هادی (صلوات الله و سلامه علیه) آمده است كه به اهل بیت در مزار آنها در مشاهد مشرّفه عرض می ‌كنیم: «اَلسَّلامٌ عَلَیكُم یا سَاسَةِ العِباد»؛[1] ای بندگان الهی! از امام مجتبی سؤال كردند سیاست چیست؟ فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات»[2]، می ‌بینید سیاست را در اضلاع سه‌گانه این مثلث بابركت معنا كرد. ▫️ فرمود: رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا, اسما و اوصاف خدا, افعال و اقوال و آثار خدا, رهنمودهای خدا, عمل به دستورهای خدا مستحكم كنید یك. ▫️ رابطه ‌تان را با زنده ‌ها، آن‌كه انسان است، رابطه انسانی‌ تان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید؛ برخی ‌ها مسلمان ‌اند، برخی ‌ها اهل كتاب ‌اند، برخی ‌ها كافرند، فرمود شما به احدی ظلم نكنید، ظلم حرام است ولو نسبت به كافر، مگر اینکه آن كافر بخواهد محارب باشد و حمله كند و مسلمان‌ ها را آزار برساند. ▫️ بخش سوم و ضلع سوم، اموات ‌اند، حقوق اموات را رعایت كنید. آنها كه كاری كردند، كتابی نوشتند، مدرسه ‌ای ساختند، راهی را احداث كردند، پلی ساختند و خدماتی به جامعه ارائه كردند، حقّ آنها را رعایت كنید. ▪️ سیاست آن است كه این انسان با خدایش داشته باشد اولاً, با جوامع بشری در سه بخش ـ هم بخش ملّی و محلّی, هم بخش منطقه ‌ای, هم بخش بین‌ المللی ـ حفظ كند. در بخش مسلمان ‌ها که بخش ملّی و محلّی ماست، در بخش با اهل كتاب كه خدا را قبول دارند و وحی و نبوّت را قبول دارند بخش منطقه ‌ای ماست، بخش سوم بخش بین ‌المللی ماست، زیرا ذات اقدس الهی پیغمبر را به عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[3] فرستاد, كتاب او را ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَرِ﴾[4] فرستاد, ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾[5] فرستاد, ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾[6] فرستاد, ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[7] فرستاد، ما باید پیغمبری فكر كنیم؛ یعنی با جهان, داشته باشیم، مگر آنها قطع [جنگ] كنند كه ما ناچاریم قیام كنیم، وگرنه اساس بر این است كه ما نسبت به تمام مردم روی زمین باشیم. [1] . من لا یحضره الفقیه، ج2، ص610. [2] . الحیاة، ترجمه احمد آرام، ج6، ص620. [3] . سوره انبیاء، آیه107. [4] . سوره مدثر، آیه31. [5] . سوره مدثر، آیه36. [6] . سوره فرقان، آیه1. [7] . سوره سبإ، آیه28. 📚 پیام به همایش سبط اكبر (امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)) تاریخ: 1393/03/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: در هیچ حرامی شفا نیست[1] و نیز در پاسخ كسی كه پرسید: آیا می ‌توان از شراب کشمش در دارو بهره برد؟ فرمود: برای كسی سزاوار (جایز) نیست كه از حرام شفا طلبد.[2] [1] . لَیسَ فِى حَرَامٍ شِفَاءٌ (الكافى، ج8، ص193). [2] . عَنْ قَائِدِ بْنِ طَلْحَةَ، أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنِ النَّبِیذِ یجْعَلُ فِى الدَّوَاءِ، فَقَالَ: لا، لَیسَ ینْبَغِى لأَحَدٍ أَنْ یسْتَشْفِىَ بِالْحَرَامِ (الكافى، ج6، ص414). 📚 مفاتیح الحیات ص 119. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آبروی مؤمن 🔹 شما سوره مبارکه «علق» را ملاحظه بفرمایید ـ که جزء عتائق سور است. این «إقرأ» اول نازل شده، قبل از آن که ما آیه ‌ای نداشتیم ـ در بخش پایانی سوره «علق» اصلاً آن قسمت‌ ها سخن از بگیر و ببند نیست، سخن از جهنم نیست، سخن از حیاست: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَی﴾؛[1] انسان نمی ‌داند که خدا او را می ‌بیند؟! بعدها سخن از جهنم آمد وقتی بی حیایی بشر پیش آمد؛ وگرنه اول که خدا نگفت می ‌سوزانم، اول گفت می ‌بینم: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ﴾، اول و آخرش هم در مناجات شعبانیه . این وسط‌ها ما مشکل داریم. او با ما از وارد شد، او با ما از راه حیا و محبت و دوستی دارد سخن می‌ گوید. 🔹 این روایت را مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) در جلد هفده همین کتاب شریف وسائل باب تجارت و احکام تجارت که آن شخص آمد خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض کرد که به من مأموریت دادند که بروم اهواز و آمدم حضور شما که به هر حال را شما بدهید، اینها یک دستوری دادند که من اهواز بروم. حضرت فرمود به مردم آن جا کن، درباره دین این طور باش، را حفظ بکن، مؤمنین را حفظ بکن، تا به این جمله می ‌رسد که فرمود را حفظ بکن، برای اینکه ذات أقدس الهی می ‌فرماید ـ اینها حدیث قدسی است که اینها دارند می گویند ـ. فرمود: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»،[2] این خیلی بالاتر از «سَلْمَانُ‏ مِنَّا‏»[3] است! اگر معصوم نگفته بود، مگر کسی جرأت می‌ کرد چنین حرفی بزند؟! این همین طور حرف می‌ زنند. اینکه فرمود: ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾، در محب و محبوب جا برای گله که نیست. اگر کسی شد به او اجازه می ‌دهد که اینطور با او ناز بکند. 🔹قبلاً این کلمه «ناز» به عرضتان رسید این «دعای افتتاح» که از وجود مبارک حضرت است در همین صفحه اول بعد از چند سطر حضرت فرمود به خدا بگویید: «مُدِلًّا عَلَیك‏»؛[4] ـ این مُدل از «إدلال» است، «إدلال، دَلال»؛ یعنی غنج و ناز ـ خدایا من می ‌خواهم با تو ناز کنم ـ دَلال یعنی ناز ـ آن «أفتقر، أفتقر، أفتقر» که سرجایش محفوظ است. 🔹 این دین است! این بگیر و ببندش خیلی کم است، برای یک گروه دیگر است. همه درها را باز گذاشتند و از هر دری بخواهیم برویم راه باز است. [1]. سوره علق, آیه14. [2]. وسائل الشیعة، ج17، ص211. [3]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص64. [4]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص58. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 352 تاریخ: 1397/12/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 از حضرت صادق (علیه السلام) درباره دارویی که با شراب آغشته است پرسیده شد، آن حضرت فرمود‌: به خدا سوگند! دوست ندارم به آن نگاه كنم تا چه رسد به اینكه با آن مداوا كنم، چرا كه آن همانند پیه و گوشت خوك است؛ ولی [متأسفانه] برخی از مردم خود را با آن مداوا می‌ كنند.[1] [1] . عَنِ الْحَلَبِىِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ دَوَاءٍ عُجِنَ بِالْخَمْرِ، فَقَالَ: لا وَ اللَّهِ، مَا أُحِبُّ أَنْ أَنْظُرَ إِلَیهِ، فَكَیفَ أَتَدَاوَی بِهِ، إِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ شَحْمِ الْخِنْزِیرِ أَوْ لَحْمِ الْخِنْزِیرِ وَ إِنَّ أُنَاساً لَیتَدَاوَوْنَ بِهِ (الكافى، ج6، ص414). 📚 مفاتیح الحیات ص 119 و 120. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مهم ترین معجزه ▪️ از عربی كه 1400 سال قبل یا بیشتر زندگی می ‌كرد، اگر چیزی شنیده شود كه بدتر از آن را امروز در هند دارند كه مثلاً موش را می ‌پرستند، جای تعجّب نیست؛ آنها از این حرف ‌ها داشتند، اینها را وجود مبارك پیغمبر آدم كرد بود كه چگونه از میان اینها اباذر تربیت كرد, مقداد تربیت كرد, عمار تربیت كرد و اویس قَرن تربیت كرد؛ این وجود مبارك پیغمبر است كه این عربِ این چنینی را اباذر كرده است؛ ایشان را به اباذر آموخت. مرحوم كلینی در جلد هشت كافی دارد در هنگام تبعید (رضوان الله علیه) به ربذه خلیفه وقت دستور داد كسی او را بدرقه نكند؛ ولی حضرت امیر و فرزندانشان اعتنا نكردند و تا مرز وداع، اباذر را بدرقه كردند. هركدام از این بزرگواران ـ وجود مبارك حضرت امیر, امام حسن, امام حسین (علیهم السلام و علیهم الصلاة) ـ فرمایشاتی فرمودند، چند نفری هم كه خدمتشان بودند هم حرف زدند و او را تسلیت و دلداری می ‌دادند كه خدا هست و . این در پاسخ به وجود مبارك حضرت امیر عرض كرد كه من معتقدم و باورم این است كه اگر تمام روی زمین مثل مِس شود كه علفی سبز نشود و هیچ قطره بارانی از آسمان نبارد من معتقدم که خدا می‌ تواند بنده خود را روزی بدهد،[1] این است. اباذر معصوم نیست, حرفش حجّت نیست؛ ولی این حرف را در پیشگاه سه معصوم گفت که می‌ شود حجّت. مرحوم كلینی كه این را در جلد هشت كافی نقل كرد، نه برای اینكه حرف ابا‌ذر است، برای اینكه در پیشگاه سه معصوم است و تقریر شده است، حضرت امیر دیگر نفرمود این اغراق است. ▪️ اگر ملت ما این‌طور اباذری فكر كند، تحریم هیچ اثری ندارد! بالأخره ما در پناه هستیم، این حرف‌ ها را باور كردیم، لکن به این شرط كه در ما نباشد, كذب نباشد, نباشد, نباشد. حرفی است كه سه معصوم آن را امضا كردند؛ این می‌ شود اباذر, همان عرب را اباذر ساخت, همان عرب را ساخت كه فرمود: عمّار «مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِهِ»[2] ایمان است این پیغمبر بود حالا ما اگر حضورش را درك نكردیم لااقل كتاب و عترتش را كه درك می ‌كنیم. [1]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج8، ص208. [2]. بحارالانوار، ج29, ص405. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 30 تاریخ: 1393/02/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): استعمال بوی خوش دل را قوت می‌ بخشد.[1] امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌فرماید: استعمال بوی خوش، شست ‌و شو كردن، نگاه به سبزه و سواركاری مایه شادابی و شكوفایی ‌اند.[2] [1] . [الرَّیحَ] الرَّائِحَةُ الطَّیبَةُ تَشُدُّ الْقَلْبَ (الكافى، ج6، ص510). [2] . التَّطَیبُ نُشْرَةٌ وَ الْغُسْلُ نُشْرَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَی الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ (مكارم الاخلاق، ص42). 📚 مفاتیح الحیات ص 120. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 فتوای دل ▪️ علی ابن ابی‌طالب (سلام الله علیه) فرمود شما نه از خود مدد گرفتید و نه از ره‌ آورد انبیای بیرونی استمداد كردید، دست شما پیش دیگران دراز است. همین بیان نورانی را در قتلگاه گفته؛ فرمود: «وَیحَكُمْ یا شیعَةَ آلِ أَبی سُفْیانَ! إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دینٌ وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَكُونُوا أَحْراراً فی دُنْیاكُمْ»؛[1] فرمود ‌ای پیروان ابوسفیان! ‌ای امویان! شما حرف انبیا را گوش ندادید لااقل را گوش بدهید، را گوش بدهید، از درون شما فریاد می‌ زند كه زن و بچه بیگناه هستند! اینها نه صبغه الهی داشتند نه صبغه انسانی، این كار جاهلیت بود. [1] . اللهوف، ص 120. آپارات: https://aparat.com/v/JEX3k 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم نافع 🔹 در این بیانات نورانی ائمه (علیهم السلام) مخصوصاً وجود مبارک حضرت امیر برای همه برنامه ‌های خاص دارند، مخصوصاً برای حوزه ‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مانند آن. یک معیاری حضرت به ما فهماند؛ چون هیچ فرقی بین وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک که نیست. ما حالا دسترسی به حضرت نداریم و نمی‌ توانیم وجود مبارک را ببینیم بسیار خوب! اما دلمان می‌ خواهد بدانیم از ما راضی است یا نه؟ این نه تنها آرزوی ماست بلکه وظیفه ما هست! حالا آن دیدن فیض خاصی است بسیار خوب! اما اولین وظیفه ما این است که بدانیم امام آیا از ما راضی است یا نیست؟ این بیان نورانی که از ائمه(علیهم السلام) نقل کرد که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة‏»،[1] منظور معرفت شناسنامه‌ ای که نیست! امام را به اندازه شناسنامه شناختیم؛ اسم شریف ایشان چیست، پسر کیست، مادر ایشان کیست، اینکه مشکل ما را حل نمی‌ کند! «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة‏». باید بدانیم حضرت از ما راضی است یا نه؟ این اولین وظیفه ماست؛ حالا یک وقت است کسی دارد آن حرفی دیگر است، اولین وظیفه ما این است که آیا راضی است یا راضی نیست؟ این جزء ابتدایی‌ ترین کارهای سید حسنی(رضوان الله علیه) بود که دین خود را عرضه کرده، این خیلی کرامت نبود، این وظیفه بود. وجود مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی (سلام الله علیه) عرضه کرده؛ یعنی من امام زمانم را می ‌شناسم عرضه بکنم، او هم ما را به رسمیت می ‌شناسد یا نمی ‌شناسد، این وظیفه همه است. 👇👇👇👇
... 🔹 حالا ما چه کنیم که خود را با این وضع بشناسیم و ببینیم که حضرت از ما راضی است یا نه؟ چون فرقی بین وجود مبارک و حضرت امیر (علیهم السلام) و سایر ائمه نیست، اینها مشخص کردند که چه کسی نزد ما محبوب است و چه کسی نزد ما محبوب نیست، از چه کسی راضی هستیم و از چه کسی راضی نیستیم. در آن خطبه متقین که تقریباً هفده ـ هیجده صفحه است و مرحوم سید رضی سه صفحه آن را نقل کرده است. بخشی از این هفده ـ هیجده صفحه را یا پانزده صفحه را به طور پراکنده در سایر موارد نقل کرده، برخی را هم اصلاً نقل نکرده است. در بخش‌های دیگر حضرت فرمود من یک دوستی داشتم که او پیش من خیلی عزیز بود، حالا حضرت امیر یک کسی را به عظمت نگاه بکند! آن دوست حضرت امیر نه امام بود و نه امامزاده «كَانَ لِی أَخٌ فِی عَینِی عَظِیمٌ وَ كَانَ الَّذِی عَظَّمَهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»[2] ـ حالا یا درباره اباذر بود یا مقداد بود، اختلاف است که منظور حضرت کدام یک از این اصحاب بودند ـ فرمود من وقتی او را می‌دیدم یک مرد بزرگی را می‌دیدم. سابقه اینها که مشخص است، سابقه اینها بت ‌پرستی بود. آن‌ وقت ادله‌ آن را هم ذکر می ‌کنند: «كَانَ الَّذِی عَظَّمَهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛ هر چه که انسان را از خدا غافل می ‌کند دنیاست، وگرنه زمین و آسمان اینها هستند. پس زمین چیز بدی نیست. هر چه که انسان را از خدا غافل می ‌کند دنیای اوست. فرمود چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، نه تنها از او راضی بودم؛ پس ما هم می ‌توانیم باشیم. وجود مبارک هم کاملاً همین فرمایش را دارد که من از فلان شخص راضی ‌ام و در چشم من بزرگ است؛ برای اینکه دنیا در چشم او کوچک است. این راه باز است. 🔹 در همان خطبه نورانی دارد به اینکه اینها [متقین] مرتّب درس می‌ خوانند، علم در عالم زیاد است، هر علمی به هر حال آدم را به خودش جذب می ‌کند؛ اما «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِع‏»،[3] اینها فقط درس‌ هایی می‌ خوانند که به درد آنها بخورد. درسی به درد آدم می ‌خورد که آدم را تنها نگذارد، رفیق آدم باشد؛ یعنی به اعتقاد آدم، به اخلاق آدم، به اوصاف آدم، به اعمال آدم کمک بکند، علم درونی باشد و آدم را رها نکند و اثر آن هم در دنیا ظاهر بشود و هم در آخرت و خودش هم در آخرت نزد ما بیاید، یک چنین علمی چیز خوبی است. ▫️ بنابراین ما هم وظیفه ‌مان این است که «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِع‏» که علم نافع یاد بگیریم و هم اینکه خودمان را بیازماییم که آیا بعد از این هشت ـ دَه سال فرق کردیم یا فرق نکردیم؟ اگر فرق کردیم خدا را شاکر باشیم و همان را ادامه بدهیم و اگر فرق نکردیم علم خود را باید علم نافع قرار بدهیم. یا یک علمی یاد بگیریم که به حال ما نافع است، یا از نفع همین علم مدد بگیریم؛ آن ‌وقت کاملاً انسان می‌ فهمد که وجود مبارک از او راضی هست یا نه! [1]. كمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص‏409. [2]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة(ط ـ القدیمة)، ج‏2، ص133. [3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه193. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 174 تاریخ: 1395/10/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) هم می ‌فرماید: شادابی و شكوفایی در ده چیز است: پیاده ‌روی، سواركاری، فرو رفتن در آب، نگاه به سبزه، خوردن، آشامیدن، نگاه به زن (همسر) زیبا، آمیزش، مسواك كردن، شستن سر با گل خطمی (ختمی) و گفت ‌و گو با دوستان.[1] [1] . النُّشْرَةُ فِى عَشَرَةِ أَشْیاءَ: الْمَشْىِ وَ الرُّكُوبِ وَ الارْتِمَاسِ فِى الْمَاءِ وَ النَّظَرِ إِلَی الْخُضْرَةِ وَ الأَكْلِ وَ الشُّرْبِ وَ النَّظَرِ إِلَی الْمَرْأَةِ الْحَسْنَاءِ وَ الْجِمَاعِ وَ السِّوَاكِ وَ غَسْلُ الرَّأْسِ بِالْخِطْمِىِّ فى الحمام و غیره وَ مُحَادَثَةُ الرِّجَالِ (المحاسن، ج1، ص15). 📚 مفاتیح الحیات ص 120. 🆔 @a_javadiamoli_esra