eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اخلاق هدف گرا 🔹 آیا اخلاق هدف‌ گرایی‌ است یا وظیفه‌ گرایی؟ معلوم است که هدف‌ گرایی ا‌ست. یک انسان تنگ ‌نظر به دنبال وظیفه است, یک انسان صاحب ‌نظر به دنبال هدف است؛ می‌ بیند چه کسی این وظیفه را بر او معین کرده و برای چه باید به این وظیفه عمل کند. این دور‌نظر بودن و بلندنظر بودن که در بخشی از دعاهای صحیفه است که خدایا معالی اخلاق را به ما عطا بکن![1] یا آن روایت نورانی سید الشهدا‌ست که از پیغمبر (علیهما آلاف التحیة و الثناء) نقل کرد که «إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ مَعَالِی الْأُمُورِ وَ یكْرَهُ سَفْسَافَهَا»؛[2] خدا همت‌های بلند را دوست دارد و همت پست را دوست ندارد. یک وقت کسی وارد حوزه می ‌شود می ‌خواهد روحانی و عالم همان روستایش بشود; این همّت پست را خدا هرگز دوست ندارد. یک وقت است از روستای سُهروَرد کسی بیرون می ‌آید شیخ اشراق می ‌شود. خود شیخ اشراق می ‌فرماید وقف ‌نامه ‌ای در نیامده که خدای سبحان علم را وقف مردم فلان شهر بکند و مردم فلان روستا محروم باشند.[3] یک وقت کسی وارد حوزه یا دانشگاه می ‌شود که مثلاً مدرکی بگیرد، این همّت پست را خدا دوست ندارد: «إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ مَعَالِی الْأُمُورِ وَ یكْرَهُ سَفْسَافَهَا» از همان اول انسان با هدف بلند و همت والا وارد حوزه و دانشگاه بشود. از او بخواهد تا هر چه خود او داد را بپذیرد. 🔹 پس اصل اخلاق هدف است و چون اخلاق الهی ا‌ست, وظیفه را خدا معین می‌کند، هدف را هم خدا معین می ‌کند; منتها برخی ‌ها دارای هدف ضعیف هستند, به اخلاق علاقمند هستند متخلق به اخلاق ‌اند دستورات اخلاقی را انجام می‌ دهند: «خَوْفاً مِنَ النَّارِ»[4] مبادا عذاب بشوند; طمع ندارد برای اینکه جهنم نرود, بی‌ عفتی نمی ‌کند برای اینکه به جهنم نرود, خیانت نمی ‌کند برای اینکه به جهنم نرود, این نازل ‌ترین مرتبه است. از این مرحله بالاتر «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ» است و از این دو مرحله بالاتر ﴿حُبًّا لِلَّهِ﴾[5] است, «وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَة»[6] است, همان طوری که عبادت سه بخش دارد, سه هدف دارد, اخلاق هم همچنین. انسان وظیفه ‌گرا از آن اصل باز مانده است, نه چون به من گفتند این کار را بکن بله به من گفتند این کار را بکن, من هم باید این کار را بکنم; اما برای چه مطرح است از چه کسی دستور بگیرم و برای چه امتثال بکنم یعنی مبدأ و معاد را در نظر داشتن هر دو مطرح است. بنابراین عنصر اصلی فن اخلاق وظیفه‌ گرایی نیست هدف‌ گرایی ا‌ست و هدف هم سه قسمت است و بالاترین‌ آن هم ﴿حُبًّا لِلَّهِ﴾ است. [1]. صحیفه سجادیه, دعای20; «وَ هَبْ لِی مَعَالِی الْأَخْلَاق‏». [2]. وسائل الشیعة، ج‏17، ص73؛ عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج‏1، ص67؛ تاریخ یعقوبی، ج2، ص246؛ «و قیل للحسین: ما سمعت من رسول الله؟ سَمِعتُه یقُول: إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ مَعَالِی الْأُمُورِ وَ یكْرَهُ سَفْسَافَهَا». [3]. حکمة الاشراق، ص9؛ «فلیس العلم وقفا علی قوم لیغلق بعدهم باب الملكوت و یمنع المزید عن العالمین، بل واهب العلم...». [4]. علل الشرائع، ج1، ص57. [5]. سوره بقره، آیه165. [6]. مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول(علیهم السلام), ج7, ص81. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/09/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تجلّی اعظم ▪️ فرا رسیدن محرم الحرام را به پیشگاه ذخیره عالم ولی عصر (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می ‌كنیم. امیدواریم ذات اقدس الهی به همه ما توفیق حق‌ شناسی نهضت عاشورا را مرحمت كند و از این تجلّی اعظم حداكثر بهره را ببریم! ▫️ تجلّی یك فرق جوهری با تجافی دارد. امور مادی اگر كاری از آنها ساخته است در حدّ تجافی است، ولی امور معنوی و علمی كاری كه از آنها ساخته است با تجلّی همراه است. تجافی آن است كه اگر چیزی در جایی باشد هرگز در جای دیگر اثر نمی ‌كند مگر اینكه خودش آن جا را خالی كند و به جای دیگر منتقل بشود تا در آن جا اثر بگذارد، این خاصیت تجافی است كه در قلمرو طبیعت و موجودات مادی است؛ اما تجلّی عبارت از آن است كه یك موجود مجرد و شریف در عین حال كه در مقام رفیع خود موجود است، بدون تجافی و جا خالی كردن جای دیگری را روشن كند، حیات ببخشد، مشكل او را حل كند، بیماری او را برطرف كند، فقر فكری فرهنگی او را بزداید و مانند آن؛ مانند علم، حكمت و معارف الهی. علم این ‌چنین نیست كه از قلب یك عالم جدا بشود، تجافی كند، جا خالی كند و به ذهن جاهل برسد تا او را عالم بكند. ▪️ ذات اقدس الهی آیاتی دارد و سراسر عالم جلوه اوست، اما همه اینها یكسان نیستند، درجات و مراتبی دارند، حتی در بخش نبوت و رسالت هم مراتب وجود دارد ﴿تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ﴾[1] در بین این تجلّیات خاص، یعنی كتاب ‌های آسمانی و پیام ‌آوران غیبی انبیا و اولیا یك تجلّی، تجلّی اعظم است و آن تجلّی صادر اول است یا ظاهر اول است؛ آن انسانی است كه اكمل انسان هاست و آن وجود مبارك خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است. گرچه در آن نشئه بین چهارده معصوم (علیهم السلام) تفاوتی نیست، چون در آن جا نور واحدند[2] و كثرتی نیست تا كسی بر دیگری افضل باشد، اما این تفاوت در عالم طبیعت و ناسوت ظهور می ‌كند. ▪️ بنابراین گرچه همه انبیا تجلّی عظیم هستند و همه كتاب های آسمانی تجلّی عظیم است، ولی حضرت ختمی مرتبت تجلّی اعظم است و قرآن حكیم هم تجلّی اعظم؛ زیرا شخصیت حقوقی ختمی مرتبت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) همتای قرآن كریم است كه هرگز از او جدا نبود و نیست و نخواهد شد، این می‌شود تجلّی اعظم. اما درباره غیر از حضرت ختمی مرتبت اگر كسی بخواهد دارای تجلّی اعظم باشد باید از پیغمبر باشد اولاً و پیغمبر هم از او باشد ثانیاً؛ لذا وجود مبارك حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌أبی ‌طالب (روحی و ارواح العالمین لمضجعه الشریف الفداء) او می ‌تواند تجلّی اعظم در جهان اسلام، بلكه در جهان بشریت باشد؛ زیرا هم از پیامبر است و هم پیامبر از اوست، هم «حُسَیْنٌ مِنِّی» آمده است هم «اَنَا مِنْ حُسَیْن»[3] آمده است. اگر وجود مبارك سید الشهداء از تجلّی اعظم است یعنی رسول گرامی و اگر رسول گرامی از حسین ‌بن‌ علی است، این هماهنگی نبوت و امامت مایه ظهور و شكوفایی و جلوه خاص ولایت است كه قدر مشترك بین رسالت و امامت است، آن مقام منیع ولایت می ‌شود جلوه أتَم، می‌ شود تجلّی اعظم و می‌ شود تجلّی اكبر. [1]. سوره بقره، آیه253. [2]. الغیبة للنعمانی، ص93؛ «...یا مُحَمَّدُ إِنِّی خَلَقْتُ عَلِیاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ‏ نُورٍ وَاحِد...». [3]. کامل الزیارات، ص52. منابع اهل سنت: سنن الترمذی، ج5 ، ص658؛ «حدثنا الْحَسَنُ بن عَرَفَةَ حدثنا إسماعیل بن عَیاشٍ عن عبد اللَّهِ بن عُثْمَانَ بن خیثم عن سَعِیدِ بن رَاشِدٍ عن یعْلَی بن مُرَّةَ قال قال رسول اللَّهِ صلی الله علیه و سلم حُسَینٌ مِنِّی وأنا من حُسَینٍ أَحَبَّ الله من أَحَبَّ حُسَینًا حُسَینٌ سِبْطٌ من الْأَسْبَاطِ قال أبو عِیسَی هذا حَدِیثٌ حَسَنٌ». 📚 .سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تجلّی اعظم تاریخ: 1382/12/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 از سری تولیدات رسانه ای بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء: ▪️ «عشق خونین»؛ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» 🔹پخش از شبکه قرآن و معارف سیما در دهه اول محرم 🔹هر شب ساعت ۲۰:۴۵ 🔹تاریخ شروع پخش: جمعه ۳۱ مرداد مصادف با روز اول ماه محرم گفتنی است این سلسله برنامه، هر شب علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما از دیگر شبکه های سیما نیز باز پخش خواهد شد. منبع: news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 آرزوی شهادت ▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجُورَكُمْ] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ [عَلَیهِ السَّلَامْ] وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ [عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ عَلَیهِ السَّلَامْ]».[1] شعار رسمی مُحرم، همین جمله ‌هایی است كه شنیدیم؛ این شعار گذشته از اینکه ما را به یک عبادت دعوت می ‌کند، ما را به یک جهاد توان ‌فرسا هم هدایت می ‌کند. این دعا و شعار رسمی ما شیعه ‌هاست. این بخش دوم برای همیشه یك پیام زنده‌ای دارد و عاشورا را برای همیشه زنده نگه می‌ دارد. ما در این دعا از ذات اقدس الهی مسئلت می ‌كنیم، آن توفیق را به ما بدهد كه ما خون ‌بهای «حُسَین بْنِ عَلِی» را بگیریم. این شعار تنها برای ثواب نیست، این درس شهادت است! این درس جهاد است! بنابراین جریان كربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد, این مطلب اول. ▪️ مطب دوم آن است كه «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» كه خدمت امام رضا (سلام الله علیه) مشرّف شد، به حضرت عرض كرد که چرا غمگین هستید؟ حضرت فرمود امروز اوّل مُحرّم است و گریه بر سالار شهیدان فضایل فراوانی دارد، آنگاه دستورهای متعدّدی امام رضا به «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» داد. وجود مبارك امام (سلام الله علیه) فرمود اگر خواستی گریه كنی برای سالار شهیدان گریه كن که چند جمله است، بخش دیگر سفارش ‌های امام رضا (سلام الله علیه) این است كه «یا بْنَ شَبِیب» هر وقت به یاد «حُسَین بْنِ عَلِی» و شهدای كربلا افتادی، به ذات مقدس «حُسَین بْنِ عَلِی» خطاب بكن و بگو: «فَقُلْ مَتَی مَا ذَكَرْتَهُ ﴿یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾[2]»؛[3] هر وقت به یاد كربلا و «حُسَین بْنِ عَلِی» افتادی این ﴿یا لَیتَنِی﴾ را بگو، این یعنی چه؟ ما كه آن وقت كربلا نبودیم، ولی نه این پیام دارد! یعنی ای كاش من این فكر را می ‌داشتم و الآن هم این فكر را داشته باشم که در راه دین جهاد كنم و در راه دین شهید بشویم. این ﴿یا لَیتَنِی﴾ آرزوی شهادت است، آرزوی جهاد است و آرزوی مبارزه است، پس این پیام زنده است! این یك خیال و آرزوی باطل كه نیست، این یك دستور است و دستور هم یك اثر عملی است. فرمود هر وقت به یاد كربلا و به یاد سیدالشهداء بودی بگو ﴿یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾. از آن طرف هم همین پیام هست، تنها به ما نگفتند كه به شهدا سلام بكنیم و بگوییم ای كاش ما با شما بودیم و راه شما را می‌رفتیم؛ به آنها هم گفتند كه بگویید ای كاش با ما بودید و می ‌فهمیدید که این‌جا چه خبر است![4] شهید هم همین حرف را دارد. [1]. مصباح المتهجد، ج‏2، ص772. [2]. سوره نساء, آیه73. [3]. الامالی (للصدوق), ص130. [4]. سوره یس, آیات26 و 27. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه اول ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 كرامت معنوی ▪️ هر كسی دوشناسنامه دارد؛ شناسنامه اقلیمی و طبیعی و عادی او به وسیله پدر و مادر او گرفته می‌ شود كه این شخص از كدام پدر و از كدام مادر به دنیا آمده است، آن دیگر در اختیار فرزند نیست. فرزند هر پدر و مادری بود آنها می ‌روند برای او شناسنامه می ‌گیرند و اسم می ‌گذارند؛ اما شناسنامه دومی به اختیار خود ماست! ما ببینیم بچه ‌های چه كسی هستیم؟! فرمود وقتی بالغ شدید، عاقل شدید و رشد كردید شما ببینید بچه چه كسی هستید، ما حاضریم شما را به عنوان فرزندی قبول كنیم؛ نه آن فرزند خوانده جاهلی! ما حاضریم شما را به عنوان فرزند اسلامی بپذیریم، فرزند نبوی و علوی بپذیریم «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»،[1] ما هم گفتیم بسیار خب ما هم مفتخر این هستیم كه فرزندان شما باشیم و شما را به عنوان پدر قبول كردیم. اگر این شد، درباره شهیدی كه مجاهد راستین «فی سبیل الله» است، می ‌شود در برابر قبر او و مزار او گفت «اَلسَّلامُ عَلَیكَ یابْنَ رَسُول»، برای اینكه این شناسنامه گرفته و گفت من پسر علی ‌بن ‌ابی ‌طالبم، پسر پیغمبرم، دیگر لازم نیست سید باشد! اگر كسی این ‌چنین شد فرزند معنوی آنهاست، می ‌شود گفت «اَلسَّلامُ عَلَیكَ یابْنَ رَسُول»، البته احكام فقهی ندارد، از آن جهت بحث نیست بلکه بحث كرامت معنوی است. در بحث كرامت معنوی اگر كسی سید هم نبود ولی آنها را به عنوان پدری قبول كرد و فرزند آنها شد و عاق آنها نبود این می‌ شود فرزند پیغمبر. ▪️ بنابراین در جریان این شعارهای رسمی محرم و صفر كه این دو جمله را ما در برخوردها به یكدیگر می‌ گوییم پیام دوم این تسلیت این است كه ما چون پدران ما را شهید كردند و عمه‌هایمان را اسیر كردند ما باید خونبها بگیریم «وَجَعَلَنا وَاِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبینَ بِثارِهِ»[2] دیگر نمی ‌گوییم چون زینب كبریٰ را اسیر كردند ما با اسارت مخالفیم، می‌ گوییم خیر! عمه ما را اسیر كردند، ما بچه‌های آنهاییم. اگر كسی با این نگاه وارد عزاداری محرم و صفر بشود دیدش خیلی عوض می ‌شود، خودش را خیلی نزدیك می ‌بیند و حیا می ‌كند. [1]. علل الشرائع, ج1, ص127. منابع اهل سنت: ینابیع المودة لذوی القربی، ص146. .[2] مصباح المتهجد، ج2، ص772. 📚 سخنرانی عمومی در جمع طلاب و جوانان تاریخ: 1387/10/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه دوم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری دهه اول محرم در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم عزاداری دهه اول محرم، در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرستان آمل برگزار می گردد. این مراسم در دهه اول محرم، هر روز ساعت 11 صبح با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی ، در شهرستان آمل واقع در پایین بازار روبروی حسینیه نیاکی ها و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی اعلامی برگزار می گردد. news.esra.ir @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 نَفَسُ الْمَهْمُوم ▪️ در جریان کربلا و جریان سیدالشهدا (سلام الله علیه) قسمت مهم این عزاداری ‌ها و اشک ‌ها به هر حال بر اساس عاطفه هم هست، محبت هم هست و کمتر کسی است که بتواند خودداری کند، اما فرمودند به اینکه حیف این اشک است که شما اینها را در حدّ مظلومیت سیدالشهدا و دلتان می ‌سوزد و مانند آن خلاصه کنید، اینها البته امر عادی است. شما اگر بدانید جریان سیدالشهدا و عظمت اشک برای آنها چیست ثواب بیشتری می ‌برید. در ماه مبارک رمضان که آدم «ضیف الله» است مهمان خدا است و عزیزترین ماه سال است، درباره «روزه» که جزء عزیزترین کارها است آن جا در روایات «روزه» آمده است که «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ‏»؛[1] نَفَسی که می ‌کشید عبادت است تسبیح است مثل اینکه دارید می‌ گویید «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ»، «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ‏» چون مهمان خدا هستید در مهمان‌ خانه ذات اقدس الهی هستید. در جریان سیدالشهدا این را آورد در حدّ ضیافت خدا در حدّ مهمانی خدا فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیح»،[2] این چکار به گریه دارد؟! این چکار به عاطفه دارد؟! آدم اگر بگوید «سبحان الله» ذکر است، اگر در ماه مبارک رمضان که روزه دارد نَفَس می ‌کشد مثل اینکه بگوید «سبحان الله»، اگر در عزای پسر پیغمبر آهی بکشد، یک آه! فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا» این مثل «سبحان الله» است، حیف است که ما این را کم بگیریم! بله گریه می ‌کنیم اما بدانیم برای چه کسی گریه می‌کنیم برای چه گریه می کنیم، خیلی است این! این مجلس عزا را بُرده در سطح ضیافت خدا! ▪️ اگر نَفَس ما که مهمان خدا هستیم عبادت است و نفس کسی که بر اساس مظلومیت حسین بن علی یک آهی می ‌کشد هم‌سطح او است، حیف است که ما این عزاداری‌ ها را در همین سطح خلاصه کنیم! «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»، سخن از مظلومیت و اسارت و مانند آن نیست، خیلی از افراد بودند که مظلومانه شهید شدند مظلومانه اسیر شدند، در صورتی که آدم گریه بکند البته آن یک ثوابی دارد؛ اما یک آهی بکشد برای مظلومیت پسر پیغمبر این مثل نَفَس روزه ‌دار باشد؟! ▪️ این حدیث را مرحوم مفید (رضوان الله تعالی علیه) در همان مجلس چهلم خود نقل کرد که در صفحه ‌338 این چاپ می ‌گوید: «أَخْبَرَنِی أَبُو الْقَاسِمِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَیهِ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِی قَالَ حَدَّثَنَا سُلَیمَانُ بْنُ سَلَمَةَ الْكِنْدِی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدِ بْنِ غَزْوَانَ وَ عِیسَی بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ وَ كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّه»، خیلی از مقامات اهل بیت است که برخی‌ ها ظرفیت آن را ندارند، گوشه ‌ای از زیارت «جامعه» را شنیدند می ‌گویند این برای شیعیان غالی است، اینها که نمی ‌دانند عالَم چه خبر است؟ انسان کامل کیست؟ مظهریت یعنی چه؟ این همه ملائکه برای آدم (سلام الله علیه) سجده کردند و یقیناً وجود مبارک پیغمبر ما بالاتر از آدم است، کدام ملک بود که سجده نکرد! انسان وقتی زیارت «جامعه» و مانند آن را‌ می ‌خواند گاهی ممکن است ـ معاذ الله ـ یک مقداری تأمل کند و لرزه داشته باشد، نه خیر! بعد کسی بگوید اینها برای شیعیان غالی است و مانند آن! فرمود شما این حرف ‌های ما را برای همه نقل نکنید حالا چه داعی دارید، آن اوج مقام اهل بیت را بخواهید نقل کنید وقتی بعضی ظرفیت ندارند چرا نقل می ‌کنید؟! این تسبیح است «كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یجِبُ أَنْ یكْتَبَ هَذَا الْحَدِیثُ بِالذَّهَب» خود حضرت فرمود لازم است این را با طلا بنویسید که چه؟ «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ» خیلی حرف است! از بس این مقام نورانی است! ▪️ بنابراین ما چند گونه می ‌توانیم عزاداری کنیم هر مرحله آن؛ آن بکاء، آن إبکاء، آن تباکی‌، همه‌ آن ثواب دارد، از آن مرحله شروع می ‌شود تا مرحله ‌ای که انسان هم ‌سطح نَفَس روزه ‌دار نَفَس می ‌کشد، خیلی است! [1]. الأمالی(للصدوق)، النص، ص93؛ وسائل الشیعة، ج‏10، ص313. [2]. الأمالی(للمفید)، النص، ص338. 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 486 تاریخ: 1398/09/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه سوم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
✳ سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سلسله نشست های «عاشورا و امروز ما» پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سلسله نشست‌های «عاشور ا و امروز ما» به همت کانون توحید، انجمن اندیشه و قلم و بنیاد اندیشه و احسان توحید، از روز دوشنبه 3 شهریور مصادف با 4محرم الحرام تا چهارشنبه 12 شهریور، برگزار می‌ گردد. در این مراسم که شب‌ها ساعت 21 آغاز می‌شود، صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه در کانون توحید واقع در میدان توحید، خیابان پرچم سخنرانی می‌کنند. این مراسم امسال با رعایت فاصله گذاری ، ظرفیت محدود و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می گردد. گفتنی است براساس برنامه ریزی صورت گرفته، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی روز چهارشنبه 5 شهریور ماه در این نشست سخنرانی خواهند نمود. NEWS.ESRA.IR @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 نماد دو اصل ▪️ جریان حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیه) یعنی جریان امامت اهل بیت که عِدل قرآن کریم هستند در همین دو اصل خلاصه می‌ شود، یعنی عقل و عدل. وجود مبارک حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیه) رسماً اعلام کرد که رهبری جوامع را افراد عاقلِ عادل باید به عهده بگیرند. ▪️ پیام رسمی‌ وجود مبارک حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیه) این بود که باید هر چیزی را در جای خود نهاد و جای اشیا را خدا معین کرده است. اینکه فرمود سوگند یاد می ‌کنم که رهبر جامعه جز امام عادل نخواهد بود یعنی همین! چون انسان کامل، معارف قرآن را خوب فرا گرفته و عمل می ‌کند و حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیهم) نمونه بارز این انسان کامل است و در قرآن کریم این دو اصل آمده است، کربلای حسین بن علی، یعنی نماد رسمی این دو اصل: یکی اینکه در بخش اندیشه جز به علم و استدلال و برهان نیاندیشیم، در بخش انگیزه جز به عدل و حق ننگریم. 📚 پیام به کنفرانس امام حسین علیه السلام در حسینیه سیاتل آمریکا تاریخ: 1397/01/26 🆔 @a_javadiamoli_esra