eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در قرآن ▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می‏ داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث می ‏شد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در قرآن ▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می‏ داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث می‏شد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث، قهراً بحث از تساوی زن و مرد یا تفاوت این دو صنف در مسائل مربوط به حقیقت انسان رخت برمی‏بندد، یعنی سالبه به انتفاء موضوع، خواهد بود، نه به انتفاء محمول. و چون تساوی و تفاوت، عدم و ملكه هستند، نه سلب و ایجاب، اگر در یك موردی، سخن از تساوی به میان نیامد، سخن از تفاوت هم پیش نخواهد آمد. ▫️ قرآن كریم حقیقت هر انسانی را روح او دانسته و بدن را، ابزار وی می ‏داند و این منافات ندارد با این كه انسان در نشئه دنیا و برزخ و قیامت، بدنی متناسب با همان نشئه و مرحله داشته باشد، البته همان طوری كه در دنیا بدن دارد، و بدن فرع است ـ نه اصل، و نه جزو اصل ـ در برزخ و قیامت نیز چنین است. چه این كه قرآن كریم بدن را كه فرع است به طبیعت، و خاك و گل، نسبت می ‏دهد و روح را كه اصل است به خداوند اسناد می‏دهد و می ‏فرماید: ﴿قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ قهراً روح انسان منزّه از ذكورت و اُنوثت می ‏باشد. وقتی منكران معاد می‏ گفتند، انسان با مرگ نابود می ‏شود و حیاتی پس از مرگ نیست. ﴿وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ﴾ و گفتند آیا وقتی در دل زمین گم شدیم، آیا باز در خلقت جدیدی خواهیم بود؟ ▫️ ما با مرگ در زمین گم می ‏شویم؟ ذات اقدس اله فرمود: ﴿ققُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ﴾ بگو فرشته مرگی كه بر شما گمارده شده، جانتان را می ‏گیرد. به نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ فرمود: به اینها بگویید شما با مرگ در زمین گم نخواهید شد بلكه تمام حقیقت شما متوفّی می‏شود. فوتی در كار نیست، توفی است، وفات است، نه فوت، شما متوفّی هستید، فرشته مأمور توفّی است و اگر در مرگ چیزی از انسان فروگذار بشود كه استیفاء و توفّی نخواهد بود، پس تمام حقیقت انسان جان اوست كه قبض می ‏شود اگرچه بدن بپوسد. ▫️ اگر انسان بخواهد ببیند این دو صنف زن و مرد مساویند، یا مُتمایز، یا اصلاً دو صنفی در كار نیست، راه تحقیقش این است كه ببیند آنچه كه مایه ارزش و فضیلت است چیست؟ و آن كه ارزشمند و فاضل می ‏شود كیست؟ یك فصل عهده ‏دار بیان مسائل ارزشی، و فصل دیگر عهده ‏دار بیان ارزشمندها و فاضل‏ هاست. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص77 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 520 1. تعامل با مؤمنان ▫️ نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی نگهداری راز مؤمن: امیرموٴمنان علی (ع) فرمود: وقتی برادر دینی تو مورد وثوق باشد مال و جانت را به او بذل كن و با دوستانش دوست و با دشمنانش دشمن باش. اسرار و زشتی ‌هایش را بپوشان و خوبی ‌هایش را آشكار كن.[1] [1] . فَإِذَا كُنْتَ مِنْ أَخِیكَ عَلَی حَدِّ الثِّقَةِ فَابْذُلْ لَهُ مَالَكَ وَ بَدَنَكَ وَ صَافِ مَنْ صَافَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ اكْتُمْ سِرَّهُ وَ عَیبَهُ وَ أَظْهِرْ مِنْهُ الْحَسَن (الكافى، ج2، ص248ـ249). 📚 مفاتیح الحیات ص 316 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی شنبه 19 آذر به علت ایام فاطمیه برگزار نمی گردد. 🆔 @a_javadiamoli_doross
15.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ مراسم اقامه عزاداری شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی 📚 مراسم عزاداری پس از درس خارج فقه تاریخ: 1401/09/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر حل مشکلات اقتصادی کشور 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی امروز پنج شنبه هفدهم آذرماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر حل مشکلات اقتصادی کشور 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی امروز پنج شنبه هفدهم آذرماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند مرحوم کلینی روایتی را از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده است که خدایا بین مردم و نان آنها جدایی نیانداز، اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود، اقتصاد یعنی نان مملکت، دینداری مردم بدون اقتصاد سخت است. 🔹 ایشان ادامه دادند: در زبان فارسی کسی که جیبش خالی است را گدا می گویند، کلمه گدا بار علمی ندارد، قرآن کریم از چنین شخصی با نام «فقیر» یاد می کند، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، ملتی که جیبش خالی باشد قدرت قیام نخواهد داشت؛ لذا مسئولین باید برای ملت تلاش کنند. 🔹 معظم له اذعان داشتند: در یکی از دعاهای نورانی آمده است که خدایا آن توفیق را بده که ما «حُسن الولایه» داشته و «سوء الولایه» نداشته باشیم؛ حسن الولایه یعنی مدیریت خوب، مسئولیت خوب، یعنی فرد بتواند کسانی که زیرمجموعه و تحت امرش هستند را خوب اداره کند. هر کسی در حوزه کاری خودش به نوعی والی است. ان شاء الله با توجه به سرمایه های عظیم کشور و با مدیریت خوب، مشکلات جامعه هر چه سریعتر رفع شود. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/17 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴
 شکوه فاطمی

▫️ ، تنها مسئله در و دیوار و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴
شکوه فاطمی

▫️ قرآن در سه حوزه پیام دارد در سه حوزه حکم دارد: در و محلی که مربوط به خود مسلمین است؛ در که برای ما و سایر موحدان یعنی مسیحی ها، کلیمی ‌ها و مانند آنهاست؛ در که مربوط به ما و انسان ‌های دیگر اعم از ملحد و مشرک است که فرمود: ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ این است. اگر می‌گوییم این چهارده نفر قرآن متحرّک اند یعنی اینها تمام را دارند، بنابراین ، تنها مسئله در و دیوار و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست، گوشه دیگری دارد که برای ما و مسیحی ‌ها و کلیمی ‌ها و امثال اینهاست، گوشه سومی هم دارد که بین المللی است. ▫️ ما در تعبیرات عرفی خود سه عبارت داریم: مردان؛ زنان؛ مردم. وقتی می ‌گوییم مردان یعنی جامعه مردها، وقتی می‌ گوییم زنان یعنی جامعه زن ‌ها و وقتی می‌ گوییم مردم یعنی اعم از زن و مرد؛ مثلاً می گوییم مردم انقلاب کردند، مردم رأی دادند، مردم در نماز جمعه شرکت کردند؛ مردم غیر از مردان هستند. قرآن کریم وقتی می‌ خواهد آسیه (علیها السلام) را معرفی کند یا مریم (سلام الله علیها) را معرفی ‌کند، نمی ‌گوید اینها نمونه زنان خوب ‌اند، می‌گوید اینها هستند؛ خیلی در تعبیر فرق است! در سوره مبارکه «تحریم» آیه یازده این است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن﴾، یک؛ آیه دوازده این است: ﴿وَ مَرْیمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ﴾، دو؛ خدا نمونه جامعه خوب و مردم خوب را مریم می ‌داند، می فرماید آسیه نمونه جامعه خوب است. ▫️ حالا ما چنین نمونه ‌ای داریم به نام که آن طور بساط «سقیفه» را به هم می‌ زند، آن وقت ما نه از خبر داریم نه از خبر داریم نه از خبر داریم! این آیه «مباهله» چه می‌ خواهد بگوید؟ این پنج نفر حرف دارند، اینها خبر می‌ دهند، انسانی که خبر می ‌دهد یا صادق است یا کاذب. فرمود: ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْكاذِبینَ﴾؛ یا ما پنج نفر کاذب هستیم یا شما کاذب هستید! پس معلوم می ‌شود که ما حرف داریم! نه اینکه فقط پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف داشته باشد و اینها تماشاچی باشند، اینها گزارش دارند، اینها ادعا دارند، اینها خبر می ‌دهند! پس حضور اصحاب مباهله، صِرف تماشاچی و زینت مجالس بودن نیست. این ذات مقدس هم در آنجا حضور داشت! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/9Ckf0 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/VMlFeIXMCOo 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 421 تاریخ: 1397/11/09 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
مهد انسان
▫️ زن ‌ها و دخترها باید واقعاً را بدانند. مكرّر خدای سبحان از عظمت خلقت یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾ و فرمود: ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾، خب این را كجا انجام داد؟ آیا این نظیر سلول ‌های بنیادی است كه در شیشه یا در ظرف خاصّی كه ادراك ندارد خدا ﴿أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ می ‌شود, ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ﴾ می ‌گوید, ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾ دارد و ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾ می فرماید؛ یا در حوزه نفسِ مادر این كارها را می ‌كند؟ ▫️ اینكه از نشئه ‌ای، حقیقتی را در خالقیت خودش به نام مادر، به كودك می‌ دهد، اگر مادری مثل زهرا (سلام الله علیها) باشد می ‌داند که چه خبر است. همه شئونی كه در كودك انجام می ‌گیرد، نفسِ مادر متوجه است؛ منتها علمِ به علم ندارد. اگر کودک در قرارِ مكین است، اگر «‌انّا جعلناه نطفة», بعد «جعلناه علقة», بعد «جعلناه مضغة», بعد «جعلناه جنین», بعد ﴿فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً﴾ همه را مادر می ‌فهمد، از این به بعد كه پَرش ملكوت است که ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾ مادر می‌ فهمد, به وسیله نفسِ مادر این فیوضات به كودك افاضه می‌ شود و در همان مقطع است که ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ جلوه می‌ كند. «احسن‌ المخلوقین» را مادر تحویل می ‌دهد؛ منتها اگر مادر مثل باشد، می ‌داند که دارد چه كار می ‌كند، مادرهای دیگر علم دارند ولی علمِ به علم ندارند؛ این مقامِ مادر است، این است! 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 27 تاریخ: 1393/01/30 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra