eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
  گناه مضاعف
🔸 می ‌تواند دو گروه باشد: یک عده رهبران کفرند یک عده پیروان آنها هستند. در جهنم این گروهی که تابع ائمه کفرند، به خدا عرض می ‌کنند که ﴿رَبَّنَا إِنّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَ كُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبیلاَ﴾، ذات اقدس الهی می‌ فرماید که ﴿لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ﴾; در جواب این جهنمی ‌ها می ‌فرماید اینکه شما می‌ گویید ما عذاب ائمه کفر را دو برابر کنیم، این را ما قبول داریم و قبلاً به شما همین را گفتیم که عذاب آنها دو برابر است: ﴿أَثْقَالاً مَعَ أَثْقَالِهِمْ﴾؛ هم کیفر ضلالت خود را می بینند هم کیفر اِضلال دیگران را؛ اما شما که رجّاله اینها هستید و به دنبال اینها هم راه افتادید، گناه شما هم دوتاست و عذاب شما هم دوتاست: ﴿لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ﴾. شما هم گناهتان مثل گناه رهبران کفر دو برابر است؛ منتها نمی‌ فهمید، حساب نکردید؛ ما به شما گفتیم: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» ولی حساب نکردید! 🔸 آنها دو گناه کردند: یکی اینکه خودشان کفر ورزیدند یکی اینکه تبلیغ کفر کردند، شما هم دو گناه کردید: یکی اینکه کفر ورزیدید و یکی اینکه درِ خانه ائمه را بستید. وجود مبارک امام صادق فرمود شما اگر به دنبال او نرفته بودید و او را تقویت نکرده بودید که ما خانه ‌نشین نمی ‌شدیم؛ شما با یک دست درِ خانه اموی را باز کردید و با دست دیگر درِ خانه علی (سلام الله علیه) را بستید یا آتش زدید، دو کار کردید، این طور نیست که شما یک کار کرده باشید. 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 2 تاریخ: 1396/09/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 574 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 مصادیقی از رفتار بشردوستانه با اهل كتاب ... جواز مراجعه به پزشك اهل كتاب: محمد بن مسلم از امام باقر (علیه السلام) درباره مردی كه پزشكی نصرانی یا یهودی وی را مداوا و برایش دارو تهیه كند پرسید. آن حضرت فرمود: اشكالی ندارد، همانا شفا به دست خدای متعالی است.[1] [1]. عَنِ الرَّجُلِ یدَاوِیهِ النَّصْرَانِىُّ وَ الْیهُودِىُّ وَ یتَّخِذُ لَهُ الأَدْوِیةَ، فَقَالَ: لا بَأْسَ بِذَلِكَ، إِنَّمَا الشِّفَاءُ بِیدِ اللَّهِ تَعَالَی (طب الائمه، ص63). 📚 مفاتیح الحیات ص 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر صدها رهبران ثوره به عرصه‌ هستی عـرضه شونـد، امـام رحیل ما امام همه‌ آنهاست 🔸 كاری كه امام امّت (قدّس سرّه) انجام داد، در طی این قرون‌بی ‌سابقه بود. قرآن كریم بر عنصر تكیه می‌ كند، چنانكه اگر موادّ فكری وجود داشت، و یك نفر بیش از دیگران و پیش از آنها قیام كرد و رهبری فكری و فرهنگی امّت را به عهده گرفت، دیگران همتای او نیستند. 🔸 صدها رهبران ثوره و انقلاب؛ خواه در خاور دور و نزدیك، خواه در خـاورمیانه، خواه در باخـتر دور و نـزدیك، به عرصه هستی عـرضه شونـد، (قدّس سرّه) امام همه آنهاست. زیرا اگر كسی كاری كند كه هم فكر امّت بـودن را مـردم و هـم فكر امام بودن را در رهبـران احیا كند، او مثـل اعـلای (و السّابقون الاوّلون) است و امام راحل (قدّس سرّه) اوّلین كسی بود كه در قرون اخیر به این مقام منیع بار یافت «طوبی له و حُسنُ مَآبٍ». 📚 کتاب «بنیان مرصوص» اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ص232. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
9.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
دیار طیّب

🔹 اگر انقلاب اسلامی شد این كشور معطّر شده است، هیچ تردیدی نیست! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» این زیارتنامه، است: یعنی بیرون بیاورید از این سرزمین، میوه طیب و طاهر ➖ طهارت و پاکی را! ➖ امنیت را! ➖ عدالت را! ➖ ندزدیدن را! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دیار طیّب

🔹 اگر انقلاب اسلامی شد این كشور معطّر شده است، هیچ تردیدی نیست؛ آنها كه شامّه سالم دارند بدون تردید بوی عطر از این مملكت می‌شنوند! ما در چه می ‌خوانیم؟ به ما گفتند این زیارت را بخوانید، اینكه مخصوص نیست؛ گفتند كسانی كه در راه خدا شهید شدند, شما در كنار قبر آنها بایستید و بگویید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ این كشور به بركت خون شما شد. اینها برای چه کسی است؟ «الی یوم القیامة» این زیارت هست. 🔹 اگر كشوری به بركت خون ‌های پاك شهدا طیب و طاهر شد، قرآن از كشور طیب و طاهر چه خبر می‌ دهد؟ می‌ فرماید: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾؛ باید میوه طیب و طاهر بدهد. مگر چیز آسانی است چند هزار شهید؟! این عزیزان این جوانان دعا می‌كردند كه شربت شهادت بنوشند! این زیارتنامه برای چه کسی است؟ 🔹 این زیارتنامه، است: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». ایران طیب و طاهر شد، این صغرا؛ کبرای آن را قرآن معین می‌کند و صغرای آن را اهل بیت؛ فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخرُجُ﴾ _ این جمله خبریه است که به داعی انشاء القاء شده است _ یعنی بیرون بیاورید از این سرزمین، میوه طیب و طاهر ➖ طهارت و پاکی را! ➖ امنیت را! ➖ عدالت را! ➖ ندزدیدن را! فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ﴾؛ یعنی قرآن فقط می ‌خواهد خبر بدهد؟! این دیگر تعلیم كتاب و حكمت نشد! 🔹 این جمله ‌های خبریه غالباً به داعی انشاء القا شده است؛ یعنی شما که در یك كشور شهید داده زندگی می ‌كنید, سعی كنید میوه طیب و طاهر بدهید، حالا اگر به دیگری نمی ‌دهید لااقل در تصرّف نكنید! ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ﴾، البته ﴿بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. ما اگر باور كردیم _ چه اینكه باور می ‌كنیم _ شهید، طیب و طاهر است و نه تنها خودش طیب و طاهر است، كشور را طیب و طاهر می ‌كند، همین طور عمل کنیم. آپارات: https://aparat.com/v/0nsiM 📚 درس تفسیر سوره مبارکه ذاریات جلسه 4 تاریخ: 1395/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  کمال مقصود
🔸 حركت نمی ‌تواند دائمی باشد که چیزی دائماً بگردد؛ زیرا حركت، است و اگر یك شیء دائماً بگردد این معنایش بی ‌هدف بودن است، لذا حركت با ابدیت سازگار نیست و حتماً دارِ مَمرّ و دار فرار باید به منتهی بشود؛ اما این منافات ندارد كه انسان دارای كمالات نامتناهی باشد، البته این ‌چنین نیست كه هر انسانی لایق كمالات نامتناهی طولی باشد، برای اینكه افراد همه از خدایند و همه به سوی خدا می ‌روند، اما هر كه از هر جا آمده است به معادل آنجا می ‌رود؛ مثل اینكه این ابرها كه باران را به همراه دارند اینها همه از دریا برخاستند و همه اینها حامل باران ‌اند و همه این باران‌ ها دوباره به دریا برمی‌ گردند، اما آن ابرهای كم ‌باران فقط نهر تشكیل می ‌دهند که این نهر به اوایل دریا می ‌رسد، ولی آن ابرهای پرباران كه سیل ‌آورند، این سیل, خروشان می‌ شود تا به وسط‌ های دریا برسد. این دو آب از دریا برخاستند هر دو هم به دریا برمی‌ گردند اما یكی سیل است و یكی نهر عادی. 🔸 همه از خدایند و همه به سوی خدا برمی ‌گردند، اما آن‌كه «أول ما صدر مِن الله» است، در قوس صعود به ﴿دَنَا فَتَدَلَّی﴾ می ‌رسد و آنها كه از مراحل نازل پدید آمدند به مراحل نازل می ‌رسند؛ منتها اینها ابدی است. معنای ابدیت این نیست كه حركت ابدی باشد معنایش این است كه كمال, ابدی است و اینها ثابت ‌اند نه ساكن. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 10 تاریخ: 1391/11/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 575 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 مصادیقی از رفتار بشردوستانه با اهل كتاب ... ادب نامه ‌نگاری به اهل كتاب: ابوبصیر گفت: از امام صادق (ع) پرسیدند: اگر كسی به فردی مجوسی یا یهودی یا نصرانی نیاز پیدا كند... و برای رفع نیاز ناچار باشد كه برایش نامه بنویسد آیا می‌ تواند در نامه نام كافر را مقدم بدارد و بر او سلام كند؟ امام صادق (ع) فرمود: روا نیست كه در ابتدای نامه نام آن كافر را بنویسی؛ ولی می‌ توانی در نامه ‌ات به وی سلام كنی، زیرا رسول خدا (ص) به كسرا و قیصر نامه می ‌نوشت.[1] البته چنان‌كه درباره مجوس خواهد آمد شرایط متفاوت ‌اند و در مواردی كه ناچار باشد جایز است.[2] مقصود از سلام كردن در این احادیث، تنها در نامه ‌نگاری است نه در لفظ و معاشرت كلامی. [1]. (الكافى، ج2، ص651). [2]. (الكافى، ج2، ص651). 📚 مفاتیح الحیات ص 312 و 313 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ارکان اعتکاف

🔹 اعتکاف ، از مقولات نیایشی است که در فضاسازی بندگی و زمینه آوری اطاعت و کرنش در آستان الهی نقش اساسی و بیشتری دارد . 🔹مؤلّفه های عمده ای در هویت بخشی به حضور دارند؛ مانند زمان ، مکان ، قیام ، صیام ، اشتغال به قرآن و ذکر ، داشتن حالِ دعا و... . امّا : ــ برون رفت از غفلت و نسیان ــ و توجّه یافتن به خود و آنچه به عنوان هویت و جانمایه معتکف است ــ التفات به افتقار خود و بی نیاز ــ و نهایتاً بازسازی نفس و زدودن غبارهایی که غیر را بر جان انسانی نشانده و غیرت الهی را از جان دور ساخته است. 📚 بر بال اعتکاف ص14. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اعتکاف جلوه گاه تعظیم بندگی الله 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: ... «روزه» كه خود از اركان مهم دين و از مباني مهم و اصيل اسلام است، كه: «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ‌ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَة» عبادتي كه بدين پايه از اهميت است، قرار گرفته است، ارزش اعتكاف به حدي است كه يكي از برجسته‏ ترين اركان دين، شرط آن قرار مي‏ گيرد! همان گونه كه نماز بدون طهارت تحقق نمي ‏يابد؛ كه: «لاَ صَلاَةَ إِلاَّ بِطَهُور» اعتكاف هم بدون روزه صحيح نيست، كه: «لاَ اِعْتِكَافَ إِلاَّ بِصَوْم». و اين از سخنان بلند ائمه اطهار (عليهم ‏السلام) است. هیچ گنجی بی دد و بی دام نیست ٭٭٭ جز به خلوتگاه حق، دل رام نیست مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1034254 📚 حکمت عبادات، ص182. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra