eitaa logo
آینه | فرهنگ و مردم
280 دنبال‌کننده
864 عکس
185 ویدیو
6 فایل
بسم الله لینک کانال در پیام رسان بله ble.ir/join/OTU4NmJlZW ارسال سوژه و ارتباط با هیئت تحریریه: @sarir1_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩✅ معاون فرهنگی مسجد جمکران اعلام کرد اتاق عقد «پیوند فیروزه‌ای» این مسجد را به‌صورت رایگان در اختیار زوج‌هایی قرار می‌دهد که مهریه ازدواج آن‌ها کمتر از ۱۱۴ سکه باشد. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
📺✅ جدید مرکز تحقیقات سازمان صدا وسیما نشان داد بازپخش «یوسف پیامبر»، در رتبه دوم سریال‌های پرمخاطب آبان‌ماه قرار گرفته و از دو سریال جدید پخش شده پرمخاطب‌تر بوده است! 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
🚩📸 شهید مدافع امنیت، مرتضی ابراهیمی در حال کمک به سیل‌زدگان پلدختر ♦️ ، دو روز قبل در جریان اغتشاشات شهر ملارد محاصره شد و در اثر شلیک گلوله به قلب و ضربات قمه بر شکم و دو پهلویش به شهادت رسید. شهید ابراهیمی هم‌محلی و هم‌پایگاهی شهیدان مدافع حرم مصطفی صدرزاده، سجاد عفتی و محمد آژند از محله شهریار است و مدتی نیز در سوریه با داعش جنگیده بود. 🔹 در پلدختر بعضی­‌ها که ناراحت و عصبانی بودند به او و نظام فحش هم که می­‌دادند ایشان کاری نداشت، با روی خنده می‌گفت «ما آمدیم کمک­تان کنیم. اگر کمکی از دست­مان برمی ‌آید، بگویید، اگر نه که باز هم کمک­ می­‌کنیم». در جریان هم به ما می‌گفت «حق با مردم است، اعتراض حق آن‌هاست، ما هم جزیی از مردم هستیم». با اعتراض مخالف نبود، با اغتشاش مسئله داشت. 🔸 متن گفت‌گو با دوستان و تصاویر و ماجرای شهادت مرتضی ابراهیمی: 🔗 Rajanews.com/node/330243 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
🚩📸 شهید مدافع امنیت، مرتضی ابراهیمی در حال کمک به سیل‌زدگان پلدختر ♦️ #مرتضی_ابراهیمی، دو روز قبل د
✅🔴 «اغتشاش» و نسخه‌ای تاریخی که تجویز نمی‌کنیم 👈 تأملی در نقش در مدیریت مردمی اعتراض و اغتشاش ✍ ایمان آزادی ♦️ ۹ اردیبهشت امسال مصطفی قاسمی، امام جماعت مسجد حاج کربعلی همدان به ضرب گلوله کشته شد. ابتدا تحلیل رایج در فضای مجازی این شد که حتما او جنایتی کرده که مستحق انتقام شده است. وقتی تصویر کفش‌های پاره آن روحانی و منزل محقر او دست‌به‌دست شد تحلیل‌ها هم تعدیل شد. درباره قاتل نوشتند: «الکی کشت و الکی کشته شد!» کمی بعدتر که تصاویر منزل و زندگی لاکچری قاتل منتشر شد دیگر خیلی‌ها سکوت کردند، از شرم تحلیل‌های اشتباه. ۹ اردیبهشت، به قیمت جان شهید مصطفی قاسمی، تجربه‌ای بر تجربه‌های ما افزوده شد. 🔹 مردم ایران در تاریخ معاصر تجربه‌های گران‌قیمت در دل فتنه‌ها کم ندارند. اما تجربه‌ای که به «حافظه تاریخی» تبدیل نشود حادثه‌‌‌ای فراموش شدنی می‌شود در اعماق تاریخ؛ و نقطه‌ای ریز در محدوده مرزهای جغرافیایی. مثل همین سرگذشت شهید قاسمی‌ها و قاتلانش که دیگر کمتر کسی یادش مانده است. ♦️ ۲۰ سال از جنایت ۱۱ سپتامبر می‌گذرد. جای دو ساختمان فرو ریخته این حادثه در نیویورک تا ابد خالی ‌می‌ماند و در همه شهرهای بزرگ آمریکا، یادمانی با آهن‌پاره‌های به‌جا مانده از اسکلت این دو ساختمان گذاشته‌اند و این واقعه منشأ تولید آثار سینمایی و هنری فراوانی شده است. این یعنی تبدیل تجربه به حافظه تاریخی. مردم هر روز باید با یادمانی روبرو شوند که خطر تروریسم (و ضرورت همراهی با برنامه‌های ضدتروریسم دولت!) را به‌آن‌ها یادآوری کند. این یادمان‌سازی‌ها در غرب البته حتی برای وقایع بسیار کوچک هم وجود دارد، چون «هر کس که تاریخ را روایت کند پیروز است.» 🔹 ما در غالب تجربه‌های گران‌قدرمان را در تاریخ دفن می‌کنیم. در شهری که ۱۵ سال مدیریتش دست احمدی‌نژاد انقلابی و قالیباف اصولگرا بود خیابان ۱۷ شهریور تهران هیچ یادمانی درباره یکی از مهمترین واقعه‌های تاریخ معاصر و آن جمعه سیاه و مثلا آن هلی‌کوپترها و آن جوی خون و آن زن‌ها و بچه‌ها و آن‌ شهدا که مراسم عروسی به تهران آمده بودند و... ندارد. ♦️ این روزها هم غلبه رویکرد امنیتی در مدیریت اعتراض و اغتشاش، موجب شده همه خسارت‌ها در اولین فرصت محو شود. در همین ۱۷ شهریور، صبح روزی که شب قبلش از میدان خراسان تا شهدا تخریب شد خیلی سخت می‌شد نشانه‌‌ای از تخریب را پیدا کرد. مثل میّتی که می‌گویند سریع خاکش کنید تجربه‌ها خاک شده بود. دور پمپ بنزینش را هم پوشانده‌اند مبادا کسی ببیند. عادی‌سازی اوضاع یک‌چیز است و نابودی تجربه تاریخی چیزی دیگر. 🔹 بی‌توجهی‌های گذشته به «حافظه تاریخی»، منشأ بخش زیادی از خسارت‌های این روزها و غائله است. چه اشکالی دارد در هر شهر یکی از ساختمان‌های خصوصی آسیب‌دیده در جریان اغتشاشات به همان صورت حفظ شود تا هر‌ روز به ما یادآوری شود دود تبدیل اعتراض به اغتشاش در چشم چه کسانی می‌رود؟ چرا در محل شهادت شهید مرتضی ابراهیمی، تصویر گلی او در کنار سیل‌زدگان پلدختر نصب نشود؟ یا لااقل در هر شهر یک عابربانک تخریب شده به‌همان صورت حفظ نشود؟ این یک نسخه تاریخی‌رسانه‌ای است که هزینه‌اش از یک‌هزارم هزینه اغتشاش بعدی بیشتر نمی‌شود، اما اگر تجویز نشود نسخه‌های امنیتی به‌تنهایی کمکی به پیشگیری از اغتشاش نمی‌کنند. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 🎥 شعرخوانی میثم مطیعی درباره آشوب‌ها ♦️ صبح یکشنبه کلامی روی آتش آب ریخت ♦️ را دیدم که حیران و هراسان می‌گریخت 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
✅⭕️ شنیده‌ها، از تلاش برخی مدیران سینمایی ارشاد برای توقیف مستند #ایکسونامی خبر می‌دهند. 🔅 آینه |
✅ محمدرضا بورونی، تهیه‌کننده مستند #ایکسونامی گفت ساخت قسمت دوم این اثر را نیز در برنامه دارد. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
✅ این تصویری از سینمابهمن، در چند متری مترو میدان انقلاب تهران و یکی از پرفروش‌ترین سینماهای سازمان تبلیغات در کشور است. حوزه هنری از روزی که تشکیل شد برای این بود که هنرمندان و آثار انقلابی در دالان‌ ساختارهای به ارث رسیده از طاغوت یا در سایه انفعال مدیران مرعوب، له نشوند. ♦️ مدیرانی که برای حمایت از سینمای انقلابی و تبلیغات اسلامی حقوق و بودجه می‌گیرند سانس‌های این سینما را به «هزارتو»، «مطرب» و حتی «ما همه با هم هستیم» می‌بخشند اما هیچ سانسی به دو فیلم و نمی‌رسد و جالب‌تر که بهمن سبز حوزه هنری، خود پخش کننده این دو فیلم است. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅🔴 هزینه نکردن برای این فیلم عقوبت دارد 👈 سخنان شنیدنی حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد در هیأت انصار ولایت دارالعباده #یزد درباره #منطقه_پرواز_ممنوع 👌 ♦️ هزینه کردن برای دیدن این فیلم، #مجاهدت است و اگر از آن حمایت نکنیم عقوبت دارد 🔹 هی دنبال بلیت ارزان یا نصف‌بهای فیلم نباشیم، تمام هزینه را بپردازیم ♦️ اگر من و شما فیلم را نبینیم کس دیگری از بدنه دولت یا اجتماع از آن حمایت نخواهد کرد 🔹 این فیلم‌ها باید فروش و‌ مخاطب داشته باشد، وظیفه شما این است که آدم جمع کنید، حداقل خانوادگی بروید فیلم را ببینید 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
✅ جواد رمضان‌نژاد مدیر سابق شبکه افق و پنج سیما که مدتی قبل قائم مقام مرکز سیمافیلم شده بود به ریاست این مرکز منصوب شد. 🔹 همچنین حسین کرمی رییس پیشین سیمافیلم، قائم‌مقام سیما شد. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
🌀 حامد جعفری، تهیه‌کننده پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران گفت: بعد از اکران این اثر در بازار ج
✅ آغاز اکران #فیلشاه در ۴۰۰ سینمای روسیه ♦️ انیمیشن سینمایی «فیلشاه» محصول گروه #هنر_پویا پس از اکران موفق در ایران و فروش ۸ میلیارد تومانی، از ۳۰ آبان ماه توسط کمپانی «آورورا مدیا» در ۴۰۰ سینمای #روسیه به اکران درآمده است. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
📣 دکتر #ابراهیم_رزاقی، استاد سابق اقتصاد دانشگاه تهران اعلام کرد در دهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار به بهترین آثار با موضوع نقش #مالیات در مدیریت اقتصاد، ۳ میلیون تومان جایزه اهدا می‌کند. ♦️ بخش #فراخوان‌های_مردمی امسال برای دومین بار پیاپی در جشنواره عمار در نظر گرفته شده است. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
✳️🔴 مسئله ما سینمای تقلیل‌گرایی است که دوست ندارد مخاطبانش بیشتر شود 👈 سخنان صریح حامد بامروت‌نژاد، تهیه‌کننده فیلم در برنامه اخیر 🔹 شروع بحث با صحبت درباره «سانس ندادن به یک فیلم»، ماجراست. دعوا و محل بحث، این است که سینمای ما به این مخاطب سه چهار درصدی که دارد اکتفا کرده است و انگار دوست دارد در این حیات خلوت بماند. 🔸ما بازخوردهای متعددی داشتیم که وقتی منطقه پرواز ممنوع را می‌بیند می‌گوید این فیلمی است که من نباید جایی نگران باشم که چه توضیحی به بچه‌ام بدهم. این مخاطب دارد به سبد سینما اضافه می‌شود ولی سینمایی که این‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد هم‌زمان سه فیلم و اکران می‌کند، دو تا هم در یکی دو هفته آینده می‌آید. به پنج تا فیلم همزمان نمی‌شود سانس خوب داد. 🔹 فیلم کودک و نوجوان فیلم خانواده است. یعنی خانواده باید کودک را به سینما بیاورد. و جالب اینجاست که فیلم از ۵ بعد از ظهر به بعد در تهران ۴، ۵ سانس بیشتر ندارد. وضعیت فیلم ما فقط یه ذره بهتر از بنیامین است. 🔸من اوایل اکران می‌گفتم اگر این سانس‌هایی که به فیلم ما داده شد به فیلم پرفروش هم داده می‌شد نمی‌فروخت. در یکی از پردیس‌های سینمایی تهران سانس‌های یک فیلم این ساعت‌ها بود: ۱۱ صبح، ۱۲ ظهر، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴. و فیلم بنیامین در آن پردیس فقط یک سانس ۸ صبح داشت. حتی گاهی در سانس صبح مدارس هم همان فیلم‌ها را پخش می کنند. حالا فیلم کودک و نوجوان قرار است بفروشد و اثبات کند می‌تواند رقابت کند؟ 🔹 در یکی از پردیس‌ها فیلم شنبه، یکشنبه و دوشنبه سانس داشت، سه‌شنبه‌ نیم‌بهایی که فیلم من مخاطب دارد و خانواده می‌تواند به سینما بیاید سانس عصر من را گرفتند. رایزنی کردیم سانس دادند. ساعت چند؟ ۲۳:۵۹ دقیقه! یعنی دعوا سر این نیست که فیلم می‌فروشد یا نه. دعوا سر این است که این فیلم قرار نیست بفروشد. و آن فیلم قرار است بفروشد. 🔸 سینمای کودک و نوجوان مخاطب خودش و ساز و کار خودش را دارد. مثلاً فیلم خانواده، فیلم انفجاری نیست در مخاطب روزهای اول. دلایل خودش را دارد. مثلاً خانواده باید دست جمعی به سینما بیاید و اگر فیلم شما وسط ماه اکران شد باید صبر کنید تا اول ماه بشود و خانواده حقوق بگیرد و بتواند بیاید. اصلا این اقتضائات فهم نمی‌شود. 🔹 آیا در سینمای کودک و نوجوان مثل کف فروش در سینمای باید باشد؟ همان‌جوری که یک کودک و نوجوان را وسط یک بورس ول نمی‌کنید فیلم کودک و نوجوان را هم نباید وسط یک بازار که فقط را می‌شناسد ول کنید. 🔸 شما به عنوان هیچ ساز و کاری برای اینکه من قدرت رقابت یکسان داشته باشد نداری؟ ایراد از آنجا شروع می‌شود تو نمی‌خواهی مخاطب سینما بزرگ شود وگرنه کاری می‌کردی. این ساختار انگار فیلمی را که بخواهد این سه چهار درصد را توسعه بدهد دوست ندارد. یک مخاطب سه چهار درصدی که چه خوب مخاطب سینمای ایران هستند و چه بد که فقط همین سه چهاردرصد. 🔹 امروز یک ، یک کلیپ درباره فروش فیلم‌های روی پرده کار کرد. ولی از سه فیلم کودک و نوجوان هیچ اسمی نیاورد. در حالی که فروش ما از چند فیلم‌ در کلیپ بیشتر بود. انگار این اصلا سینما نیست. 🔸 مشکل ما سینمای تقلیل‌گرا است. سینمایی که در قیمت‌گذاری هم تقلیل‌گراست. قیمت بلیت طوری است که انگار بخش زیادی از مردم ایران قرار نیست به سینما بیایند و توانایی سینما آمدن داشته باشند. 🔹 این سینما در هم تقلیل‌گراست. ما چقدر کارگردان داریم که دارند طنز می‌سازند اما قبلا اصلا در این صبغه نبوده. چرا؟ چون این ساز و کار او را به این نتیجه رسانده است که تو که کار جدی یا فلسفی می‌ساختی، اگر دغدغه اختلاف طبقاتی داشتی، بیا همه باید کار طنز بسازید، من هم به شما سالن می‌دهم! 🔸 ما در تلویزیون، دو برنامه جدی سینمایی داریم، یکی «هفت» و یکی که جفتش ساعت ۱۱، ۱۲ به بعد است. یعنی برای اون سه چهار درصد برنامه ریزی شده و قرار نیست برای همه مردم ایران باشد. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
✳️ نویسنده گاندو در حال نگارش «کارگاه ۴۸» ♦️ آرش قادری مشغول بازنویسی فیلمنامه سریال الف ۳۰ قسمتی «کارگاه ۴۸» است. 🔹 سال ۶۰، یکی از هواپیماهای ایرانی در یک قطعه نظامی با مشکل مواجه می‌شود. موضوع با امام خمینی(ره) در میان گذاشته می‌شود. امام(ره) هم تأکید می‌کنند که باید خودمان در تولید این قطعه مستقل شویم. «کارگاه ۴۸» کارگاهی است که این قطعه در آن تولید می‌شود. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
◼️📸 قاب در قابی از حضور زنده‌یاد حسن غلام‌کبیری، پدر اولین شهید ۸۸ در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در دی‌ماه ۹۶ 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
◼️📸 قاب در قابی از حضور زنده‌یاد حسن غلام‌کبیری، پدر اولین شهید #فتنه ۸۸ در هشتمین جشنواره مردمی فیل
✅ شهید کبیری، شاخص انفعال‌سنجی ✍️ عبدالله ناصری 🔹 چند روز قبل، پرونده زندگی حسن غلام‌کبیری، پدر حسین غلام‌کبیری، اولین شهید فتنه ۸۸ در دنیا بسته شد. اما پرونده حضور او و خانواده‌اش در جهان رسانه چطور؟ ♦️ حسین کبیری که به شهادت رسید ارزش‌های خبری می‌گفت شهادت یک دانشجوی جنوب شهری اهل شهر‌ری با زیرگرفته‌شدن توسط یک خودروی بی‌پلاک در دل اغتشاشات سعادت‌آباد تهران، اتفاق بسیار مهمی است. اما وقتی پای انفعال به میان بیاید رسانه ملی و سایر رسانه‌‌های داخلی و حتی حزب‌اللهی هم فقط سراغ نداآقا سلطان‌ها می‌روند و سهمی برای خانواده کبیری باقی نمی‌ماند. فقط به‌عنوان نمونه برای نداآقاسلطان شعرها گفته شد، نقاشی‌ها کشیده شد، شمع‌ها روشن شد، مجسمه‌ها ساخته شد و حتی در کشوری دیگر، خیابانی به‌نامش شد. خیلی‌ها در ایران آن زمان حتی نام نامزد او را هم می‌دانستند و مادرش را به تصویر می‌شناختند، اما برای حسین تقریبا هیچ کاری نشد و به‌ندرت کسی او و ماجرایش را شنید. 🔹 چند روز قبل از شهادت، حسین در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (س) به دوستش سفارش کرد اگر شهید شد روی قبرش این شعر را بنویسند: من حسینم که شهید ره جانان شده‌ام من فدایی ره مکتب قرآن شده‌ام به دل آرزوی کرب و بلا بود و لیک آرزو بر دل و مهمان شهیدان شده‌ام ♦️ تا مدتی پس از فتنه، خیلی‌ها اعتراض می‌کردند که چرا دادگاه برخی متهمان یا مجرمان آن سال، دیر برگزار می‌شود. بعضا این اعتراض‌ها از هم‌جبهه‌ای‌های حسین هم شنیده می‌شد اما دیده نشد کسی حتی یکبار اعتراض کند که چرا جلسات دادگاه اولین شهید فتنه، یعنی خود حسین دو سال بعد از شهادتش آغاز شد. 🔹 بر سر عامل قتل اولین شهید فتنه چه آمد؟ راحت و بدون دردسر می‌شد به آن راننده‌ خودروی بی‌پلاک که سه بسیجی را زیر گرفته است انگ توطئه و جاسوسی و هر چیزی چسباند و سال‌ها از آن به نفع حاکمیت و علیه مدعیان تقلب در انتخابات بهره برد ولی جمهوری اسلامی اهل تقلب نبود و وقتی تعمد در قتل برای دادگاه احراز نشد قاتل را از قتل عمد تبرئه کرد. این صداقت جمهوری اسلامی نیز هرگز در رسانه‌ها به چشم نیامد. ♦️در تلویزیون نویسنده و مجری‌ای وجود داشت که از فرط خرافه، فی‌المثل نتیجه بازی تیم ملی در آبان‌ماه را به‌کمک نتایج سال‌های گذشته‌ تیم در همین ماه، تحلیل و پیش‌بینی می‌کرد. ما در جبهه خودی هنوز کسی را نداریم که به اندازه تعصب او به خرافات، برای حقیقت غیرت نشان دهد و تحلیل کند اسرار و پیام‌های همزمانی تشییع پدر اولین شهید فتنه ۸۸ را با روز راهپیمایی برائت از فتنه ۹۸. ♦️ شهید غلامحسین کبیری و پدر و خانواده‌اش، در جهان رسانه پرونده خاصی نداشتند که با رفتن آن‌ها از دنیا بسته شود. اگر اسلام‌زاده‌ای نبود همان یک مستند هم برایش ساخته نمی‌شد. ولی خون شهید بی‌ثمر نمی‌ماند؛ آن‌ها شاخصی شدند برای عدالت و انصاف یا انفعال رسانه‌ای. هر رسانه یا فردی که برای خود هویت انقلابی قائل است می‌تواند خودش را با آن‌ها بسنجد تا عیار عدالت یا انفعالش برای خودش عیان شود. 🔹 باید ببینیم به ازای هر استفاده از نام‌هایی چون نیما زم و مسیح علی‌نژاد از چند عنصر انقلابی مثل حسن و حسین غلام‌کبیری یاد می‌کنیم و متوجه حضور و حقوق‌ و پیام‌شان هستیم. و به ازای هر خبر از شجریان و فرهادی و... فی‌المثل چند ابوالقاسم طالبی و رحیم مخدومی و منطقه پرواز ممنوع و خیابان شهادت و به ازای هر معضل و نقص در جامعه ایرانی، چند مزیت و نقطه قوت از آن به رسانه ما راه پیدا می‌کند؟ 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
✅ منطقه پرواز ممنوع و بنیامین، تنها فیلم‌های در حال صعود ♦️ مقایسه آمار فروش هفتگی فیلم‌های جدید گیشه در ۶ آذر (هفته سوم اکران) با فروش هفته منتهی به ۲۲ آبان (هفته نخست) نشان می‌دهد با ۱۵۹ درصد و با ۷۹ درصد بیشترین رشد فروش ⏫ را کسب کرده‌اند. ♦️ در همین مدت، چشم‌وگوش بسته تغییری در فروش هفتگی نداشت و سمفونی نهم ۱۱ درصد، تورنادو ۱۳ درصد، خانه پدری حدود ۲۰ درصد و مطرب ۲۸ درصد با فروش ⏬ مواجه شدند. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
✅ 🎬 سینماها از چهارشنبه میزبان «۲۳ نفر» می‌شوند 🎞 اکران فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده از چهارشنبه ۱۳ آذرماه در سینماهای کشور آغاز می‌شود. 💻 جدیدترین پوستر این اثر همزمان با مشخص شدن زمان قطعی اکران آن رونمایی شد. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
✳️🔴 شهر که شلوغ شود همه کتک می‌خوریم! ⬅️ سه روایت از ۸۸ برای ۹۸ ✍ محمدرضا شهبازی 🔹 یک شب انتخابات ۸۸، در محوطه روبروی گله به گله مردم جمع بودند و حرف می‌زدند و بحث می‌کردند. آخرین حرف‌هایمان با یک گروه دو سه نفری جوان همسن و سال خودمان بود. طرفدار بودند. یادم هست حرف‌هایمان این‌طور تمام شد که حالا این‌که چه کسی پیروز شود خیلی هم مهم نیست و ایران مهم است و هرچه بشود برادریم و هموطن و این‌ها. دست دادیم و یادم نیست، شاید روبوسی هم کردیم و خداحافظ. خداحافظ تا شنبه بعد از انتخابات. فردای انتخابات در ما یک طرف بودیم و دست‌هایمان را توی هم زنجیر کرده بودیم و یک گروه هم در مقابل همین کار را کرده بودند. بطری آب معدنی پر از آب و لنگه کفش بود که می‌رفت هوا و می‌خورد به سر و صورتمان. آن‌ها آمدند جلو و رسیدیم به هم. سینه به سینه شدیم. یک آن همه دنیا ایستاد! همه چیز اسلوموشن شد و یک لحظه، چند دقیقه کش آمد. با همانی که دو شب پیش با هم دست داده بودیم و آرزوی سربلندی برای وطن کرده بودیم، سینه به سینه بودم! 🔹 دو چند ساعت بعد در بودم. شنیده بودیم که دارند می‌روند سمت . با بچه‌ها راه افتادیم آن‌طرف. هم ما بودیم هم معترض‌ها. شعار می‌دادند و جواب می‌شنیدند. شعار می‌دادیم و جواب می‌شنیدیم. سوار بر موتور آن‌طرف جمع شده بود. یکهو موتورها هندل خورد، غرید و راه افتاد سمت جمعیت. پلیس موتورسوار همین‌طور می‌آمد و گاز می‌داد تا صدای موتورش بی‌نیازش کند از چرخاندن باتوم و اگر به سرتقهایی مثل ما می‌رسید البته نوازشی هم می‌کرد. البته ما سرتق نبودیم! اینکه تکان نمی‌خوردیم برای این بود که فکر می‌کردیم به ما که کار ندارد... که خورد به بازویم، همین را گفتم. داد زدم یه نگاه بکن به قیافه و تیپ من بعد بزن. فریاد زد من وسط این شلوغی نمی‌تونم گزینش کنم! به من گفتند خیابون رو خلوت کن! 🔹 سه شبِ همان فردای انتخابات رفتیم طرف کوی دانشگاه. من دانشگاه تهرانی بودم و سابقه زندگی در کوی را هم داشتم. بالای شبح‌هایی دیده می‌شدند. سیاهی‌هایی که معلوم بود چند قدم می‌دوند، چیزی را پرت می‌کنند و بر می‌گردند. و البته چیزی که پرت می‌کردند به ما نمی‌رسید. هرچند تا یکبار هم پرت می‌شد که آن‌هم به ما نمی‌رسید. ما پایین بودیم. مقداری بالاتر از تقاطع جلال و کارگر. کنار گارد ویژه‌ها. دو سه تا نمایشگاه ماشین آنجا بود. شیشه‌هایش شکسته بود و مرد مغازه‌دار مغموم نشسته بود جلوی مغازه به این امید که از ماشین‌های میلیونی‌اش محافظت کند. با چند نفر از بچه‌ها رفتیم جلو. وسط‌های راه بودیم که یکهو گارد ویژه حمله کرد. آن‌ها هم جری شدند و آمدند جلو. یک‌دفعه ما با تعدادی از آن‌ها افتادیم وسط گاز اشک‌آور این‌ور و پاره آجر آن‌ور. اینطرف گاز اشک‌آور می‌زد که به آن‌ها نمی‌رسید و نصیب ما می‌شد. آن‌طرف هم سنگ پرت می‌کرد که باز به ما می‌خورد. گیر افتاده بودیم آن وسط. تا می‌خورد، خوردیم! هم ما هم تعدادی از روبرویی‌ها! 🔹 تمام همان‌روزها فیلمی منتشر کردند که یک تویوتای ناجا که بین سبزها گیر افتاده سراسیمه دنده عقب می‌گیرد و از روی یکی رد می‌شود. این روزها فیلمی منتشر کرده‌اند از پلیسی که تعدادی افتاده‌اند دنبالش و بیچاره از ترس تیری می‌زند به پای یکی. چه چیز این فیلم‌ها عجیب است؟ راننده تویوتا باید بوق می‌زد و راه باز می‌کرد برای گریختن از دست افرادی که دیده بود بسیجی می‌کنند؟ این‌ها طبیعی‌ترین اتفاقاتی است که در چنین شرایطی می‌افتد. ما تصوری از ناامنی نداریم. تصوری از جنگ داخلی نداریم. تصوری از تعقیب و گریز کوچه به کوچه نداریم. خیابان‌های نیم‌سوخته را در فیلم‌های آخرالزمانی دیده‌ایم. ویرانی را در کنار اخبار جهاد نکاح دیده‌ایم و فوق فوقش تعجب کرده‌ایم. فکر می‌کنیم آشوب که شود یک‌طرف می‌برد، یک‌طرف می‌بازد. یک‌طرف می‌زند، یک‌طرف می‌خورد. اما شهر که شلوغ شود همه کتک می‌خوریم. همه! 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
✳️🔴 مسئله ما سینمای تقلیل‌گرایی است که دوست ندارد مخاطبانش بیشتر شود 👈 سخنان صریح حامد بامروت‌نژاد،
✅ پایان انحصار برای سینمای لوکسِ لاکچری‌بازها! 👈 پیام‌های «منطقۀ پروازممنوع» برای بازنگری در قیمت‌گذاری بلیت سینماها ✍ بهرام سلیمان‌زاد 🔸 روزجمعه، یکم آذر، تهیه‌کنندۀ فیلم مطالبی را در مطرح کرد که با گذشت یک‌هفته، به‌زحمت می‌توان ردّی از این حرف‌ها را در رسانه‌ها پیدا کرد. در این برنامه، مهم‌ترین موضوع مطرح‌شده ازسوی «بامروت‌نژاد»، سینمای و اکتفای آن به مخاطب سه‌چهاردرصدی بود. سینمای ایران مخاطبانی دارد که پای‌ثابت آن هستند و به‌رغم ادعاها، تلاشی برای گسترش کمّی این مخاطب انجام نمی‌شود. دراین‌میان، اگر فیلمی هم بخواهد مخاطبان جدیدی را به سینما اضافه کند، شرایط و سازوکار مدیریت سینما این اجازه را نخواهد داد. یکی از مهم‌ترینِ این شرایط، قیمت گران است. این قیمت گویا برای همان سه‌چهار درصد طراحی‌شده است و امکان سینمارفتن را برای بسیاری از مردم صفر می‌کند. جای تأمل است که یک خانوادۀ پنج‌نفری برای رفتن به سینماهای خوب تهران، باید صدهزار تومان هزینه کند. 🔸 روز سه‌شنبه، ۵ آذر، تعداد مخاطبان فیلم سینمایی «منطقۀ پروازممنوع» در یک‌روز، به ۱۶ هزار و ۴۴ نفر رسید؛ یعنی تقریباً دوبرابر مخاطبانِ روز قبل و چندبرابر روزهای قبل‌تر. سه‌شنبه، نه آخرِ هفته بود و نه روز تعطیل. سه‌شنبه دقیقاً وسطِ هفته بود اما بلیت سینما در این‌روز نیم‌بهاست. ازطرفی، این اولین سه‌شنبۀ ماه بود و خیلی از اقشار حقوق خودشان را تازه دریافت‌کرده بودند. در هفته‌های قبل هم تعداد مخاطبان این فیلم با رسیدن به روز سه‌شنبه، به‌یک‌باره دوبرابرشده بود. سه‌شنبه‌ها، فرصتی برای توده‌های مردمی است تا کالای لوکس لاکچری‌بازها را با جیب خودشان تنظیم کنند. یک آمار دیگر، استقبال معنی‌دار مخاطبان «منطقۀ پروازممنوع» از این فیلم در سینماهویزۀ مشهد است. این سینما به‌رغم پایین‌آوردن قیمت بلیت، تا الآن بااختلاف دوبرابری، پرفروش‌ترین سینمای «منطقۀ پروازممنوع» در کشور بوده است. 🔸 سینمای ایران از ابتدا در خاک جوانه زد؛ همان‌زمانی که «مظفرالدین‌شاه» در سفر به فرنگ دوربین را دید و با خودش به ایران آورد. ازآن‌به‌بعد، «دربار» محل اکران تصاویر و فیلم بود و طبقۀ اَشرافِ درباری، مخاطبان آن. در تاریخ سینمای ایران، جریانات سینمایی متعددی برای کشاندن سینما به بستر اجتماع نقش‌آفرینی کردند. اما، رفته‌رفته سینما به یک کالای لوکس برای طبقۀ خاص تبدیل شد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های این لوکس‌بودن، قیمتِ گران بلیت سینما و امکان دسترسی به آن است. سینما یک صنعت پرهزینه است و همین امر باعث شد تا سیاستگذاران و عوامل تهیۀ فیلم، «سینما» را متناسب با جیب طبقۀ برخوردار تنظیم کنند. امروز همین طبقۀ برخوردارِ سه‌چهاردرصدی، تأمین‌گر اصلی گردشِ مالیِ سینمای ایران است و با پول خودش به مضامین آثار سینمایی جهت می‌دهد. فیلم‌ساز برای بازگشت سرمایه، به پول این مخاطب سه‌چهاردرصدی نیاز دارد و مخاطبِ برخوردار، به کالایی برای لاکچری‌بازی! 🔸 درسال ۱۳۸۸ پدید آمد. این جشنواره، برخلاف روند سینماییِ آن‌زمان، تودۀ مردمی را با سینما درگیر کرد؛ چه در موضوعات فیلم‌ها و چه در مکان‌های اکران. پس‌ازمدتی، «عمار» در اقتصاد هم، طرفِ تودۀ مردم را گرفت. حاصل همین نگاه بود. با این مبنا، بلیت‌ها برای مخاطبان شخصی‌سازی شدند؛ یعنی هر مخاطبی می‌توانست پس از دیدنِ فیلم، به‌قدرِ دل‌خواه خودش پولِ بلیت بدهد. پشتوانه و ضمانت‌اجرای «بلیت اختیاری» هم این بود؛ مردم برای روایت یا حل مسائل‌شان، «نیاز به دیده‌شدن» در قاب سینما دارند و «عمار» برای نمایش مسائل مردم، «نیاز به هزینه‌کردن». به‌این‌ترتیب، مردم محروم یک روستا در دورافتاده‌ترین نقاط ایران هم می‌توانستند فیلمی را ببینند و به‌قدر دل‌خواهشان پول بلیت بپردازند! حاصل این روند پس از دَه‌سال، اضافه‌شدن مخاطبان و سلایق جدید به دایرۀ مخاطبان سینماست. مخاطبانی که تنظیم قیمت بلیت با وضعیت مالی آن‌ها، سینما را به یک کالای قابل‌دسترس برایشان قرارداده است. 🔸 تصور این است که با بالارفتن هزینه‌های تولید فیلم، قیمت بلیت هم باید به‌قدری بالا رود که بازگشت سرمایه برای فیلم‌سازها اتفاق بیفتد. تجربۀ «سینماهویزۀ مشهد» و فروش معنادار «منطقۀ پروازممنوع» در اولین سه‌شنبۀ ماه، می‌تواند دلیلی بر ردّ این ادعا باشد. چارۀ اقتصاد سینما، گسترش کمّی است نه بالابردن قیمت بلیت. «پایین‌آوردن قیمت بلیت» و «ایجاد سینما در شهرهای بدون سینما» از الزامات رسیدن به سینمای صددرصدی است. «منطقۀ پروازممنوع» تاکنون علاوه‌بر مخاطب 160هزارنفری در سینما، حدود سی‌هزار نفر مخاطب هم در شهرهای بدون سینما جذب‌کرده است. این یعنی، پایانی برای سینمای لوکس لاکچری‌بازها. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
✅📚 بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت، جشنواره کتابخوانی #آینده_من را با محوریت سه کتاب #اپلای، #استاد و #آرزوهای_دست‌ساز برگزار می‌کند. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
📌 ، آهنگساز: بیانیه ؛ بده‌بستانی برای مالیات هنرمندان بود ⭐️ شما که پاسپورتت آماده‌ است برو / الحمدلله مسائل مالیاتی حل شد و بده بستان و زور‌آزمایی فرهنگ و قدرت به سرانجام رسید 👈 به‌نقل از صفحه رسمی همایون‌فر در اینستاگرام: 🔹 ابتدا از تمام همکاران سینمایی و موسیقی‌ام عذر خواهی می‌کنم. عکس هم تزئینی است و هیچ مناسبتی ندارد! 🔹 بیانیه آبان را امضا نکردم. برای اعتراض نیازی برای لابه‌لای جمع قاطی شدن ندارم. از این بیانیه‌ها هزار‌تا دیده‌ام مخصوصا دم انتخابات. 🔹 الحمدلله مسائل مالیاتی حل شد و بده بستان و زور‌آزمایی فرهنگ و قدرت به سرانجام رسید. خدا را شکر. ما که در آمدی نداشتیم حاضر بودیم مالیات هم بدهیم در سال مگر چقدر درآمد داریم کل در‌آمد یک سال من اندازه‌ی یک شب دورهمی‌تان نمی‌شود. خوش به حال دوستانی که برای هر کار دستمزدشان چند میلیارد است. خدا بیشتر کند. انشالله 🔹 البته که روزگار سیاه است و همه غمگین فقط سئوال این است تمام این مدت که پست‌ها و استوری‌ها به تبلیغات و جشن تولد و آلودگی هوا گذشت حالا که خود تلویزیون و همه شروع به اعتراض کردند ناگهان آبان سیاه ایران مد شد؟ چرا ایران را سیاه می‌کنیم. سیاه خود ماییم. سیاه‌کار خود ماییم. دولت‌ها می‌روند و می‌آیند چیزی که عوض نمی‌شود حال مردم است. خدا را شکر شخصا تا به حال به کسی رأی ندادم. آن‌ها که دادند و خود را هم جر دادند الان بیانیه می‌نویسند؟! عجبا. عزیز سیاه‌کار خود ماییم. 🔹در صفحه‌ت اعتراض می‌کنی اما یک‌ونیم میلیارد دستمزد برای ۱۰ روز می‌گیری و الان هم از دست شوخی زشت شهروند البرزی با کودکی که در سطل زباله انداختند گله می‌کنی؟ الان آن شهروند را دستگیر کردند احتمالا کارش با کرام‌الکاتبین است نمی‌خواهید کمپین برای آزادی‌اش ترتیب دهید؟ 🔹 هموطن عزیزم سیاه خود ماییم. سیاه‌کار خود ماییم که در زندگی روزمره در رفتار اجتماعی، در حفظ حق شهروندی دیگران یک لحظه هم با خودمان روراست نیستیم. این اعتراضات و بیانیه‌های ظاهری و عوام‌فریب لیاقت خودمان است. 🔹 اعتراض مدنی مختص جوامع مدنی‌ است. اعتراض مدنی در توتالیتاریزم یعنی بده‌بستان که در غیر این‌صورت اصلا اجازه نخواهند داد نفس بکشی. 🔹 دوست عزیزی که همزمان هم با ایران اینترنشنال و من‌و تو مصاحبه می‌کنی بعدش هم با تلویزیون داخل، ۱۲ میلیارد با شهرداری قرارداد می‌بندی حق نداری بیانیه در مورد مردم بدهی. 🔹 ایران اگر سیاه است تو سپیدش کن. شما که عاشق کلید بودی احتمالا اکنون فهمیده‌ای سوراخ کلید کجا بود. دقیقا کجا بود. 🔹 ایران اگر سراسر سیاه و ویران شود باز مردم اینجا هستند شما که پاسپورتت آماده‌ است برو. اینجا هوا هم نباشد من خفگی را با جان می‌پذیرم. 🔹 جداگانه می‌نویسم بی‌هیچ همراهی که اگر گناهی، جرمی مرتکب شده‌ام خدای نکرده شخص دیگری با من مجازات نشود. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
✅ 🎬 سینماها از چهارشنبه میزبان «۲۳ نفر» می‌شوند 🎞 اکران فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جع
✅🌀 شنیده‌ها از تغییر یک‌هفته‌ای زمان اکران فیلم سینمایی «۲۳ نفر» خبر می‌دهند. ♦️ این تغییر با هدف تداخل کمتر اکران فیلم‌های حوزه «کودک و نوجوان» صورت گرفته است. به‌این ترتیب، «۲۳ نفر» از ۲۰ آذر به سینماها می‌آید. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
✅📣 مستند «تنها مدرس» به‌کارگردانی و نویسندگی معین شافعی و روایت #ناصر_طهماسب درباره زندگی سیاسی شهید آیت‌الله حسن مدرس در سینماحقیقت رونمایی می‌شود. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 رفتیم کنار یه مجسمه، زندگی‌نامه و مشخصاتشو دادیم دست مردم و پرسیدیم کیه؟ 🔹 ناپلئون، چه‌گوارا، رابین‌هود یا...؟! 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh
🔴 دانشگاه امیرکبیر از حضور دکتر فریدون عباسی، از دانشمندان هسته‌ای کشور در مراسم سالگرد شهادت استاد #مجید_شهریاری جلوگیری کرد. 🔹 این برنامه قرار بود در خوابگاه گلشن این دانشگاه برگزار شود اما به‌خاطر بسته شدن درب نمازخانه خوابگاه با غل‌وزنجیر! در پیاده‌رو و به‌صورت ایستاده برگزار شد. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 eitaa.com/aayneh